Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Nazwij emocje i uczucia, które towarzyszyły ci podczas lektury opowiadania Tadeusza Borowskiego.

R1cZjtDjMTSzb
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Emocje i uczucia [br]wobec utworu
    • Elementy należące do kategorii Emocje i uczucia [br]wobec utworu
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Emocje i uczucia [br]wobec utworu
R1CwQ4TX3wLbz
(Uzupełnij).
R1RTyFTMEZuOy
(Uzupełnij).
RPnjylQBdM45O
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 2

Zinterpretuj podane cytaty z opowiadania Proszę państwa do gazu. Opisz reguły panujące w obozie.

RAo8ue3bBxbPT
Tabela z dwiema kolumnami. Pierwsza kolumna: Cytat. Druga kolumna: Interpretacja. 1. W obozie bowiem panuje zawistna sprawiedliwość: gdy możny upadnie, przyjaciele starają się, by upadł jak najniżej. (Uzupełnij). 2. Jest prawo obozu, że ludzi idących na śmierć oszukuje się do ostatniej chwili. Jest to jedyna dopuszczalna forma litości. (Uzupełnij). 3. — Widzisz, przyjacielu, wzbiera we mnie zupełnie niezrozumiała złość na tych ludzi, że przez nich muszę tu być. Nie współczuję im wcale, że idą do gazu. (Uzupełnij). 4. — Słuchaj, Henri, czy my jesteśmy ludzie dobrzy? (Uzupełnij).
R8TIAjH3GdjMD1
Ćwiczenie 3
Ułóż obozową hierarchię na podstawie opowiadania Proszę państwa do gazu. Elementy do uszeregowania: 1. post, 2. muzułman, 3. kapo, 4. SS‑man, 5. Vorarbeiter, 6. zwykły więzień

Opisz obozową hierarchię na podstawie opowiadania Proszę państwa do gazu.

11
Ćwiczenie 4

W kontekście opowiadania Proszę państwa do gazu zinterpretuj cytat: „Bo żywi zawsze mają rację przed umarłymi”. Napisz, czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem.

RAomOwqFlRUzF
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Napisz dekalogi obozowe więźnia oraz oprawcy. Możesz posługiwać się cytatami z opowiadań Borowskiego.

R17tLE07qbT7Q
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Stanisław Buryła pisze:

1
Sławomir Buryła Prawda mitu i literatury. O pisarstwie Tadeusza Borowskiego

W opowiadaniach Borowskiego Auschwitz to kombinat, w którym produkuje się śmierć masowo. Wszystko działa sprawnie i na najwyższych obrotach. Odrębność między znanymi z historii ludzkości przykładami ludobójstwa a hitlerowską eksterminacją ludności żydowskiej i słowiańskiej bierze się wprost z postępu technicznego.

3 Źródło: Sławomir Buryła, Prawda mitu i literatury. O pisarstwie Tadeusza Borowskiego, Kraków 2003, s. 124.

Wyjaśnij w 5‑6 zdaniach, jaki jest związek rozwoju techniki z masową zagładą ludności w obozach koncentracyjnych.

R1ZzTo7nqh6IG
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyobraź sobie sytuację, w której musisz odpowiedzieć Tadkowi na pytanie postawione Henriemu: Czy my jesteśmy ludzie dobrzy?. Napisz hipotetyczny dialog.

RsaXXlnITjjDC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wybierz jedno z pytań zadanych we wprowadzeniu do lekcji i odpowiedz na nie w 10‑15 zdaniach. Skup się na problematyce etycznej.

R1VwiX9yENCjS
(Uzupełnij).
Praca domowa

Obejrzyj film Chłopiec w pasiastej piżamie i wyjaśnij, na czym polega różnica w ukazaniu realiów obozowych, człowieczeństwa i moralności w tym filmie oraz w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego. Twoja wypowiedź powinna liczyć 15‑20 zdań.

Zapoznaj się z filmem Chłopiec w pasiastej piżamie lub dostępnymi publikacjami na jego temat i wyjaśnij, na czym polega różnica w ukazaniu realiów obozowych, człowieczeństwa i moralności w tym filmie oraz w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego. Twoja wypowiedź powinna liczyć 15‑20 zdań.

R1gN2vuK20S5g
(Uzupełnij).