1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wskaż rośliny, które przywieźli do Ameryki przybysze z Europy, Afryki i Azji.

R9h3nTirOUZ2a
kawa, pomidory, oliwki, kukurydza, banany, fasola, cytrusy, ziemniaki, ryż, dynia, pszenica, awokado, owies.
RiVvoPulTOWxI
Wybierz rośliny, które przywieźli do Ameryki przybysze z Europy, Afryki i Azji. Możliwe odpowiedzi: 1. kawa, 2. pomidory, 3. oliwki, 4. kukurydza, 5. banany, 6. fasola, 7. cytrusy, 8. ziemniaki, 9. ryż, 10. dynia, 11. pszenica, 12. awokado, 13. owies
1
Ćwiczenie 2

Której z tych chorób pierwotni mieszkańcy Ameryki nie „zawdzięczali” przybyszom z innych kontynentów?

RLcPKp25D0u3S
Możliwe odpowiedzi: 1. grypa, 2. ospa, 3. tyfus, 4. malaria, 5. krztusiec, 6. odra, 7. kiła
11
Ćwiczenie 3

Zakładając, że Kolumb przybył do Ameryki z aparatem fotograficznym i odwiedził nie tylko jej środkową część, wskaż zdjęcia, których tam nie zrobił.

R18zn3uXovPem
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji wymień zwierzęta, które Krzysztof Kolumb sprowadził do Ameryki Północnej.
Licencje: GFDL 1.2, CC BY‑SA 2.5, CC BY‑SA 3.0, CC BY‑SA 4.0, domena publiczna.
Źródło: fir0002, Kurre92, Verum.
RYd9a73tfYAIQ
Zaznacz zwierzęta, które nie były obecne w Ameryce przed przybyciem kolonizatorów. Możliwe odpowiedzi: 1. bizon, 2. koń, 3. lama, 4. kura, 5. krowa, 6. indyk, 7. świnia, 8. świnka morska
21
Ćwiczenie 4

Wpisz na mapie „Hiszpania” na obszarach, które były przyznane Hiszpanom oraz „Portugalia” na obszarach, które były przyznane Portugalczykom.

R1AbfUU2FVRxl
Na podstawie informacji zdobytych w lekcji wymień kolonie które należały do Hiszpanii oraz kolonie które należały do Portugalii.
Podział świata dokonany przez Hiszpanów i Portugalczyków w Tordesillas i Saragossie.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RjJRLzeKaeugb
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Porównaj mapy i oznacz zdania jako prawdziwe lub fałszywe.

R25EOxNYCyF9u
Schemat handlu trójkątnego.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Jon C, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R15FBEiloSXjE
Rozmieszczenie najważniejszych języków świata.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RkIl3YtskqOa5
Hiszpanie pozostawili po sobie trwały ślad w Ameryce Środkowej i Południowej.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Kraj Henryka Żeglarza jest przez swój język trwale związany z Brazylią.Możliwe odpowiedzi: P, F. Indie i Filipiny to obszar na którym łatwo się porozumieć w językach, którymi posługiwali się członkowie załóg Vasco da Gamy i Ferdynanda Magellana. Możliwe odpowiedzi: P, F
RvQgmLFFiOsNp
(Uzupełnij).
R190tUHpauyO6
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z podanymi źródłami i, korzystając z mapy i tekstu, oceń prawdziwość zdań.

Źródło A.

RwrYkOFHYiwhs
Uniwersalna kosmologia Waldseemuller’a z 1507 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B.

Vasco Núñez de Balboa (ur. ok. 1475 w Jerez de los Caballeros, zm. 15 stycznia 1519 w Acla, na terenie dzisiejszej Panamy) – hiszpański odkrywca, gubernator i konkwistador, założyciel pierwszej stałej europejskiej kolonii na kontynencie amerykańskim w Acla w pobliżu Darién w obecnej Panamie w 1511. Pierwszy Europejczyk, który 25 września 1513 roku przez Przesmyk Panamski dotarł do Oceanu Spokojnego, nazwanego przez niego Morzem Południowym. Oskarżony o zdradę, został schwytany przez Francisco Pizarro, skazany na śmierć i stracony w mieście, które sam wcześniej założył.

chttps://pl.wikipedia.org/wiki/Vasco_N%C3%BA%C3%B1ez_de_Balboa
R1BLsQsiXLUYl
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe albo F, jeśli jest fałszywe. Mapa powstała zanim florentyńczyk Amerigo Vespucci postawił swą stopę w Ameryce.Możliwe odpowiedzi: P, F
R1CouVNbTnEzz
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Wyszukaj informacje na temat pochodzenia nazwy Filipiny, obchodzonego w Republice Filipin w dniu 12 czerwca Dnia Niepodległości i dominującego tam wyznania. Czy można stwierdzić, że każda z tych kwestii ma powiązanie z wyprawami geograficznymi?

RdXS5vuifmR6V
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z załączonymi tekstami i wykonaj kolejne polecenia.

Tekst 1.

Zachowanie mieszkańców Europy jest gorsze, niż postępowanie ludów Nowego Świata: cywilizacja jest gorsza, niż natura. Wojny tamtych plemion są szlachetniejsze od naszych, bo są współzawodnictwem w męstwie, a nie zabijaniem się o ziemie i tytuły. Kiedy jedno plemię pokona drugie, to zwycięzcy cieszą się, że są odważniejsi i silniejsi; nie plądrują wiosek. Natomiast pokonany woli być zabity i zjedzony, niż uznać zwycięstwo wroga. Wartość człowiek oceniana jest nie przez wzgląd na umiejętności, ale ze względu na wolę walki. „Męstwo to krzepkość nie nóg i rąk, jeno wnętrzności i ducha”17. Montaigne twierdził też, że antropofagia jest dopuszczalna w skrajnych przypadkach.

c2Kamil Kamiński, Barbarzyństwo w ujęciu Michela de Montaigne’a, s.8 https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2012_10_kaminski_1.pdf

Tekst 2.

1

W 1562 roku trzej członkowie plemienia Tupinamba zabrani na dwór francuskiego króla Karola IX zwrócili uwagę przede wszystkim na… panującą we Francji nierówność społeczną. Jak pisze Axtell: zauważyli oni, że są wśród nich [tj. Francuzów] ludzie dogadzający sobie wszelkimi rzeczami, podczas gdy druga połowa ludu żebra u ich drzwi, borykając się z głodem i biedą (James Axtell, After Columbus, Oxford University Press 1988, s. 140). Taki podział dóbr wydawał się „dzikim” z Ameryki nad wyraz niesprawiedliwy.

c3Kamil Janicki, Co Indianie mieli do powiedzenia o pierwszych napotkanych Europejczykach? https://ciekawostkihistoryczne.pl/2012/02/15/co-indianie-mieli-do-powiedzenia-o-pierwszych-napotkanych-europejczykach/#3
R5tTv6ApFF9uW
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).