Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RYX7fm51BPgXb1
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Efekt cieplarniany występował także w minionych epokach geologicznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Atmosfera i chmury pochłaniają większość promieniowania pochodzącego od słońca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ziemia wypromieniowuje zarówno promieniowanie długo i krótkofalowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Człowiek przyczynia się do wzmacniania efektu cieplarnianego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Naturalny efekt cieplarniany jest korzystny dla życia na Ziemi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rr1N0mhbbuYlH1
Ćwiczenie 2
Spośród poniższych twierdzeń zaznacz te, które dotyczą promieniowania dochodzącego ze Słońca do Ziemi: Możliwe odpowiedzi: 1. Słońce emituje promieniowanie długofalowe, gdyż jest w znacznej odległości od Ziemi., 2. Promieniowanie słoneczne nagrzewa atmosferę podczas odbijania się od niej z dużą prędkością., 3. Promieniowanie słoneczne jest odpowiedzialne za efekt cieplarniany., 4. Gdy promieniowanie krótkofalowe nagrzeje powierzchnie jest wtórnie wypromieniowywane jako długofalowe.
R1c77naQfQhtE2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst podanymi możliwościami. Wpływ 1. atmosfery, 2. efektu cieplarnianego, 3. ditlenek węgla, 4. krótkofalowe na klimat Ziemi jest ogromny. Zatrzymując ciepło w atmosferze umożliwia rozwój życia w optymalnych dla niego warunkach. Warto wiedzieć, że pomimo podobnych warunków początkowych do Ziemi sąsiadujące z nami planety czyli Wenus i Mars stały się ciałami niebieskimi niezdatnymi do zamieszkania właśnie przez różnice w efekcie cieplarnianym. Wszelkie posiadane przez ludzkość pomiary 1. atmosfery, 2. efektu cieplarnianego, 3. ditlenek węgla, 4. krótkofalowe otaczającej Wenus wskazują, że planeta ta posiadała w dalekiej przeszłości wodą w ilościach podobnych jak obecnie na Ziemi. Ponieważ jednak planeta ta znajduje się bliżej Słońca promieniowanie docierające do niej jest intensywniejsze i silne na tyle bezpośrednio podgrzać powierzchnię planety i zwiększyć parowanie i by efektywniej rozbijać cząsteczki pary wodnej w atmosferze na wodór i tlen. Wodór ucieka łatwo w przestrzeń kosmiczną zaś na planecie pozostaje tlen, który szybko utlenia węgiel tworząc znany na Ziemi 1. atmosfery, 2. efektu cieplarnianego, 3. ditlenek węgla, 4. krótkofalowe. Powoduje to powstanie silnego efektu cieplarnianego, który trwa do dzisiaj. Inaczej potoczyła się historia Marsa. Ta planeta również posiadała atmosferę a w związku z oddaleniem od Słońca promieniowanie było mniej intensywne. Jednak słabnące przyciąganie umożliwiło ucieczkę atmosfery w kosmos. W związku z powyższym promieniowanie 1. atmosfery, 2. efektu cieplarnianego, 3. ditlenek węgla, 4. krótkofalowe docierało co prawda do powierzchni lecz z powodu rzadkiej atmosfery, wypromieniowane {długofalowe) nie miało na czym się rozproszyć i uchodziło w kosmiczną pustkę. Efektem było znaczące ochłodzenie Marsa, które trwa do dnia dzisiejszego.
RR5N6guJ4b4AY2
Ćwiczenie 4
Połącz w pary poszczególne twierdzenia dotyczące efektu cieplarnianego: Efekt cieplarniany Możliwe odpowiedzi: 1. Promieniowanie dochodzące do powierzchni Ziemi ze Słońca, 2. proces, w którym promieniowanie z atmosfery planety ogrzewa powierzchnię ciała niebieskiego do temperatury powyżej poziomu jaki osiągany byłyby bez tej atmosfery, 3. Promieniowanie pochodzące z powierzchni Ziemi, 4. gaz, który pochłania promieniowanie i emituje energię w termicznym zakresie podczerwieni Promieniowanie krótkofalowe Możliwe odpowiedzi: 1. Promieniowanie dochodzące do powierzchni Ziemi ze Słońca, 2. proces, w którym promieniowanie z atmosfery planety ogrzewa powierzchnię ciała niebieskiego do temperatury powyżej poziomu jaki osiągany byłyby bez tej atmosfery, 3. Promieniowanie pochodzące z powierzchni Ziemi, 4. gaz, który pochłania promieniowanie i emituje energię w termicznym zakresie podczerwieni Gaz cieplarniany Możliwe odpowiedzi: 1. Promieniowanie dochodzące do powierzchni Ziemi ze Słońca, 2. proces, w którym promieniowanie z atmosfery planety ogrzewa powierzchnię ciała niebieskiego do temperatury powyżej poziomu jaki osiągany byłyby bez tej atmosfery, 3. Promieniowanie pochodzące z powierzchni Ziemi, 4. gaz, który pochłania promieniowanie i emituje energię w termicznym zakresie podczerwieni Promieniowanie długofalowe Możliwe odpowiedzi: 1. Promieniowanie dochodzące do powierzchni Ziemi ze Słońca, 2. proces, w którym promieniowanie z atmosfery planety ogrzewa powierzchnię ciała niebieskiego do temperatury powyżej poziomu jaki osiągany byłyby bez tej atmosfery, 3. Promieniowanie pochodzące z powierzchni Ziemi, 4. gaz, który pochłania promieniowanie i emituje energię w termicznym zakresie podczerwieni
2
Ćwiczenie 5

Do pustych pól na poniższej grafice obrazującej atmosferę Ziemi wpisz właściwe określenia (litery) znajdujące się w tabeli. Zwróć uwagę na liczbę pól oraz odpowiedzi.

odpowiedź

hasło

a

Promieniowanie od Słońca

b

Atmosfera Ziemi

c

Promieniowanie krótkofalowe zaabsorbowane na Ziemi

d

Promieniowanie krótkofalowe odbite od atmosfery

e

Promieniowanie długofalowe uciekające w przestrzeń kosmiczną

f

Promieniowanie długofalowe rozproszone w atmosferze

g

Powierzchnia Ziemi

ROt4jBpO0MM72
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R5oKyZwGAnMjP
Ćwiczenie 5
Zaznacz, ile procent promieniowania krótkofalowego dociera do powierzchni Ziemi: Możliwe odpowiedzi: 1. 55%
R17cK9nS72OuR2
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Najbardziej powszechny gaz cieplarniany, jest to forma wody w atmosferze., 2. Gaz powstający przy hodowli zwierząt, zarówno w ich żołądkach jak i na pastwiskach., 3. Powstaje przy spalaniu paliw kopalnych np w samochodach., 4. Znany przykład gazu CFC., 5. Gaz cieplarniany, który produkuje także twój organizm spalając tlen z powietrza.
RwIzbtd8pqvzo
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst prawidłowymi zwrotami. 1. Najbardziej powszechny gaz cieplarniany, jest to forma wody w atmosferze.
To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
2. Gaz powstający podczas hodowli zwierząt, zarówno w ich żołądkach, jak i na pastwiskach. To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
3. Powstaje przy spalaniu paliw kopalnych np. w samochodach. To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
4. Znany przykład gazu CFC. To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
5. Gaz cieplarniany, który produkuje także organizm ludzki, spalając tlen z powietrza.To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
31
Ćwiczenie 7

Pewien uczeń wykonał eksperyment. Na parapecie umieścił dwie duże zlewki laboratoryjne, do każdej włożył termometr i zanotował wartość temperatury po 15 minutach. Następnie zlewkę po prawej stronie zakrył przezroczystą folią spożywczą, odczekał 15 minut i ponownie zanotował temperaturę z termometrów.

RjybeYVrtTlON
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W której zlewce zanotowano wyższą temperaturę. Która z nich lepiej obrazuje efekt cieplarniany?

R1VeEVHbQwEAB
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Efekt cieplarniany ma bezpośredni wpływ na podwyższanie temperatury na Ziemi. Jej wzrost powoduje coraz szybsze topnienie lodowców od biegunów po wysokie szczyty Andów. Wpływa to na podwyższenie poziomu morza. Na poniższym zestawieniu pokazana jest południowa Floryda. Po lewej, na zdjęciu satelitarnym NASA, pokazana jest obecna linia brzegowa, pośrodku oznaczono tereny zalane przy danym wzroście poziomu wód morskich: jasnoniebieski - 10 m, ciemnoniebieski - 5 m; po prawej zaś współczesna gęstość zaludnienia półwyspu (gęstość zaludnienia rosnąca od zielonego do czerwonego).

Przeanalizuj poniższe grafiki i napisz, jakie będą efekty topnienia lodowców i wzrostu poziomu mórz.

Efekt cieplarniany ma bezpośredni wpływ na podwyższanie temperatury na Ziemi. Jej wzrost powoduje coraz szybsze topnienie lodowców od biegunów po wysokie szczyty Andów. Wpływa to na podwyższenie poziomu morza. Na ilustracji pokazana jest południowa Floryda. Po lewej, na zdjęciu satelitarnym NASA, pokazana jest obecna linia brzegowa, pośrodku oznaczono tereny zalane przy danym wzroście poziomu wód morskich: jasnoniebieski - 10 m, ciemnoniebieski - 5 m; po prawej zaś współczesna gęstość zaludnienia półwyspu (gęstość zaludnienia rosnąca od zielonego do czerwonego).

Zapoznaj się z opisem grafik i napisz, jakie będą efekty topnienia lodowców i wzrostu poziomu mórz.

R1GcLWBkMtpau
R1WqmpyzvslM5
(Uzupełnij).