1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj dane z tabeli i na ich podstawie wykonaj polecenie.

Strony walczące

Republika Francuska

Święte Cesarstwo Rzymskie

Republika Zjednoczonych Prowincji

Wielka Brytania

Elektorat Hanoweru

Liczebność armii

80 967 żołnierzy piechoty

12 000 kawalerzystów

100 armat

53 000 żołnierzy piechoty

18 000 kawalerzystów

111 armat

Straty w ludziach

5000 rannych i zmarłych

Armia austriacka

209 zmarłych

1017 rannych

3161 uwięzionych

1 zaginiony

Armia Republiki Zjednoczonych Prowincji

700 rannych, zmarłych i uwięzionych

R1OGwQnocKaNg
Na postawie danych z tabeli oceń potencjał militarny wojsk walczących pod Fleurus oraz bilans strat po obu stronach konfliktu. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Uzupełnij fragment źródła, przenosząc odpowiednie elementy, a następnie odpowiedz na pytanie.

RuRr18RuvmakU
Uzupełnij fragment źródła, a następnie odpowiedz na pytanie. Art. 1. Nastanie pokój, przyjaźń i porozumienie między Jego Mością 1. Cesarzem austriackim, 2. Królem Rzeczypospolitej Obojga Narodów, 3. Królem Prus, 4. Elektorem Hanoweru, zarówno w tym jak w charakterze elektora brandenburskiego i członka Cesarstwa niemieckiego, a Rzecząpospolitą francuską.
Art. 2. [...] od tego czasu żadne z nich nie będzie mogło przeciw drugiemu w jakimkolwiek charakterze i z jakiegokolwiek tytułu dostarczyć żadnej pomocy ani kontyngiensu [obowiązek dostarczenia wojsk lub dóbr] czy to w ludziach, czy koniach, w żywności, pieniądzach, amunicji lub czem innem.

układ Źródło: Układ pokojowy zawarty w Bazylei 5 kwietnia 1795, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Okres Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789–1799), oprac. A.M. Skałkowski, Kraków 1923, s. 20.

R1PAABbnBxSs3
Dlaczego Fryderyk Wilhelm II zdecydował się wycofać z wojny przeciwko Francji i podpisać niekorzystny dla niego pokój w Bazylei? (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Przeciągnij na ilustrację określenia charakteryzujące modę na przełomie wieków XVIII i XIX (po lewej) oraz te odnoszące się do mody panującej za rządów Ludwika XVI (po prawej).

REsDzNuuTzpQh
Ilustracja przedstawia grupę rozmawiających ze sobą osób. Osoby te rozmawiają ze sobą na stojąco, mocno gestykulują. Zarówno po prawej jak i lewej stronie stoją dwie kobiety i mężczyzna. Kobieta po prawej stronie ubrana jest w długą suknię, szeroką na dole, wąską na górze, z rozszerzanymi rękawami, w dłoni trzyma wachlarz. Zaś kobieta po lewej stronie ubrana jest w długą zwiewną suknie. Mężczyźni ubrani są podobnie, we fraki, spodnie do kolan oraz mokasyny.
Źródło: gallica.fr, domena publiczna.
Rk5DzFAcbml5g1
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów cechy charakterystyczne mody przełomu XVIII i XIX wieku. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Uzupełnij tabelę.

RjSYoYAdrnZO2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
211
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższymi tekstami źródłowymi przedstawiającymi stanowisko obywateli i odpowiedz na pytanie.

Ustawa Konstytucyjna z 24 czerwca 1793 r.

Art. 4. Do wykonywania praw obywatela francuskiego dopuszcza się: każdego człowieka urodzonego i zamieszkałego we Francji, który ukończył 21 lat życia; każdego cudzoziemca, który ukończył 21 lat życia, zamieszkuje od roku we Francji, żyje tam z własnej pracy lub nabył tam własność, lub poślubił Francuzkę, lub adoptował dziecko, lub utrzymuje starca; każdego cudzoziemca wreszcie, którego Ciało Ustawodawcze uzna za dobrze zasłużonego dla ludzkości.

Artykuł4 Źródło: Ustawa Konstytucyjna z 24 czerwca 1793 r., [w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 494–496.
Konstytucja Republiki Francuskiej z 22 sierpnia 1795 r. (5 fructidora roku III)

Art. 8. Obywatelem francuskim jest każdy mężczyzna urodzony i zamieszkały we Francji, który ukończył 21 lat życia; wpisał się na listę obywatelską w swym kantonie, zamieszkiwał na terytorium Republiki od jednego roku i płaci podatek bezpośredni, gruntowy lub osobisty.

Art. 9. Obywatelami – bez jakiegokolwiek wymogu uiszczania podatku – są Francuzi, którzy wzięli udział w jednej lub więcej wojen dla ustanowienia Republiki.

Artykuł8 Źródło: Konstytucja Republiki Francuskiej z 22 sierpnia 1795 r. (5 fructidora roku III), [w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 507.
R1NlQxEI5h2Qv
W jaki sposób zmieniły się zapatrywania rządzących polityków na problem uczestnictwa w życiu publicznym po przewrocie thermidoriańskim? Odwołaj się do obu źródeł. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Jakie były konsekwencje wprowadzenia konstytucji z 1795 r. dla kultury politycznej we Francji? Przeczytaj tekst źródłowy, a następnie wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.

Bronisław Baczko Jak wyjść z Terroru

Termidorianie nie potrafią uznać ani wyobrazić sobie przestrzeni politycznej jako nieuchronnie podzielonej na sprzeczne tendencje, a więc skonfliktowanej i pełnej sprzeczności. Pod tym względem konstytucja roku III była wciąż więźniem rewolucyjnej mitologii narodu zjednoczonego i życia politycznego pojmowanego jako wyraz owej jedności. Konwencja termidoriańska nie uznaje pluralizmu politycznego nawet jako zła koniecznego, dlatego też nie wprowadza żadnych mechanizmów umożliwiających mu funkcjonowanie. […] wprowadzenie cenzusu finansowego i kulturalnego samo w sobie miało ograniczone następstwa polityczne. Ten brak zainteresowania przywróceniem cenzusu wynika z pewnego zasadniczego faktu: przez cały okres Rewolucji, bez względu na obowiązujący reżim wyborczy, powszechny czy cenzusowy, absencja wyborcza dochodziła niekiedy do dziewięćdziesięciu procent. Ten masowy absencjonizm potwierdza ogólną cechę rewolucyjnej kultury politycznej, o której już mówiliśmy: nauka demokracji jest powolna i trudna; dokonuje się w szczególnej sytuacji, kiedy to nowoczesna przestrzeń polityczna została utworzona w otoczeniu kulturalnym i mentalnym w dużej mierze tradycyjnym.

termidorianie Źródło: Bronisław Baczko, Jak wyjść z Terroru, Gdańsk 2005.
R11UkrZ9OYbHw
Termidorianie dążyli do zbudowania państwa opartego na jedności i jednomyślności, a co za tym idzie - monopolizacji życia publicznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Uczestnictwo obywateli w wyborach do Zgromadzenia, było znikome, dlatego ograniczenie grupy obywateli dysponujących czynnym prawem wyborczym spotkało się z obojętnością ze strony opinii publicznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W okresie rządów Dyrektoriatu doszło do demokratyzacji życia publicznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Politycy, którzy przejęli władzę po jakobinach, co prawda akceptowali obecność różnych głosów w debacie publicznej, jednak nie podejmowali działań sprzyjających rozbudowie i różnicowaniu sceny politycznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Swego rodzaju obojętność społeczeństwa w życiu politycznym autor tłumaczy oporem wobec zmian przyzwyczajeń i trwaniem w tradycyjnych, ukształtowanych przez kulturę schematach myślowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Termidorianie byli zwolennikami pluralizmu politycznego, dlatego popierali tworzenie nowych ugrupowań politycznych w Konwencie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
311
Ćwiczenie 7
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów znaczenie propagandy antyjakobińskiej.
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów znaczenie propagandy antyjakobińskiej.

Źródło A

Maximilien de Robespierre – poszedł o krok za daleko

Inskrypcja na grobie Maksymiliana Robespierre’a: „Przechodniu, nie płacz nad moją śmiercią. Gdybym żył, ty byłbyś martwy”.

Maxymilian Źródło: Maximilien de Robespierre – poszedł o krok za daleko, dostępny w internecie: Polskieradio24.pl.

Źródło B

R1xbX0cqIgxAw
Tyrania rewolucyjna pokonana przez przyjaciół Konstytucji roku III. Na rozrzuconych kartkach papieru: Prawo o podejrzanych wymyślone przez Merlina de Douai, Komitet Rewolucyjny, Nakazy zatrzymań, Strzelaniny i utonięcia.
Źródło: dostępny w internecie: gallica.fr, domena publiczna.
RGAMwG9Id8Ga6
Uzasadnij, że oba źródła są przejawem antyjakobińskiej propagandy thermidoriańśkiej. (Uzupełnij) Do jakiej słynnej inskrypcji odwołuje się źródło A? (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Jednym z największych osiągnięć rewolucjonistów była Deklaracja praw człowieka i obywatela z 1789 r., na którą powoływano się w kolejnych francuskich konstytucjach. W swoich założeniach realizowała bowiem sztandarowe rewolucyjne hasła wolności, równości i braterstwa. Pod hasłem „Jak powinno być” zamieszczono główne postulaty zawarte w Deklaracji. Określ, „jak było” w rzeczywistości, a następnie wyjaśnij, „dlaczego nie było tak, jak powinno być”. Dopisz 1, 2 własne wnioski wynikające z zestawienia założeń i rezultatów rewolucji francuskiej.

Jak powinno być

Deklaracja praw człowieka i obywatela z 26 sierpnia 1789 r.

Art. 9. Każdy człowiek jest uważany za niewinnego, dopóki nie został uznany za winnego. […]

Art. 11. Swobodna wymiana myśli i poglądów jest jednym z najcenniejszych praw człowieka. Każdy obywatel ma więc wolność słowa, pisma i druku. […]

Art. 17. Własność jest prawem świętym i nietykalnym. Nikt nie może być go pozbawionym, z wyjątkiem wypadku, gdy tego wymaga w sposób oczywisty konieczność publiczna uznana przez prawo, wszelako pod warunkiem słusznego i z góry wypłaconego odszkodowania.

deklaracja Źródło: Deklaracja praw człowieka i obywatela z 26 sierpnia 1789 r. , [w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 488–489.
RT4z9RHoufeHW1
Jak było? (Uzupełnij). Dlaczego nie było tak, jak powinno być? (Uzupełnij).
RGQ3Qoa5QCMEq
Wnioski (Uzupełnij).