Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego

W dołączonym do tego e‑materiału wirtualnym laboratorium możesz wykonać pomiary, dzięki którym samodzielnie wyznaczysz wartość ziemskiego przyspieszenia grawitacyjnego g. Wykorzystasz przy tym odpowiednio przekształcone wyrażenie

(1)

W tym celu, dla kilku różnych długości wahadła l, zmierzysz czas trwania jednego okresu drgań T. Uzyskane wyniki przedstawisz w postaci wykresu, na którego osi odciętych odłożysz kwadrat zmierzonego okres, zaś na osi rzędnych długość wahadła. Pomiary powinny ułożyć się w pobliżu linii prostej będącej wykresem funkcji:

l(T2)=g4π2T2.

Analiza wyników rzeczywistego doświadczenia

Zanim rozpoczniesz pracę w Wirtualnym laboratorium, obejrzyj film nagrany podczas pomiarów w pracowni fizycznej. Podczas tego filmu nauczyciel fizyki wykonuje pomiary czasu trwania jednego okresu drgań dla różnych długości wahadła.

Pomiary są wykonywane przy pomocy specjalnie przygotowanego zestawu pomiarowego. Pozwala on regulować długość wahadła. Zawiera także odpowiednik fotokomórki, która reaguje na kolejne przejścia nici przez położenie równowagi. Pomiar jest automatyczne uruchamiany, a następnie zatrzymywany. Dzięki temu niepewność pomiaru okresu, , jest rzędu milisekundy i może być pominięta przy graficznej analizie wyników. Jak się przekonasz, w Wirtualnym laboratorium jest inaczej.

1
Polecenie 1
  • Podczas oglądania filmu wpisuj we właściwą kolumnę tabeli pomiarów zmierzone okresy drgań , odpowiadające nastawianym długościom nici wahadła . Wartości  zaokrąglij do czterech cyfr znaczących.

  • Uzupełnij pozostałe dwie kolumny tabeli. Uzasadnij przy tym, że dla uzyskania długości wahadła należy do dodać , a nie , czyli dokładnie połowę zmierzonej na filmie średnicy kulki.

Rem6UyaZZyfjB
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.
R1T7MaJE6SYN2
Tabela pomiarów
  • Wykorzystaj wykonane podczas nagrania pomiary i przygotuj wykres zależności długości wahadła od kwadratu jego okresu.

  • Do punktów pomiarowych umieszczonych na tym wykresie dopasuj prostą, a następnie oblicz jej współczynnik nachylenia. Czy wiesz, że analizując nachylenie tej prostej można nie tylko wyznaczyć doświadczalnie wartość przyspieszenia grawitacyjnego ? Można też oszacować przedział (gmin,gmax), w którym rzeczywista wartość  znajduje się „na pewno”, nawet przy uwzględnieniu najmniej korzystnego zbiegu okoliczności. Wykonaj odpowiednie analizy. W razie potrzeby przypomnij sobie procedurę zaproponowaną w części „Przeczytaj”. Na koniec zajrzyj do „Wyjaśnienia”.

uzupełnij treść
Doświadczenie 1

Graficzna analiza wyników

Problem badawczy

Celem eksperymentu jest zebranie danych i, na podstawie graficznej analizy związku pomiędzy kwadratem okresu drgań wahadła matematycznego i jego długością , wyznaczenie wartości przyspieszenia ziemskiego .

Hipoteza

Zależność ma postać funkcji liniowej, której współczynnik kierunkowy jest proporcjonalny do wartości przyspieszenia ziemskiego .

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie Wirtualnego laboratorium.

Ćwiczenie 1

Porównaj wyposażenie laboratorium wirtualnego z wyposażeniem stanowiska pomiarowego laboratorium pokazanego w filmie.

RuKDOYeKCzpZh
Uzupełnij notatkę o podobieństwach i różnicach w wyposażeniu tych laboratoriów. 1. Kątomierz:
występuje w obu laboratoriach i ma jednakową rozdzielczość
nie występuje w laboratorium, a w laboratorium wirtualnym jest nieużywany
nie występuje w laboratorium wirtualnym, a w laboratorium jest nieużywany
nie występuje w żadnym z laboratoriów

2. Elektroniczny stoper ma rozdzielczość:
jednakową w obu laboratoriach
wyższą w laboratorium
wyższą w laboratorium wirtualnym.

3. Udział człowieka i jego wpływ na niepewność pomiaru (chodzi o tzw. czynnik ludzki)
a) w nastawieniu długości wahadła jest:
porównywalny w obu laboratoriach
istotniejszy w laboratorium
istotniejszy w laboratorium wirtualnym.
b) w pomiarze okresu drgań jest:
porównywalny w obu laboratoriach
istotniejszy w laboratorium
istotniejszy w laboratorium wirtualnym.

Omów pokrótce wpływ stwierdzonych różnic w wyposażeniu na rozstrzygnięcie hipotezy. Zapisz swoją wypowiedź w Dzienniku pomiarów.

Instrukcja

Postępuj zgodnie z instrukcją zaproponowaną w Laboratorium.

Polecenie 2
  • Wybierz wartość - liczby pełnych okresów drgań wahadła, po których zatrzymasz stoper i odczytasz czas .

  • Przeprowadź pomiar okresu drgań dla co najmniej dziesięciu różnych długości wahadła , w miarę równomiernie rozłożonych w przedziale dostępnym w Wirtualnym laboratorium.

  • Wyniki wpisz do Tabeli pomiarów. Zawiera ona dodatkowe kolumny, które wykorzystasz podczas opracowywania uzyskanych wyników.

RKUXhpAK4TzSf
Związek długości wahadła i okresu drgań - analiza graficzna Data:. n= (Uzupełnij). Tabela wyników. Lp. l(m). u(l)(m). t(s). u(t)(s). T(s). u(T)(s). T2(s2). u(T2)(s2). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Analiza wykresu, rozstrzygnięcie hipotezy, konkluzje (Uzupełnij).
R12sejR0wKw9n
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.

Opracowanie wyników

Podsumowanie
Polecenie 3
  1. Niepewność

Zastosuj podane w instrukcji Wirtualnego laboratorium postępowanie prowadzące do wyznaczenia niepewności pomiaru długości wahadła . Wyniki wpisz w odpowiednią kolumnę Tabeli.

  1. Niepewność

Przeanalizuj zaproponowaną w instrukcji propozycję określenia niepewności standardowej pomiaru czasu trwania okresów drgań wahadła. Jeśli zgadzasz się z przedstawioną tam oceną, uzupełnij kolumny oraz w Tabeli zgodnie z tą propozycją.

W przeciwnym razie oszacuj tę niepewność zgodnie z własną wiedzą i doświadczeniem, a odpowiednie kolumny uzupełnij zgodnie z dokonaną oceną. Swoje rozumowanie przedstaw w Dzienniku pomiarów.

  1. Kwadrat okresu drgań i jego niepewność

Kwadrat okresu jest wielkością mierzoną pośrednio. Jest on wyrażony jako kwadrat wielkości mierzonej bezpośrednio - okresu drgań . Niepewności pomiaru wszystkich okresów są jednakowe.
Wyznacz niepewność pomiaru dla każdego okresu, zgodnie z zasadami opisanymi w e‑materiale „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”. Zwróć uwagę na sekcję „Dla zainteresowanych” na końcu części „Przeczytaj”. W punkcie drugim podano gotowe wyrażenie, które możesz bezpośrednio zastosować.

Wpisz do Tabeli wartości oraz .

  1. Punkty pomiarowe na wykresie

Przygotuj odpowiednio wyskalowane osie dla wykresu zależności i nanieś na nim punkty pomiarowe.

Rozważ celowość naniesienia, dla każdego punktu, odcinków niepewności pomiaru długości wahadła oraz, niezależnie, odcinków niepewności pomiaru kwadratu okresu. Zapisz swoją decyzję wraz z krótkim uzasadnieniem w Dzienniku pomiarów.

  1. Prosta najlepiej dopasowana

Na przygotowany rysunek nanieś linię prostą, którą uznajesz za najlepiej pasującą do punktów pomiarowych. Zastosuj procedurę opisaną w części „Przeczytaj”. Zwróć uwagę, że prosta najlepiej dopasowana powinna przechodzić przez punkt (0; 0) wykresu.

W razie potrzeby przypomnij sobie tę problematykę, przedstawioną w e‑materiałach „Jak dopasować prostą do wyników pomiarów?” i „W jakim celu dopasowuje się prostą do wyników pomiarów i jakie informacje można w ten sposób uzyskać?”.

  1. Nachylenie dopasowanej prostej i wartość przyspieszenia ziemskiego

Wyznacz nachylenie dopasowanej przez siebie prostej - oblicz wartość jej współczynnika kierunkowego .

Na tej podstawie oblicz wartość przyspieszenia ziemskiego  wyznaczoną w doświadczeniu.

  1. Skrajne dopuszczalne wartości przyspieszenia ziemskiego

Oceń, czy niepewności punktów pomiarowych pozwalają na poprowadzenie dwóch prostych „skrajnych” i na zastosowanie procedury zaproponowanej w części „Przeczytaj”. Jeśli jest to możliwe, określ granice przedziału, w którym rzeczywista (tablicowa) wartość zawiera się niemal „na pewno”.

W przeciwnym razie określ względne odchylenie uzyskanej wartości od wartości rzeczywistej ,

Analiza wyników i wnioski

Skomentuj uzyskany wynik. Rozstrzygnij hipotezę badawczą. Swoją argumentację zapisz w Dzienniku pomiarów.

Doświadczenie 2

Dla zainteresowanych

Numeryczna analiza wyników

Problem badawczy

Celem eksperymentu jest pomiar okresu drgań wahadła matematycznego dla różnych jego długości i poddanie numerycznej analizie wartości ilorazów .

Hipoteza

a) Wartości ilorazów są na tyle zbliżone, że można je uznać za jednakowe.
b) Średnia ważona tych wartości jest równa wartości przyspieszenia ziemskiego.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie Wirtualnego laboratorium.

Instrukcja

Możesz wykorzystać wyniki pomiarów przeprowadzonych w doświadczeniu 1. Przydatne byłoby jednak uzyskanie większej liczby wyników - rzędu 20‑30. Możesz przeprowadzić dodatkowe pomiary we własnym zakresie. Lepszym pomysłem będzie zmotywowanie grupy koleżanek lub kolegów do wspólnego opracowania pomiarów, wykonanych oddzielnie przez każdego członka grupy. W tym ostatnim przypadku:
- Niech każdy uczestnik zmierzy kilkakrotnie okres drgań wahadła w całym zakresie dostępnych długości; zestawy długości przydzielonych poszczególnym uczestnikom powinny się nieco różnić.
- Wybierzcie jednakową dla wszystkich wartość - liczby pełnych okresów drgań wahadła, po których mierzący zatrzymuje stoper i odczytuje czas . Wymóg ten nie jest jednak bezwzględny.
- Zastosujcie wszyscy podane w instrukcji Wirtualnego laboratorium postępowanie prowadzące do wyznaczenia niepewności pomiaru długości wahadła podane w instrukcji Wirtualnego laboratorium.
- Przedyskutujcie problem ustalania niepewności pomiaru okresu i przyjmijcie jednakowe zasady postępowania.

R12sejR0wKw9n
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Polecenie 4
  1. Każdy oblicza, dla każdego swojego pomiaru, wartość przyspieszenia ziemskiego zgodnie z przekształconym wyrażeniem (1):

  1. Dla każdej wartości należy obliczyć niepewność ; pamiętać przy tym należy, że jest wielkością mierzoną pośrednio. Pomocne może być przypomnienie sobie e‑materiału „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”. Podczas obliczeń zwróćcie uwagę, czy udziały obu zmiennych,  i , w niepewności są porównywalne, czy też któraś z nich ma udział dominujący. Tę informację wykorzystacie w Podsumowaniu.

  2. Każdy uczestnik przygotowuje i wpisuje własny zbiór danych do wspólnej Tabeli wyników.

RdhRUpgovjfkP
Data:. n= (Uzupełnij). Tabela wyników. Lp. l(m). u(l)(m). t(s). u(t)(s). T(s). u(T)(s). T2(s2). u(T2)(s2). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Analiza wykresu, rozstrzygnięcie hipotezy, konkluzje (Uzupełnij).
Podsumowanie
Polecenie 5
  1. Obliczcie - średnią ważoną uzyskanych wartości .

Ważne!
  • Co to jest średnia ważona? Jest to procedura uśredniania, która pozwala uwzględnić, że zmierzone wartości wpływają na wartość średnią w różnym stopniu. W przypadku, z którym macie do czynienia, nie należy obliczać średniej arytmetycznej wyników, lecz właśnie ich średnią ważoną.

  • Jaki jest tego powód? Poszczególne wartości nie są jednakowo wiarygodne ze względu na różne niepewności ich pomiaru. Te wartości, których niepewność jest mniejsza są bardziej wiarygodne od tych o niepewności większej.

  • Jak uzyskać takie zróżnicowanie wpływu na średnią? Przyjrzyjmy się znanemu wyrażeniu na średnią arytmetyczną i rozbudujmy nieco jego zapis.

Symbolem oznaczamy łączną liczbę pomiarów wykonanych przez uczestników; jest to także liczba jedynek sumowanych w mianowniku ostatniego ilorazu. To wyrażenie oznacza, że każdemu wynikowi przypisujemy jednakowy wpływ na wartość średnią, czyli jednakowe wagi . Jeżeli chcemy, by wagi były różne, to wystarczy użyć do obliczeń takiego wyrażenia:

  • Jak wyrazić wagi dla poszczególnych pomiarów? Typowe postępowanie polega na przypisaniu poszczególnym uśrednianym wartościom wag , odwrotnie proporcjonalnych do niepewności pomiaru danej wartości.

  • Jaka jest ostateczna postać wyrażenia? Średnia ważona jest dana wyrażeniem:

Tak obliczoną wartość wpiszcie do Tabeli wyników.

  1. Dla każdej wartości  obliczcie jej odchylenie od wartości i wpiszcie do ostatniej kolumny Tabeli.

  2. Porównajcie to odchylenie z niepewnością pomiaru tej wartości. Podzielcie wyniki na trzy kategorie o roboczych nazwach:

  • wyniki „bliskie” średniej, gdy ;

  • wyniki „niezbyt odległe” od średniej, gdy ;

  • wyniki „dalekie” od średniej, gdy .

  1. Na podstawie liczebności tych kategorii oceńcie, w sposób jakościowy, na ile wiarygodny jest punkt a) postawionej hipotezy. Zapiszcie swoje rozumowanie i wnioski w Dzienniku pomiarów, w przygotowanym polu. Zapiszcie tam także ewentualne zdania odrębne, wraz z ich krótkim uzasadnieniem.

  2. Obliczcie niepewność , stosując wyrażenie

(2)

Rozstrzygnijcie jakościowo punkt b) hipotezy badawczej.

Ważne!

Obliczona zgodnie z wyrażeniem (2) niepewność nie jest - ściśle rzecz biorąc - niepewnością standardową. Wykorzystane wyrażenie pozwala bowiem obliczyć niepewność standardową serii niezależnych pomiarów wielkości mierzonej bezpośrednio. W Waszym eksperymencie uśredniane wielkości zostały zmierzone wprawdzie niezależnie, ale pośrednio.

Niezależnie jednak od tego, niepewność ta pozwala wyrobić sobie pogląd o możliwym typowym odchyleniu wyniku od wartości prawdziwej (tablicowej) mierzonej wielkości. Może więc służyć do formułowania wniosków jakościowych.

Ćwiczenie 2

Nie ulega wątpliwości, że potwierdzenie punktu a) hipotezy jest tym bardziej wiarygodne, im mniejsza niepewność pomiaru każdej z wartości przyspieszenia ziemskiego. Porównajcie udziały w tej niepewności, oraz , pochodzące od każdej z bezpośrednio mierzonych wielkości.

Zaproponujcie i opiszcie, w przygotowanym do tego polu Dziennika pomiarów, alternatywne wyposażenie Wirtualnego laboratorium, które pozwoliłoby zmniejszyć przyczynek do niepewności od tej zmiennej, dla której jest on dominujący.

Doświadczalne wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego

Ula i Witek, uczniowie szkoły średniej, badali zależność okresu drgań wahadła matematycznego od jego długości (przypomnij sobie e‑materiał „Czy okres drgań wahadła matematycznego jest zależny od długości wahadła?”). Na jednej z kolejnych lekcji omówiony został problem wyznaczenia wartości przyspieszenia ziemskiego metodą pomiaru długości wahadła oraz okresu drgań. Zalecone zostało wykorzystanie wyrażenia wiążącego te dwie wielkości:

by w ramach pracy domowej, w dwuosobowych grupach, dokonać pomiaru Grupy miały swobodę wykorzystania bądź filmu, na którym pokazano eksperyment sfilmowany w pracowni bądź symulacji w ramach Wirtualnego laboratorium.

Ambitni badacze postanowili wykorzystać oba media i porównać ich możliwości. Sformułowali więc dwa problemy badawcze:
(a) Które z doświadczeń zapewni wyznaczenie wartości przyspieszenia ziemskiego zgodnego z wartością tablicową
(b) Które z doświadczeń zapewni wyznaczenie wartości przyspieszenia ziemskiego z możliwie małą niepewnością standardową

I. Planowanie pomiarów.
Niepewność pomiarowa wielkości mierzonych bezpośrednio

Przyspieszenie ziemskie jest w takim doświadczeniu wielkością mierzoną pośrednio, na podstawie dwóch wielkości mierzonych bezpośrednio (w razie potrzeby przypomnij sobie te pojęcia w e‑materiale „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”), długości wahadła i okresu jego drgań:

Nasza grupa rozpoczęła więc planowanie pomiarów w Wirtualnym laboratorium oraz interpretacji wyników obu eksperymentów od zapoznania się z aparaturą i zgrubnego oszacowania niepewności pomiaru wielkości mierzonych bezpośrednio, jaką można osiągnąć w każdym z nich.

Eksperyment sfilmowany w pracowni fizycznej

Rem6UyaZZyfjB
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.
Niepewność

Badacze określili graniczną niepewność pomiaru długości wahadła oraz okresu drgań . Zastosowali regułę opisaną w e‑materiale „Niepewność całkowita”. Dla obu tych wielkości dokonywany jest w filmie jeden pomiar.

Niepewność graniczna pomiaru długości nici

Ula i Witek uznali, że niepewność graniczna długości nici jest równa pół centymetra. Utożsamili ją z rozdzielczością użytej w filmie linijki, którą oszacowali na podstawie komunikatów osoby wykonującej doświadczenie. Zauważyli, że każdy odczyt długości nici był zaokrąglany do połowy lub do całego centymetra.

Stwierdzili również, że pomiar średnicy kulki został dokonany z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra. Tak więc niepewność związana z tym pomiarem jest pomijalna wobec jednej drugiej centymetra. Uzasadnia to utożsamienie obu niepewności pomiaru, długości nici i długości wahadła i przypisania im niepewności granicznej

Niepewność graniczna pomiaru okresu drgań

Z kolei niepewność graniczna jest powiązana z rozdzielczością użytego przyrządu, która jest równa jednej dziesiątej milisekundy. W filmie nie podano żadnej innej informacji o dokładności przyrządu ani o jego działaniu. Ula i Witek uznali więc, że , gdyż pomiar polega na uruchomieniu stopera i na jego zatrzymaniu.

Ważne!

Wynik jest uprawniony, gdyż człowiek nie bierze bezpośredniego udziału w pomiarze okresu drgań. Uwzględnia się więc jedynie coś w rodzaju „refleksu” aparatury.

Polecenie 1
R127cgNHn6x5o
Wskaż właściwe porównanie dokładności obu pomiarów: długości wahadła lf i okresu jego drgań Tf. Dokładność pomiaru długości jest nieco znacznie gorsza lepsza od dokładności pomiaru okresu drgań.
Wniosek

Można śmiało przypuszczać, że niepewność pomiaru długości wahadła będzie miała dominujący wpływ na niepewność uzyskanej wartości zaś udział niepewności pomiaru okresu może okazać się pomijalny. Takie przypuszczenie trzeba jednak zweryfikować, przeprowadzając formalne obliczenie udziałów niepewności pochodzących od każdej z tych wielkości, zgodnie z postępowaniem przedstawionym w e=materiale „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”.

Wirtualne laboratorium

Opis wirtualnego laboratorium

Na ekranie widoczna jest sala ze stołem laboratoryjnym. Na stole z ciemnoniebieskim blatem leży postawiona pionowo szpula, na którą nawinięta jest granatowa nitka. Koniec nici rozwinięty ze szpuli biegnie w prawo i w górę do haku przymocowanego do sufitu. Nić jest przewieszona przez ten hak, ostatni jej odcinek zwisa pionowo, a na końcu nitki umocowany jest szary cylindryczny ciężarek. Całość jest wahadłem, które można złapać myszką za ciężarek, odchylić od położenia równowagi o maksymalny kąt około trzydziestu stopni i puścić. Wahadło wykonuje wtedy drgania. Obok wahadła widoczna jest niebieska linijka, ustawiona pionowo, z zerem u góry. Jest ona wyskalowana od zera do dwóch metrów z podziałką drobną co pięć centymetrów. Dłuższe znaczniki, co jedna druga metra, są opisane. Linijkę można przesuwać po laboratorium, przy pomocy myszki, zarówno w prawo i lewo jak w górę i dół. Ciągnąc myszką za pochyłą część nici można rozwijać lub nawijać ją na szpulę, co skutkuje zmianą długości wahadła. Zakres tych zmian obejmuje długości od jednej drugiej metra do dwóch metrów, co można zmierzyć za pomocą linijki po odpowiednim jej ustawieniu. Blisko prawego brzegu stołu stoi elektroniczny stoper z dwoma guzikami sterującymi i widoczną sześciocyfrową skalą. Dwie pierwsze cyfry służą do wyświetlania minut, dwie kolejne do wyświetlania sekund a dwie ostatnie do wyświetlania setnych części sekundy. Lewy, zielony guzik włącza lub wyłącza stoper; prawy czerwony guzik zeruje jego wskazania. Przycisk opisany symbolem znaku zapytania w lewym górnym rogu ekranu wyświetla instrukcję postępowania; przycisk „RESET” w lewym dolnym rogu ekranu przywraca stan wyjściowy Wirtualnego laboratorium.

Niepewność

Podobnie jak w przypadku doświadczenia sfilmowanego Ula i Witek oszacowali graniczne niepewności pomiaru długości wahadła oraz okresu drgań . Zaczęli od reguły opisanej w e‑materiale „Niepewność całkowita”.

Niepewność graniczna pomiaru długości wahadła

Eksperymentatorzy określili niepewność graniczną długości wahadła na pięć centymetrów. Jest to rozdzielczość linijki dostępnej w Wirtualnym laboratorium. Wynik ten nieco rozczarował badaczy. Oznaczał on, że względna niepewność pomiaru długości wahadła , nawet dla najdłuższej wartości musi być równa To silnie ogranicza dokładność wyznaczenia przyspieszenia ziemskiego

Niepewność graniczna pomiaru okresu drgań

Ula i Witek przypomnieli sobie procedurę pomiaru opisaną w e‑materiale „Czy okres drgań wahadła matematycznego jest zależny od długości wahadła?” Postanowili wykonać pomiar czasu trwania takiej liczby okresów drgania wahadła by względna niepewność graniczna była co najmniej o rząd wielkości mniejsza od względnej niepewności granicznej pomiaru największej długości wahadła dostępnej w Wirtualnym laboratorium. W ten sposób można uzyskać podobny efekt do tego w pomiarze sfilmowanym, gdzie niepewność związana z długością wahadła zdecydowanie dominuje nad niepewnością związaną z pomiarem okresu drgań.

Polecenie 2
RqzcASoC9hfNQ
Wybierz spośród zaproponowanych wartości liczby pomiarów n najmniejszą, która zapewni uzyskanie względnej niepewności pomiaru okresu drgań Tw co najmniej dziesięciokroć mniejszej niż względna niepewność pomiaru długości lw wahadła dwumetrowego. Wystarczy wykonać pomiar czasu t trwania n= 1. 600, 2. 6, 3. 60, 4. 1200, 5. 120, 6. 6000, 7. 12, 8. 60 okresów drgania.

II. Pomiary, ich prezentacja i opracowanie.
Interpretacja wyników

Wirtualne laboratorium

Ula i Witek ustawili w Wirtualnym laboratorium długość wahadła na dwa metry, z graniczną niepewnością Zmierzyli czas trwania 60 okresów drgań. Uzyskali wynik dwie minuty, pięćdziesiąt i pięć setnych sekundy, czyli sto siedemdziesiąt sekund i pięć setnych sekundy. Niepewność graniczna tego pomiaru to . Na tej podstawie sporządzili tabelę, w której za pomocą arkusza kalkulacyjnego obliczyli wartość przyspieszenia ziemskiego oraz jej standardową niepewność

Badanie 1

Tabela zawiera także wszystkie wielkości pośrednie, niezbędne do przeprowadzenia obliczeń – niepewności standardowe długości wahadła i okresu drgań oraz udziały tych zmiennych (odpowiednio w niepewności W drugiej kolumnie podana jest liczba cyfr znaczących, do jakiej zaokrąglony został każdy wynik.

Polecenie 3

Uzupełnij tabelę wyników pomiaru w Wirtualnym laboratorium. Opracuj te wyniki - wpisz obliczone wartości do odpowiednich komórek.

REKNbOVQ17OJ4
Tabela wyniku pomiaru przyspieszenia ziemskiego w Wirtualnym laboratorium.

Wynik pomiaru należy zaokrąglić. Niepewność została już prawidłowo zaokrąglona - do dwóch cyfr znaczących - już w tabeli. Wartość zaokrąglamy tak, by dwie ostatnie cyfry znaczące były na tych samych miejscach dziesiętnych, co cyfry niepewności:

Eksperyment w pracowni fizycznej

Badanie 2

Ula i Witek opracowali tabelę, w której za pomocą arkusza kalkulacyjnego obliczyli wartość przyspieszenia ziemskiego oraz jej standardową niepewność wyznaczonego na podstawie każdego z ośmiu pomiarów pokazanych w filmie. Skrócone ich opracowanie przedstawia tabela.
Zwróć uwagę na sposób zaokrąglenia wartości przyspieszenia ziemskiego oraz niepewności pomiaru.

R1V3V5qST4PN6
Tabela wyników pomiarów przyspieszenia ziemskiego w pracowni fizycznej.
Polecenie 4

Opracuj w szczegółach dowolny spośród pomiarów zawartych w tabeli. Oblicz niepewności standardowe wielkości mierzonych bezpośrednio. Skorzystaj z rozstrzygnięć poczynionych w częściach „Niepewność graniczna pomiaru długości nici” oraz „Niepewność graniczna pomiaru okresu drgań”. Oblicz następnie udziały niepewności tych wielkości w całkowitej niepewności standardowej pomiaru przyspieszenia ziemskiego. Czy Twoje wyniki są spójne z przedstawioną tabelą?

Podsumowanie

Polecenie 5

Przypomnij sobie sformułowane przez Ulę i Witka dwa problemy badawcze. Uzupełnij notatkę podsumowującą i porównującą wyniki obu badań.

R25CKQ136UQsq
Wskaż najbardziej trafne uzupełnienia w notatce. Badanie (a) dotyczyło zgodności wyniku z tablicową wartością gw=9,806  ms2, czyli problematyki dokładnościprecyzji pomiaru.
Należy uznać, że oba wyniki są zgodne tylko wynik z pracowni jest zgodny tylko wynik z Wirtualnego laboratorium jest zgodny żaden z wyników nie jest zgodny z wartością tablicową przyspieszenia ziemskiego.
Badanie (b) dotyczyło porównania niepewności uzyskanego wyniku, czyli problematyki dokładnościprecyzji pomiaru.
Należy uznać, że
precyzje obu wyników są porównywalne. wynik z pracowni jest bardziej precyzyjny.
wynik z Wirtualnego laboratorium jest bardziej precyzyjny.