Sprawdź się
Zapoznaj się z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i napisz, jaka wizja herosa wyłania się z utworu.
Konam, a nie to jest mi największą boleścią,
żem pokonany ręką podłą i niewieścią
ni że włóczni nie mogę cisnąć za nędznikiem:
lecz że więcej nie błysnę, jak słońce, nad Greki,
ja, com z obozu mego, bez zbroi, daleki,
wroga od naw achajskichnaw achajskich precz odpędził krzykiem.
Idźcie, słabsi i mniejsi, laur zdobywać w boju!
Tych, które dla mnie rosły, nie zerwiecie liści!
Idźcie, tysiące, w trwodze wywalczać i znoju,
co ja sam jeden zdobyć dość silny i śmiały
Byłem, gdyby bogowie chcieli wiekuiści.
Umrę spokojnie – większej nie można mieć chwały.
Umieram, ale ginąc z podłej ręki, młody,
Przeżyję chwałą całe ludy i narody.
Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Achilles, [w:] Antologia liryki Młodej Polski, wybór I. Sikora, Wrocław 1990, s. 346.
Odnosząc się do informacji z sekcji „Przeczytaj”, sformułuj pisemną wypowiedź, jak z dzisiejszej perspektywy oceniasz motywacje i czyny Achillesa.
Napisz, który z zamieszczonych w „Prezentacji multimedialnej” malarskich lub rzeźbiarskich wizerunków herosów lub heroin wzbudził twoje zainteresowanie. Uzasadnij swoją wypowiedź.
Wynotuj współczesne teksty kultury (np. komiksy lub filmy) wykorzystujące topostopos herosa i wyjaśnij różnice w przedstawianiu dawnych i współczesnych superbohaterów.