Zapoznaj się z opisem poniższej ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem poniższej ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem poniższej ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z poniższą ilustracją, a następnie wykonaj polecenie.
RWFEP2sblzwTr
R1EIxFUv6lsjD
RA1bdlW2u7CKD11
Ćwiczenie 2
111
Ćwiczenie 3
Z opisu ilustracji i dostępnych ci źródeł dowiedz się, jak wyglądała płyta nagrobna Jana z Garbowa, starosty kolskiego. Określ, w jaki sposób zaznaczono pochodzenie społeczne zmarłego.
Z opisu ilustracji i dostępnych ci źródeł dowiedz się, jak wyglądała płyta nagrobna Jana z Garbowa, starosty kolskiego. Określ, w jaki sposób zaznaczono pochodzenie społeczne zmarłego.
Z opisu ilustracji i dostępnych ci źródeł dowiedz się, jak wyglądała płyta nagrobna Jana z Garbowa, starosty kolskiego. Określ, w jaki sposób zaznaczono pochodzenie społeczne zmarłego.
Przeanalizuj ilustrację przedstawiającą płytę nagrobną i określ, w jaki sposób zaznaczono pochodzenie społeczne zmarłego.
RLqM252BxeE75
R1buyGf5gQfcQ
Zwróć uwagę na to, co ma na sobie postać przedstawiona na płycie nagrobnej i co trzyma w ręku.
Postać przedstawia rycerza w pełnej zbroi, w hełmie, trzymającego miecz i tarczę herbową.
21
Ćwiczenie 4
Na podstawie podanych fragmentów określ, które przywileje doprowadziły do wzmocnienia pozycji politycznej szlachty, a które – pozycji ekonomicznej, a następnie odpowiednio uporządkuj przywieje.
RspFUE0TOodPd
RPUNG2cZq4uod
R11g4tOJueVWb
R1cehqDa58f9D
R17srSMw3OV8G
R652GHExdKg03
Indeks górny Źródła: a) Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. Melania Sobańska‑Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Warszawa 1999 (statut warcki, przywilej jedlneńsko‑krakowski, przywilej nieszawski oraz statuty piotrkowskie); b) Volumina Legum, t. 1., s. 82 (przywilej czerwiński); c) J. Sawicki, Wybór tekstów źródłowych z historii państwa i prawa polskiego, Warszawa 1952 (przywilej koszycki). Indeks górny koniecŹródła: a) Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. Melania Sobańska‑Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Warszawa 1999 (statut warcki, przywilej jedlneńsko‑krakowski, przywilej nieszawski oraz statuty piotrkowskie); b) Volumina Legum, t. 1., s. 82 (przywilej czerwiński); c) J. Sawicki, Wybór tekstów źródłowych z historii państwa i prawa polskiego, Warszawa 1952 (przywilej koszycki).
RvN8ZuRWqQLwl
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z tekstem i odpowiedz, czy sytuacja w nim opisana mogłaby mieć miejsce w świetle ówczesnego prawa. Uzasadnij swoje zdanie, podając dwa argumenty.
Pewien chłop na początku XVI wieku zapragnął, by jego syn doświadczył lepszego losu niż on sam i nie musiał przez pięć dni w tygodniu pracować ciężko na ziemi pana, odrabiając pańszczyznę. Dlatego postanowił wysłać swojego syna do pobliskiego miasta, by tam kształcił się w rzemiośle metalowym na snycerza i znalazł lepszą przyszłość. Kiedy nadszedł środek lata, zaczął go przygotowywać do drogi. Tym razem był spokojniejszy niż kilka lat temu, gdy wysyłał do miasta starszego syna. Ten już nawet wrócił i otrzymał od pana świadectwo, w którym jako wyzwolony mógł iść do rzemiosła. Pan nie powinien mieć nic przeciw wysłaniu drugiego, bo przecież pozostawało chłopu jeszcze pięciu synów, więc nie będzie problemu z obrabianiem pańskiego pola.
c Źródło: Karolina Stojek-Sawicka, tekst z opracowania własnego.
R1NnskW0CPgy3
Przypomnij sobie przywilej piotrkowski z 1496 r. i jego zapisy dotyczące prawa opuszczania wsi przez chłopów.
Sytuacja taka nie była możliwa, ponieważ zgodnie z przywilejem piotrkowskim z 1496 r. tylko jeden członek rodziny (syn) mógł opuścić wieś i kształcić się w mieście. Zakazane było również opuszczanie wsi w porze żniw.
2
Ćwiczenie 6
Przeanalizuj diagramy, a następnie określ, czy podane niżej stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.
Struktura zawodowa mieszkańców miast w Polsce w XV w.
RaR0ue7hq18ER
RQ1ZFovSMNh0p
R1A6cQVthlxVR
RFOUIB5WpcS3D
311
Ćwiczenie 7
Przeanalizuj diagram przedstawiający skład etniczny wybranych miast polskich w XV w. Następnie rozstrzygnij, w której części państwa znajdowały się miasta zamieszkiwane w większości przez ludność pochodzenia niemieckiego. Na podstawie wiedzy pozaźródłowej wyjaśnij tego przyczynę.
Skład etniczny wybranych XV‑wiecznych miast polskich.
MIASTA
PATRYCJAT
FINANSIŚCI
LUDNOŚĆ ZWIĄZANA Z DALEKĄ WYMIANĄ
POSIADACZE ZIEMSCY
LUDNOŚĆ ZAPLECZA
Gdańsk
niemiecki
niemieccy
niemiecka
niemieccy
polska i niemiecka
Toruń
jw.
jw.
jw.
polscy
polska
Kraków
jw.
niemiecko‑włoscy
jw.
jw.
jw.
Poznań
polski
polscy
polska
jw.
jw.
Sieradz
jw.
jw.
jw.
jw.
jw.
Kościan
jw.
jw.
jw.
jw.
jw.
Ciężkowice
niemiecki
niemieccy
niemiecka
jw.
jw.
Warszawa
niemiecko‑polski
niemieccy i żydowscy
polska
jw.
jw.
Sandomierz
jw.
polscy
jw.
jw.
jw.
Krasnystaw
polsko‑ruski
jw.
jw.
jw.
ruska
Bełz
jw.
polscy, ruscy
ruska
ruscy
jw.
Przemyśl
jw.
jw.
jw.
jw.
jw.
Lwów
niemiecki
niemieccy
ruska i inna
jw.
jw.
Kamieniec
jw.
jw.
jw.
polscy
jw.
Źródło: Maria Bogucka, Henryk Samsonowicz, Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986, s. 266.
RaPI7wgEC9pyG
Przypomnij sobie dzieje poszczególnych ziem wchodzących w skład Rzeczypospolitej.
Na Pomorzu, co było związane z faktem, że tereny te pozostawały do 1466 r. pod władzą Krzyżaków.
RGp8RiFYOEGTk31
Ćwiczenie 8
31
Ćwiczenie 9
Porównaj społeczeństwo średniowiecznej Polski ze współczesnym. Sformułuj wnioski dotyczące podobieństw i różnic.
RuUQTxtCNVgf5
Zwróć uwagę na kryteria przynależności do grup społecznych, czy dzisiaj poszczególne grupy różnią się sytuacją prawną, czy obowiązują je inne prawa.
Dziś społeczeństwo nie dzieli się na stany, nie ma różnic w położeniu prawnym poszczególnych grup; kryterium podziału jest majątek, wykształcenie, kultura. Społeczeństwa są bardziej mobilne, tzn. nie ma barier prawnych między poszczególnymi grupami czy warstwami.