Sprawdź się
Literatura faktu traktująca o aktach ludobójstwa stanowi podstawę do odtworzenia koszmaru wojennego w filmie. Spielberg jest reżyserem, który uniknął poetyzacji wojny i nie stronił od drastycznych scen. Zapoznaj się z fragmentami wywiadu, jaki Hanna Krall przeprowadziła z Markiem Edelmanem, ostatnim przywódcą powstania w getcie warszawskim, i znajdź w filmie Lista Schindlera sceny analogiczne.
Zdążyć przed Panem BogiemOpowie na przykład, jak szedł na Nowolipki pod siódmy, gdzie był ich lokal, by kogoś zawiadomić, że Inka, lekarka szpitala na Lesznie, leży nieprzytomna w pustym mieszkaniu naprzeciwko. Kiedy szpital przeniesiono na Umschlagplatz, Inka podała dzieciom truciznę, sama połknęła fiolkę luminalu, włożyła nocną koszulę i położyła się do łóżka.
W szpitalu chorzy leżeli na podłodze, czekając na załadowanie do wagonu, a pielęgniarki wyszukiwały w tłumie swoich ojców i matki, i wstrzykiwały im truciznę. Tylko dla najbliższych tę truciznę chowały – a ona – ta lekarka – swój cyjanek oddała obcym dzieciom.
Ludzie garnęli się wtedy do siebie jak nigdy przedtem, jak nigdy w normalnym życiu. Podczas ostatniej likwidacyjnej akcji biegli do gminy, szukając jakiegoś rabina czy kogokolwiek, kto im da ślub, i szli na Umschlagplatz jako małżeństwo. Siostrzenica Tosi poszła ze swoim chłopakiem na Pawią – pod pierwszym mieszkał rabin, dał im ślub i prosto z tego ślubu zgarnęli ją Ukraińcy, a jeden przystawił jej lufę do brzucha. Mąż odsunął lufę i zasłonił jej brzuch swoją ręką. Ona zresztą i tak poszła na Umschlagplatz, a on z urwaną dłonią uciekł na aryjską stronę i zginął potem w powstaniu warszawskim.
(…) mają [Niemcy – przyp. aut.] lotnictwo, artylerię, pojazdy pancerne, miotacze min, 82 karabiny maszynowe, 135 pistoletów maszynowych i 1358 karabinów. Na jednego powstańca (według relacji zastępcy Komendanta powstania) przypada l rewolwer, 5 granatów i 5 butelek zapalających. Na każdy teren 3 karabiny. W całym getcie są dwie miny i jeden automatyczny pistolet.
Obejrzyj kadry. Wskaż, jaką stylistyką posłużył się reżyser.
Wyjaśnij, co osiągnął reżyser, ograniczając się w filmie niemal wyłącznie do czerni i bieli.
Kręcąc Listę Schindlera, Steven Spielberg oparł swój scenariusz na książce Thomasa Keneally'ego pt.: Arka Schindlera. Książka Keneally'ego opowiadała historię Żydów z getta krakowskiego i była wynikiem wielu rozmów, które autor przeprowadził z ocalałymi. Ani Spielberg, ani Keneally nie wiedzieli, że dziewczynka w czerwonym płaszczyku żyje. Reżyser dowiedział się o tym kilka lat po premierze filmu, kiedy przypadkowo spotkał Romę Ligocką w Berlinie. Ligocka pokazała mu żółtą fotografię zrobioną w 1946 roku i opowiedziała swoją historię ocalonego z getta krakowskiego dziecka. Podczas premiery filmu Spielberga w Krakowie Roma Ligocka rozpoznała siebie w kilkuletniej dziewczynce i postanowiła napisać o swoim dzieciństwie książkę autobiograficzną. Książka ta nosi tytuł Dziewczynka w czerwonym płaszczyku.
Przyjrzyj się poszczególnym kadrom lub obejrzyj fragment filmu [01:05:19–01:07:54]. Co zwraca uwagę widza? Zastanów się, dlaczego reżyser decyduje się na taki zabieg filmowy i zaznacz prawidłowe odpowiedzi:
Scena z dziewczynką w czerwonym płaszczyku ma wymiar symboliczny. Zastanów się i wyjaśnij, jakie znaczenie sugeruje poniższy kadr.
Film Spielberga zbudowany jest na kontraście postaci: Oskara Schindlera i Amona Gӧtha. Wymień trzy zasadnicze różnice widoczne w zachowaniach bohaterów.
Reżyser pokazuje Amona Gӧtha w różnych sytuacjach. Przyjrzyj się poniższym kadrom i ustal, co mówią o Gӧcie jako człowieku.
Reżyser pokazuje Amona Gӧtha w różnych sytuacjach. Zapoznaj się z opisem poniższych kadrów i ustal, co mówią o Gӧcie jako człowieku.
Narracja w filmie Spielberga jest obiektywna, jednak wiele scen reżyser prowadzi z punktu widzenia drugoplanowego bohatera - Itzhaka Sterna, księgowego. Wskaż trzy sceny, w których narracja prowadzona jest z perspektywy Sterna.