Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Do zamkniętego reaktora o pojemności 1 dm3 wprowadzono 0,50 mola reagenta A oraz 1,80 mola reagenta B. Mieszaninę ogrzano do temperatury T i zainicjowano reakcję chemiczną przebiegającą zgodnie z poniższym równaniem.

A(g)+3 B(g)2 C(g)

Przez 100 sekund oznaczano stężenie substancji A w mieszaninie reakcyjnej, co obrazuje poniższy wykres.

RCLhpTsd2Df7s
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uzupełnij poniższą tabelę wartościami liczb moli, wyrażającymi zmianę zawartości substratu B w mieszaninie reakcyjnej, w czasie pierwszych 80 sekund trwania reakcji.

RaI7KUbQ37X6W
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 2

Naszkicuj wykres zależności zmiany energii wewnętrznej od czasu dla podanej egzoenergetycznej reakcji chemicznej. Uwzględnij wszystkie ważne opisy, charakteryzujące ten wykres, i napisz, jak wygląda przykładowy kompleks aktywny dla poniższej reakcji.

Opisz wykres zależności zmiany energii wewnętrznej od czasu dla podanej egzoenergetycznej reakcji chemicznej. Uwzględnij wszystkie ważne opisy, charakteryzujące ten wykres, i napisz, jak wygląda przykładowy kompleks aktywny dla poniższej reakcji.

A+BC
Rw7B45rQsOwux
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RMFuAVVONpd03
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Nadtlenek wodoru jest związkiem nietrwałym i ulega rozkładowi zgodnie z równaniem:

2 H2O22 H2O+O2

W temperaturze pokojowej reakcja ta zachodzi powoli, można ją natomiast przyspieszyć dzięki zastosowaniu katalizatora. Na poniższym wykresie zobrazowano wpływ obecności identycznej ilości trzech związków chemicznych na rozkład nadtlenku wodoru.

RSZOC6q8aPVn1
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Napisz nazwę systematyczną tego związku, który jest najefektywniejszym katalizatorem reakcji rozkładu nadtlenku wodoru, spośród przedstawionych na wykresie.

R1487X2kfT67H
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RWsgAfIjIF7x5
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Zaznacz postulaty teorii kompleksu aktywnego.

RLIs7gR8c82Ti
Możliwe odpowiedzi: 1. W wyniku zderzenia efektywnego drobin może zostać utworzony kompleks aktywny, który jest nietrwałym stanem zbudowanym z jąder i elektronów zderzających się drobin substratów., 2. Szybkość reakcji jest zależna od stężenia kompleksu aktywnego oraz szybkości z jaką rozpada się na produkty., 3. W wyniku zderzenia efektywnego drobin może zostać utworzony kompleks aktywny, który jest trwałym stanem zbudowanym z jąder i elektronów zderzających się drobin substratów., 4. Szybkość reakcji nie jest zależna od stężenia kompleksu aktywnego oraz szybkości z jaką rozpada się na produkty.
21
Ćwiczenie 5

Pewna reakcja Ag → Bgprzebiega w dwóch etapach przez jeden produkt przejściowy. Na podstawie poniższych informacji narysuj wykres, który właściwie ją opisuje (zależność energii wewnętrznej od czasu).

E1: A → C   deltaH > 0

E2: C → B  deltaH > 0

Rpfm4LxplVcOH
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Pewna reakcja Ag → Bgprzebiega w dwóch etapach przez jeden produkt przejściowy. Na podstawie poniższych informacji opisz wykres, który właściwie ją przedstawi (zależność energii wewnętrznej od czasu).

E1: A → C  deltaH > 0

E2: C → B  deltaH > 0

R1Y2rDOW6UXpU
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Uczeń przeprowadził doświadczenie chemiczne, mające na celu sprawdzenie wpływu temperatury, katalizatora oraz rozdrobnienia substratu na przebieg reakcji.

Do trzech różnych probówek dodano takie same ilości rozdrobnionego cynku. Do każdej z nich dodano roztwór kwasu chlorowodorowego o stężeniu 1 moldm3.

Do probówki drugiej dodano katalizator w postaci siarczanu(VI) miedzi(II).

Następnie probówkę pierwszą ogrzano w celu sprawdzenia, jak reakcja przebiega w podwyższonej temperaturze.

Dla wszystkich probówek zbierano wydzielający się gaz i zapisano obserwacje.

  1. Oceń poprawność przeprowadzonego doświadczenia.

  2. Napisz, jak poprawnie powinny wyglądać poszczególne próby w przypadku stwierdzenia przez Ciebie niepoprawności ich przeprowadzenia.

  3. Zapisz w szkicowniku równanie reakcji chemicznej, która przebiegała w probówce drugiej.

RZ1oppE6qJykw
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1OCzhWyLa8NV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Rozkład nadtlenku wodoru, w obecności katalizatora, przebiega zgodnie z równaniem kinetycznym:

v=kCmH2O2

Katalizator dodano do kolby zawierającej roztwór H 2 O 2 , o stężeniu 10moldm3. Po upływie 2 minut zaobserwowano spadek stężenia H 2 O 2 do 8 moldm3, po upływie 4 minut stężenie H 2 O 2 wynosiło 6 moldm3, a po upływie 8 minut zaledwie 2 moldm3.

A. Korzystając z powyższego opisu, uzupełnij tabelę i narysuj wykres zależności stężenia nadtlenku wodoru od czasu.

B. Wiedząc, że k = 0,063 1min, oblicz, po jakim czasie szybkość reakcji będzie równa ʋ = 0,315 moldm3·min.

RhZmyvQ7mbJB2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15kLiEbFtlE7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R8xhbJsRyZ5mK
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

A. Korzystając z powyższego opisu, uzupełnij oraz podaj, jaką postać będzie miał wykres zależności stężenia nadtlenku wodoru od czasu.

B. Wiedząc, że k = 0,063 1minutę, oblicz, po jakim czasie szybkość reakcji będzie równa ʋ = 0,315 moldm3·min.

RhLiUVSsCAquw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie poniższych schematów zaproponuj doświadczenie pokazujące różnicę między procesem endotermicznym a egzotermicznym i odpowiedz na poniższe pytania.

RBjDdtXbQMDQ2
Ilustracja przedstawiająca dwie zlewki. W każdej znajduje się 50 centymetrów sześciennych wody. Do pierwszej zlewki dodano 10 centymetrów sześciennych kwasu siarkowego(VI), a do drugiej 15 gramów azotanu amonu. Obok zlewek znajdują się bagietki szklane.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W zlewce numer jeden i dwa znajduje się po 50 centymetrów sześciennych wody. Do zlewki numer jeden dodano 10 centymetrów sześciennych kwasu siarkowego. Do zlewki numer dwa – 15 gramów azotanu amonu. Zaproponuj doświadczenie pokazujące różnicę między procesem endotermicznym a egzotermicznym i odpowiedz na poniższe pytania.

  1. Dlaczego w trakcie dwóch procesów następuje zmiana temperatury?

  2. W której zlewce nastąpił wzrost, a w której spadek temperatury?

  3. Na podstawie doświadczenia opisz, na czym polega proces egzoenergetyczny, a na czym endoenergetyczny.

Rzvtb5SLwe1Kr
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RNOcUWMRFfQ6W
(Uzupełnij).