Sprawdź się
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Efekt cieplarniany występował także w minionych epokach geologicznych. | □ | □ |
| Atmosfera i chmury pochłaniają większość promieniowania pochodzącego od Słońca. | □ | □ |
| Ziemia wypromieniowuje zarówno promieniowanie długo-, jak i krótkofalowe. | □ | □ |
| Człowiek przyczynia się do wzmocnienia efektu cieplarnianego. | □ | □ |
| Naturalny efekt cieplarniany jest korzystny dla życia na Ziemi. | □ | □ |
Spośród poniższych stwierdzeń wybierz jedno prawidłowe, które dotyczy promieniowania dochodzącego ze Słońca do Ziemi.
- Słońce emituje promieniowanie długofalowe, gdyż jest w znacznej odległości od Ziemi.
- Promieniowanie słoneczne nagrzewa atmosferę podczas odbijania się od niej z dużą prędkością.
- Promieniowanie słoneczne jest odpowiedzialne za efekt cieplarniany.
- Gdy promieniowanie krótkofalowe nagrzeje powierzchnię, jest wtórnie wypromieniowywane jako długofalowe.
Uzupełnij tekst wybranymi słowami znajdującymi się poniżej.
rozwój życia, troposfery, efektu cieplarnianego, zahamowanie rozwoju życia, długofalowe, mniej intensywne, dwutlenek węgla, tlenek diazotu, krótkofalowe, długofalowe, atmosfery
Wpływ .................................................... na klimat Ziemi jest ogromny. Zatrzymując ciepło w atmosferze, umożliwia on .................................................... w optymalnych dla niego warunkach. Warto wiedzieć, że pomimo podobnych warunków podobnych do Ziemi, sąsiadujące z nami planety, czyli Wenus i Mars, stały się ciałami niebieskimi niezdatnymi do zamieszkania właśnie przez różnice w efekcie cieplarnianym. Wszelkie posiadane przez ludzkość pomiary .................................................... otaczającej Wenus wskazują, że planeta ta posiadała w dalekiej przeszłości wodę w ilościach podobnych do ilości ziemskich. Ponieważ jednak planeta ta znajduje się bliżej Słońca, promieniowanie docierające do niej jest intensywniejsze i na tyle silne, by bezpośrednio podgrzać powierzchnię planety i zwiększyć parowanie, co efektywniej rozbija cząsteczki pary wodnej w atmosferze na wodór i tlen. Wodór ucieka łatwo w przestrzeń kosmiczną, zaś na planecie pozostaje tlen, który szybko utlenia węgiel, tworząc znany na Ziemi ..................................................... Powoduje to powstanie silnego efektu cieplarnianego. Inaczej potoczyła się historia Marsa. Ta planeta również posiadała atmosferę, a w związku z oddaleniem od Słońca promieniowanie było ..................................................... Jednak słabnące przyciąganie umożliwiło ucieczkę atmosfery w kosmos. W związku z powyższym promieniowanie .................................................... docierało co prawda do powierzchni, lecz z powodu rzadkiej atmosfery promieniowanie .................................................... nie miało na czym się rozproszyć i uchodziło w kosmiczną pustkę. Efektem było znaczące ochłodzenie Marsa.
Połącz pojęcia z właściwymi definicjami.
Promieniowanie, z którego w 99% składa się promieniowanie słoneczne. Długość fali tego promieniowania mieści się w granicach 0,1–4 µm., Gaz, który pochłania promieniowanie i emituje energię w termicznym zakresie podczerwieni., Promieniowanie elektromagnetyczne (niejonizujące), inaczej zwane termicznym, o długości fali większej niż 4 µm., Proces, w którym promieniowanie z atmosfery planety ogrzewa powierzchnię ciała niebieskiego do temperatury powyżej poziomu, jaki osiągnięty byłyby bez tej atmosfery.
| Efekt cieplarniany | |
| Promieniowanie krótkofalowe | |
| Gaz cieplarniany | |
| Promieniowanie długofalowe |
Do pustych pól na poniższej grafice obrazującej atmosferę Ziemi wpisz właściwe określenia (litery) znajdujące się w tabeli. Zwróć uwagę na liczbę pól oraz odpowiedzi.
odpowiedź | hasło |
|---|---|
a | Promieniowanie od Słońca |
b | Atmosfera Ziemi |
c | Promieniowanie krótkofalowe zaabsorbowane na Ziemi |
d | Promieniowanie krótkofalowe odbite od atmosfery |
e | Promieniowanie długofalowe uciekające w przestrzeń kosmiczną |
f | Promieniowanie długofalowe rozproszone w atmosferze |
g | Powierzchnia Ziemi |
Rozwiąż krzyżówkę dotyczącą gazów cieplarnianych. Litery w oznaczonych polach utworzą hasło.
- Najbardziej powszechny gaz cieplarniany, jest to forma wody w atmosferze.
- Gaz powstający podczas hodowli zwierząt, zarówno w ich żołądkach, jak i na pastwiskach.
- Powstaje przy spalaniu paliw kopalnych np. w samochodach.
- Znany przykład gazu CFC.
- Gaz cieplarniany, który produkuje także organizm ludzki, spalając tlen z powietrza.
| 1 | |||||||||||||||
| 2 | |||||||||||||||
| 3 | |||||||||||||||
| 4 | |||||||||||||||
| 5 |
To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
2. Gaz powstający podczas hodowli zwierząt, zarówno w ich żołądkach, jak i na pastwiskach. To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
3. Powstaje przy spalaniu paliw kopalnych np. w samochodach. To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
4. Znany przykład gazu CFC. To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
5. Gaz cieplarniany, który produkuje także organizm ludzki, spalając tlen z powietrza.To 1. TLENEK DIAZOTU, 2. PARA WODNA, 3. FREON, 4. METAN, 5. DWUTLENEK WĘGLA.
Pewien uczeń wykonał eksperyment. Na parapecie umieścił dwie duże zlewki laboratoryjne, do każdej włożył termometr i zanotował wartość temperatury po 15 minutach. Następnie zlewkę po prawej stronie zakrył przezroczystą folią spożywczą, odczekał 15 minut i ponownie zanotował temperaturę z termometrów.

W której zlewce zanotowano wyższą temperaturę. Która z nich lepiej obrazuje efekt cieplarniany?
Efekt cieplarniany ma bezpośredni wpływ na podwyższanie temperatury na Ziemi. Jej wzrost powoduje coraz szybsze topnienie lodowców od biegunów po wysokie szczyty Andów. Wpływa to na podwyższenie poziomu morza. Na poniższym zestawieniu pokazana jest południowa Floryda. Po lewej, na zdjęciu satelitarnym NASA, pokazana jest obecna linia brzegowa, pośrodku oznaczono tereny zalane przy danym wzroście poziomu wód morskich: jasnoniebieski - 10 m, ciemnoniebieski - 5 m; po prawej zaś współczesna gęstość zaludnienia półwyspu (gęstość zaludnienia rosnąca od zielonego do czerwonego).
Przeanalizuj poniższe grafiki i napisz, jakie będą efekty topnienia lodowców i wzrostu poziomu mórz.
Efekt cieplarniany ma bezpośredni wpływ na podwyższanie temperatury na Ziemi. Jej wzrost powoduje coraz szybsze topnienie lodowców od biegunów po wysokie szczyty Andów. Wpływa to na podwyższenie poziomu morza. Na ilustracji pokazana jest południowa Floryda. Po lewej, na zdjęciu satelitarnym NASA, pokazana jest obecna linia brzegowa, pośrodku oznaczono tereny zalane przy danym wzroście poziomu wód morskich: jasnoniebieski - 10 m, ciemnoniebieski - 5 m; po prawej zaś współczesna gęstość zaludnienia półwyspu (gęstość zaludnienia rosnąca od zielonego do czerwonego).
Zapoznaj się z opisem grafik i napisz, jakie będą efekty topnienia lodowców i wzrostu poziomu mórz.
