Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1FUCEs26SCyH1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania. Motyw koła śmierci znany jest z epoki 1. “nic co ludzkie nie jest mi obce”, 2. grą śmierci, 3. rozum, 4. pozytywizmu, 5. krzykiem śmierci, 6. starożytności, 7. śpiewem śmierci, 8. przemijanie, 9. “człowiek człowiekowi wilkiem”, 10. władzę, 11. miłość, 12. “marność nad marnościami i wszystko marność”, 13. średniowiecza, 14. “chwytaj dzień”, 15. tańcem śmierci, 16. renesansu.
Alegoria ta zwana również była 1. “nic co ludzkie nie jest mi obce”, 2. grą śmierci, 3. rozum, 4. pozytywizmu, 5. krzykiem śmierci, 6. starożytności, 7. śpiewem śmierci, 8. przemijanie, 9. “człowiek człowiekowi wilkiem”, 10. władzę, 11. miłość, 12. “marność nad marnościami i wszystko marność”, 13. średniowiecza, 14. “chwytaj dzień”, 15. tańcem śmierci, 16. renesansu.
Przedstawienie martwej natury symbolizowało w epoce baroku 1. “nic co ludzkie nie jest mi obce”, 2. grą śmierci, 3. rozum, 4. pozytywizmu, 5. krzykiem śmierci, 6. starożytności, 7. śpiewem śmierci, 8. przemijanie, 9. “człowiek człowiekowi wilkiem”, 10. władzę, 11. miłość, 12. “marność nad marnościami i wszystko marność”, 13. średniowiecza, 14. “chwytaj dzień”, 15. tańcem śmierci, 16. renesansu.
Sentencja “vanitas vanitatum et omnia vanitas” tłumaczona jest jako 1. “nic co ludzkie nie jest mi obce”, 2. grą śmierci, 3. rozum, 4. pozytywizmu, 5. krzykiem śmierci, 6. starożytności, 7. śpiewem śmierci, 8. przemijanie, 9. “człowiek człowiekowi wilkiem”, 10. władzę, 11. miłość, 12. “marność nad marnościami i wszystko marność”, 13. średniowiecza, 14. “chwytaj dzień”, 15. tańcem śmierci, 16. renesansu.
RIBKZzj4sC6441
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Słowa „alegoria” i „symbol” pochodzą z języka: Możliwe odpowiedzi: 1. greckiego, 2. łacińskiego, 3. angielskiego, 4. niemieckiego
ROn4argJWv2pJ1
Ćwiczenie 3
Zaznacz cechy odnoszące się do alegorii. Możliwe odpowiedzi: 1. znak utrwalony w kulturze, 2. wieloznaczność, 3. może być interpretowana w zależności od odczuć odbiorcy, 4. jednoznaczność
R18HCKynzXTPX2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj zdania w odpowiednie miejsce. Prawda Możliwe odpowiedzi: 1. Alegoria tańca śmierci nie cieszyła się popularnością w epoce baroku., 2. Posługiwanie się alegorią i symbolem było powszechne w literaturze dydaktycznej., 3. Alegoria poza znaczeniem dosłownym posiada stały, ustalony sens przenośny., 4. Elementy panegiryczne w utworach miały na celu obnażenie wad władcy., 5. Sentencja “vanitas vanitatum et omnia vanitas” pochodzi z Księgi Wyjścia. Fałsz Możliwe odpowiedzi: 1. Alegoria tańca śmierci nie cieszyła się popularnością w epoce baroku., 2. Posługiwanie się alegorią i symbolem było powszechne w literaturze dydaktycznej., 3. Alegoria poza znaczeniem dosłownym posiada stały, ustalony sens przenośny., 4. Elementy panegiryczne w utworach miały na celu obnażenie wad władcy., 5. Sentencja “vanitas vanitatum et omnia vanitas” pochodzi z Księgi Wyjścia.
R1JpVDskTge6N2
Ćwiczenie 5
Połącz znaczenie alegorii/symbolu z jej przykładem: śmierć, przemijanie Możliwe odpowiedzi: 1. przedmioty, np. kamienie szlachetne, 2. ogień, 3. korowód z kościotrupem na czele, rozkład natury piękno kobiece Możliwe odpowiedzi: 1. przedmioty, np. kamienie szlachetne, 2. ogień, 3. korowód z kościotrupem na czele, rozkład natury miłość Możliwe odpowiedzi: 1. przedmioty, np. kamienie szlachetne, 2. ogień, 3. korowód z kościotrupem na czele, rozkład natury
RfmRAB625YUCT2
Ćwiczenie 6
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. Autor w wierszu Do trupa wykorzystuje w budowie tekstu zasadę: Możliwe odpowiedzi: 1. prawdopodobieństwa, 2. kontrastu, 3. decorum
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wierszem Jana Andrzeja Morsztyna O swej pannie. Spróbuj wyjaśnić na podstawie wybranego przez siebie symbolu, jaką cechę kobiecą podziwia poeta.

Jan Andrzej Morsztyn O swej pannie

O swej pannie Biały jest polerowny alabastr z Karrary,
Białe mleko przysłane w sitowiu z koszary,
Biały łabęć i białym okrywa się piórem,
Biała perła nieczęstym zażywana sznurem,
Biały śnieg świeżo spadły, nogą nie deptany,
Biały kwiat lilijowy za świeża zerwany,
Ale bielsza mej panny płeć twarzy i szyje
Niż marmur, mleko, łabęć, perła, śnieg, lilije.

4 Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, O swej pannie.
RE8rk6SfOMNU7
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt - żywot ludzki słynie — w ten sposób poeta Daniel Naborowski opisuje życie człowieka. Wyjaśnij, dlaczego autor wybrał akurat takie symbole do opisania ludzkiej egzystencji. Odwołaj się do zdobytej wiedzy na temat filozofii oraz religijności epoki baroku.

R6zgdiFl7wnCp
(Uzupełnij).