1
Pokaż ćwiczenia:
RjN1XO4KmDM5b2
Ćwiczenie 1
Połącz wymienione rodzaje socjalizacji z ich opisami. socjalizacja wtórna Możliwe odpowiedzi: 1. na tym etapie socjalizacji człowiek często modyfikuje poznane wcześniej wzory zachowań i ról społecznych, dążąc do odnalezienia własnych, 2. w jej wyniku następuje odrzucenie lub wymazanie dotychczasowych wzorów zachowań, wartości i norm społecznych. Dzieje się tak w wyniku działania zewnętrznych instytucji., 3. człowiek podlega jej od dzieciństwa, ucząc się elementarnych wzorów zachowań i ról społecznych, 4. brak opisu do tego rodzaju socjalizacji socjalizacja pierwotna Możliwe odpowiedzi: 1. na tym etapie socjalizacji człowiek często modyfikuje poznane wcześniej wzory zachowań i ról społecznych, dążąc do odnalezienia własnych, 2. w jej wyniku następuje odrzucenie lub wymazanie dotychczasowych wzorów zachowań, wartości i norm społecznych. Dzieje się tak w wyniku działania zewnętrznych instytucji., 3. człowiek podlega jej od dzieciństwa, ucząc się elementarnych wzorów zachowań i ról społecznych, 4. brak opisu do tego rodzaju socjalizacji resocjalizacja Możliwe odpowiedzi: 1. na tym etapie socjalizacji człowiek często modyfikuje poznane wcześniej wzory zachowań i ról społecznych, dążąc do odnalezienia własnych, 2. w jej wyniku następuje odrzucenie lub wymazanie dotychczasowych wzorów zachowań, wartości i norm społecznych. Dzieje się tak w wyniku działania zewnętrznych instytucji., 3. człowiek podlega jej od dzieciństwa, ucząc się elementarnych wzorów zachowań i ról społecznych, 4. brak opisu do tego rodzaju socjalizacji socjalizacja odwrócona Możliwe odpowiedzi: 1. na tym etapie socjalizacji człowiek często modyfikuje poznane wcześniej wzory zachowań i ról społecznych, dążąc do odnalezienia własnych, 2. w jej wyniku następuje odrzucenie lub wymazanie dotychczasowych wzorów zachowań, wartości i norm społecznych. Dzieje się tak w wyniku działania zewnętrznych instytucji., 3. człowiek podlega jej od dzieciństwa, ucząc się elementarnych wzorów zachowań i ról społecznych, 4. brak opisu do tego rodzaju socjalizacji
R1ayTbf7RdXPh2
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj odpowiednie koncepcje do ich zwolenników. żadna z koncepcji nie pasuje Możliwe odpowiedzi: 1. William Lyod Warner, 2. Max Weber, 3. Herbert Spencer, 4. Karol Marks koncepcja oparta na trzech wymiarach podziałów społecznych Możliwe odpowiedzi: 1. William Lyod Warner, 2. Max Weber, 3. Herbert Spencer, 4. Karol Marks koncepcja stratyfikacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. William Lyod Warner, 2. Max Weber, 3. Herbert Spencer, 4. Karol Marks koncepcja strukturalna oparta na konflikcie Możliwe odpowiedzi: 1. William Lyod Warner, 2. Max Weber, 3. Herbert Spencer, 4. Karol Marks
R1NOwMkddx9Qc2
Ćwiczenie 3
Wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Makrostrukturę tworzą duże grupy i relacje między klasami, warstwami, grupami społeczno–zawodowymi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mikrostrukturę tworzą relacje w obrębie małych grup społecznych, np. rodziny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Klasa społeczna to grupa żyjąca w podobnych warunkach, mająca podobny poziom dochodów, tworząca wspólnotę obyczajów, wartości oraz styl życia, a także posiadająca własną tożsamość grupową. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Oto definicja jednego z pojęć. Wskaż, jakiego.

1
Kamila Wyka, Szymon Kaśków, Weronika Urbanek Czy (…) ma sens?

(…) jest procesem bardzo ważnym w społeczeństwie, gdyż nie tylko pozwala na utrzymanie równowagi między osobami dostosowanymi społecznie a nieprzystosowanymi, ale także uniemożliwia całkowitą destrukcję istoty ludzkiej, jaką może wywołać długotrwały pobyt w instytucji zamkniętej. Stanowi pewną nadzieję, że system wymiaru sprawiedliwości nie będzie tylko surowym narzędziem wymierzonym w społecznie nieprzystosowane jednostki, ale także będzie budować w tych jednostkach odpowiednią skalę wartości i norm. Jednakże czy owy proces jest skuteczny, czy daje pozytywne rezultaty i czy jego zasady oraz etapy prowadzą do „wyleczenia” jednostki społecznie nieprzystosowanej.

resocjalizacja Źródło: Szymon Kaśków, Weronika Urbanek, Kamila Wyka, Czy (…) ma sens?, dostępny w internecie: wpsnz.uz.zgora.pl [dostęp 15.06.2020 r.].
Ra9SkjvZLT5SH
Pojęcie, o którym mowa to (Uzupełnij).
RprD7CeRvJKAE
Zaznacz odpowiedź najbliższą twojej. Przekonaj się, czy jest poprawna. Możliwe odpowiedzi: 1. resocjalizacja, 2. socjalizacja pierwotna, 3. socjalizacja wtórna
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj zadanie.

Źródło I

1
Adam Koperek Socjalizacja jako społeczno-wychowawczy proces integracji jednostki ze społeczeństwem

Zdolność jednostki ludzkiej do przystosowania lub braku przystosowania została potwierdzona w praktyce. Dowodzą tego, z jednej strony, zjawiska „przesocjalizowania” (socjalizacja per excesum), z drugiej – zjawiska „niedosocjalizowania” (socjalizacja per defectum). Przykładem zjawiska przesocjalizowania są takie sytuacje, w których jednostka identyfikuje się z systemem wartości grupy do tego stopnia, że nie może się oprzeć jej naciskowi. Z kolei niedosocjalizowanie to brak przystosowania.

koperek Źródło: Adam Koperek, Socjalizacja jako społeczno-wychowawczy proces integracji jednostki ze społeczeństwem, [w:] Pedagogika Katolicka : czasopismo Katedry Pedagogiki Katolickiej Wydziału Zamiejscowego Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli, t. 1/2011, s. 264.

Źródło II

1
Encyklopedia PWN: janczarowie

Janczarowie, janczarzy (tur. yeni çeri – nowe wojsko), regularna, doborowa piechota turecka; utworzona ok. 1330; początkowo janczarów rekrutowano z młodych chrześc[ijańskich] brańców i poddanych sułtana pochodzenia nietur[eckiego] (zmuszanych do przyjęcia islamu), od XVI w. także z Turków; (…) wychowywani w ślepym posłuszeństwie i fanatyzmie rel[igijnym]; brali udział w przewrotach pałacowych i z czasem stali się niebezpieczni dla samych sułtanów (liczne bunty od XVII w.).

pwn Źródło: Encyklopedia PWN: janczarowie, dostępny w internecie: pwn.pl [dostęp 15.06.2020 r.].
R12XeGbv106wA
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj zadanie.

RdQTajhGrJx8y
Oprac. na podst. Jan van Dijk, Ewolucja wykluczenia cyfrowego. Od dostępu po kompetencje i użytkowanie.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1KdKYi5XmA0U
Wyjaśnij, jakie czynniki sprzyjają ograniczeniu wykluczenia cyfrowego. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj zadanie.

R1RJNvsRcOKdQ
Wykres skumulowany. Lista elementów: 1. zestaw danych:Kategoria: RodzinaCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 78Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 18Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 3W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 1Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 02. zestaw danych:Kategoria: Krąg najbliższych przyjaciół i znajomychCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 36Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 51Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 11W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 1Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 13. zestaw danych:Kategoria: PolskaCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 36Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 47Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 12W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 2Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 24. zestaw danych:Kategoria: Własny naródCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 32Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 49Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 14W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 2Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 35. zestaw danych:Kategoria: Miejscowość zamieszkania (moja wieś lub miasto)Czuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 31Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 51Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 13W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 4Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 16. zestaw danych:Kategoria: Moja religiaCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 25Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 43Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 23W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 7Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 27. zestaw danych:Kategoria: Region (np. Śląsk)Czuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 21Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 47Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 20W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 10Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 28. zestaw danych:Kategoria: Zakład pracy lub gospodarstwo rolneCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 16Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 33Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 15W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 25Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 109. zestaw danych:Kategoria: Moja grupa zawodowa (np. lekarze)Czuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 14Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 37Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 21W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 21Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 710. zestaw danych:Kategoria: EuropaCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 8Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 34Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 38W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 15Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 511. zestaw danych:Kategoria: Jakaś organizacja lub zrzeszenieCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 5Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 9Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 13W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 66Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 712. zestaw danych:Kategoria: Jakaś partia lub stronnictwo polityczneCzuję bardzo silny związek i utożsamiam się z tą grupą (środowiskiem): 2Czuję z tą grupą (środowiskiem) silny związek: 5Czuję z tą grupą (środowiskiem) słaby związek: 18W ogóle nie czuję związku z tą grupą (środowiskiem) i zupełnie się z nią nie utożsamiam: 72Trudno powiedzieć/Odmowa odpowiedzi: 3
Źródło: Co łączy Polaków?, Komunikat z badań CBOS nr BS/168/2013.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RAKeRpTWKzxxC
Przedstaw znaczenie zbiorowości terytorialnej dla respondentów. Swoją wypowiedź poprzyj danymi z wykresu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj zadanie.

Klasy społeczne

1988

1995

1998

2003

2008

2013

Procent osób uważających, że państwo powinno zapewnić pracę każdemu, kto chce pracować.

A. Klasy uprzywilejowane

67,2

45,9

33,6

29,0

24,9

23,5

B. Klasy środka drabiny stratyfikacyjnej

70,6

41,9

59,4

56,7

44,2

54,9

C. Klasy dołu drabiny stratyfikacjyjnej

70,9

64,9

60,2

62,1

55,1

67,5

Ogółem

70,5

53,7

58,3

53,2

46,6

54,5

Stosunek wartości C do A

1,05

1,41

1,79

2,14

2,21

2,87

polpan Źródło: Opinie dotyczące roli państwa na rynku pracy w różnych klasach społecznych. Badanie PolPaN 1988–2013, [w:] Krystyna Janicka, Kazimierz M. Słomczyński, Struktura społeczna w Polsce: klasowy wymiar nierówności , Zielona Góra 2014, s. 66.

RojHFa464QjZj
Przedstaw zależność między przynależnością do klasy społecznej a stosunkiem do roli państwa na rynku pracy w latach 1988–2013. (Uzupełnij).