Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RKlE3RwzUaD6n1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wikimedia Commons/Cyfrowe MNW, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
RLXdQ3eH1u51H
Zaznacz elementy stroju sarmackiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Pas kontuszowy, 2. Kołpak, 3. Żupan, 4. Karabela, 5. Kontusz, 6. Peruka, 7. Szeroki kołnierz, 8. Kabat, 9. Hełm, 10. Surdut, 11. Sajan
R21s27TAf72Ha1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Stanisław Antoni Szczuka w reprezentacyjnym czerwonym kontuszu – tradycyjnym sarmackim stroju.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 2
R15Z5mK6l7gGh
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się poniższej mapie, a następnie wykonaj polecenie.

R1XH7ScbhDhtq
Mapa świata autorstwa Johannesa Schnitzera według ustaleń Klaudiusza Ptolemeusza z 1482 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RW1zp8WoEPXS6
Łączenie par. Zaznacz odpowiednie miejsce w tabeli, jeżeli daną informację można ustalić na podstawie mapy.. Pomnik został ufundowany przez syna pierwszego władcy z dynastii Wazów na tronie polskim.. Możliwe odpowiedzi: . Władca przedstawiony na pomniku prowadził politykę tolerancyjną wobec wyznań protestanckich.. Możliwe odpowiedzi: . Atrybuty trzymane przez władcę w sposób alegoryczny odnosiły się do Polski jako przedmurza chrześcijaństwa.. Możliwe odpowiedzi:
Ćwiczenie 3
R1AuvzMhHJkeX
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentami opracowania historycznego i sformułuj hasła klucze, które twoim zdaniem najlepiej oddają ich treść. Porównaj swoje odpowiedzi z tymi, które zaproponował autor tekstu.

RjhdDjYeLwmsC
Geneza terminu sarmatyzm wiąże się z tzw. mitem sarmackim – przekonaniem wiążącym pochodzenie Polaków i innych narodów Rzeczypospolitej (niekiedy w ogóle Słowian) ze starożytnym plemieniem Sarmatów, zamieszkującym między I wiekiem p.n.e. a IV naszej ery ziemie dzisiejszej Ukrainy. Wzmianki o tym plemieniu i jego waleczności zachowały się u kronikarzy rzymskich i greckich, a geografowie antyczni kraje na północ od Morza Czarnego często określali mianem Sarmacji. […] (Uzupełnij). Dwie były przyczyny tak szybkiego i łatwego przyjęcia u nas mitu sarmackiego […]. Po pierwsze oddawał on młodemu państwu splendoru poprzez dostojny, antyczny rodowód (co było w tym czasie w całej Europie poszukiwane i praktykowane). Po drugie – i to chyba istotniejsza przyczyna – pozwalał objąć jednym pojęciem quasi-narodowym rozliczne nacje, jakie weszły w XVI wieku w skład Rzeczypospolitej Obojga Narodów. […] (Uzupełnij). Termin „Sarmata”, tak jak został on ukształtowany w XVI wieku, oznaczał więc początkowo swego rodzaju przynależność „narodową” […]. Ponieważ jednak pojęcie narodu właśnie w XVII wieku zaczęło być utożsamiane wyłącznie z panującym – i to polonizującym się – stanem szlacheckim, więc też pojęcie sarmaty na ogół kojarzono ze szlachcicem. […] (Uzupełnij). Odcinkiem dziejowym [kiedy w Rzeczpospolitej panował sarmatyzm] był okres od ostatecznego ukształtowania się ustroju demokracji szlacheckiej w końcu XVI wieku do jej kryzysu w XVIII stuleciu. […] (Uzupełnij). Ustrój demokracji szlacheckiej to jeden z podstawowych czynników warunkujących powstanie sarmackiej formacji kulturowej. Drugim był fakt, iż sarmatyzm powstał na skomplikowanym styku kulturowym. Przede wszystkim przez ziemie Rzeczypospolitej przechodziła granica między Europą Wschodnią – prawosławną oraz Zachodnią – katolicką. […] Styk wschodniobizantyjskiego prawosławia i zachodniorzymskiego katolicyzmu nie był jedynym stykiem kulturowym, jaki znajdował miejsce na ziemiach Rzeczypospolitej. Sąsiadowała ona także z muzułmańskim Orientem, a nawet pewną liczbą mahometan (Tatarów litewskich) miała wśród swoich obywateli. Z Turkami i Tatarami Polacy czy Ukraińcy nie tylko walczyli, ale także mieli liczne kontakty pokojowe. Pozostawali przy tym pod wyraźnym urokiem ich potęgi, bogactwa, stylu życia. Przejmowali też od nich wiele elementów owego stylu. Szable, podgolone łby, kontusze trafiły do sarmackiej Polski jako element stroju szlachcica czy Kozaka zaporoskiego właśnie z Turcji, którą szlachta sarmacka była raz życzliwie, raz nienawistnie zafascynowana. […] (Uzupełnij). Można powiedzieć, że sarmatyzm powstał ze specyficznie, odmiennie niż w Europie zachodniej ewoluującego [odrodzenia] […]. [Było ono] swoistym punktem wyjścia dla omawianej kultury. Ta ostatnia zatrzymała też wiele cech wspólnych z poprzednią formacją, a więc kult antyku i literatury antycznej, uważanej za wzorcową; następnie przykład rzymski jako główny model zachowań szlachty polskiej; wreszcie klasyczną łacinę w roli drugiego obok polszczyzny języka literackiego. […] (Uzupełnij). Ale zachowując wyżej wspomniane związki, jednocześnie w większości swych fenomenów był sarmatyzm zaprzeczeniem renesansu. Zaprzeczenie to miało w wielu wypadkach charakter nawiązania do średniowiecza czy wręcz kontynuacji tych wątków średniowiecznych, które na polskiej prowincji kulturowej przetrwały okres renesansu (co było o tyle łatwe, iż sam sarmatyzm […] był kulturą szeroko rozumianej prowincji, a nie elitarnych centrów kulturowych). […] Należała do nich fascynacja problematyką grzechu i pokuty, rozwój myślenia magicznego, wiara w cuda, czary i prognostyki. […] (Uzupełnij). Cechy sarmackie w równym stopniu mieli [różnowiercy i katolicy] […]. Ale jednak w środowisku katolickim wraz z rosnącą ilościową jego przewagą, nie bez udziału doświadczenia wspomnianych wyżej [siedemnastowiecznych] wojen z sąsiadami-różnowiercami, coraz bardziej gruntowało się przekonanie, iż prawdziwym, całkowicie pełnym obywatelem Rzeczypospolitej jest w gruncie rzeczy tylko rzymski katolik. „Wiara” zaś (oczywiście rzymskokatolicka) coraz bardziej zespalała się z „wolnością” i „ojczyzną” w triadę świętą dla każdego Sarmaty, przedmiot kultu i obiekt, którego należy bronić przed jakimkolwiek uszczerbkiem. […] (Uzupełnij). Kilka słów natomiast należy poświęcić jeszcze załamaniu formacji. Nastąpiło ono wtedy, gdy zaczęły silniej ujawniać się jej wewnętrzne sprzeczności, gdy zaczęło narastać poczucie kryzysu. Symptomy jego pojawiają się od schyłku XVII wieku […]. Narastają one na początku XVIII w. Impulsem do nich była z jednej strony świadomość ślepej uliczki, w jaką zabrnął ustrój Rzeczypospolitej, – która w wyniku liberum veto – przestała spełniać funkcje państwa, skoro miała sparaliżowaną najwyższą władzę: sejm. Z drugiej strony, innym namacalnym faktem była bezbronność Polski, upadek jej prestiżu międzynarodowego, klęski w wojnach oraz wtrącenie się państw obcych w wewnętrzne sprawy kraju. Musiało to wywołać załamanie sarmackiego optymizmu i samozadowolenia, skłaniać do poszukiwania prób wyjścia z sytuacji. Myślenie kategoriami reform było w niezgodzie z mentalnością sarmacką. Nie można było przejść na ten typ myślenia bez odrzucenia przynajmniej pewnych jej wartości. Odrzucenie jednych pociągało kwestionowanie innych. Sarmatyzm zaczął się rozpadać jako struktura. Na porządku dziennym stanęła potrzeba znalezienia nowego systemu wartości. Tym systemem stało się oświecenie. (Uzupełnij).

Indeks dolny Źródło: Janusz Maciejewski, Sarmatyzm jako formacja kulturowa (geneza i główne cechy wyodrębniające), w: Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja, 16, 1974, 4, 13−42. Indeks dolny koniec

211
Ćwiczenie 5

Przeczytaj tekst i wykonaj polecenia znajdujące się poniżej.

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenia znajdujące się poniżej.

1
Wojciech Dębołecki Wywód jedynowłasnego państwa świata […] w którym pokazuje […] że nastarodawniejsze w Europie Królestwo Polskie lubo Scytyjskie, samo tylko na świecie ma prawdziwe sukcesory Jadama, Seta i Jafeta [synów Noego]

Znać jako wszytek świat znał kiedyś tego Polacha, przodka naszego, za wielkiego Bogusta abo Augusta, iż wszytko cokolwiek ma naznaczniejszego, na ućciwość jemu od niego przezywa: jako niebiosa i zawiasy ziemie „poli”, wielkie części świata „plagae” (jakoby „polagae” miasto „polakowe”) […] Nuż morze „pelagus” miasto „polacus” [...] Bogini wojen „Pallas” miasto „Połosz” (od położenia wojsk abo nieprzyjaciół na placu), możny abo potężny „pollens”, wielki plac „pollex” […] plac najpyszniejszy miasta Rzymu „Palatius mons” to jest „Polacka góra” […].

Iż cisnąc się Grekowie pod nieśmiertelną sławę Polacha abo z grecka Hellecha, przodka naszego, pierwotnie w Azyjej „Olan” abo z grecka „Hellen” rzeczonego, radzi nie radzi Hellecha synem Jafetowem być wyznawają a Hellena Deukalionowym czynią […] A że to jeden beł po polsku Polach, a po grecku Hellech, tem śladem łacno dość greckiego odcięcia litery „P” od Hellecha, że ich Homer często zowie Panellenes i Panachaes, jakoby paniętami panów polskich Polacha VIII, pana świata potomków: że z nich Grekowie początek swój wzięli. Stądże między inszemi Miechowita z Długoszem jedenże nasz początek z Grekami pokazują […] w tem iście prawdziwy, że Pelasgowie w Greki obróceni płód polski beli, pierwotnie „Polaczkami” nazwani. […]

Pewna rzecz jest, że Biały Orzeł niedługo znowu przez wszystek świat skrzydła swe rozciągnie, gdy któryżkolwiek król polski abo akwiloński, Turki podbiwszy, tron abo Majestat Świata z Polski do Syryjej przeniesie i tam go na Górze Libańskiej, gdzie się beł począł i skąd go tu do nas Polach przodek nasz przeniósł, postanowi. Na którem z następcami swemi aż do skończenia świata, znowu jak przedtem, w Azyjej, Afryce i Europie (jeżeli nie szerzej) panować będzie.

1 Źródło: Wojciech Dębołecki, Wywód jedynowłasnego państwa świata […] w którym pokazuje […] że nastarodawniejsze w Europie Królestwo Polskie lubo Scytyjskie, samo tylko na świecie ma prawdziwe sukcesory Jadama, Seta i Jafeta [synów Noego] , [w:] Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, t. 2, oprac. K. Matwijowski, S. Ochmann, Wrocław 1981, s. 197–200.
R1UPNufk9AFYA
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Tytuł dzieła wiernie oddaje jego treść., 2. Autor dowodzi swoich tez za pomocą przekonywujących argumentów, powołując się na sprawdzone, wiarygodne źródła informacji., 3. Ustalenia autora pozostają zgodne z dzisiejszym stanem wiedzy., 4. Autor był typowym wyznawcą mitu sarmackiego., 5. Źródło ukazuje sposób myślenia i postrzegania świata dużej części polskich elit w epoce staropolskiej.
RpEsHWVq5e3MC
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Obejrzyj ilustrację i wykonaj polecenia.

RVnYDIuFKvPqn
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenia.

Ilustracja przedstawia półnagiego mężczyznę, który prowadzi bydło. Przed nim stoi trzech mężczyzn w togach. Trzymają ruloniki papieru i mocno gestykulują w stronę pierwszego mężczyzny. Za nimi jest żołnierz w stroju rzymskim oraz inni ludzie.

R1Tb8m3YYpDNR
Sarmaci wzorowali się na postaciach świata antycznego. Wzorcami osobowymi byli dla nich m.in. Brutus, Cyncynat, Katon Starszy i Katon Młodszy. Zidentyfikuj postać historyczną, którą przedstawia obraz. Możliwe odpowiedzi: 1. Decimus Iunius Brutus (Decymus Juniusz Brutus, 81 p.n.e. – 43 p.n.e.) – rzymski polityk i wódz, który należał do najbliższego otoczenia Cezara. Wraz z Markiem Antoniuszem wymieniony został w jego testamencie jako spadkobierca, gdyby główni dziedzice nie chcieli przyjąć spadku. Z przyczyn ideowych (sprzeciwiał się skupieniu niemal całej władzy w rękach Cezara) wziął udział w spisku na jego życie, to do niego konający Cezar zwrócił się: „I ty, Brutusie, przeciwko mnie”., 2. Marcus Porcius Cato Uticensis (Marek Porcjusz Katon Utyceński, zwany Młodszym, 96 p.n.e. – 46 p.n.e.) – rzymski polityk, prawnuk Katona Starszego i jego naśladowca. Był gorliwym zwolennikiem republiki, dlatego zwalczał Juliusza Cezara. Popełnił samobójstwo po tym, jak wspierany przez niego w wojnie domowej Pompejusz Wielki przegrał z Cezarem w bitwach pod Farsalos (48) i Tapsus (46)., 3. Marcus Porcius Cato Maior Censorinus (Marek Porcjusz Katon Starszy Cenzor; 234 p.n.e – 149 p.n.e.) – rzymski polityk, mówca i pisarz, zdolny wódz i administrator (na Sardynii i w Hiszpanii). Jako obrońca starorzymskich cnót przeciwstawiał się wpływom kultury greckiej. Był wrogiem Kartaginy, doprowadził do wybuchu III wojny punickiej (149–146). Spośród 150 znanych mów jego autorstwa do dziś zachowało się we fragmentach 80 oraz m.in. Origines (historia Rzymu od założenia miasta do 149 p.n.e.) i jedyne zachowane w całości dzieło – O gospodarstwie wiejskim., 4. Lucius Quinctius Cincinnatus (Lucjusz Kwinkcjusz Cyncynat, 520 p.n.e. – po 429 p.n.e.) – patrycjusz rzymski. Został wybrany przez senat rzymski na dyktatora w czasie wojny z ludem Ekwów (458). Po odniesionym zwycięstwie zrzekł się urzędu i związanej z nim nieograniczonej władzy, by powrócić do pracy na roli.
RwwGJ0iBuA0R0
Wskaż wartości bliskie antycznym postaciom, które ceniła w nich polska szlachta w czasach sarmatyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. republikanizm, 2. kosmopolityzm, 3. patriotyzm, 4. Bóg, 5. bogactwo, 6. praca na roli, 7. prostota, 8. tolerancja, 9. tradycja
RlI7zK4h4lYJr
Podaj inne słowa lub wyrażenia odpowiadające zaznaczonym powyżej wartościom. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Rmp1vptGTU50j
Zaznacz fragmenty źródeł, które najprawdopodobniej wyszły spod pióra szlachcica-sarmaty. Możliwe odpowiedzi: 1. […] kochamy zaś wolność i, co jest z tym jednoznaczne, cenimy ową wolność, nie powiem: złotą, lecz bezcenną, która jest szczególnym darem ducha i nagrodą dobrego żywota. […] Tę to mianowicie najdawniejszą formę rządu, zupełnie zgodną z naturą i rozumem, nadzwyczaj pożyteczną i korzystną niegdyś przyjęliśmy i stale aż dotąd zachowujemy. Mamy króla, lecz nie jesteśmy jego dziedzictwem ani ojcowizną, a tylko podlegamy jego władzy.

Źródło: Łukasz Opaliński, Obrona Polski przeciw Janowi Barclayowi (1648), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 260–261., 2. Prawo wezwie równie cudzoziemców, jak Polaków – tak chłopa, jak szlachcica – katolika, lutra, kalwina i Żyda, i Greka i Turczyna, zgoła wszystkich ludzi do sadowienia się, do objęcia gruntowej własności i obywatelstwa w Polszcze. Z drugiej strony, pragnąc w krótkim czasie rozmnożyć te siedm milionów ludzi, sejm nieustanny nada im wszystkim równą obywatelską wolność, zniszczy szczególne przywileje jednych, szkodzące drugim; […] zamieni dzienne pańszczyzny w wymiar roboty, określi powinności chłopa dla dziedzica i dziedzica dla chłopa, uwolni od poddaństwa chłopskie dzieci, a na to miejsce zapewni dla Rzeczypospolitej jednego syna na służbę wojskową.

Źródło: Stanisław Staszic, Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego (1787), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 293., 3. […] Nie zginie nigdy niewzruszona w swobodach swoich przy pomocy boskiej matka nasza, kochana ojczyzna, będzie stała za błogosławieństwem nieba […] zawsze trwała, jeżeli w synach jej, wolność polska z wiarą Chrystusową to jest katolicką rzymską, samą prawdziwą, […] będąc złączona wolą swoją […] namiestnikowi Chrystusowemu, rzymskiemu papieżowi, zupełnie będzie podawała […]. Słuchali go i szanowali […] przodkowie nasi. Bóg ich też błogosławił tak dalece, że nie tylko nieprzyjaciół zwyciężyli, państwa swoje rozprzestrzenili, ale też co większa, na tę byli u całego chrześcijaństwa zarobili reputacją, że natenczas wiarę katolicką „wiarą polską” nazywano.

Źródło: Mowa JM. pana starosty spiskiego [Teodora Lubomirskiego] na inchoacyi sejmu w Grodnie anno 1729, w: Stanisław Staszic, Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego (1787), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 272., 4. Poważne owo, jak wspomniałem, zajęcie miłe jest i niewinne. Albowiem przypędza się czas na pracach gospodarskich, gdy każdy starannie uprawia swą ojcowiznę, użyźnia ją i wedle dostatku zdobi, nie wstydząc się zupełnie tego jak i innych zajęć wiejskich, bo wiemy, że nawet najniższymi trudnili się wielcy ludzie, a „ziemia nieraz cieszyła się – jak mówi Pliniusz – lemieszem okrytym wawrzynem i rolnikiem tryumfatorem”.

Źródło: Łukasz Opaliński, Obrona Polski przeciw Janowi Barclayowi (1648), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 175., 5. Poszliśmy na owych heretyków, którzy po długich kontrowersjach […] inszej racji nie mają […] tylko tę: „w tej wierze chcę umrzeć, w której-em się urodził”, albo na tych, którzy […] w starych budynkach mieszkając, nie chcą ich nawet poprawić, choć się trafi, że ich przywalić mogą, z tej tylko racji: „ojciec to mój, dziad albo pradziad budował, jak on mieszkał, tak i ja mieszkać chcę bez żadnej odmiany”.

Źródło: Stanisław Leszczyński, Głos wolny wolność ubezpieczający (1737–1738), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 276., 6. Pokój kilkadziesiąt lat nieprzerwany w największym sąsiedzkich wojen zapale, granice całe, wolność we wszystkich swoich swobodach niezagrożona, prawa niezachwiane i pełnione, religia święta katolicka czczona, panującego przykładem tym tem okazalsza, wzajemnie przymierze, czyli pacta conventa wiernie dotrzymane i miłość króla ku ludowi, poświęcona ludu wiarą królowi, po całym kraju bezpieczeństwo, handel, dostatek, obfitość: te były skutki panowania Augusta III.

Źródło: Akt detronizacji Stanisława Augusta (1768), w: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 43, Panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego w świetle źródeł, oprac. W. Konopczyński, Kraków 1924, s. 14.
31
Ćwiczenie 8
R14U00MV37GVJ
(Uzupełnij).