Sprawdź się
Zrekonstruuj przebieg wydarzeń przedstawionych w dramacie.
W szkicowniku narysuj schemat charakteryzujący akcję dramatu. Zaznacz w nim najważniejsze wątki. Patrząc na szkic rozważ, czy akcja ma konstrukcję prostą, jednowątkową, czy skomplikowaną, wielowątkową. Zapisz swoją odpowiedź.
Scharakteryzuj akcję dramatu w postaci wypunktowanej listy hasłowej, na której wymienisz jego najważniejsze wątki. Rozważ, czy akcja ma konstrukcję prostą, jednowątkową, czy skomplikowaną, wielowątkową. Zapisz swoją odpowiedź.
Dlaczego romantyzm apoteozował poetów? Wskaż cechy romantycznego poety w postaci Konrada.
Odpowiedz na pytanie: dlaczego romantyzm apoteozował poetów? Podaj cechy romantycznego poety w postaci Konrada.
Określ zasadę rządzącą układem zdarzeń w dramacie – zastanów się, czy można wskazać konflikt między bohaterami, który jest motorem akcji? Odpowiedz, czy może w przypadku tego dramatu zasada jest inna? Zapisz swoje spostrzeżenia.
Uzasadnij swoją odpowiedź z poprzedniego pytania, dotyczącego motywacji zdarzeń w dramacie.
Skonfrontuj swoje spostrzeżenia z dotychczasowej analizy i interpretacji dramatu Adama Mickiewicza i podsumuj je, kierując się poniższymi poleceniami:
– scharakteryzuj fabułę dramatu, wskazując jej główne elementy;
– określ motywację zdarzeń w utworze;
– scharakteryzuj sposób przedstawienia bohaterów.
Wypisz cechy, które pozwalają uznać Dziady za dramat romantyczny.
Napisz i uzasadnij, w jaki sposób kompozycja i zamysł artystyczny Dziadów cz. III Adama Mickiewicza służą głębszemu ukazaniu problematyki metafizycznej, narodowej oraz egzystencjalnej.
Wykorzystując dotychczasowe ustalenia, dokonaj interpretacji części III Dziadów, uwzględniając następujące problemy:
– rozrachunek z romantycznym indywidualizmem,
– mesjanistyczną koncepcję dziejów Polski,
– ocenę społeczeństwa polskiego.