Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RjqMlXumDcveo1
Ćwiczenie 1
Które z podanych zjawisk w sposób systemowy wpływają na ekspresję w języku? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. barwa, ton, wysokość głosu, 2. onomatopeje, wykrzyknienia, składnia, 3. hipokorystyki, onomatopeje, wykrzyknienia
RExxEXVri7SEk1
Ćwiczenie 2
Zaznacz ciąg spieszczeń. Możliwe odpowiedzi: 1. żonka, koteczek, misio, 2. biedronka, dziewczynka, chłopczyk, 3. frezerka, obcinaczka, kubek
R5fOPhojfHx4E1
Ćwiczenie 3
W poniższych zdaniach wskaż formy, które lepiej pasują do kontekstu. Panie prezesie, czy zrobić panu kawę z mlekiem mleczkiem?

W dzisiejszym programie motoryzacyjnym porozmawiamy o samochodzikach samochodach.

Jasiu, zaprezentuj wierszyk wierszydło.

Azorku, bierzemy piłeczkę i idziemy na spacer spacerek.
Rj77k1cZu3Sm2
Ćwiczenie 3
W poniższych zdaniach zaznacz formy, które lepiej pasują do kontekstu. Panie prezesie, czy zrobić panu kawę z (tu wybierz: mlekiem / mleczkiem)?

W dzisiejszym programie motoryzacyjnym porozmawiamy o (tu wybierz: samochodzikach / samochodach).

Jasiu, zaprezentuj (tu wybierz: wierszyk / wierszydło).

Azorku, bierzemy piłeczkę i idziemy na (tu wybierz: spacer / spacerek).
R1FciWj7cysGD1
Ćwiczenie 4
W podanym ciągu wyrazów zaznacz kolorem niebieskim onomatopeje, a kolorem czerwonym wykrzyknienia. haha, hej, pff, wow, hola, bzz, kuku
Ćwiczenie 4
RhR0deTSpGysy
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Napisz, czym różnią się zdrobnienia od spieszczeń.

RotWwsZyb5O7M
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Do podanych wyrazów dopisz po jednym przykładzie zdrobnienia i spieszczenia.

RAylF5Vfd7DNg
pies (Uzupełnij) (Uzupełnij) kwiat (Uzupełnij) (Uzupełnij) mysz (Uzupełnij) (Uzupełnij) kot (Uzupełnij) (Uzupełnij) jamnik (Uzupełnij) (Uzupełnij) brzuch (Uzupełnij) (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie poniższego tekstu wyjaśnij, czym jest deminutywum emfatyczne oraz co wspólnego może mieć wydźwięk zdrobnień oraz zgrubień. Następnie podaj dwa własne przykłady takiego zdrobnienia.

Zuzanna Krystyna Kobos Mów do mnie kotku..., czyli o uczuciach po polsku i po słoweńsku

Zanim wkroczymy do zamkniętego świata intymnych pseudonimów, którymi obdarzamy osoby drogie naszemu sercu, warto objaśnić termin deminutywum (zdrobnienie), czyli kategorię, której podstawową funkcją jest oznaczanie osób i rzeczy niewielkich rozmiarów, np. półka do półeczka [...]. Wtórnie za pomocą deminutywów można wyrazić stosunek uczuciowy mówiącego do nazywanej osoby, rzeczy lub pojęcia, np. mateczka do matka, kotek do kot [...]. Tego typu forma to deminutywum emfatyczne. O ile pierwsza kategoria związana jest z momentami wyobrażeniowymi, druga stanowi odzwierciedlenie momentów emocjonalnych. Zastosowanie formy zdrobniałej czy spieszczonej nie oznacza w tym wypadku niewielkiego rozmiaru (kotek może być przecież olbrzymim kocurem), lecz ilustruje stosunek emocjonalny osoby mówiącej.

Deminutywum w funkcji ekspresywnej może mieć dwojaki charakter. Spieszczone formy, choć najczęściej kojarzone z uczuciami pozytywnymi (np. pieseczek jako określenie ukochanego psa) mogą zostać w kontekście danej wypowiedzi użyte przekornie - w funkcji pejoratywnej, ironicznej, np. docencik, oficerek (pogardliwe określenie docenta, oficera).

[...]

W zagadnieniu form deminutywnych należy zwrócić uwagę na jeszcze jedną przewrotność tej kategorii. Typowe sufiksy form augmentatywnych mogą być w danym kontekście wykładnikiem pozytywnych emocji, np. kocisko, psisko mogą określać ukochanego kota czy psa.

2 Źródło: Zuzanna Krystyna Kobos, Mów do mnie kotku..., czyli o uczuciach po polsku i po słoweńsku, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2011, s. 262–263.
RotWwsZyb5O7M
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie poniższego tekstu wyjaśnij, w jakich sytuacjach stosuje się formy deminutywne i hipokorystyczne i dlaczego.

Małgorzata Milewska-Stawiany Deminutiva i Hipokoristika w podręcznikach do religii

Deminutiva stanowią jedną z podstawowych kategorii modyfikacyjnych rzeczownika, która informuje głównie o małości obiektu oznaczonego podstawą. Na znaczenia zdrabniające nakładają się jednak często znaczenia ekspresywne, które przekazują informację o emocjonalnej postawie nadawcy. Hipokoristika zaś obejmują formacje o charakterze wyłącznie emocjonalnym. Zaliczane są na ogół do kategorii słowotwórczej nazw ekspresywnych, budują klasę zróżnicowaną semantycznie, liczną i nieograniczenie pomnażaną przy użyciu różnorodnych wykładników formalnych, ciągle zmienianych i odświeżanych po to, by mogły spełnić funkcję indywidualnej ekspresji. Wyraźna jest tendencja do oryginalności i inwencji twórczej w tym zakresie. Ekspresywne formanty deminutywne i hipokorystyczne wyrażają przede wszystkim emocje pozytywne.

Dodatnie znaczenie derywatów deminutywnych i hipokorystycznych najłatwiej dostrzec w sytuacjach ich najczęstszego użycia, w rozmowach z dziećmi i istotami uczuciowo bliskimi. Kiedy się charakteryzuje język, jakim się posługuje dziecko, zwłaszcza w przedszkolnym okresie, zwykle zwraca się uwagę przede wszystkim na jego specyfikę. Usiłuje się wydobyć te elementy i cechy, które nadają mu swoiste piętno. Wymienia się tu m.in. słownictwo ekspresywne, a z cech morfologicznych szczególnie częste używanie formantów zdrabniających i spieszczających.

1 Źródło: Małgorzata Milewska-Stawiany, Deminutiva i Hipokoristika w podręcznikach do religii, „Język - Szkoła - Religia” 2006, s. 129.
RotWwsZyb5O7M
(Uzupełnij).