Sprawdź się
Przyjrzyj się poniższej mapie, a następnie wykonaj polecenie.

Zaznacz odpowiednie miejsce w tabeli, jeżeli daną informację można ustalić na podstawie mapy.
| W 150 r. grecki uczony Klaudiusz Ptolemeusz (ok. 100–178) napisał dzieło Geografia. Uwzględnił w nim ponad 8 tys. znanych ówcześnie lokalizacji. | □ |
| Świat według Ptolemeusza rozciągał się od Wysp Kanaryjskich na zachodzie do Korei na wschodzie. | □ |
| Według Ptolemeusza Islandia była najbardziej wysuniętym na północ punktem na świecie. | □ |
| Ptolemeusz i jemu współcześni, jak również wiele następnych pokoleń, nie zdawali sobie sprawy z istnienia Ameryki. | □ |
| Ptolemeusz prawdopodobnie sporządził mapy do Geografii, jednak nigdy nie zostały one odnalezione. Pierwsza znana mapa uwzględniająca jego ustalenia powstała w Bizancjum ponad tysiąc lat po śmierci uczonego. | □ |
| Autor Geografii określił wielkość Ziemi oraz wyznaczył współrzędne geograficzne miejsc, o których istnieniu wiedział i które uznał za ważne. | □ |
| W IX w. dzieło Ptolemeusza zostało przetłumaczone na język arabski. Korzystał z niego m.in. perski matematyk, astronom, geograf i kartograf Muhammad ibn Musa al-Chuwarizmi. | □ |
| Geografia została przetłumaczona z greki na łacinę dopiero w 1407 r. i stała się prawdziwą sensacją w Europie. Chociaż stosunkowo szybko wyliczenia matematyczne Ptolemeusza (oparte na obserwacjach nieba) okazały się błędne, jego wskazówki na temat wyznaczania współrzędnych geograficznych i ustalenia dotyczące wielkości poszczególnych miejsc wpłynęły na rozwój europejskiej kartografii. Średniowieczni kartografowie nie opierali się bowiem na matematycznych obliczeniach, wielkość poszczególnych państw na mapach była określana na podstawie znaczenia politycznego danego kraju oraz wyobrażeń autorów i ich zleceniodawców. | □ |
| Ustalenia Ptolemeusza były najdokładniejsze w odniesieniu do basenu Morza Śródziemnego. | □ |
| Według Ptolemeusza Cejlon (Taprobane) – jedna z największych wysp Oceanu Indyjskiego, współcześnie stanowiąca jednocześnie państwo Sri Lankę – była znacznie większa niż w rzeczywistości. | □ |
| Z Sarmacji wywodziła się szlachta Rzeczypospolitej. | □ |
| Starożytni Rzymianie najprawdopodobniej korzystali z informacji zawartych w Geografii i map narysowanych na jej podstawie przy rozszerzaniu swoich wpływów w kierunku Indii. | □ |
Zapoznaj się z fragmentami opracowania historycznego i sformułuj hasła klucze, które twoim zdaniem najlepiej oddają ich treść. Porównaj swoje odpowiedzi z tymi, które zaproponował autor tekstu.
Indeks dolny Źródło: Janusz Maciejewski, Sarmatyzm jako formacja kulturowa (geneza i główne cechy wyodrębniające), w: Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja, 16, 1974, 4, 13−42. Indeks dolny koniecŹródło: Janusz Maciejewski, Sarmatyzm jako formacja kulturowa (geneza i główne cechy wyodrębniające), w: Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja, 16, 1974, 4, 13−42.
Przeczytaj tekst i wykonaj polecenia znajdujące się poniżej.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenia znajdujące się poniżej.
Wywód jedynowłasnego państwa świata […] w którym pokazuje […] że nastarodawniejsze w Europie Królestwo Polskie lubo Scytyjskie, samo tylko na świecie ma prawdziwe sukcesory Jadama, Seta i Jafeta [synów Noego]Znać jako wszytek świat znał kiedyś tego Polacha, przodka naszego, za wielkiego Bogusta abo Augusta, iż wszytko cokolwiek ma naznaczniejszego, na ućciwość jemu od niego przezywa: jako niebiosa i zawiasy ziemie „poli”, wielkie części świata „plagae” (jakoby „polagae” miasto „polakowe”) […] Nuż morze „pelagus” miasto „polacus” [...] Bogini wojen „Pallas” miasto „Połosz” (od położenia wojsk abo nieprzyjaciół na placu), możny abo potężny „pollens”, wielki plac „pollex” […] plac najpyszniejszy miasta Rzymu „Palatius mons” to jest „Polacka góra” […].
Iż cisnąc się Grekowie pod nieśmiertelną sławę Polacha abo z grecka Hellecha, przodka naszego, pierwotnie w Azyjej „Olan” abo z grecka „Hellen” rzeczonego, radzi nie radzi Hellecha synem Jafetowem być wyznawają a Hellena Deukalionowym czynią […] A że to jeden beł po polsku Polach, a po grecku Hellech, tem śladem łacno dość greckiego odcięcia litery „P” od Hellecha, że ich Homer często zowie Panellenes i Panachaes, jakoby paniętami panów polskich Polacha VIII, pana świata potomków: że z nich Grekowie początek swój wzięli. Stądże między inszemi Miechowita z Długoszem jedenże nasz początek z Grekami pokazują […] w tem iście prawdziwy, że Pelasgowie w Greki obróceni płód polski beli, pierwotnie „Polaczkami” nazwani. […]
Pewna rzecz jest, że Biały Orzeł niedługo znowu przez wszystek świat skrzydła swe rozciągnie, gdy któryżkolwiek król polski abo akwiloński, Turki podbiwszy, tron abo Majestat Świata z Polski do Syryjej przeniesie i tam go na Górze Libańskiej, gdzie się beł począł i skąd go tu do nas Polach przodek nasz przeniósł, postanowi. Na którem z następcami swemi aż do skończenia świata, znowu jak przedtem, w Azyjej, Afryce i Europie (jeżeli nie szerzej) panować będzie.
Źródło: Wojciech Dębołecki, Wywód jedynowłasnego państwa świata […] w którym pokazuje […] że nastarodawniejsze w Europie Królestwo Polskie lubo Scytyjskie, samo tylko na świecie ma prawdziwe sukcesory Jadama, Seta i Jafeta [synów Noego] , [w:] Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, t. 2, oprac. K. Matwijowski, S. Ochmann, Wrocław 1981, s. 197–200.
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Tytuł dzieła wiernie oddaje jego treść.
- Autor dowodzi swoich tez za pomocą przekonywujących argumentów, powołując się na sprawdzone, wiarygodne źródła informacji.
- Ustalenia autora pozostają zgodne z dzisiejszym stanem wiedzy.
- Autor był typowym wyznawcą mitu sarmackiego.
- Źródło ukazuje sposób myślenia i postrzegania świata dużej części polskich elit w epoce staropolskiej.
Obejrzyj ilustrację i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenia.
Ilustracja przedstawia półnagiego mężczyznę, który prowadzi bydło. Przed nim stoi trzech mężczyzn w togach. Trzymają ruloniki papieru i mocno gestykulują w stronę pierwszego mężczyzny. Za nimi jest żołnierz w stroju rzymskim oraz inni ludzie.
Wskaż wartości bliskie antycznym postaciom, które ceniła w nich polska szlachta w czasach sarmatyzmu.
- republikanizm
- kosmopolityzm
- patriotyzm
- Bóg
- bogactwo
- praca na roli
- prostota
- tolerancja
- tradycja
Źródło: Łukasz Opaliński, Obrona Polski przeciw Janowi Barclayowi (1648), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 260–261., 2. Prawo wezwie równie cudzoziemców, jak Polaków – tak chłopa, jak szlachcica – katolika, lutra, kalwina i Żyda, i Greka i Turczyna, zgoła wszystkich ludzi do sadowienia się, do objęcia gruntowej własności i obywatelstwa w Polszcze. Z drugiej strony, pragnąc w krótkim czasie rozmnożyć te siedm milionów ludzi, sejm nieustanny nada im wszystkim równą obywatelską wolność, zniszczy szczególne przywileje jednych, szkodzące drugim; […] zamieni dzienne pańszczyzny w wymiar roboty, określi powinności chłopa dla dziedzica i dziedzica dla chłopa, uwolni od poddaństwa chłopskie dzieci, a na to miejsce zapewni dla Rzeczypospolitej jednego syna na służbę wojskową.
Źródło: Stanisław Staszic, Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego (1787), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 293., 3. […] Nie zginie nigdy niewzruszona w swobodach swoich przy pomocy boskiej matka nasza, kochana ojczyzna, będzie stała za błogosławieństwem nieba […] zawsze trwała, jeżeli w synach jej, wolność polska z wiarą Chrystusową to jest katolicką rzymską, samą prawdziwą, […] będąc złączona wolą swoją […] namiestnikowi Chrystusowemu, rzymskiemu papieżowi, zupełnie będzie podawała […]. Słuchali go i szanowali […] przodkowie nasi. Bóg ich też błogosławił tak dalece, że nie tylko nieprzyjaciół zwyciężyli, państwa swoje rozprzestrzenili, ale też co większa, na tę byli u całego chrześcijaństwa zarobili reputacją, że natenczas wiarę katolicką „wiarą polską” nazywano.
Źródło: Mowa JM. pana starosty spiskiego [Teodora Lubomirskiego] na inchoacyi sejmu w Grodnie anno 1729, w: Stanisław Staszic, Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego (1787), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 272., 4. Poważne owo, jak wspomniałem, zajęcie miłe jest i niewinne. Albowiem przypędza się czas na pracach gospodarskich, gdy każdy starannie uprawia swą ojcowiznę, użyźnia ją i wedle dostatku zdobi, nie wstydząc się zupełnie tego jak i innych zajęć wiejskich, bo wiemy, że nawet najniższymi trudnili się wielcy ludzie, a „ziemia nieraz cieszyła się – jak mówi Pliniusz – lemieszem okrytym wawrzynem i rolnikiem tryumfatorem”.
Źródło: Łukasz Opaliński, Obrona Polski przeciw Janowi Barclayowi (1648), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 175., 5. Poszliśmy na owych heretyków, którzy po długich kontrowersjach […] inszej racji nie mają […] tylko tę: „w tej wierze chcę umrzeć, w której-em się urodził”, albo na tych, którzy […] w starych budynkach mieszkając, nie chcą ich nawet poprawić, choć się trafi, że ich przywalić mogą, z tej tylko racji: „ojciec to mój, dziad albo pradziad budował, jak on mieszkał, tak i ja mieszkać chcę bez żadnej odmiany”.
Źródło: Stanisław Leszczyński, Głos wolny wolność ubezpieczający (1737–1738), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 276., 6. Pokój kilkadziesiąt lat nieprzerwany w największym sąsiedzkich wojen zapale, granice całe, wolność we wszystkich swoich swobodach niezagrożona, prawa niezachwiane i pełnione, religia święta katolicka czczona, panującego przykładem tym tem okazalsza, wzajemnie przymierze, czyli pacta conventa wiernie dotrzymane i miłość króla ku ludowi, poświęcona ludu wiarą królowi, po całym kraju bezpieczeństwo, handel, dostatek, obfitość: te były skutki panowania Augusta III.
Źródło: Akt detronizacji Stanisława Augusta (1768), w: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 43, Panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego w świetle źródeł, oprac. W. Konopczyński, Kraków 1924, s. 14.
Zaznacz fragmenty źródeł, które najprawdopodobniej wyszły spod pióra szlachcica-sarmaty.
-
[…] kochamy zaś wolność i, co jest z tym jednoznaczne, cenimy ową wolność, nie powiem: złotą, lecz bezcenną, która jest szczególnym darem ducha i nagrodą dobrego żywota. […] Tę to mianowicie najdawniejszą formę rządu, zupełnie zgodną z naturą i rozumem, nadzwyczaj pożyteczną i korzystną niegdyś przyjęliśmy i stale aż dotąd zachowujemy. Mamy króla, lecz nie jesteśmy jego dziedzictwem ani ojcowizną, a tylko podlegamy jego władzy.
Źródło: Łukasz Opaliński, Obrona Polski przeciw Janowi Barclayowi (1648), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 260–261. -
Prawo wezwie równie cudzoziemców, jak Polaków – tak chłopa, jak szlachcica – katolika, lutra, kalwina i Żyda, i Greka i Turczyna, zgoła wszystkich ludzi do sadowienia się, do objęcia gruntowej własności i obywatelstwa w Polszcze. Z drugiej strony, pragnąc w krótkim czasie rozmnożyć te siedm milionów ludzi, sejm nieustanny nada im wszystkim równą obywatelską wolność, zniszczy szczególne przywileje jednych, szkodzące drugim; […] zamieni dzienne pańszczyzny w wymiar roboty, określi powinności chłopa dla dziedzica i dziedzica dla chłopa, uwolni od poddaństwa chłopskie dzieci, a na to miejsce zapewni dla Rzeczypospolitej jednego syna na służbę wojskową.
Źródło: Stanisław Staszic, Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego (1787), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 293. -
[…] Nie zginie nigdy niewzruszona w swobodach swoich przy pomocy boskiej matka nasza, kochana ojczyzna, będzie stała za błogosławieństwem nieba […] zawsze trwała, jeżeli w synach jej, wolność polska z wiarą Chrystusową to jest katolicką rzymską, samą prawdziwą, […] będąc złączona wolą swoją […] namiestnikowi Chrystusowemu, rzymskiemu papieżowi, zupełnie będzie podawała […]. Słuchali go i szanowali […] przodkowie nasi. Bóg ich też błogosławił tak dalece, że nie tylko nieprzyjaciół zwyciężyli, państwa swoje rozprzestrzenili, ale też co większa, na tę byli u całego chrześcijaństwa zarobili reputacją, że natenczas wiarę katolicką „wiarą polską” nazywano.
Źródło: Mowa JM. pana starosty spiskiego [Teodora Lubomirskiego] na inchoacyi sejmu w Grodnie anno 1729, w: Stanisław Staszic, Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego (1787), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 272. -
Poważne owo, jak wspomniałem, zajęcie miłe jest i niewinne. Albowiem przypędza się czas na pracach gospodarskich, gdy każdy starannie uprawia swą ojcowiznę, użyźnia ją i wedle dostatku zdobi, nie wstydząc się zupełnie tego jak i innych zajęć wiejskich, bo wiemy, że nawet najniższymi trudnili się wielcy ludzie, a „ziemia nieraz cieszyła się – jak mówi Pliniusz – lemieszem okrytym wawrzynem i rolnikiem tryumfatorem”.
Źródło: Łukasz Opaliński, Obrona Polski przeciw Janowi Barclayowi (1648), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 175. -
Poszliśmy na owych heretyków, którzy po długich kontrowersjach […] inszej racji nie mają […] tylko tę: „w tej wierze chcę umrzeć, w której-em się urodził”, albo na tych, którzy […] w starych budynkach mieszkając, nie chcą ich nawet poprawić, choć się trafi, że ich przywalić mogą, z tej tylko racji: „ojciec to mój, dziad albo pradziad budował, jak on mieszkał, tak i ja mieszkać chcę bez żadnej odmiany”.
Źródło: Stanisław Leszczyński, Głos wolny wolność ubezpieczający (1737–1738), w: Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, t. 2, Wrocław 1981, s. 276. -
Pokój kilkadziesiąt lat nieprzerwany w największym sąsiedzkich wojen zapale, granice całe, wolność we wszystkich swoich swobodach niezagrożona, prawa niezachwiane i pełnione, religia święta katolicka czczona, panującego przykładem tym tem okazalsza, wzajemnie przymierze, czyli pacta conventa wiernie dotrzymane i miłość króla ku ludowi, poświęcona ludu wiarą królowi, po całym kraju bezpieczeństwo, handel, dostatek, obfitość: te były skutki panowania Augusta III.
Źródło: Akt detronizacji Stanisława Augusta (1768), w: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, nr 43, Panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego w świetle źródeł, oprac. W. Konopczyński, Kraków 1924, s. 14.