Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑azure

Zakres podstawowy

1
Pokaż ćwiczenia:
R1L1EByHbkWkZ1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Składową obiegu wody nie jest: Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura powietrza, 2. parowanie, 3. kondensacja, 4. opad śniegu
R1dx54EAHwwsR1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego rozkład ciśnienia atmosferycznego na Ziemi nie jest stały i równomierny.

RIyXe9KgigKD6
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Wymień trzy różnice w przebiegu dobowym temperatury powietrza A i B.

R1RD1qMIimxsh
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie R. Malarz i in., Oblicza geografii 1, Nowa Era, Warszawa 2019, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ONkMDYVty5a
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zdecyduj, która z poniższych linii na wykresie (A czy B) przedstawia przebieg dobowy temperatury powietrza podczas bezchmurnej pogody, a która podczas pogody pochmurnej. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Zdecyduj, która z opisanych linii na wykresie (A czy B) przedstawia przebieg dobowy temperatury powietrza podczas bezchmurnej pogody, a która podczas pogody pochmurnej. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1TAf3wJVw7gl
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie R. Malarz i in., Oblicza geografii 1, Nowa Era, Warszawa 2019, licencja: CC BY-SA 3.0.
R7yUgV2rvZgtQ
A- 1. pogoda bezchmurna, 2. pogoda pochmurna
B- 1. pogoda bezchmurna, 2. pogoda pochmurna
RtV6jSBQeQ05K
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, dlaczego na półkuli północnej występują wyższe roczne amplitudy powietrza niż na półkuli południowej.

RIyXe9KgigKD6
(Uzupełnij).
bg‑violet

Zakres rozszerzony

RKtrRsUcmOnt211
Ćwiczenie 7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 7

R1cgUoFMjaXbY
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 8

Zaznacz jedną wspólną drogę wymiany ciepła, na skutek której powstały przedstawione niżej produkty kondensacji pary wodnej.

RtA2IWmjIBpzA
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie K. Cichoszewski i in., Świat i Polska. Środowisko przyrodnicze. Zadania z geografii dla liceum ogólnokształcącego. Część 1, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2003, licencja: CC BY-SA 3.0.
RCpiziumeTgAR
Zaznacz jedną, wspólną drogę wymiany ciepła, na skutek której powstały przedstawione niżej produkty kondensacji pary wodnej. Możliwe odpowiedzi: 1. Adwekcja., 2. Konwekcja., 3. Turbulencja., 4. Radiacja.
ROTfmdE5wqVy61
Ćwiczenie 9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 10

Przeanalizuj dane zawarte w poniższych tabelach. Następnie wyjaśnij różnice w rocznej amplitudzie temperatury powietrza na półkuli północnej i południowej.

Zapoznaj się z danymi zawartymi w poniższych tabelach. Następnie wyjaśnij różnice w rocznej amplitudzie temperatury powietrza na półkuli północnej i południowej.

R17yTQkmN7ddb
Powierzchnia kontynentów i oceanów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie J. Kądziołka, K. Kocimowski, E. Wołonciej, Świat w liczbach, WSiP, Warszawa 2012, licencja: CC BY-SA 3.0.
RNRObB8EnRRQK
Średnia temperatura powietrza w podziale na półkule
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie J. Kądziołka, K. Kocimowski, E. Wołonciej, Świat w liczbach, WSiP, Warszawa 2012, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Cvpygk2yTOT
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 11

Spośród podanych poniżej albedo wybierz odpowiadające pewnej powierzchni, wiedząc, że ilość promieniowania całkowitego wynosi 40 cal/cm² × min, a ilość promieniowania pochłoniętego wynosi 5 cal/cm² × min. Następnie wybierz spośród podanych przypuszczalny rodzaj tej powierzchni.

RXT1eQEjoI7TA
(Uzupełnij).
R8h5e44eSh24I
Albedo powierzchni wynosi: Możliwe odpowiedzi: 1. 87,5%, 2. 85,5%, 3. 87,7%, 4. 85,7%
R14RCwSYElbDX
Możliwe odpowiedzi: 1. śnieg, 2. asfalt, 3. ocean, 4. wapień
31
Ćwiczenie 12

Wiesz już, że istnieją dwa rodzaje gradientów termicznych: sucho- i wilgotnoadiabatyczny. Wyjaśnij, dlaczego w powietrzu wilgotnym obserwuje się wolniejszy spadek temperatury wraz z wysokością, a w powietrzu suchym - szybszy. Skorzystaj z dodatkowych źródeł informacji geograficznej.

R1diUuhVKcl5G
(Uzupełnij).