Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Świat eposu antycznego ‒ Iliada Homera

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura obowiązkowa
3) Homer, Iliada (fragmenty), Odyseja (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje elementy obyczajowości starożytnej Grecji w cytowanych fragmentach Iliady Homera,

  • rekonstruuje świat eposu antycznego na podstawie e‑materiału,

  • analizuje wybrane fragmenty opisu tarczy Achillesa z Iliady Homera, aby dostrzec w nich odniesienia do obyczajowości w czasach wojny trojańskiej,

  • opisuje w wypowiedzi ustnej specyficzny charakter starożytnych greckich obrzędów zaślubin i pogrzebów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Świat eposu antycznego ‒ Iliada Homera”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa interaktywna”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie na podstawie sekcji ,,Przeczytaj”: materiałów dydaktycznych. Uczniowie wybierają zadanie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami oraz zdolnościami.
    - Opracowanie rejestru plemion greckich na podstawie katalogu okrętów. Uczniowie wykorzystują polecenie 1 do mapy interaktywnej z e‑materiału oraz ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.
    - Graficzne przedstawienie tarczy Achillesa (wykorzystanie dowolnej techniki: grafika komputerowa, rysunek, obraz, kolaż) i wykonanie ćwiczenia 6 z sekcji „Sprawdź się”.
    - Pisemny opis specyfiki zaślubin i pogrzebów w czasach wojny trojańskiej. Uczniowie wykonują ćwiczenie 4 oraz wykorzystują fragmenty książki Émile’a Mireaux Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej zamieszczone w ćwiczeniu 7 w sekcji „Sprawdź się”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel czyta pytanie znajdujące się we wprowadzeniu do e‑materiału wyświetlonego na tablicy: „Czy świat eposu homeryckiego to wiarygodne źródło historyczne?”.

  2. Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje wnioski z dyskusji na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyznacza w klasie trzy miejsca i nazywa je zgodnie z zaproponowanymi uczniom zadaniami do przygotowania przed lekcją; 1) katalog okrętów – rejestr greckich plemion, 2) tarcza Achillesa, 3) obyczaje związane z zaślubinami i pogrzebami.

  2. Uczniowie wybierają grupę, w której pracują, i dzielą się ze swoim zespołem materiałem opracowanym przed lekcją. Grupy ustalają sposób prezentacji, decydują o wyborze najlepszego opisu specyficznego charakteru obrzędów zaślubin i pogrzebów lub organizują wystawę dzieł ikonicznych, wybierają kuratora wystawy oraz przewodnika po niej, zapraszają do zapoznania się z opracowanymi rejestrami plemion greckich. Uczniowie wykorzystują ćwiczenia z e‑materiału.
    - Grupa opracowująca rejestr plemion greckich korzysta z materiału indywidualnie opracowanego przez członków zespołu. Uczniowie porównują wykonane w czasie przygotowania do lekcji ćwiczenia 1 i 2 z sekcji ,,Sprawdź się”.
    - Grupa prezentująca tarczę Achillesa wykorzystuje materiał ikoniczny przygotowany indywidualnie przez uczniów wchodzących w skład zespołu. Uczniowie organizują wystawę, przygotowują oprowadzanie po niej i ustny komentarz.
    Uczniowie porównują też swoje domowe realizacje ćwiczenia 6 z sekcji ,,Sprawdź się”.
    - Grupa przygotowująca opis specyficznego charakteru greckiej obyczajowości związanej z zaślubinami i pogrzebami analizuje materiały zredagowane przez jej członków i wybiera najciekawszy do odczytania na forum klasy. Uczniowie porównują realizację ćwiczeń 4 i 7 – wykonanych w domu.
    Grupy prezentują efekty swojej pracy i otrzymują na jej temat informację zwrotną od koleżanek i kolegów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: Czego można dowiedzieć się z Iliady Homera – najstarszego zabytku greckiej i europejskiej literatury? Nauczyciel prosi, aby uczniowie na kartkach samoprzylepnych wypisali elementy świata czasów wojny trojańskiej. Uczniowie umieszczają kartki w widocznym miejscu klasy, grupują powtarzające się elementy, analizują przyczyny wskazań dominujących oraz sporadycznych.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel formułuje polecenie pracy domowej. Napisz liczący 100–120 słów tekst, w którym udowodnisz, że Iliada Homera jest bogatym źródłem wiedzy o świecie istniejącym w czasach wojny trojańskiej oraz w epoce Homera.

Materiały pomocnicze

  • Jerzy Łanowski, Wstęp [w:] Homer, Iliada, Wrocław 1986

  • Émile Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej, Warszawa 1962

  • Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.