Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1IqnCffmlgqN1
Ćwiczenie 1
Drużyna Mieszka I składała się z: Możliwe odpowiedzi: 1. niewolników., 2. wszystkich wolnych., 3. ochotników., 4. najemników.
R1IdAmMJjmqyp11
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 3

Przyporządkuj pojęcia do opisów, przenosząc podane elementy we właściwe miejsca w tabeli.

ROdc0SiYYziZW1
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
21
Ćwiczenie 4
R1VGQSmAB1BTa
Uzupełnij schemat warstw społecznych za czasów Mieszka I, przyporządkowując cyfrom odpowiednie warstwy społeczne spośród wymienionych poniżej. Propozycje arystokracja, rolnicy, niewolni, mieszczanie, duchowieństwo, wojowie, szlachta

Indeks górny Źródło ilustracji w tle: Wikimedia Commons, domena publiczna. Indeks górny koniec

R1ZNd5md45KKe
Ćwiczenie 4
Jakie warstwy społeczne zaraz po Mieszku pierwszym były najważniejsze w jego państwie? Możliwe odpowiedzi: 1. Wojowie i duchowieństwo, 2. Wojowie i rolnicy, 3. Duchowieństwo i niewolnicy
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Dagome iudex [fragment]

[D]agome, pan, i [Oda], pani [,] i synowie ich Mieszko i Lambert […] mieli nadać świętemu Piotrowi w całości jedno państwo, które zwie się Schinesghe z wszystkimi swoimi przynależnościami w tych granicach, jak się zaczyna od pierwszego boku długim morzem [stąd] granicą Prus aż do miejsca, które nazywa się Ruś, a granicą Rusi ciągnąc aż do Krakowa i od tego Krakowa aż do rzeki Odry, prosto do miejsca, które nazywa się Alemure, a od tej Lemury aż do ziemi Milczan i od granicy Milczan prosto do Odry i stąd wzdłuż rzeki Odry aż do rzeczonego państwa Schinesghe.

dagome Źródło: Dagome iudex [fragment], [w:] M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, Warszawa 1997, s. 100.
R1OcEAd5Y7wxc
Wyjaśnij, komu rzeczywiście zostało nadane państwo wymienione w tekście. (Uzupełnij) Jak nazywa się wymienione w tekście plemię, które za czasów Mieszka I było pogańskie? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenia.

R1HzEgAchqSyJ
Rysunek grodu wczesnopiastowskiego.
Źródło: National Geographic, tylko do użytku edukacyjnego.
RddoESwnwD0Um
Rozstrzygnij, w której części A czy B mieszkał książę. Odpowiedź uzasadnij podając dwa argumenty. Książę mieszkał w części (Wybierz: A, B) 1: (Uzupełnij) 2: (Uzupełnij) Wyjaśnij dlaczego zdecydowano się na budowę grodu w takim miejscu. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
RKj7it1rekTbZ
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i odpowiedz na pytania.

Fragment relacji z podróży po krajach słowiańskich Ibrahima ibn Jakuba, którą odbył w latach 965–966

A co się tyczy kraju Meszko, to [jest] on najrozleglejszy z ich krajów. Obfituje on w żywność, mięso, miód i rolę orną. Pobierane przez niego podatki [stanowią] odważniki handlowe. [Idą] one [na] żołd jego piechurów. Co [miesiąc] przypada każdemu oznaczona ilość z nich. Ma on trzy tysiące pancernych [podzielonych na] oddziały, a setka ich znaczy tyle co dziesięć secin innych [wojowników]. Daje on tym mężom odzież, konie, broń i wszystko, czego tylko potrzebują. A gdy jednemu z nich urodzi się dziecko, on każe mu wypłacać żołd od chwili urodzenia, czy będzie płci męskiej, czy żeńskiej.

Relacja Źródło: Fragment relacji z podróży po krajach słowiańskich Ibrahima ibn Jakuba, którą odbył w latach 965–966, [w:] M. Sobańska-Bondaruk, S. Lenard,, Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów., Warszawa 1997, s. 85–86.
RNPOIPHROoEEn
Wyjaśnij, kto i dlaczego utrzymywał drużynę. (Uzupełnij) Rozstrzygnij, czy dokument świadczy o tym, że Mieszko wybijał monety. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie źródeł z ćwiczeń 5 i 7 uzasadnij trafność określania państwo Mieszka I patrymonialnym.

RjlJpwWJegTrS
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).