Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RBjGBeqLmEfKo11
Ćwiczenie 1
Określ cechy romantyka i pozytywisty. Przyporządkuj terminy i wyrażenia do odpowiednich haseł. Romantyk Możliwe odpowiedzi: 1. wrażliwy, 2. przedsiębiorczy (kult pieniądza), 3. rozczytany w poezji, 4. jest przekonany do ewolucjonizmu i determinizm, 5. apologeta natury (przeciwnik cywilizacji), 6. nowoczesny człowiek czynu, 7. uważa, że ma wpływ na zmianę społeczeństwa, 8. scjentyk, 9. nieszczęśliwie zakochany, 10. snuje nierealistyczne projekty, 11. wierzy w kult wybitnej jednostki, 12. wrażliwy na nierówności społeczne i wyzysk człowieka, 13. jest przekonany do rewolucji i buntu społecznego, 14. czyta publicystykę i prozę, 15. z głową w chmurach, 16. wierzy w rozwój cywilizacji jako poprawę bytu ludzi, 17. idealista, 18. racjonalista, 19. marzyciel, 20. wyznaje utylitaryzm, 21. fascynuje się wynalazkami, 22. wierzy w edukację społeczną i organicyzm, 23. człowiek uczuciowy, 24. głosi powszechność i wartość pracy Pozytywista Możliwe odpowiedzi: 1. wrażliwy, 2. przedsiębiorczy (kult pieniądza), 3. rozczytany w poezji, 4. jest przekonany do ewolucjonizmu i determinizm, 5. apologeta natury (przeciwnik cywilizacji), 6. nowoczesny człowiek czynu, 7. uważa, że ma wpływ na zmianę społeczeństwa, 8. scjentyk, 9. nieszczęśliwie zakochany, 10. snuje nierealistyczne projekty, 11. wierzy w kult wybitnej jednostki, 12. wrażliwy na nierówności społeczne i wyzysk człowieka, 13. jest przekonany do rewolucji i buntu społecznego, 14. czyta publicystykę i prozę, 15. z głową w chmurach, 16. wierzy w rozwój cywilizacji jako poprawę bytu ludzi, 17. idealista, 18. racjonalista, 19. marzyciel, 20. wyznaje utylitaryzm, 21. fascynuje się wynalazkami, 22. wierzy w edukację społeczną i organicyzm, 23. człowiek uczuciowy, 24. głosi powszechność i wartość pracy
1
Ćwiczenie 2
R1BpOrYuETDSj
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R15XgmgJqDwCr11
Ćwiczenie 2
W Lalce często podkreśla się, że Wokulski jest człowiekiem dwóch epok: romantyzmu i pozytywizmu. Uzupełnij tabelę, wybierając odpowiednie hasła świadczące o jego romantycznej i pozytywistycznej postawie.
R3IgZaxwLjbCW1
Ćwiczenie 3
Wybierz prawdziwe zdania. Możliwe odpowiedzi: 1. Według doktora Szumana granicą między postawą romantyczną a pozytywistyczną jest powstanie listopadowe., 2. Wokulskiemu odpowiada jego donkiszoteria., 3. Szuman krytykuje literaturę romantyczną za wpływ, jaki miała na młode pokolenie., 4. Rzecki nazywa Wokulskiego pozytywistą ze względu na to, jakoby miał myśleć racjonalnie.
21
Ćwiczenie 4

Scharakteryzuj Wokulskiego i Rzeckiego w kontekście tego, który z bohaterów jest w większym stopniu romantykiem, a który pozytywistą.

R1ULnmXDoa4z3
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie poniższych cytatów pochodzących z Lalki ustal, w jakim znaczeniu występuje w nich słowo „epoka”. Zredaguj własną definicję terminu.

Bolesław Prus Lalka

(fragment)
Dla pana Ignacego Rzeckiego nadeszła znowu epoka niepokojów i zdumień.

cyt1 Źródło: Bolesław Prus, Lalka, t. 1, oprac. J. Bachórz, Wrocław 1991, s. 452.
Bolesław Prus Lalka

(fragment)
W Anglii!… Tam jeszcze istnieje epoka twórcza w społeczeństwie; tam wszystko doskonali się i wstępuje na wyższe szczeble.

cyt2 Źródło: Bolesław Prus, Lalka, t. 1, oprac. J. Bachórz, Wrocław 1991, s. 154.
Bolesław Prus Lalka

(fragment)
Zdawało mu się, że w tym wulkanicznym ognisku cywilizacji spotka go coś nadzwyczajnego, że tu zacznie się nowa epoka jego życia.

cyt3 Źródło: Bolesław Prus, Lalka, t. 2, oprac. J. Bachórz, Wrocław 1991, s. 131.
Bolesław Prus Lalka

(fragment)
– Jestem pewny – rzekł do panny Izabeli – że kuzyn pani zrobi wielki wynalazek. Kto wie, czy nie stanie się on epoką w dziejach ludzkości… – dodał, myśląc o projektach Geista.

jes Źródło: Bolesław Prus, Lalka, t. 2, oprac. J. Bachórz, Wrocław 1991, s. 240.
Bolesław Prus Lalka

(fragment)
Zdawało mu się, że podczas tej przechadzki nawiązał się jakiś węzeł między jego przyszłością a ową odległą epoką, kiedy jeszcze jako subiekt i student budował machiny o wiecznym ruchu albo dające się kierować balony.

zda Źródło: Bolesław Prus, Lalka, t. 2, oprac. J. Bachórz, Wrocław 1991, s. 552.
R18Mcln2LoSob
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Odwołując się do przytoczonego tekstu, oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz Prawda, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo Fałsz – jeśli jest fałszywe.

Bolesław Prus Lalka

(fragment)
I przypatrz się, panie Ignacy, jak zgodnie w kierunku ogłupienia ludzi pracuje: pokój dziecinny i salon, poezja, powieść i dramat. Każą ci szukać ideałów, samemu być idealnym ascetą i nie tylko wypełniać, ale nawet wytwarzać jakieś sztuczne warunki. A co z tego wynika w rezultacie?… Że mężczyzna, zwykle mniej wytresowany w tych rzeczach, staje się łupem kobiety, którą tylko w tym kierunku tresują. I otóż cywilizacją naprawdę rządzą kobiety!…
– Czy w tym jest co złego? – spytałem.
– A niech diabli wezmą! – wrzasnął doktór. – Czy nie spostrzegłeś, panie Ignacy, że jeżeli mężczyzna pod względem duchowym jest muchą, to kobieta jest jeszcze gorszą muchą, gdyż – pozbawioną łap i skrzydeł.
Wychowanie, tradycja, a może nawet dziedziczność, pod pozorem zrobienia jej istotą wyższą, robią z niej istotę potworną. I ten próżnujący dziwoląg, ze skrzywionymi stopami, ze ściśniętym tułowiem, czczym mózgiem, ma jeszcze obowiązek wychowywać przyszłe pokolenia ludzkości!… Cóż więc im zaszczepia?… Czy dzieci uczą się pracować na chleb?… Nie, uczą się ładnie trzymać nóż i widelec. Czy uczą się poznawać ludzi, z którymi kiedyś żyć im przyjdzie?… Nie, uczą się im podobać za pomocą stosownych min i ukłonów. Czy uczą się realnych faktów, decydujących o naszym szczęściu i nieszczęściu?… Nie, uczą się zamykać oczy na fakty, a marzyć o ideałach. Nasza miękkość w życiu, nasza niepraktyczność, lenistwo, fagasostwofagasfagasostwo i te straszne pęta głupoty, które od wieków gniotą ludzkość, są rezultatem pedagogiki, stworzonej przez kobiety. A nasze znowu kobiety są owocem klerykalno‑feudalno‑poetyckiej teorii miłości, która jest obelgą dla higieny i zdrowego rozsądku…

cw5 Źródło: Bolesław Prus, Lalka, t. 2, oprac. J. Bachórz, Wrocław 1991, s. 16.
RPaZQuF5sEnoS
Kobiety mają wychowywać świadome i mądre pokolenie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Należy odrzucić wszelkie konwenanse i normy społeczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mężczyźni nie są przystosowani do praktycznego życia i potrzebują wsparcia kobiet. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kobiety muszą odrzucić niepraktyczną literaturę, która nie daje wskazówek, jak wychowywać przyszłe pokolenia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kobiety powinny pokierować przyszłymi pokoleniami, ponieważ mają ku temu predyspozycje. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dzieci należy zmuszać do pracy już od najmłodszych lat. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Społeczeństwo musi mieć świadomość, jak dążyć do utylitaryzmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Należy zapomnieć o romantyzmie i jego ideałach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Edukacja i wychowanie nie powinny być sfeminizowane. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mężczyźni muszą zająć się edukacją dzieci, co przyniesie więcej pożytku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
fagas
21
Ćwiczenie 7

Wybierz trzy spośród poniższych pojęć i wyjaśnij, w jaki sposób są obecne w omówionych fragmentach Lalki – w kreacji bohaterów bądź świata przedstawionego powieści.

feminizm
edukacja
nauka
wychowanie
idealizm
pragmatyzm
racjonalizm
utylitaryzm
filantropia
organicyzm

RsmiWgmU9eGiz
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie fragmentu tekstu Bolesława Prusa i treści Lalki wyjaśnij, jaki stosunek miał pisarz do współczesnego mu społeczeństwa. Ustal, czy stosunek ten zauważalny jest w powieści.

Bolesław Prus Słówko o krytyce pozytywnej (Poemat realistyczny w sześciu pieśniach)

Rozkładem jest to, że dobrzy ludzie marnują się lub uciekają, a łotrom dzieje się dobrze, że upadają przedsiębiorstwa polskie, a na ich gruzach wznoszą się fortuny żydowskie, że kobiety dobre (Stawska) nie są szczęśliwe, a kobiety złe (Izabela) są ubóstwiane. Że ludzie niepospolici rozbijają się o tysiące przeszkód (Wokulski), że uczciwi nie mają energii (książę), że człowieka gnębi powszechna nieufność i podejrzenia itd.

multi Źródło: Bolesław Prus, Słówko o krytyce pozytywnej (Poemat realistyczny w sześciu pieśniach), [w:] Pisma. Studia literackie, artystyczne i polemiki, Warszawa 1950, s. 200.
R12OMFauuKzbD
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz rozprawkę na temat: Stanisław Wokulski – geniusz czy parweniuszparweniuszparweniusz swojej epoki? W pracy odwołaj się do:
• tekstu powieści Bolesława Prusa,
• wybranych kontekstów.

R1JT7izKTXOAM
(Uzupełnij).
parweniusz