Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RqHOu7lUEWwHU1
Ćwiczenie 1
W tzw. katalogu okrętów Homer wymienia poszczególne państwa greckie, które wzięły udział w wojnie trojańskiej. Wskaż odpowiedź, która wyjaśnia kolejność tej enumeracji: Możliwe odpowiedzi: 1. bliskość greckiej krainy od celu wyprawy, czyli Troi, 2. liczba wysłanych statków, 3. zastosowanie przez Homera układu alfabetycznego, 4. żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
R16z7uVA7Tvqk11
Ćwiczenie 2
Korzystając z bloku tekstowego oraz multimedium, zaznacz prawidłowe odpowiedzi w poniższym tekście: Ateny i Sparta to państwa-miasta, które były w Grecji najważniejsze w czasach Homera / wojny trojańskiej. W tzw. katalogu okrętów ich miejsce nie jest / jest bardzo eksponowane. Wynika to z faktu, że żyjący w VIII w. p.n.e / XII w. p.n.e. autor Iliady przedstawił w eposie hierarchię polityczną z czasów wojny trojańskiej / swojego życia.
R1KRG5KoJMaiu1
Ćwiczenie 3
Aby przekonać się, które państwa-miasta w czasach walk o Troję odgrywały szczególną rolę w Grecji, połącz nazwy tych państw z liczbą okrętów posłanych na wojnę. Mykeny i Korynt Możliwe odpowiedzi: 1. 80, 2. 50, 3. 60, 4. 100, 5. 90 Arena i Pylos Możliwe odpowiedzi: 1. 80, 2. 50, 3. 60, 4. 100, 5. 90 Argolida Możliwe odpowiedzi: 1. 80, 2. 50, 3. 60, 4. 100, 5. 90 Sparta Możliwe odpowiedzi: 1. 80, 2. 50, 3. 60, 4. 100, 5. 90 Beocja Możliwe odpowiedzi: 1. 80, 2. 50, 3. 60, 4. 100, 5. 90
forminga
interdykt
11
Ćwiczenie 4

Jak wyglądały obrzędy pogrzebowe w starożytnej Grecji? Opisz je własnymi słowami, korzystając z odpowiedniego fragmentu Iliady.

RQ2yObl0PNzEl
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Czy w świecie opisanym przez Homera wojownicy mogli objawiać czułość, czy też powinni powstrzymywać się od emocji? Odpowiedź uzasadnij.

R7fy5KBhalCar
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Czy wydarzenia przedstawione przez Hefajstosa na tarczy Achillesa wiążą się tematycznie z głównym tematem Iliady? Odpowiedź uzasadnij. Przywołaj właściwy cytat z utworu Homera.

RBGITIpyQdQK0
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Przeczytaj trzy fragmenty popularnonaukowej pracy Émile’a Mireaux Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej. Następnie skonfrontuj zamieszczone tam informacje z podanymi fragmentami Iliady. Napisz, czy literacki opis obyczajów przedstawiony przez Homera pokrywa się z tym, co sądził francuski uczony.

Zapoznaj się z trzema fragmentami popularnonaukowej pracy Émile’a Mireaux Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej. Następnie skonfrontuj zamieszczone tam informacje z podanymi fragmentami Iliady. Wskaż, czy literacki opis obyczajów przedstawiony przez Homera pokrywa się z tym, co sądził francuski uczony.

Émile Mireaux Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej

Właściwa ceremonia ślubna polegała zasadniczo na uroczystym przeniesieniu panny młodej z domu jej ojca do domu męża. Przeniesienie poprzedzała wesoła biesiada […]; wydawał ją ojciec dziewczyny. Z nadejściem wieczoru odbywało się przeniesienie – w bogatych rodzinach na wozie, przy świetle pochodni, w mniejszym lub większym orszaku, zależnie od znaczenia rodzin. […] Wysoko niosła się pieśń weselna. Młodzieńcy tańczyli tworząc krąg, a między nimi rozbrzmiewały flety i formingiformingaformingi.

5 Źródło: Émile Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej, tłum. S. Kołodziejczyk, Warszawa 1962, s. 170–171.
Émile Mireaux Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej

Ostatecznie, zarówno dla rodziny poczuwającej się do obowiązku zemsty, jak dla rodziny sprawcy i dla samego kraju ważne jest, by zemsta rodowa nie kończyła się krwawą rozprawą. […] Stąd wywodzi się konieczna i powszechna procedura pojednania [….]. Przed zgromadzonym ludem naczelnik […] rzuca interdyktinterdyktinterdykt na winowajcę […]. Od tej chwili zemsta ulega zawieszeniu. […] Zgodnie z tradycją obie strony zaczynają od uczty, potem […] głos zabierają posłowie. Przychodzą jako błagalnicy. […] Jako rekompensatę za zbrodnię, ofiarowują wspaniałe dary […]. Z kolei wstaje i odpowiada poszkodowany. Oczywiście odmawia. Nie może zrobić nic innego. Uchybiłby […] swoim obowiązkom wobec zmarłego […]. Przypomina rozmiary winy, wymownie je wyolbrzymia […]. Ta pierwsza odmowa jest moralnym obowiązkiem, stanowi część ceremoniału. Ale każdy wie, że ów rytualny opór będzie pokonany. Taka jest bowiem w rzeczywistości wola ludzi i bogów. […] Publiczna scena, którą oglądamy, jest tylko ceremonią mającą na celu ocalenie godności znieważonej rodziny – przedstawicieli zmarłego. Winowajca […] spotyka się, zgodnie z rytuałem, z ostatnią, również publiczną, odmową. Tymczasem przeciwnicy […] postanowili zdać się na decyzję starszyzny. […] Rodzina zmarłego może ustąpić […]. Jej honor jest ocalony.

6 Źródło: Émile Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej, tłum. S. Kołodziejczyk, Warszawa 1962, s. 141–144.
Émile Mireaux Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej

Druga połowa wiosny […] to pora sianokosów i żniw. Do traw używa się kosy. Jęczmień i pszenice żnie się jeszcze sierpem na terenach górzystych i trudno dostępnych. Na równinach jednak kosi się je kosą […]; skoszone zboże żniwiarze układają w bruzdach; dzieci zbierają pełne naręcza pokosów i zanoszą wiązaczom, którzy wiążą je w snopy. Zboże w snopach, podobnie jak siano, układa się w stogi, by wyschło.

R1MRbUXrS0ghl
(Uzupełnij).
7 Źródło: Émile Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej, tłum. S. Kołodziejczyk, Warszawa 1962, s. 170–171.
31
Ćwiczenie 8

W świecie przedstawionym w Iliadzie dominują opisy działań mężczyzn należących do elit (władców i wojowników). Wyjaśnij, dlaczego tak jest.

R16tvrateMJ3B
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz liczący 100‑120 słów tekst, w którym udowodnisz, że Iliada Homera jest bardzo bogatym źródłem wiedzy o świecie istniejącym w czasach wojny trojańskiej oraz o epoce Homera.

Zwróć uwagę na różnorodność elementów świata ukazanego przez Homera w eposie i różne sposoby prezentowania tego świata.