Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RYeL6eqFosheC1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, czym według Ardenera była grupa niema. Możliwe odpowiedzi: 1. Grupa w społeczeństwie, która nie zabierała głosu., 2. Grupa w społeczeństwie, która nie była przez nikogo słuchana., 3. Grupa, która kontroluje ekspresję., 4. Grupa, która nie wypowiada się w danym temacie, ponieważ nie ma do tego odpowiednich kwalifikacji.
R1b2lHOJQA6kP1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, który z filozofów idei poststrukturalizmu podważał zasadę synchroniczności oraz „pierwszeństwa mówienia w stosunku do pisania” w ujęciu de Saussure’a. Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Derrida, 2. Jean‑François Lyotard, 3. Richard Rorty, 4. Roland Barthes
RcvCwWFltJ8CF2
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe. Gender studies to obszar badań zajmujący się płcią kulturową i rolami społecznymi wyznaczanymi przez płeć biologiczną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Derrida postulował hermeneutyczny model interpretacyjny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Michel Foucault twierdził, że bezstronna nauka ustala kryteria normalności, zapewnia ład społeczeństwa, organizuje świat człowieka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Margaret Mead zwracała uwagę na to, że relacje damsko-męskie oparte są na dominacji i podległości, tym samym stereotypy są narzucane przez naturę, a nie kulturę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RjI1tc3awOhQJ2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj poglądy do autorów. Jacques Derrida Możliwe odpowiedzi: 1. feminizm, 2. nikt nie rodzi się kobietą, tylko nią staje, 3. ład społeczny zależy od władzy i jej realizacji, 4. nie istnieje jedna, słuszna interpretacja, 5. dekonstrukcjonizm, 6. władza to możliwość manipulowania systemem Simone de Beavoir Możliwe odpowiedzi: 1. feminizm, 2. nikt nie rodzi się kobietą, tylko nią staje, 3. ład społeczny zależy od władzy i jej realizacji, 4. nie istnieje jedna, słuszna interpretacja, 5. dekonstrukcjonizm, 6. władza to możliwość manipulowania systemem Michel Foucault Możliwe odpowiedzi: 1. feminizm, 2. nikt nie rodzi się kobietą, tylko nią staje, 3. ład społeczny zależy od władzy i jej realizacji, 4. nie istnieje jedna, słuszna interpretacja, 5. dekonstrukcjonizm, 6. władza to możliwość manipulowania systemem
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
ZdrovveLove – co nastolatek i nastolatka o seksualności wiedzieć powinni

Odnosi się do cielesności. To szereg różnorodnych cech fizycznych i anatomicznych, które różnicują ludzi między sobą.

1 Źródło: ZdrovveLove – co nastolatek i nastolatka o seksualności wiedzieć powinni, dostępny w internecie: app.xyzgcm.pl [dostęp 17.03.2021 r.].
RNimvBUh5tcnr
Podaj pojęcie, do którego odnosi się powyższa definicja. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Jean-François Lyotard Przepisać nowożytność

Nietzsche nie szczędzi wysiłku, żeby myśl, pewien sposób myślenia, uwolnić od czegoś, co nazywa metafizyką, tzn. – takiej zasady, która, od Platona po Schopenhauera, za jedyny problem ludzkości uznawała poszukiwanie fundamentu, umożliwiającego mówienie w zgodzie z prawdą i działanie w zgodzie z dobrem czy sprawiedliwością. Myśl Nietzscheańska ma za centralny temat to, że żadnego „w zgodzie z” nie ma, bo nic nie jest pierwszą ani źródłowo zasadą, żadnym Grund, czym dla Platona mogła jeszcze być Idea Dobra, a dla Leibniza – zasada racji dostatecznej. Wszelki dyskurs, także dyskurs naukowy czy filozoficzny, jest tylko perspektywą, Weltanschauung.

Ale i Nietzsche w tym momencie ulega ze swej strony pokusie wyznaczenia czegoś, co ustanawia przyjmowanie różnych perspektyw. Nazywa to wolą mocy. Jego filozofia wznawia tu proces metafizyczny, co więcej, z uporem i na zasadzie powtórzenia spełnia ten proces w samej jego istocie, gdyż metafizyka woli, konkluzja nietzscheańskich poszukiwań, spoczywa w głębi wszystkich systemów filozoficznych nowożytnego Zachodu.

2 Źródło: Jean-François Lyotard, Przepisać nowożytność, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. Stanisław Czerniak, Andrzej Szahaj, Warszawa 1996, s. 50–51.
R16Jx0c4PnVpk
Wyjaśnij, czym jest według Jeana-François Lyotarda metafizyczny sposób myślenia. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Stanisław Filipowicz Historia myśli polityczno-prawnej

Foucault demaskuje liberalizm, ale jest jednocześnie entuzjastą idei emancypacji. Wykracza niewątpliwie poza horyzont Oświecenia, ale jest też jego kontynuatorem – z wielką powagą traktuje fundamentalne przesłanie Wieku Świateł. (…)
Czy współczesną epokę wolno traktować jako apogeum wolności? Foucault odpowiada przecząco i burzy tym samym emancypacyjne mity liberalizmu. W pracy Nadzorować i karać. Narodziny więzienia koncepcji społeczeństwa obywatelskiego przeciwstawia koncepcje „społeczeństwa dyscyplinarnego”. W epoce nowożytnej – stwierdza – mamy do czynienia z „rojeniami się mechanizmów dyscyplinarnych” i wyjaśnia, że „dyscypliny nie można utożsamiać ani z instytucją, ani z aparatem; to pewien typ władzy, metoda jej sprawowania obejmująca cały zestaw narzędzi, technik, sposobów, płaszczyzn stosowania, zamierzonych celów; to pewna fizyka czy też anatomia władzy, pewna technologia”. Zmiana najistotniejsza – najkrócej mówiąc – polega na tym, iż traci znaczenie ostentacyjny przymus. Władza wyrzeka się swojej brutalnej jednoznaczności, przestaje dbać o spektakularną dosłowność. Przemieszcza się, pojawia się w innej postaci. „Blask kaźni” zastępuje prozaiczna normalizacja. „Dyscyplina – pisze Foucault – inauguruje władzę normy.

3 Źródło: Stanisław Filipowicz, Historia myśli polityczno-prawnej, Gdańsk 2001, s. 380–381.
RGu7IbX0kzpfF
Wskaż zbieżność oraz rozbieżność koncepcji Michela Foucaulta z filozofią oświecenia. (Uzupełnij).
RSX7rt3Y6lmHG
Podaj zbieżność oraz rozbieżność koncepcji Michela Foucaulta z filozofią oświecenia. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Richard Rorty Przygodność, ironia i solidarność

Prawda nie może być na zewnątrz – nie może egzystować w oderwaniu od ludzkiego umysłu – ponieważ zdania nie mogą w ten sposób egzystować ani być na zewnątrz. Świat jest na zewnątrz, nie ma tam jednak opisów świata. Tylko opisy świata mogą być prawdziwe bądź fałszywe. Świat sam w sobie – nie wsparty opisową działalnością istot ludzkich – takim być nie może.

Pomysł, iż prawda, tak samo jak świat, znajduje się na zewnątrz, stanowi spuściznę czasów, kiedy świat uznawano za dzieło istoty posiadającej swój własny język. Jeśli zaprzestaniemy wysiłków nadania sensu koncepcji takiego nieczłowieczego języka, ustrzeżemy się mylenia owego banału, że świat może uzasadniać nasze przekonanie, iż jakieś zdanie jest prawdziwe z twierdzeniem, jakoby sam z siebie rozszczepiał się on na przybierające formę zdań bloki zwane „faktami”.

4 Źródło: Richard Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, tłum. Wacław Jan Popowski, Warszawa 1996, s. 21.
R1JCw0Sc3hICB
Wyjaśnij, na czym podlega różnica między twierdzeniem, że „świat może uzasadniać nasze przekonanie, iż jakieś zdanie jest prawdziwe” a „twierdzeniem, jakoby sam z siebie rozszczepiał się on na przybierające formę zdań bloki zwane »faktami«”. (Uzupełnij).