1
Pokaż ćwiczenia:
R679Hvi9dMMWd1
Ćwiczenie 1
Wśród podanych określeń zaznacz te, które mogą być synonimem przymiotnika „fantastyczny”. Czy wszystkie zaznaczone wyrazy odwołują się do jednego pola znaczeniowego? urojony nieprawdopodobny cudowny dziwny ekscentryczny modny niesamowity niespotykany niewiarygodny fanatyczny wyimaginowany wspaniały
R1OXTTxnsD0oC1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawną odpowiedź. W balladzie Król olch kilkukrotnie pojawia się odwołanie do motywu snu, który fascynował romantyków. Ojciec łączy słowa syna ze snem, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. sen kieruje się własną logiką, kompozycją i obrazowaniem, przez co jest odmienny od świata widzianego na jawie, 2. sen jest metaforą śmierci, 3. sen może odsłaniać przyszłość, 4. sen odkrywa prawdę o człowieku i jego podświadomość
R18RMwkYpYIlZ1
Ćwiczenie 3
W balladzie Goethego współistnieją dwa sposoby postrzegania. Przyporządkuj podane elementy do perspektyw syna i ojca. perspektywa ojca Możliwe odpowiedzi: 1. naturalność, 2. odgłosy wiatru, szelest olch, szum wrzosów, 3. blask księżyca, 4. świat, 5. król w białym płaszczu, 6. spojrzenie odrealnione, 7. zaświat, 8. tańczące królewny, 9. spojrzenie realistyczne, 10. mgła, 11. śpiew króla, 12. nadnaturalność perspektywa syna Możliwe odpowiedzi: 1. naturalność, 2. odgłosy wiatru, szelest olch, szum wrzosów, 3. blask księżyca, 4. świat, 5. król w białym płaszczu, 6. spojrzenie odrealnione, 7. zaświat, 8. tańczące królewny, 9. spojrzenie realistyczne, 10. mgła, 11. śpiew króla, 12. nadnaturalność
RK0DYuwFZEwO21
Ćwiczenie 4
W balladzie Król olch przedstawiono dwa różne lecz równouprawnione spojrzenia. Sposób postrzegania syna jest bliższy poglądom romantyków. Zaznacz pojęcie, które można połączyć z widzeniem dziecka: Możliwe odpowiedzi: 1. irracjonalizm, 2. empiryzm, 3. mistycyzm, 4. historyzm
R1Hq7RWu9Mykg2
Ćwiczenie 5
Sceneria: 1. noc, mrok, 2. wiatr, 3. mgła, 4. las. Określenia: a. wzbudza atmosferę grozy; b. uruchamia zmysł słuchu; c. rozmywa kontury przedmiotów; d. obszar dziki, pierwotny, w którym człowiek nie ma władzy; e. zyskuje szczególne znaczenie zgodnie z ludową symboliką czasu; f. wprowadza ruch, dynamikę; g. wywołuje niepewność, odrealnia; reprezentuje siły natury; h. symbolizuje to, co nieodkryte, niepoznane, tajemnicze.
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij podane związki frazeologiczne.

RxRNv0FDWdgc9
„wyjąć coś z mroków podświadomości” (Uzupełnij) „zgubić się w lesie domysłów” (Uzupełnij) „być jak dziecko we mgle” (Uzupełnij) „rzucać słowa na wiatr” (Uzupełnij).
R1QwqTCIwW4OC2
Ćwiczenie 7
Elementy fantastyczne mogą pełnić różne funkcje. Zaznacz, w jakim celu zostały wprowadzone w Królu olch: Możliwe odpowiedzi: 1. w celu wzbudzenia w odbiorcach lęku, 2. aby wyrazić przekonanie o istnieniu wyższej sprawiedliwości, 3. aby podkreślić niemożliwość jednoznacznej, obiektywnej oceny rzeczywistości, 4. w celu uwidocznienia wewnętrznych przeżyć postaci
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób postaci króla olch i jego córek wpływają na obraz przyrody w balladzie Goethego. Nazwij zastosowany przez poetę sposób obrazowania.

R1cVbtJYxUZNN
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Z jakiego powodu syn widzi świat inaczej niż ojciec? Sformułuj różne koncepcje interpretacyjne, rozwijając trzy podane opozycje.

RsQClzJwjH2zx
dziecko – dorosły (Uzupełnij) chłodna obserwacja – zwidy, halucynacje, majaki (Uzupełnij) żywy – umierający: przechodzący „na drugą stronę”, w krainę zmarłych (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zinterpretuj utwór Johanna Wolfganga Goethego Król olch. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.

R19sft4wn2IZi
(Uzupełnij).