Polecenie 1
Zapoznaj się z opisem schematu interaktywnego i scharakteryzuj podstawowe rodzaje wnioskowania uprawdopodobniającego.
Zapoznaj się z opisem schematu interaktywnego i scharakteryzuj podstawowe rodzaje wnioskowania uprawdopodobniającego.
R1EyKzuwMztOK
(Uzupełnij).
RDY1uysuUM2Aj1
Schemat interaktywny. Schemat składa się nagłówka Wnioskowania uprawdopodobniające oraz hierarchicznie ułożonych elementów od góry do dołu. Elementy schematu interaktywnego: Wnioskowania uprawdopodobniające. Wnioskowania indukcyjne: prawdziwość i wielość. Prawdziwość to zgodność z rzeczywistością. Wielość to mnogość przesłanek szczegółowych. Kanony indukcji. Kanony indukcji to sposoby selekcjonowania przesłanek szczegółowych w celu wykluczenia przyjęcia fałszywych lub pominięcia prawdziwych. Kanon jedynej zgodności – zasada powtarzalności elementu przesłanek szczegółowych prowadzących do wniosku. Kanon jedynej różnicy – zasada powtarzalności elementu przesłanek szczegółowych prowadzących do wniosku. Kanon zmian towarzyszących – zasada związku między ilością (stopniem) elementu przesłanek szczegółowych z jego ilością (stopniem) we wniosku. Wniosek ogólny. Wniosek ogólny to zdanie opisujące obiektywny związek między wszystkimi przedmiotami (w tym zdarzeniami) jakiegoś zbioru. Wnioskowanie redukcyjne: następnik w prawie ogólnym sylogizmu i poprzednik w prawie ogólnym sylogizmu. Następnik w prawie ogólnym sylogizmu to zdanie q w funkcji zdaniowej p → q, stanowiącej pierwszą (ogólną) przesłankę sylogizmu. Przesłanka. Przesłanka to zdanie, na podstawie którego dochodzimy do wniosków. Poprzednik w prawie ogólnym sylogizmu to zdanie p w funkcji zdaniowej p → q, stanowiącej pierwszą (ogólną) przesłankę sylogizmu. Wniosek. Wniosek to zdanie, do którego dochodzimy we wniosku na podstawie przesłanek. Wnioskowanie przez analogię: zbiór A i zbiór B. Zbiór A to zbiór przedmiotów/zjawisk rozłączny wobec zbioru B. Zbiór B to zbiór przedmiotów/zjawisk rozłączny wobec zbioru A. Podobieństwo. Zdanie ogólne o przedmiotach A to zdanie opisujące obiektywny związek między wszystkimi przedmiotami zbioru A. Zdanie ogólne o przedmiotach B to zdanie opisujące obiektywny związek między wszystkimi przedmiotami zbioru B. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. prawdziwość - zgodność z rzeczywistością, 2. wielość - mnogość przesłanek szczegółowych, 3. Kanon indukcji - sposoby selekcjonowania przesłanek szczegółowych w celu wykluczenia przyjęcia fałszywych lub pominięcia prawdziwych, 4. jedynej zgodności - [kanon] jedynej zgodności – zasada powtarzalności elementu przesłanek szczegółowych prowadzących do wniosku, 5. jedynej różnicy - [kanon] jedynej zgodności – zasada powtarzalności elementu przesłanek szczegółowych prowadzących do wniosku, 6. zmian towarzyszących - [kanon] zmian towarzyszących – zasada związku między ilością (stopniem) elementu przesłanek szczegółowych z jego ilością (stopniem) we wniosku, 7. wniosek ogólny - zdanie opisujące obiektywny związek między wszystkimi przedmiotami (w tym zdarzeniami) jakiegoś zbioru, 8. następnik w prawie ogólnym sylogizmu - zdanie q w funkcji zdaniowej p → q, stanowiącej pierwszą (ogólną) przesłankę sylogizmu, 9. poprzednik w prawie ogólnym sylogizmu - zdanie p w funkcji zdaniowej p → q, stanowiącej pierwszą (ogólną) przesłankę sylogizmu, 10. przesłanka - zdanie, na podstawie którego dochodzimy do wniosków, 11. wniosek - zdanie, do którego dochodzimy we wniosku na podstawie przesłanek, 12. zbiór A - zbiór przedmiotów/zjawisk rozłączny wobec zbioru B, 13. zbiór B - zbiór przedmiotów/zjawisk rozłączny wobec zbioru A, 14. zdanie ogólne o przedmiotach A - zdanie opisujące obiektywny związek między wszystkimi przedmiotami zbioru A, 15. zdanie ogólne o przedmiotach B - zdanie opisujące obiektywny związek między wszystkimi przedmiotami zbioru B.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Na podstawie opisu schematu określ, czym różnią się przedstawione wnioskowania. Zwróć uwagę na przesłanki i wnioski.
Na podstawie opisu schematu określ, czym różnią się przedstawione wnioskowania. Zwróć uwagę na przesłanki i wnioski.
R1EyKzuwMztOK
(Uzupełnij).