1
Pokaż ćwiczenia:
R1I0kXwMhFQyq1
Ćwiczenie 1
Zakres tolerancji ekologicznej organizmów ograniczony jest przez: Możliwe odpowiedzi: 1. optimum, 2. medianę, 3. wyłącznie minimum, 4. minimum i maksimum
R1QarvCF9ISIb1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Zaznacz zdania prawdziwe oraz zdania fałszywe dotyczące gatunków wskaźnikowych.. Są to stenobionty, czyli gatunki o szerokim zakresie tolerancji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Są wykorzystywane np. do oceny stopnia czystości wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Są to gatunki o wąskim zakresie tolerancji w stosunku do danego czynnika, czyli stenobionty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ocena stanu środowiska za pomocą gatunków wskaźnikowych to bioindykacja.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RAHWtU8DOOzFP2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst właściwymi określeniami. Tolerancja ekologiczna jest zdolnością przystosowywania się do zmian środowiska, a co za tym idzie – czynników biotycznych (1. charakterystyczne dla danego środowiska, 2. wszędobylskie, 3. dostępności pokarmu, konkurencji, drapieżnictwa, 4. temperatury, dostępności wody, właściwości gleby) i abiotycznych (1. charakterystyczne dla danego środowiska, 2. wszędobylskie, 3. dostępności pokarmu, konkurencji, drapieżnictwa, 4. temperatury, dostępności wody, właściwości gleby). Niektóre organizmy mają szeroką tolerancję ekologiczną – są to organizmy 1. charakterystyczne dla danego środowiska, 2. wszędobylskie, 3. dostępności pokarmu, konkurencji, drapieżnictwa, 4. temperatury, dostępności wody, właściwości gleby. Inne natomiast mają wąską tolerancję ekologiczną – są to organizmy 1. charakterystyczne dla danego środowiska, 2. wszędobylskie, 3. dostępności pokarmu, konkurencji, drapieżnictwa, 4. temperatury, dostępności wody, właściwości gleby.

Informacja do ćwiczenia 4

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

W wysoko produktywnych ekosystemach sztucznych, czyli uprawach, gatunki (i ich specjalnie wyhodowane odmiany) dobierane są w sposób maksymalizujący tempo produkcji, a plon wynoszony jest poza obręb ekosystemu. Dlatego też w uprawach daje się we znaki niedobór poszczególnych pierwiastków odżywczych: azotu, fosforu, a nawet wapnia i potasu.

Indeks dolny Źródło: January Weiner, Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 121. Indeks dolny koniec

RAif2eN5BMYsq2
Ćwiczenie 4
Tekst obrazuje: Możliwe odpowiedzi: 1. prawo minimum Liebiga, 2. prawo tolerancji Shelforda, 3. zarówno prawo minimum Liebiga, jak i prawo tolerancji Shelforda
R25ckhwpANcLD2
Ćwiczenie 5
Grafika przedstawia wykres tolerancji rośliny na temperaturę. Wykres zaczyna się przy wartości równej około 8 stopni Celsjusza, następnie osiąga swoje maksimum w okolicy 23 stopni Celsjusza i stopniowo opada do wartości 38 stopni. Kolorem jasnożółtym oznaczono zakresy temperatur od 8 do 18 stopni oraz od 28 do 38 stopni, natomiast kolorem pomarańczowym od 18 do 28 stopni.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 6
R1MCCWdTdQT6L
Wyjaśnij, w jaki sposób wiedza o wąskiej tolerancji ekologicznej może być wykorzystywana praktycznie. Podaj przykład. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wykres przedstawia tolerancję ekologiczną organizmu na wilgotność gleby w zależności od jego aktywności. Wstaw odpowiednie opisy w zaznaczone miejsca.

R1QIlKTxnKC1I
Wysłuchaj nagrania abstraktu, wyodrębnij jego części i nadaj im tytuły.
RwVL1Bp3O1QAf
Jak Ci się wydaje, co się stanie, kiedy warunki życia danego organizmu przestaną być dla niego optymalne jedynie czasowo, a co, jeśli na stałe? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Mapa przedstawia granice zasięgu rozmieszczenia kangura rudego. Występuje on na suchych obszarach na kontynencie australijskim. Granice jego zasięgu wyznaczone są przez sumę rocznych opadów wynoszącą 400 mm, a co za tym idzie – przez występowanie trawiastej roślinności pustynnej i półpustynnej, która stanowi główne pożywienie tego zwierzęcia.

RlRCeiBlvmYHq
Czerwonym kolorem zaznaczone jest rozmieszczenie kangura rudego (Osphranter rufus) w Australii
Źródło: IUCN, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RrQ3llNxhFuOv
Na podstawie uzyskanych informacji i rysunku powyżej sformułuj problem badawczy, a następnie ustal wniosek, opierając się na danych z tekstu i mapie. (Uzupełnij).