Sprawdź się
Alegoria ta zwana również była 1. “nic co ludzkie nie jest mi obce”, 2. grą śmierci, 3. rozum, 4. pozytywizmu, 5. krzykiem śmierci, 6. starożytności, 7. śpiewem śmierci, 8. przemijanie, 9. “człowiek człowiekowi wilkiem”, 10. władzę, 11. miłość, 12. “marność nad marnościami i wszystko marność”, 13. średniowiecza, 14. “chwytaj dzień”, 15. tańcem śmierci, 16. renesansu.
Przedstawienie martwej natury symbolizowało w epoce baroku 1. “nic co ludzkie nie jest mi obce”, 2. grą śmierci, 3. rozum, 4. pozytywizmu, 5. krzykiem śmierci, 6. starożytności, 7. śpiewem śmierci, 8. przemijanie, 9. “człowiek człowiekowi wilkiem”, 10. władzę, 11. miłość, 12. “marność nad marnościami i wszystko marność”, 13. średniowiecza, 14. “chwytaj dzień”, 15. tańcem śmierci, 16. renesansu.
Sentencja “vanitas vanitatum et omnia vanitas” tłumaczona jest jako 1. “nic co ludzkie nie jest mi obce”, 2. grą śmierci, 3. rozum, 4. pozytywizmu, 5. krzykiem śmierci, 6. starożytności, 7. śpiewem śmierci, 8. przemijanie, 9. “człowiek człowiekowi wilkiem”, 10. władzę, 11. miłość, 12. “marność nad marnościami i wszystko marność”, 13. średniowiecza, 14. “chwytaj dzień”, 15. tańcem śmierci, 16. renesansu.
Zapoznaj się z wierszem Jana Andrzeja Morsztyna O swej pannie. Spróbuj wyjaśnić na podstawie wybranego przez siebie symbolu, jaką cechę kobiecą podziwia poeta.
O swej pannieO swej pannie Biały jest polerowny alabastr z Karrary,
Białe mleko przysłane w sitowiu z koszary,
Biały łabęć i białym okrywa się piórem,
Biała perła nieczęstym zażywana sznurem,
Biały śnieg świeżo spadły, nogą nie deptany,
Biały kwiat lilijowy za świeża zerwany,
Ale bielsza mej panny płeć twarzy i szyje
Niż marmur, mleko, łabęć, perła, śnieg, lilije.Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, O swej pannie.
Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt - żywot ludzki słynie
— w ten sposób poeta Daniel Naborowski opisuje życie człowieka. Wyjaśnij, dlaczego autor wybrał akurat takie symbole do opisania ludzkiej egzystencji. Odwołaj się do zdobytej wiedzy na temat filozofii oraz religijności epoki baroku.