Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się poniższą osią chronologiczną i wykonaj związane z nią polecenia.

R4nCV4B2ZWHMq
1323 A. 1358 B. 1381 C. 1346 D. 1431 E. 1337 - 1453 F
R1Z0BvE31xqUq
Podaj nazwę okresu zaznaczonego na linii chronologicznej literą F. (Uzupełnij). Początek żakerii we Francji oznaczono literą (Wybierz: A, B, C, D, E). Wybuch powstania, na czele którego stał Wat Tyler, oznaczono literą (Wybierz: A, B, C, D, E). Rozstrzygnij, czy istniał związek między wydarzeniem zaznaczonym na linii chronologicznej literą F a wspomnianymi wyżej buntami społecznymi. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Jean Froissart był XIV‑wiecznym pisarzem i kronikarzem. Jego największym dziełem są kroniki, w których opisał dzieje swojej epoki, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń w Anglii, Szkocji, we Francji i na Półwyspie Iberyjskim. Dzieło to jest bogato ilustrowane. Spośród poniższych ilustracji wybierz tę, która odnosi się do buntów społecznych w XIV w. Uzasadnij swój wybór.

RROsjZ3hV8LE6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R26Ne9tzp3UgK
Uzasadnienie (Uzupełnij).

Indeks dolny Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna. Indeks dolny koniec

Ćwiczenie 2
R10tHDcf5HkXw
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj tekst, a następnie wskaż w zamieszczonej niżej tabeli stwierdzenia prawdziwe i fałszywe.

W 1368 roku od narodzenia Chrystusa, w dniu świętego Sewera biskupa, w niedzielę w nocy wszyscy rzemieślnicy uzbroili się, zajęli bramy miejskie i spędzili noc na ulicach miasta. W poniedziałek rano przyszli wszyscy na Perlach wraz z 24‑ema chorągwiami. Wówczas dwaj burmistrze […] zwołali radę. […] Przemawiał w imieniu [rzemieślnikówIndeks górny *] piwniczny Weitz, który rzekł, że chcą [oni] mieć cechów pożytek i sławę miasta, oraz zażądał wydania im kluczy do dzwonów oraz pieczęci miejskiej i księgi miejskiej. Wszystko to zostało im dane i zadość uczynione.

Posłano wówczas po wszystkich radnych, których było 87, a gdy już wszyscy się stawili, wówczas rady udały się na Perlach, gdzie zgromadzili się wszyscy rzemieślnicy. Tutaj musieli z podniesionymi palcami złożyć przysięgę, a Vogelin [stróż pieczęci miejskiejIndeks górny *] […] mówił w imieniu wszystkich: „My wszyscy jednogłośnie doszliśmy do przekonania, że chcemy mieć władzę cechową przez 100 lat i jeden dzień na pożytek i honor bogatym i biednym, a także znieść przyjaźń i nienawiść, jaka panowała między bogatymi a biednymi, ażeby odtąd o tym nikt nie wspomniał i żeby zapanowała prawdziwa przyjaźń, tak nam dopomóż Bóg […].

Później na specjalnych posiedzeniach Rady uchwalono i stwierdzono, że stało się to wszystko pod przymusem i dlatego przysięga jest nieważna […].

c1 Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 240–241.

Indeks górny * przypisy autora e‑materiału Indeks górny koniec

RVyvNzGUBuv7I
Tekst opisuje przejęcie władzy w mieście przez rzemieślników.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przyczyną konfliktu były nadużycia finansowe ze strony patrycjatu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor tekstu wyraźnie opowiada się po stronie buntowników. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Konflikt zakończył się zwycięstwem buntowników. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższą ilustrację odnoszącą się do powstania Wata Tylera w Anglii i wybierz zdania zgodne z przedstawionym wydarzeniem.

Zapoznaj się z opisem ilustracji odnoszącej się do powstania Wata Tylera w Anglii i wybierz zdania zgodne z przedstawionym wydarzeniem.

RRo0GhFWRRgvq
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RGQQgfYZOkBYV
Możliwe odpowiedzi: 1. Nikt nie podejmuje negocjacji z powstańcami., 2. Powstanie zostaje brutalnie stłumione przez rycerstwo., 3. W rozmowach z powstańcami uczestniczy król., 4. Powstanie zakończyło się klęską buntowników i przyniosło im ogromne straty, gdyż wielu z nich poległo., 5. Przywódca powstania zostaje podstępnie zamordowany.
21
Ćwiczenie 5

Jednym z głównych haseł powstania Wata Tylera w Anglii był dwuwiersz, którego autorstwo przypisuje się wędrownemu kaznodziei Johnowi Ballowi, zwanemu szalonym księdzem z Kentu. Ów dwuwiersz brzmiał następująco:

1

Gdy Ewa przędła, Adam rył,

Kto wtedy jaśniepanem był?

Wyjaśnij sens tego dwuwiersza.

Rk1zWs3nsx7hF
Jednym z głównych haseł czasów powstania Wata Tylera w Anglii był dwuwiersz, którego autorem był prawdopodobnie wędrowny kaznodzieja i duchowny - John Ball, nazywany też szalonym księdzem z Kentu. Brzmiał on Gdy Ewa przędła, Adam rył, Kto wtedy jaśniepanem był?. Wyjaśnij sens tego dwuwierszu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższym tekstem źródłowym, a następnie wykonaj dołączone do niego polecenie.

Żaden z panów [francuskich] nie chciał zawrócić, póki nie zawrócili wpierw ci, którzy byli na przodzie, nie chcieli zawracać, bo mieli to za hańbę. Tak więc, cwałując, powodowani pychą i zazdrością, a bez rozkazu, jeden przed drugim jechali aż do chwili, gdy ujrzeli oczekujących ich Anglików ustawionych w trzy linie bojowe, w wielkim porządku. O czasie nieszporów zaczęła się bardzo wielka burza i bardzo gęsta ulewa z silnym wichrem, prosto w twarz Francuzów. Kiedy dowódca kuszników ustawił Genueńczyków [walczących po stronie Francuzów] w szyku do strzelania, Anglicy odsłonili armaty, po czym Genueńczycy, rozbici przez łuczników, poszli w rozsypkę. Ale panowie puścili ich pędem bez żadnego porządku. Łucznicy angielscy tak gęsto pruli białymi strzałami, że wyglądało to jak śnieg. Wtedy piesi żołnierze zaczęli podchodzić i wślizgiwać się pomiędzy panów, którzy nie władali już ani swoimi końmi, ani sobą, i zabijali ich, ile chcieli, napotykając niewiele oporu. Tym sposobem to srogie nieszczęście gnębiło Francuzów aż do nocy.

B Cytat za: Michel Mollat, Średniowieczny rodowód Francji nowożytnej. XIV–XV wiek, tłum. E. Bąkowska, Warszawa 1982.
R1By8R5iTqXaT
Rozstrzygnij, czy opisana w tekście bitwa przyczyniła się do zmniejszenia roli rycerstwa. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Bitwa pod Kassel rozegrała się w 1328 r. i doprowadziła do klęski powstania we Flandrii. Przeanalizuj poniższe ilustracje i wskaż dwa podobieństwa i dwie różnice między tymi przedstawieniami. Która ilustracja stanowi bardziej wiarygodne źródło do analizy ubiorów w czasach średniowiecza?

Bitwa pod Kassel rozegrała się w 1328 r. i doprowadziła do klęski powstania we Flandrii. Przeanalizuj opisy poniższych ilustracji i wskaż dwa podobieństwa i dwie różnice między tymi przedstawieniami. Która ilustracja stanowi bardziej wiarygodne źródło do analizy ubiorów w czasach średniowiecza?

RkITUQleByT4k
. Podobieństwa:. Różnice:. (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższy tekst, dotyczący wybuchu powstania zwanego żakerią we Francji. Następnie przekształć go w taki sposób, jakby jego autorem była osoba sympatyzująca z chłopami i popierająca ich roszczenia. Zawrzyj w swojej odpowiedzi zarówno fakty, jak i opinie.

W tym czasie, gdy król Francji był więziony w Anglii […] w królestwie Francji […] wielkie szaleństwo ogarnęło chłopów ze wsi; ponieważ wielu chłopów, piechurów i ludzi z osad miejskich, bez dowódcy czy przewodnika, zebrało się w Beauvaisis […]. I mówili między sobą, że szlachta gubi i bezcześci całe Królestwo Francji; że fałszywie i zdradliwie pozwoliła księciu Walii ująć i wysłać do Anglii ich króla […] że […] [szlachta] nic innego nie czyni, jak tylko niszczy i odziera wszystek niski lud, który wiele ma biedy i utrapień, tak z ich powodu, jak i skutek wojen ogarniających całe królestwo [...], ale [lud] wytępi wszystką szlachtę […]. […] Owi podli ludzie spalili […] ponad sześćdziesiąt dużych dworów i znaczących zamków […]. Zebrali się wszyscy panowie z kraju wraz z wezwanymi cudzoziemcami i poczęli mordować bez wahania owych podłych chłopów, obwiesi, nicponi, łajdaków; zabijali ich i mordowali bez litości i pardonu […].

A gdy pytano ich [chłopów], dlaczego oni to czynili, odpowiadali, że nie wiedzą, poza tym, że chcieli uczynić innym to, czego sami doznawali. I sądzili, że w ten sposób zdołają wybić w pień wszystką szlachtę i możnych tego świata, aby żaden [szlachcic] nie mógł już się narodzić.

C Cytat za: Materiały źródłowe do historii powszechnej epoki feudalnej, t. 3, Historia powszechna XIV–XV w. Wybór tekstów, oprac. M. Małowist, Warszawa 1954, s. 17–18.
RtjU4EoxO9vV9
Przeanalizuj poniższy tekst, dotyczący wybuchu powstania zwanego żakerią we Francji. Następnie przekształć go w taki sposób, jakby jego autorem była osoba sympatyzująca z chłopami i popierająca ich roszczenia. Zawrzyj w swojej odpowiedzi zarówno fakty, jak i opinie. (Uzupełnij).