Sprawdź się
Nazwij emocje i uczucia, które towarzyszyły ci podczas lektury opowiadania Tadeusza Borowskiego.
Zinterpretuj podane cytaty z opowiadania Proszę państwa do gazu. Opisz reguły panujące w obozie.
Opisz obozową hierarchię na podstawie opowiadania Proszę państwa do gazu.
W kontekście opowiadania Proszę państwa do gazu zinterpretuj cytat: „Bo żywi zawsze mają rację przed umarłymi”. Napisz, czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem.
Napisz dekalogi obozowe więźnia oraz oprawcy. Możesz posługiwać się cytatami z opowiadań Borowskiego.
Stanisław Buryła pisze:
Prawda mitu i literatury. O pisarstwie Tadeusza BorowskiegoW opowiadaniach Borowskiego Auschwitz to kombinat, w którym produkuje się śmierć masowo. Wszystko działa sprawnie i na najwyższych obrotach. Odrębność między znanymi z historii ludzkości przykładami ludobójstwa a hitlerowską eksterminacją ludności żydowskiej i słowiańskiej bierze się wprost z postępu technicznego.
Wyjaśnij w 5‑6 zdaniach, jaki jest związek rozwoju techniki z masową zagładą ludności w obozach koncentracyjnych.
Wyobraź sobie sytuację, w której musisz odpowiedzieć Tadkowi na pytanie postawione Henriemu: Czy my jesteśmy ludzie dobrzy?
. Napisz hipotetyczny dialog.
Wybierz jedno z pytań zadanych we wprowadzeniu do lekcji i odpowiedz na nie w 10‑15 zdaniach. Skup się na problematyce etycznej.
Obejrzyj film Chłopiec w pasiastej piżamie i wyjaśnij, na czym polega różnica w ukazaniu realiów obozowych, człowieczeństwa i moralności w tym filmie oraz w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego. Twoja wypowiedź powinna liczyć 15‑20 zdań.
Zapoznaj się z filmem Chłopiec w pasiastej piżamie lub dostępnymi publikacjami na jego temat i wyjaśnij, na czym polega różnica w ukazaniu realiów obozowych, człowieczeństwa i moralności w tym filmie oraz w opowiadaniach Tadeusza Borowskiego. Twoja wypowiedź powinna liczyć 15‑20 zdań.