1
Pokaż ćwiczenia:
RVgsZuFADoQy41
Ćwiczenie 1
Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Kluczem do błyskotliwej kariery Oktawiana była jego adopcja przez Gajusza Juliusza Cezara. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po osiągnięciu jedynowładztwa w imperium rzymskim Oktawian napotkał początkowo bardzo silny opór ze strony senatu i obywateli. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W 27 r. p.n.e. Oktawian zrzekł się rządów nad imperium z zamiarem odejścia z polityki i był szczerze zdumiony reakcją senatu, który prosił go o zachowanie władzy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kluczową cechą stworzonego przez Oktawiana systemu politycznego było zachowywanie pozorów ustroju republikańskiego przy jednoczesnym sprawowaniu przez niego rządów absolutnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RjCGkkgxDShGw1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane niżej zjawiska do przyczyn lub skutków powstania cesarstwa w Rzymie. Przyczyny Możliwe odpowiedzi: 1. integracja państwa, 2. pokój wewnętrzny, 3. wojny domowe, 4. jedynowładztwo, 5. wyniszczenie kraju, 6. walki stronnictw politycznych Skutki Możliwe odpowiedzi: 1. integracja państwa, 2. pokój wewnętrzny, 3. wojny domowe, 4. jedynowładztwo, 5. wyniszczenie kraju, 6. walki stronnictw politycznych
11
Ćwiczenie 3

Poniższy obraz przedstawia bitwę morską pod Akcjum, w wyniku której Oktawian został panem imperium rzymskiego. Dzieło powstało w okresie baroku i odzwierciedla ówczesne trendy malarskie. Wymień jego elementy, które są charakterystyczne dla tego kierunku w sztuce.

Reb0RVwFaAdIu
Obraz Bitwa pod Akcjum pędzla Lorenza A. Castro z 1672 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RWOFhZR5M4xGb
(Uzupełnij).
RW8ejIeU755Ky
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Wytłumacz fakt, że wybudowany na początku epoki augustowskiej (26 r. p.n.e.) nowy gmach na potrzeby zgromadzeń ludowych (komicjów) bardzo szybko zaczął być wykorzystywany jako miejsce walk gladiatorów.

RrYPbfltv4wO6
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Porównaj zamieszczone niżej ilustracje A i B, które przedstawiają obywateli rzymskich z okresu republiki, oraz C – wyobrażenie cesarza Oktawiana Augusta. Wskaż różnice między stylami i wyjaśnij, skąd mogły się one wziąć.

Ilustracja A

RWEgXGUcl3TiT
Popiersie rzymskiego senatora z II w. p.n.e.
Źródło: Jorge Elias, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja B

R1O5nTySG549r
Portret rzymskiego starca z ok. 1 poł. I w. p.n.e.
Źródło: Jorge Elias, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Ilustracja C

Rc5xcEnKL2rjP
Fragment rzeźby przedstawiającej Oktawiana Augusta (ur. 63 r. p.n.e.) jako najwyższego kapłana (pontifexa maximusa) z ostatniej dekady I w. p.n.e.
Źródło: Palazzo Massimo alle Terme / Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RluXIcrVbUh2u
(Uzupełnij).
R1U0RRH4J9Pzo
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z przytoczonym niżej fragmentem Roczników rzymskiego historyka Tacyta (z początku II w. n.e.) i określ, jaki był jego stosunek do rządów Augusta. Uzasadnij odpowiedź.

Tacyt Roczniki

Kiedy po gwałtownej śmierci Brutusa i Kasjusza [republikanów, zabójców dyktatora Cezara] zabrakło już armii państwowej, kiedy Pompejusza [syna Gnejusza Pompejusza] zgnieciono koło Sycylii, a po rozbrojeniu [Marka] Lepidusa i śmierci [Marka] Antoniusza nawet partii juliańskiej nie pozostał inny przywódca oprócz Cezara Oktawiana, złożył on tytuł triumwira, chcąc tylko za konsula być uważany i za takiego, któremu do obrony praw ludu władza trybuńska wystarcza. Lecz skoro żołnierzy przynęcił darami, lud rozdawnictwem zboża, a wszystkich słodyczą pokoju, powoli począł się wzbijać i zagarniać w swe ręce przywileje senatu, urzędników i praw. Nikt mu nie stawiał oporu, gdyż najbutniejsi padli w bojach albo wskutek proskrypcji, a z pozostałej szlachty im bardziej kto był gotowy do służalstwa, tym więcej wyróżniano go bogactwami i zaszczytami; wyniesieni więc przez zmianę stosunków woleli bezpieczną teraźniejszość niż niebezpieczną przeszłość.

1 Źródło: Tacyt, Roczniki, [w:] tegoż, Dzieła, t. 1, tłum. S. Hammer, Warszawa 2004, s. 37–38.
RO0yrbHziYPKH
(Uzupełnij).
RNLexzSrWvIhs
Ćwiczenie 7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, oprac. G. Chomicki, S. Sprawski, Kraków 1999, s. 262–264.

Pod koniec swego życia (ok. 13/14 r. n.e.) cesarz August miał napisać dzieło pt. Res Gestae Divi Augusti (Dokonania Boskiego Augusta), w którym opisywał, co w czasie wieloletnich rządów udało mu się osiągnąć. Zapoznaj się z poniższym fragmentem tego utworu, a następnie wymień jego części, w których August podkreśla swoje przywiązanie do wartości republikańskich.

W dziewiętnastym roku życia, nie piastując jeszcze żadnego urzędu, podjąłem decyzję wystawienia za własne pieniądze armii, dzięki której przywróciłem wolność Rzeczypospolitej poddanej tyranii kliki. Z tego też powodu senat […] [dał] mi równocześnie prawo zabierania głosu wśród byłych konsulów oraz [przyznał] mi władzę wojskową. Nakazał mi także jako propretorowi baczyć wraz z konsulami, aby Rzeczypospolita nie poniosła jakiegoś uszczerbku. W tym samym roku [43 r. p.n.e.], kiedy obaj konsulowie polegli na wojnie, lud wybrał mnie konsulem oraz jednym z triumwirów, których zadaniem było uporządkowanie spraw rzeczypospolitej. Na mocy legalnych wyroków doprowadziłem do wygnania morderców mego ojca [tzn. Cezara], mszcząc w ten sposób ich zbrodnie, a później, kiedy wojnę Rzeczypospolitej wypowiedzieli, dwukrotnie odniosłem nad nimi zwycięstwo w bitwie. […] Kiedy, za powszechną zgodą obywateli, osiągnąłem pełnię władzy i ugasiłem pożar wojen domowych, w czasie mego szóstego [28 r. p.n.e.] i siódmego konsulatu [27 r. p.n.e.] zrzekłem się moich legalnych uprawnień i przekazałem Rzeczpospolitą wolnej decyzji senatu i ludu rzymskiego. Za tę zasługę senat nadał mi przydomek Augusta, drzwi mego domu przystrojono publicznie wawrzynem, nad moją bramą umieszczono wieniec za uratowanie życia obywatelom […]. Od tego czasu przewyższałem wszystkich autorytetem, nie mając większej władzy niż inni, którzy także w urzędzie byli równymi mi kolegami.

Indeks dolny Źródło: Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, oprac. G. Chomicki, S. Sprawski, Kraków 1999, s. 262–264. Indeks dolny koniec

R1Q4R5COYG3uO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Porównaj dwie opinie antycznych autorów na temat charakteru rządów Oktawiana. Rozstrzygnij, jaki wpływ na wyrażone oceny mógł mieć czas powstania utworów.

Tekst A

Wergiliusz Eneida

Tam – patrz: mąż, przyrzekany często, choć daleki,
August Cezar, z krwi bogów, który złote wieki
Na niwy Lacjum berłem swym ściągnie powtórnie
Po błogo królującym przed laty Saturnie;
Garamantów i Indów podbije krainy
Za torem gwiazd i słońca, gdzie nieba strop siny
Na barkach dźwiga Atlas i z gwiazdami kręci.
O przyjściu jego wiedząc z wróżb, lękiem przejęci
Już dzisiaj króle Kaspu drżą i kraj Meota,
I siedem ujść, którym Nil w morze miota.

2 Źródło: Wergiliusz, Eneida, t. 6, s. 791–800.

Tekst B

Historia rzymskiego pióra Kasjusza Diona

[Oktawian August] oddał senatowi prowincje słabsze, uspokojone i niewojownicze, natomiast w swój zarząd objął prowincje silniejsze, niepewne i niebezpieczne lub sąsiadujące z nieprzyjacielskimi ludami, czy też same przez się zdolne do wywoływania przewrotów. Uczynił to rzekomo dlatego, by senat mógł wykonywać swoją władzę spokojnie, podczas gdy on sam miał ponosić trudy i niebezpieczeństwa, w istocie zaś dlatego, by pod tym pozorem tamci byli bezbronni i bezsilni, a tylko on mógł broń posiadać i utrzymywać żołnierzy.

3 Źródło: Historia rzymskiego pióra Kasjusza Diona, [w:] Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, oprac. G. Chomicki, S. Sprawski, Kraków 1999, s. 264.
RyzPhWUM2HwxA
(Uzupełnij).