Sprawdź się
Dla wahadła matematycznego funkcja l(T2) to funkcja kwadratowa. P / F
Urządzenie służące do pomiaru przyspieszenia grawitacyjnego to grawitometr. P / F
Prawda czy fałsz?
Wzór precyzyjnie opisuje drgania wahadła matematycznego o amplitudzie dużo mniejszej niż długość wahadła. P / F
Dla wahadła matematycznego funkcja to funkcja kwadratowa. P / F
Urządzenie służące do pomiaru przyspieszenia grawitacyjnego to grawitometr. P / F
Wybierz odpowiednie wyrazy, tak by otrzymany tekst był poprawny.
Gdy przyspieszenie grawitacyjne zmaleje czterokrotnie, okres wahadła matematycznego {#wzrośnie} / {zmaleje} {#dwukrotnie} / {czterokrotnie} / {szesnastokrotnie} , a kwadrat jego okresu {#wzrośnie} / {zmaleje} {dwukrotnie} / {#czterokrotnie} / {szesnastokrotnie}.
Z kolei, gdy długość wahadła zmaleje czterokrotnie, okres wahadła matematycznego {wzrośnie} / {#zmaleje} {#dwukrotnie} / {czterokrotnie} / {szesnastokrotnie} , a kwadrat jego okresu {wzrośnie} / {#zmaleje} {dwukrotnie} / {#czterokrotnie} / {szesnastokrotnie}.
Który z poniższych rysunków przedstawia poprawne wykresy funkcji T(l) i T 2(l) dla wahadła matematycznego?
- Ilustracja przedstawia dwa wykresy narysowane czarnymi strzałkami, widoczne jeden obok drugiego. Na lewym wykresie oś pionowa skierowana w górę opisuje długość okresu wahadła matematycznego wielka litera T, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje długość wahadła matematycznego mała litera l. W układzie widoczna jest czerwona funkcja liniowo rosnąca zaczynająca się w początku układu współrzędnych. Na prawym wykresie oś pionowa skierowana w górę opisuje kwadrat długości okresu wahadła matematycznego wielka litera T do potęgi drugiej, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje długość wahadła matematycznego mała litera l. W układzie widoczna jest czerwona funkcja zaczynająca się w początku układu współrzędnych i rosnąca proporcjonalnie do kwadratu długości wahadła.
- Ilustracja przedstawia dwa wykresy narysowane czarnymi strzałkami, widoczne jeden obok drugiego. Na lewym wykresie oś pionowa skierowana w górę opisuje długość okresu wahadła matematycznego wielka litera T, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje długość wahadła matematycznego mała litera l. W układzie widoczna jest czerwona funkcja zaczynająca się w początku układu współrzędnych i rosnąca proporcjonalnie do kwadratu długości wahadła. Na prawym wykresie oś pionowa skierowana w górę opisuje kwadrat długości okresu wahadła matematycznego wielka litera T do potęgi drugiej, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje długość wahadła matematycznego mała litera l. W układzie widoczna jest czerwona funkcja liniowo rosnąca zaczynająca się w początku układu współrzędnych.
- Ilustracja przedstawia dwa wykresy narysowane czarnymi strzałkami, widoczne jeden obok drugiego. Na lewym wykresie oś pionowa skierowana w górę opisuje długość okresu wahadła matematycznego wielka litera T, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje długość wahadła matematycznego mała litera l. W układzie widoczna jest czerwona funkcja liniowo rosnąca zaczynająca się w początku układu współrzędnych. Na prawym wykresie oś pionowa skierowana w górę opisuje kwadrat długości okresu wahadła matematycznego wielka litera T do potęgi drugiej, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje długość wahadła matematycznego mała litera l. W układzie widoczna jest czerwona funkcja zaczynająca się w początku układu współrzędnych i rosnąca proporcjonalnie do pierwiastka z długości wahadła.
- Ilustracja przedstawia dwa wykresy narysowane czarnymi strzałkami, widoczne jeden obok drugiego. Na lewym wykresie oś pionowa skierowana w górę opisuje długość okresu wahadła matematycznego wielka litera T, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje długość wahadła matematycznego mała litera l. W układzie widoczna jest czerwona funkcja zaczynająca się w początku układu współrzędnych i rosnąca proporcjonalnie do pierwiastka z długości wahadła. Na prawym wykresie oś pionowa skierowana w górę opisuje kwadrat długości okresu wahadła matematycznego wielka litera T do potęgi drugiej, a oś pozioma skierowana w prawo opisuje długość wahadła matematycznego mała litera l. W układzie widoczna jest czerwona funkcja liniowo rosnąca zaczynająca się w początku układu współrzędnych.
W pewnym doświadczeniu zmierzono, że wahadło matematyczne o długości l = 1,5 m drga z okresem T = 2,54 s. Oblicz przyspieszenie grawitacyjne. Wynik podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących.
Odpowiedź: ............ m/s2
Na Ziemi, gdzie przyspieszenie grawitacyjne wynosi , pewne wahadło ma okres . Na Jowiszu ma ono okres . Oblicz przyspieszenie grawitacyjne na Jowiszu. Wynik podaj z dokładnością do czterech cyfr znaczących.
= ............
W pionowo lecącej rakiecie zamontowano wahadło matematyczne o długości 130 cm i zmierzono, że jego okres wynosi 2,02 s. Oblicz przyspieszenie rakiety. Przyjmij, że . Wynik podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących.
a = ............ .
Uczniowie mierzyli przyspieszenie ziemskie za pomocą wahadła matematycznego. Dla trzech długości wahadła zmierzyli oni okres drgań. Poniższa tabela przestawia wyniki pomiarów.
Nr pomiaru | Długość wahadła, [cm] | Niepewność długości wahadła, | Okres, [s] | Niepewność okresu, [s] | Kwadrat okresu, [sIndeks górny 22] | Niepewność kwadratu okresu, [sIndeks górny 22] |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 50 | 1 | 1,42 | 0,05 | ||
2 | 100 | 1 | 2,00 | 0,05 | ||
3 | 150 | 1 | 2,46 | 0,05 |
Uzupełnij dwie ostatnie kolumny tabeli. Wykonując odpowiedni wykres, oblicz maksymalną i minimalną wartość przyspieszenia ziemskiego zgodną z pomiarami uczniów.
Poniższy rysunek przedstawia fragment wykresu zależności (okresu drgań wahadła matematycznego od jego długości ).
Przy pomocy stopera uczniowie zmierzyli okres drgań ciężarka zawieszonego na linkach o trzech różnych długościach. W tym celu zmierzyli czas trwania 10 drgań, a wynik podzielili przez 10. Czas reakcji człowieka wynosi ok. 0,2 s. Oznacza to, że uczeń mógł zarówno włączyć, jak i wyłączyć stoper o 0,2 s za wcześnie lub za późno. Graniczna niepewność pomiarowa długości wahadła została przez uczniów oszacowana na 2 cm.
Poniższa tabela przedstawia wyniki pomiarów. Nanieś je na powyższy wykres (możesz go wydrukować). Nie zapomnij o odcinkach niepewności.
nr pomiaru | długość wahadła, [cm] | okres wahadła, [s] |
---|---|---|
1 | 90 | 1,90 |
2 | 100 | 2,02 |
3 | 110 | 2,08 |
Rozstrzygnij, dla każdego pomiaru oddzielnie, czy jest on zgodny z zależnością, która posłużyła do narysowania wykresu. Uzasadnij każde rozstrzygnięcie.