Sprawdź się
Przeanalizuj dane z tabeli i na ich podstawie wykonaj polecenie.
Strony walczące | |
---|---|
Republika Francuska | Święte Cesarstwo Rzymskie Republika Zjednoczonych Prowincji Wielka Brytania Elektorat Hanoweru |
Liczebność armii | |
80 967 żołnierzy piechoty 12 000 kawalerzystów 100 armat | 53 000 żołnierzy piechoty 18 000 kawalerzystów 111 armat |
Straty w ludziach | |
5000 rannych i zmarłych | Armia austriacka 209 zmarłych 1017 rannych 3161 uwięzionych 1 zaginiony Armia Republiki Zjednoczonych Prowincji 700 rannych, zmarłych i uwięzionych |
Uzupełnij fragment źródła, przenosząc odpowiednie elementy, a następnie odpowiedz na pytanie.
Źródło: Układ pokojowy zawarty w Bazylei 5 kwietnia 1795, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Okres Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789–1799), oprac. A.M. Skałkowski, Kraków 1923, s. 20.
Przeciągnij na ilustrację określenia charakteryzujące modę na przełomie wieków XVIII i XIX (po lewej) oraz te odnoszące się do mody panującej za rządów Ludwika XVI (po prawej).
Uzupełnij tabelę.
Zapoznaj się z poniższymi tekstami źródłowymi przedstawiającymi stanowisko obywateli i odpowiedz na pytanie.
Ustawa Konstytucyjna z 24 czerwca 1793 r.Art. 4. Do wykonywania praw obywatela francuskiego dopuszcza się: każdego człowieka urodzonego i zamieszkałego we Francji, który ukończył 21 lat życia; każdego cudzoziemca, który ukończył 21 lat życia, zamieszkuje od roku we Francji, żyje tam z własnej pracy lub nabył tam własność, lub poślubił Francuzkę, lub adoptował dziecko, lub utrzymuje starca; każdego cudzoziemca wreszcie, którego Ciało Ustawodawcze uzna za dobrze zasłużonego dla ludzkości.
Konstytucja Republiki Francuskiej z 22 sierpnia 1795 r. (5 fructidora roku III)Art. 8. Obywatelem francuskim jest każdy mężczyzna urodzony i zamieszkały we Francji, który ukończył 21 lat życia; wpisał się na listę obywatelską w swym kantonie, zamieszkiwał na terytorium Republiki od jednego roku i płaci podatek bezpośredni, gruntowy lub osobisty.
Art. 9. Obywatelami – bez jakiegokolwiek wymogu uiszczania podatku – są Francuzi, którzy wzięli udział w jednej lub więcej wojen dla ustanowienia Republiki.
Jakie były konsekwencje wprowadzenia konstytucji z 1795 r. dla kultury politycznej we Francji? Przeczytaj tekst źródłowy, a następnie wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Jak wyjść z TerroruTermidorianie nie potrafią uznać ani wyobrazić sobie przestrzeni politycznej jako nieuchronnie podzielonej na sprzeczne tendencje, a więc skonfliktowanej i pełnej sprzeczności. Pod tym względem konstytucja roku III była wciąż więźniem rewolucyjnej mitologii narodu zjednoczonego i życia politycznego pojmowanego jako wyraz owej jedności. Konwencja termidoriańska nie uznaje pluralizmu politycznego nawet jako zła koniecznego, dlatego też nie wprowadza żadnych mechanizmów umożliwiających mu funkcjonowanie. […] wprowadzenie cenzusu finansowego i kulturalnego samo w sobie miało ograniczone następstwa polityczne. Ten brak zainteresowania przywróceniem cenzusu wynika z pewnego zasadniczego faktu: przez cały okres Rewolucji, bez względu na obowiązujący reżim wyborczy, powszechny czy cenzusowy, absencja wyborcza dochodziła niekiedy do dziewięćdziesięciu procent. Ten masowy absencjonizm potwierdza ogólną cechę rewolucyjnej kultury politycznej, o której już mówiliśmy: nauka demokracji jest powolna i trudna; dokonuje się w szczególnej sytuacji, kiedy to nowoczesna przestrzeń polityczna została utworzona w otoczeniu kulturalnym i mentalnym w dużej mierze tradycyjnym.
Źródło A
Maximilien de Robespierre – poszedł o krok za dalekoInskrypcja na grobie Maksymiliana Robespierre’a: „Przechodniu, nie płacz nad moją śmiercią. Gdybym żył, ty byłbyś martwy”.
Źródło B
Jednym z największych osiągnięć rewolucjonistów była Deklaracja praw człowieka i obywatela z 1789 r., na którą powoływano się w kolejnych francuskich konstytucjach. W swoich założeniach realizowała bowiem sztandarowe rewolucyjne hasła wolności, równości i braterstwa. Pod hasłem „Jak powinno być” zamieszczono główne postulaty zawarte w Deklaracji. Określ, „jak było” w rzeczywistości, a następnie wyjaśnij, „dlaczego nie było tak, jak powinno być”. Dopisz 1, 2 własne wnioski wynikające z zestawienia założeń i rezultatów rewolucji francuskiej.
Jak powinno być
Deklaracja praw człowieka i obywatela z 26 sierpnia 1789 r.Art. 9. Każdy człowiek jest uważany za niewinnego, dopóki nie został uznany za winnego. […]
Art. 11. Swobodna wymiana myśli i poglądów jest jednym z najcenniejszych praw człowieka. Każdy obywatel ma więc wolność słowa, pisma i druku. […]
Art. 17. Własność jest prawem świętym i nietykalnym. Nikt nie może być go pozbawionym, z wyjątkiem wypadku, gdy tego wymaga w sposób oczywisty konieczność publiczna uznana przez prawo, wszelako pod warunkiem słusznego i z góry wypłaconego odszkodowania.