Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RHk7lpktGJO812
Ćwiczenie 1
Przenieś cechy romantyzmu i realizmu do odpowiedniej grupy. Romantyzm Możliwe odpowiedzi: 1. wyobraźnia, 2. związek przyczynowo-skutkowy, 3. tajemnica, 4. dokładny i wierny opis, 5. chronologia wydarzeń, 6. indywidualizm, 7. uczucia skrajne, 8. zainteresowanie średniowieczem, 9. zwierciadło rzeczywistości Realizm Możliwe odpowiedzi: 1. wyobraźnia, 2. związek przyczynowo-skutkowy, 3. tajemnica, 4. dokładny i wierny opis, 5. chronologia wydarzeń, 6. indywidualizm, 7. uczucia skrajne, 8. zainteresowanie średniowieczem, 9. zwierciadło rzeczywistości
R11knrHBGIO7a1
Ćwiczenie 2
Uporządkuj w kolejności chronologicznej kierunki literackie w XIX-wiecznej literaturze rosyjskiej: Elementy do uszeregowania: 1. szkoła naturalna, 2. modernizm, 3. sentymentalizm, 4. realizm, 5. romantyzm
R1US0TZ8MnY3F1
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawne elementy tekstu w ten sposób, by przedstawiał cechy charakterystyczne literatury rosyjskiej XIX wieku. XIX wiek jest przedstawiany jako złota era literatury rosyjskiej rozkwit polityczno‑gospodarczy Rosji. W literaturze pojawiły się nieznane nigdy wcześniejróżne, czasami nawet bardzo odmienne, kierunki literackie. W tym czasie na scenie prozatorskiej i poetyckiej zadebiutowali twórcy, którzy dziś pozostają zapomniani przeszli do historii literatury światowej. Jedną z charakterystycznych cech tego okresu był sposób przedstawiania świata. Autorzy starali się, w możliwie najdokładniejszy fantastyczny i baśniowy sposób, przedstawić aspekty życia przeciętnych ludzi i świata, które były bliskie każdemu. Podobnie były opisywane ludzkie emocje. Pisarze tego okresu ukazywali to, co jest niedostępne lub nieznane przeciętnemu czytelnikowi doświadczane w realnym życiu każdego człowieka. Charakterystyczną cechą tego okresu było używanie mowy potocznej skomplikowanych metafor w utworach literackich.
RcwljHGKZMLQ21
Ćwiczenie 4
Zaznacz cechy charakterystyczne dla literatury sentymentalizmu: Możliwe odpowiedzi: 1. zasada prawdopodobieństwa, 2. indywidualizm bohaterów, 3. kult natury, 4. wierne odzwierciedlenie rzeczywistości, 5. melancholia
R8hAGdYrATI0j11
Ćwiczenie 5
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. XIX wiek w literaturze rosyjskim nazywany jest też okresem srebrnym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Realizm nie był charakterystycznym kierunkiem dla literatury rosyjskiej w XIX w. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Antoni Czechow jest autorem dramatu Trzy Siostry. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Eugeniusz Oniegin to poemat dygresyjny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Lew Tołstoj został zesłany na Syberię. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RiMXA2vrW4d2O2
Ćwiczenie 6
Na podstawie fragmentu tekstu powieści Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego, zaznacz zdania lub ich fragmenty, w której występują elementy poetyki realistycznej: 1. dokładny opis (pierwszy akapit), 2. narracja obiektywna w trzeciej osobie (trzeci akapit), 3. mowa potoczna (trzeci akapit) kolorem fioletowym. Wtem powstaje harmider. Z szynku wychodzą – z krzykiem, z pieśniami, z bałabajkami - pijani, ogromni chłopi w czerwonych i niebieskich koszulach, w jermakach zarzuconych na ramiona. - Wsiadajcie, wsiadajcie wszyscy! - krzyczy jeden z nich, młody jeszcze, z takim grubym karkiem i z twarzą mięsistą, czerwoną jak marchew. - - - - - Wszystkich powiozę, wsiadajcie! - Rozlega się śmiech i okrzyk: Taka chabeta, gdzież ona powiezie! Mikołka! Czy ty masz dobrze w głowie: taką szkapinę założyłeś do takiego wozu! Nie inaczej, tylko ta bułanka ma dobre dwadzieścia lat, chłopcy! - Wsiadajcie, wszystkich powiozę! - woła znów Mikołka, pierwszy wskakuje na wóz, ujmuje lejce i staje wyprostowany na przodku. - Gniadego wziął wczoraj Matwiej! - krzyczy z wozu. - A ta kobyłka, braciszkowie, tylko krew mi psuje; z ochotą zamordowałbym cholerę, darmo żre obrok. Wsiadajcie, mówię! Puszczę ją w cwał! cwałować będzie!
3
Ćwiczenie 6
RXFSBxdM82SgQ
Wtem powstaje harmider. Z szynku wychodzą – z krzykiem, z pieśniami, z bałabajkami - pijani, ogromni chłopi w czerwonych i niebieskich koszulach, w jermakach zarzuconych na ramiona. - Wsiadajcie, wsiadajcie wszyscy! - krzyczy jeden z nich, młody jeszcze, z takim grubym karkiem i z twarzą mięsistą, czerwoną jak marchew. - - - - - Wszystkich powiozę, wsiadajcie! - Rozlega się śmiech i okrzyk: Taka chabeta, gdzież ona powiezie! Mikołka! Czy ty masz dobrze w głowie: taką szkapinę założyłeś do takiego wozu! Nie inaczej, tylko ta bułanka ma dobre dwadzieścia lat, chłopcy! - - - - - Wsiadajcie, wszystkich powiozę! - woła znów Mikołka, pierwszy wskakuje na wóz, ujmuje lejce i staje wyprostowany na przodku. - Gniadego wziął wczoraj Matwiej! - krzyczy z wozu. - A ta kobyłka, braciszkowie, tylko krew mi psuje; z ochotą zamordowałbym cholerę, darmo żre obrok. Wsiadajcie, mówię! Puszczę ją w cwał! cwałować będzie!. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij na podstawie wiersza Aleksandra Puszkina pt. Prorok, kim jest tytułowa postać i jaka jest jej rola w świecie.

Aleksander Puszkin Prorok

Spragniony chleba duchowego,
W pustyni wlokłem żywot zbrzydły,
Wtem na rozdrożu życia niego
Serafin stanął sześcioskrzydły:
I lekkiem palców swych ujęciem
Mych źrenic dotknął: za dotknięciem
Ocknęły się źrenice wieszcze,
Jak ptak, porwany w strachu dreszcze.
Mych uszu dotknął czarem ręki,
I je napełnił szum i dźwięki;
Jam pojął sfer niebieskich drganie,
I jak wzlatują w górę duchy,
I czem są płazów morskich ruchy
I ziół powolne wyrastanie.
I on do ust mych wnet przenika
I rwie grzesznego mi języka
Pełnego fałszu i próżności.
Więc zbladły wargi me, jak chusta,
A on prawicą krwawą w usta
Wężowej żądło dał mądrości.
I mieczem płatnął pierś na dwoje,
Z niej wyjął serce życiem drżące
I precz odrzucił serce moje,
A włożył ogniem pałające.
Jam był, jak trup, co leży w trumnie,
I Boga głos zawołał ku mnie:
„Proroku, powstań z życiem nowem!
Niech duch mój, co w twej piersi płonie,
Ognistem w świat wybuchnie słowem,
Pałacem serca w ludzkiem łonie!

cyt1 Źródło: Aleksander Puszkin, Prorok.
RUr3SAB8WWXrE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższym fragmentem prozy Antona Czechowa i podaj, do jakiego kierunku literackiego można przypisać ten utwór. Uzasadnij swoją opinię.

Anton Czechow Kameleon

Przez rynek idzie przodownik policji Oczumiełow, w nowym płaszczu, z zawiniątkiem w ręku. Za nim kroczy rudy posterunkowy, niosąc sito, po brzegi napełnione skonfiskowanym agrestem… Cicho naokoło… Na rynku ani żywej duszy… Rozwarte drzwi sklepów i szynków spoglądają na świat Boży, jak zgłodniałe paszcze, nawet żebraków nie ma koło nich.
– To ty będziesz kąsać, przeklęty! – słyszy nagle Oczumiełow. – Trzymajcie go. Teraz nie wolno kąsać! A… a!
Słychać skowyczenie psa, Oczumiełow ogląda się i widzi, że ze składu drzewa kupca Pieczugina, skacząc na trzech łapach i oglądając się, pędzi pies. Za nim goni człowiek w kretonowej krochmalonej koszuli i rozpiętej kamizelce. Biegnie za nim, pochyla się ku przodowi, pada i łapie psa za tylne nogi. Znowu daje się słyszeć skowyczenie i okrzyk: – „Łapaj!”– Ze sklepów wysuwają się zaspane fizjonomie i wkrótce koło składu drzewa, jak wyrosły spod ziemi, zbiera się tłum.

RUr3SAB8WWXrE
(Uzupełnij).
2 Źródło: Anton Czechow, Kameleon, Warszawa 1926.