1
Pokaż ćwiczenia:
R18ZVrvPbKy521
Ćwiczenie 1
Połącz wskazany rodzaj wnioskowania z jego charakterystycznymi cechami. indukcja niezupełna Możliwe odpowiedzi: 1. podobieństwa przedmiotów, 2. wniosek z następstwa, 3. przesłanki szczegółowe wnioskowanie redukcyjne Możliwe odpowiedzi: 1. podobieństwa przedmiotów, 2. wniosek z następstwa, 3. przesłanki szczegółowe wnioskowanie z analogii Możliwe odpowiedzi: 1. podobieństwa przedmiotów, 2. wniosek z następstwa, 3. przesłanki szczegółowe
RQFvgdyZ3HBiC1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 2
R7qqkg0U5hraa
Połącz wnioskowania uprawdopodobniające z odpowiednimi przesłankami. We wnioskowaniu indukcyjnym Możliwe odpowiedzi: 1. wiele zdań obserwacyjnych., 2. uogólnienie zdania obserwacyjnego., 3. jedno zdanie obserwacyjne. We wnioskowaniu redukcyjnym Możliwe odpowiedzi: 1. wiele zdań obserwacyjnych., 2. uogólnienie zdania obserwacyjnego., 3. jedno zdanie obserwacyjne. We wnioskowaniu przez analogię Możliwe odpowiedzi: 1. wiele zdań obserwacyjnych., 2. uogólnienie zdania obserwacyjnego., 3. jedno zdanie obserwacyjne.
R1Kye4GEJkE121
Ćwiczenie 3
Zaznacz odpowiedzi. Wnioskowanie redukcyjne od dedukcyjnego odróżnia m.in. to, że... Możliwe odpowiedzi: 1. nie jest ono skonstruowane zgodnie z prawem logicznym., 2. racja i następstwo prawa ogólnego występują w nich w odwrotnej kolejności., 3. jedno jest, a drugie nie jest niezawodne., 4. odwołują się do różnych praw ogólnych.
R1B1GCGKtZiqP1
Ćwiczenie 4
Wnioskowanie o zbiorach przedmiotów (zdarzeń) dotyczy... Możliwe odpowiedzi: 1. indukcji niezupełnej., 2. indukcji zupełnej., 3. wnioskowania redukcyjnego., 4. wnioskowania przez analogię.
21
Ćwiczenie 5

Zastosuj kanon jedynej zgodności, by wskazać powód zatrucia wśród elementów jadłospisu (oznaczonych literami a‑k) spożywanych w poszczególnych dniach przez osoby, które uległy zatruciu.

Osoba 1: a, b, e, g, h, k

Osoba 2: a, b, c, d, g, i

Osoba 3: c, d, g, h, i, k

Osoba 4: e, f, g, i, j, k

Osoba 5: a, d, e, g, i, j

Osoba 6: b, f, g, h, i, k

R3Vu4T8Fpsjjz
Odpowiedź (Uzupełnij).
Rq6DOGthjsc1G21
Ćwiczenie 6
Zaznacz, które z wnioskowań przeprowadzone zostały według schematu wnioskowania redukcyjnego, a które redukcyjnego. Piloci noszą skórzane kurtki, więc ten człowiek jest pilotem, bo ma skórzaną kurtkę. Możliwe odpowiedzi: Wnioskowanie redukcyjne, Wnioskowanie dedukcyjne. Każdy lekarz umie udzielić pierwszej pomocy, więc ten człowiek jest lekarzem, bo udzielił pierwszej pomocy. Możliwe odpowiedzi: Wnioskowanie redukcyjne, Wnioskowanie dedukcyjne. Zawsze jeśli zbierają się chmury, to będzie padać, a ponieważ zbierają się chmury, to jutro będzie padać. Możliwe odpowiedzi: Wnioskowanie redukcyjne, Wnioskowanie dedukcyjne. Zawsze gdy pada jest chłodniej, a ponieważ zaczyna padać, to będzie chłodniej. Możliwe odpowiedzi: Wnioskowanie redukcyjne, Wnioskowanie dedukcyjne
RAxGSKstu1oBP3
Ćwiczenie 7
Na podstawie następujących praw ogólnych przeprowadź wnioskowanie redukcyjne. Zawsze gdy ktoś się systematycznie uczy, to dostaje dobre oceny w szkole. Jeśli (Tu uzupełnij), to prawdopodobnie (Tu uzupełnij). Każdy, kto pomaga innym, jest lubiany przez ludzi. (Tu uzupełnij), to prawdopodobnie (Tu uzupełnij).
R19SNwqxTGJQT3
Ćwiczenie 8
Uzupełnij tekst. Jeżeli klasa matematyczno-fizyczna realizująca program filozofii w Twojej szkole w ubiegłym roku miała średnie wyniki z filozofii na koniec poprzedniego roku powyżej 4, to tegoroczna klasa matematyczno-fizyczna prawdopodobnie będzie miała średnie wyniki z tego przedmiotu powyżej (Tu uzupełnij).