Sprawdź się
Wskaż te cechy osobowości autorytarnej, które zauważasz w postawie bohatera filmu. Każdą z cech poprzyj przykładem z filmu
bezkrytyczne posłuszeństwo wobec autorytetów, autorytet oparty na sile i przemocy, idealizowanie autorytetu, niechęć do poznania własnej psychiki i innych osób, unikanie zróżnicowanego obrazu świata, uleganie stereotypom i przesądom, podział świata na „swoich” i „obcych”, identyfikacja z własną grupą i jej autorytetami, uznanie innych grup za gorsze, postawa pogardy, nietolerancja, agresja
Cechy osobowości | Działanie/wypowiedź bohatera |
---|---|
bezkrytyczne posłuszeństwo wobec autorytetów | |
autorytet oparty na sile i przemocy | |
idealizowanie autorytetu | |
niechęć do poznania własnej psychiki i innych osób | |
unikanie zróżnicowanego obrazu świata | |
uleganie stereotypom i przesądom | |
podział świata na „swoich” i „obcych” | |
identyfikacja z własną grupą i jej autorytetami | |
uznanie innych grup za gorsze | |
postawa pogardy | |
nietolerancja | |
agresja |
Bohater prezentuje w filmie swoje opinie na konkretne tematy. Określ jego postawę wobec nich na podstawie wskazanych fragmentów wypowiedzi.
Zachowanie bohatera cechuje relatywizm, czyli względność w ocenie pewnych faktów. Negatywnie postrzega zachowania innych, jeżeli jednak dotyczą one jego lub najbliższych, nie są już takie złe. Przypomnij sobie sceny, w których widz może dostrzec rozbieżność między głoszonymi poglądami a życiem bohatera.
Zastanów się i zapisz w tabeli, jakie konsekwencje swoich działań przewiduje bohater, a jakie mogą być obiektywne skutki umieszczania „wagarowiczów” w zakładach poprawczych.
Konsekwencje przewidywane przez Osucha | Obiektywne konsekwencje umieszczania młodzieży w zakładach poprawczych |
---|---|
Kocham wolnośćWolność kocham i rozumiem
Wolności oddać nie umiem
Wolność kocham i rozumiem
Wolności oddać nie umiem
Zastanów się i zapisz, dlaczego bohater filmu chce wszystkim wokół ograniczyć wolność, która przecież dla wielu osób jest jedną z najwyższych wartości.
Czy reżyser postąpił słusznie, nie zezwalając na wyświetlanie filmu szerokiej publiczności (np. w telewizji)? Podaj trzy argumenty opowiadające się za tym, że decyzja twórcy jest słuszna, i trzy przeciwko temu twierdzeniu.