1
Pokaż ćwiczenia:
RYvXs9mfWvKK31
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Model subordynacyjny polega na… Możliwe odpowiedzi: 1. dominacji jednego państwa., 2. współpracy i równoważeniu sił militarnych., 3. wzajemnej neutralizacji., 4. odstraszaniu przeciwników.
RpMEY0MplLQ431
Ćwiczenie 2
Zaznacz cele traktatu amsterdamskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. wzmocnienie bezpieczeństwa w UE, 2. obrona niezależności i integralności Unii Europejskiej, 3. rozwój demokracji, 4. wzmocnienie bezpieczeństwa międzynarodowego, 5. odrzucenie Karty Narodów Zjednoczonych, 6. ograniczenie współpracy międzynarodowej
RS9Us93h4Iq451
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Podstawowym fundamentem bezpieczeństwa międzynarodowego jest uznanie zasady solidarności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Europie istnieją naturalne bariery uniemożliwiające powstanie jednego systemu obrony. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W CESDP zapewniono wzmocnienie zdolności wojsk morskich. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwatera główna EUROCORPS znajduje się w Brukseli. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Marcin Nowiński Pojęcie bezpieczeństwa międzynarodowego w prawie europejskim i międzynarodowym w kontekście uprawnień służb specjalnych

(…) bezpieczeństwo narodowe (ang. national security) najczęściej rozumiane jest jako jedna z podstawowych funkcji każdego państwa, która obejmuje problematykę przeciwstawienia się wszelkim oraz wewnętrznym dla istnienia oraz rozwoju narodu i państwa. Państwo w trosce o własne bezpieczeństwo narodowe ustala zbiór wartości wewnętrznych, które jego zdaniem powinny być chronione przed zagrożeniami. Bezpieczeństwo narodowe postrzegane jest zatem jako zdolność narodu (państwa) do obrony terytorium i wartości. Termin „bezpieczeństwo narodowe” zawiera w sobie zatem te aspekty, które w kontekście art. 72 nazywane są „bezpieczeństwem wewnętrznym”, chociaż intuicyjnie wydaje się pojęciem szerszym, i dotyczy również kwestii bezpieczeństwa w aspekcie militarnym.

pojęcie Źródło: Marcin Nowiński, Pojęcie bezpieczeństwa międzynarodowego w prawie europejskim i międzynarodowym w kontekście uprawnień służb specjalnych, [w:] Uprawnienia służb specjalnych z perspektywy współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa narodowego: wybrane zagadnienia, red. Piotr Burczaniuk, Warszawa 2017, s. 4.
R1O0y0WIpKR2P
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Autor tekstu wskazuje, że we współczesnym świecie dbałość o bezpieczeństwo narodowe została przeniesiona do kompetencji organizacji międzynarodowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor tekstu wskazuje na zależność między bezpieczeństwem wewnętrznym i zewnętrznym, sugerując konieczność wspólnych działań państwa w zapewnieniu obu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bezpieczeństwo narodowe jest związane z zapewnieniem przez państwo wyłącznie fizycznego bezpieczeństwa wszystkim obywatelom. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bezpieczeństwo narodowe jest pojęciem dotyczącym ochrony wartości wskazanych przez państwo jako podstawowe: suwerenności państwa, dorobku kulturowego, praw obywatelskich przed ingerencją zewnętrzną i problemami wewnętrznymi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Bogdan Zdrojowski Istota bezpieczeństwa państwa

Niektórzy autorzy podają zamknięty podział bezpieczeństwa państwa, precyzując bardzo liczny rejestr rodzajów przedmiotowych bezpieczeństwa narodu (państwa):
– polityczne (suwerenność państwa, niezakłócone funkcjonowanie jego instytucji politycznych);
– militarne (przeciwdziałanie zagrożeniom użycia siły militarnej);
– społeczne (przetrwanie, dobrobyt i zrównoważony rozwój społeczeństwa);
– ekologiczne (zachowanie środowiska w stanie niezakłóconym);
– ekonomiczne (energetyczne, surowcowe, żywnościowe, finansowe);
– powszechne (zdrowie, ratownictwo, ekologia, edukacja, gospodarka, opieka społeczna, prawo, psychologia, ochrona sanitarna i weterynaryjna);
– publiczne (ochrona porządku prawnego, norm i obyczajów oraz instytucji i urządzeń publicznych) – często łączone lub utożsamiane z porządkiem publicznym, autor też uważa, że porządek publiczny zawiera się w bezpieczeństwie publicznym;
– ideologiczne – można wyodrębnić lub zaliczyć do politycznego i kulturowego (ukształtowanie i utrwalenie wspólnoty światopoglądów w dążeniu do osiągnięcia celów narodowych, przeciwdziałanie ideologiom skrajnym, ochrona przed koncepcjami działań wrogich interesom narodowym);
– kulturowe – utrwalenie i pielęgnacja tożsamości narodowej, przeciwdziałanie osłabianiu spójności narodowej, to osłona wartości kulturowych, takich jak: język, religia, zwyczaje, tradycja, literatura, filozofia, ideologia, materialne dobra kultury.

istota Źródło: Bogdan Zdrojowski, Istota bezpieczeństwa państwa, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” 2019, nr 9(3), s. 58.
R1zzccgRX19Zy
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się ze schematem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

RcfJzFYyzeU8N
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: bezpieczeństwo energetyczne[br]państwa{value=40}{color=#718476}Elementy należące do kategorii bezpieczeństwo energetyczne[br]państwaNazwa kategorii: wewnętrzne{color=#5F506B}Elementy należące do kategorii wewnętrzneNazwa kategorii: stan techniczny[br]infrastruktury{value=26}{color=#907F9F}Nazwa kategorii: wielkość rezerw[br]i możliwość[br]magazynowania{value=26}{color=#907F9F}Nazwa kategorii: suwerenność[br]energetyczna{value=26}{color=#907F9F}Nazwa kategorii: baza[br]surowcowa{value=26}{color=#907F9F}Koniec elementów należących do kategorii wewnętrzne{color=#5F506B}Nazwa kategorii: zewnętrzne{color=#BA5A31}Elementy należące do kategorii zewnętrzneNazwa kategorii: gwarancje[br]popytu{value=26}{color=#D4815E}Nazwa kategorii: stabilna sytuacja[br]rynkowa{value=26}{color=#D4815E}Nazwa kategorii: niezakłócone[br]dostawy{value=26}{color=#D4815E}Nazwa kategorii: niskie ceny[br]surowców{value=26}{color=#D4815E}Koniec elementów należących do kategorii zewnętrzne{color=#BA5A31}Koniec elementów należących do kategorii bezpieczeństwo energetyczne[br]państwa{value=40}{color=#718476}
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIEKEDiwKsS2w
Zaproponuj trzy działania państwa, które mogą wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Małgorzata Czuryk, Katarzyna Dunaj, Mirosław Karpiuk, Krzysztof Prokop Bezpieczeństwo państwa: zagadnienia prawne i administracyjne

Wśród zadań prezydenta określonych w art. 126 ust. 2 konstytucji na pierwsze miejsce zostało wysunięte czuwanie przez prezydenta nad przestrzeganiem konstytucji. Realizując owo zadanie, prezydent może zgłosić do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności ustawy z konstytucją, nie tylko w trybie kontroli następczej, ale również jako jedyny podmiot uprawniony do wszczęcia postępowania przed Trybunałem prewencyjnym (art. 122 ust. 3). Jako strażnik konstytucji prezydent może również zgłosić wniosek wstępny o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej Prezesa Rady Ministrów lub ministra (art. 156 ust. 2). Realizując kompetencje z zakresu stania na straży konstytucji, prezydent stanowi ważną gwarancję bezpieczeństwa politycznego Rzeczypospolitej Polskiej. Szczególne znaczenie odgrywa możliwość wszczęcia postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie zbadania zgodności celów lub zgodności działania partii politycznych z konstytucją (art. 191 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 188 pkt 4 konstytucji). Podstawą wszczęcia postępowania może być zwłaszcza naruszenie art. 13 konstytucji. Przepis ten zakazuje istnienia partii politycznych i innych organizacji odwołujących się w swoich programach do totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu i komunizmu, a także tych, których program lub działalność zakłada lub dopuszcza nienawiść rasową i narodowościową, stosowanie przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na politykę państwa albo przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa. W kontekście gwarantowania bezpieczeństwa politycznego przez prezydenta należy ponadto wskazać na możliwość wprowadzenia stanu wyjątkowego ze względu na zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa (art. 230 konstytucji).

czuryk Źródło: Małgorzata Czuryk, Katarzyna Dunaj, Mirosław Karpiuk, Krzysztof Prokop, Bezpieczeństwo państwa: zagadnienia prawne i administracyjne, Olsztyn 2016, s. 32–33.
RC0viqWUXziYX
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Pozycja prezydenta w Polsce pozwala mu na podejmowanie działań chroniących Polaków przed zagrożeniem płynącym ze strony partii antysystemowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prezydent RP może ingerować w programy partii zagrażających demokracji i wprowadzać w nich zmiany. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W przypadku zauważonych dążeń premiera lub innego polityka do podporządkowania sobie i swojej partii wszystkich dziedzin życia Prezydent RP może uruchomić mechanizmy chroniące demokratyczny charakter państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ważną rolą Prezydenta RP w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego jest zapewnienie bezpieczeństwa mniejszościom narodowym i etnicznym zamieszkującym Polskę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Karolina Olak, Antoni Olak Współczesne rozumienie bezpieczeństwa narodowego

Bezpieczeństwo narodowe często jest utożsamiane z bezpieczeństwem państwa, ponieważ wywodzi się z egzystencjalnych potrzeb ludzkich społeczności zorganizowanych w państwa. Jest to jednak uproszczenie, ponieważ w państwach wielonarodowych interesy niektórych narodów nie muszą być zgodne z interesami narodu tytularnego i państwa. Zatem bezpieczeństwo narodowe to ochrona wewnętrznych wartości jednostki, każdej grupy społecznej, narodu i państwa oraz zapewnianie warunków do realizacji zadań wynikających z tych wartości. Winno ono zapewnić m.in. ochronę takich wartości, jak: przeżycie ludności, system społeczno‑gospodarczy, panującą ideologię, prestiż państwa w środowisku międzynarodowym, interesy własnych obywateli za granicą, postęp gospodarczy, standard życia ludności itd. Terminy bezpieczeństwo państwa i bezpieczeństwo narodowe uwzględniają różnorodne czynniki natury wewnętrznej, jak i zewnętrznej (międzynarodowej). Stosunkowo często oba terminy traktowane są jako synonimy, podczas gdy bezpieczeństwo narodowe jest pojęciem szerszym. O ile bowiem bezpieczeństwo państwa sugeruje koncentrowanie się przede wszystkim na bezpieczeństwie państwa jako instytucji, to definiowane tu „bezpieczeństwo narodowe” w większym stopniu akcentuje ochronę interesów nie tylko państwa jako nie tylko całości, lecz także społeczeństwa i jego części składowych, w tym jednostek.

olak Źródło: Antoni Olak, Karolina Olak, Współczesne rozumienie bezpieczeństwa narodowego, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis” 2016, nr 7 (1), s. 478.
RfQEjrKasw9Yj
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).