Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1OtcdYO1ycxH1
Ćwiczenie 1
Które z wymienionych warunków sprzyjają powstawaniu burzy? Możliwe odpowiedzi: 1. silna konwekcja, 2. brak jąder kondensacji w powietrzu, 3. duży pionowy gradient temperatury, 4. niewielki pionowy gradient temperatury, 5. minimalna zawartość pary wodnej, 6. duża zawartość pary wodnej
RZ67BmI4JIaML2
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 2
ReF2CnK8f0Tno
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3
R12mhCIlDID2T
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło:
Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, dostępne w internecie: https://pixabay.com/pl/
Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, dostępne w internecie: https://pixabay.com/pl/
P. Hykš, Beautiful example of strong convective updraft #Rush, CC BY-NC 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0, dostępne w internecie: https://www.flickr.com
P. Goddard, Fair weather cumulus in picturesque situation, CC BY-NC 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0, dostępne w internecie: https://www.flickr.com/.
R1ZDuUODfB8uX
Uporządkuj w kolejności rodzaje chmur będące kolejnymi etapami formowania się chmury burzowej. Elementy do uszeregowania: 1. Cumulus mediocris, 2. Cumulus humilis, 3. Cumulus congestus, 4. Cumulonimbus
R1K5jCVkgGfbR2
Ćwiczenie 4
Ustaw w poprawnej kolejności mechanizm powstawania konwekcji. Elementy do uszeregowania: 1. Wzrost objętości powietrza., 2. Nagrzanie powietrza od gorącego podłoża., 3. Wznoszenie masy powietrza o mniejszej gęstości., 4. Zwiększenie szybkości poruszania się cząsteczek gazów.
R1A9fpU01xqdM2
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
2
Ćwiczenie 5
RRzlRaCyaRyyS
(Uzupełnij).
R1Q5Akre6WvoM2
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RtitntFYjgYuC
(Uzupełnij).
RHOJofLLuqHMJ2
Ćwiczenie 7
Wstaw w tekst Aby ustalić odległość do chmury burzowej należy policzyć czas od 1. błyskawicy, 2. dźwięku, 3. 9, 4. grzmotu, 5. 3, 6. światła do 1. błyskawicy, 2. dźwięku, 3. 9, 4. grzmotu, 5. 3, 6. światła. Grzmot rozchodzi się w powietrzu z prędkością 1. błyskawicy, 2. dźwięku, 3. 9, 4. grzmotu, 5. 3, 6. światła tj. ok. 340 m/s, z kolei prędkość 1. błyskawicy, 2. dźwięku, 3. 9, 4. grzmotu, 5. 3, 6. światła błyskawicy osiąga wartość 300 000 km/s. Stąd grzmot słyszany po upływie 1. błyskawicy, 2. dźwięku, 3. 9, 4. grzmotu, 5. 3, 6. światła. sekund, oznacza odległość chmury burzowej w odległości około 1. błyskawicy, 2. dźwięku, 3. 9, 4. grzmotu, 5. 3, 6. światła km.
RIBPXzEAVfHQ23
Ćwiczenie 8
Które w wymienionych zachowań chronią przed uderzeniem piorunem? Możliwe odpowiedzi: 1. Schowanie się w samochodzie, 2. Otworzenie okna w domu, 3. Unikanie samotnych drzew i masztów, 4. Wejście do wody np. jeziora lub rzeki, 5. Na otwartym obszarze – przyjęcie pozycji „żółwia” w zagłębieniu terenu, 6. Siedzenie na plecaku, aby odizolować się od podłoża