Sprawdź się
Oto definicja jednego z pojęć. Wskaż, jakiego.
Czy (…) ma sens?(…) jest procesem bardzo ważnym w społeczeństwie, gdyż nie tylko pozwala na utrzymanie równowagi między osobami dostosowanymi społecznie a nieprzystosowanymi, ale także uniemożliwia całkowitą destrukcję istoty ludzkiej, jaką może wywołać długotrwały pobyt w instytucji zamkniętej. Stanowi pewną nadzieję, że system wymiaru sprawiedliwości nie będzie tylko surowym narzędziem wymierzonym w społecznie nieprzystosowane jednostki, ale także będzie budować w tych jednostkach odpowiednią skalę wartości i norm. Jednakże czy owy proces jest skuteczny, czy daje pozytywne rezultaty i czy jego zasady oraz etapy prowadzą do „wyleczenia” jednostki społecznie nieprzystosowanej.
Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj zadanie.
Źródło I
Socjalizacja jako społeczno-wychowawczy proces integracji jednostki ze społeczeństwemZdolność jednostki ludzkiej do przystosowania lub braku przystosowania została potwierdzona w praktyce. Dowodzą tego, z jednej strony, zjawiska „przesocjalizowania” (socjalizacja per excesum), z drugiej – zjawiska „niedosocjalizowania” (socjalizacja per defectum). Przykładem zjawiska przesocjalizowania są takie sytuacje, w których jednostka identyfikuje się z systemem wartości grupy do tego stopnia, że nie może się oprzeć jej naciskowi. Z kolei niedosocjalizowanie to brak przystosowania.
Źródło II
Encyklopedia PWN: janczarowieJanczarowie, janczarzy (tur. yeni çeri – nowe wojsko), regularna, doborowa piechota turecka; utworzona ok. 1330; początkowo janczarów rekrutowano z młodych chrześc[ijańskich] brańców i poddanych sułtana pochodzenia nietur[eckiego] (zmuszanych do przyjęcia islamu), od XVI w. także z Turków; (…) wychowywani w ślepym posłuszeństwie i fanatyzmie rel[igijnym]; brali udział w przewrotach pałacowych i z czasem stali się niebezpieczni dla samych sułtanów (liczne bunty od XVII w.).
Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj zadanie.
Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj zadanie.
Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj zadanie.
Klasy społeczne | 1988 | 1995 | 1998 | 2003 | 2008 | 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|
Procent osób uważających, że państwo powinno zapewnić pracę każdemu, kto chce pracować. | ||||||
A. Klasy uprzywilejowane | 67,2 | 45,9 | 33,6 | 29,0 | 24,9 | 23,5 |
B. Klasy środka drabiny stratyfikacyjnej | 70,6 | 41,9 | 59,4 | 56,7 | 44,2 | 54,9 |
C. Klasy dołu drabiny stratyfikacjyjnej | 70,9 | 64,9 | 60,2 | 62,1 | 55,1 | 67,5 |
Ogółem | 70,5 | 53,7 | 58,3 | 53,2 | 46,6 | 54,5 |
Stosunek wartości C do A | 1,05 | 1,41 | 1,79 | 2,14 | 2,21 | 2,87 |
Źródło: Opinie dotyczące roli państwa na rynku pracy w różnych klasach społecznych. Badanie PolPaN 1988–2013, [w:] Krystyna Janicka, Kazimierz M. Słomczyński, Struktura społeczna w Polsce: klasowy wymiar nierówności , Zielona Góra 2014, s. 66.