Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R9L0oFeKaagn71
Ćwiczenie 1
Sofijówka w sposobie topograficznym opisana wierszem to poemat: Możliwe odpowiedzi: 1. stworzony przez Stanisława Szczęsnego Potockiego jako wyraz miłości dla żony Zofii., 2. napisany przez Zofię Potocką, żonę Szczęsnego Potockiego – zafascynowaną architeturą romantycznych ogrodów., 3. zamówiony u przebywającego w dobrach Szczęsnego Potockiego poety, Stanisława Trembeckiego., 4. stworzony przez Ludwika Metzella, projektanta parku w Humaniu.
Rl0Gw2GDfrKYJ1
Ćwiczenie 2
Forma Sofijówki jest zgodna z założeniami: Możliwe odpowiedzi: 1. klasycyzmu., 2. sentymentalizmu., 3. naturalizmu., 4. romantyzmu.
11
Ćwiczenie 3

Odnosząc się do konkretnych fragmentów poematu Sofijówka znajdujących się w prezentacji multimedialnej, udowodnij, że park Potockich w Humaniu to ogród w stylu angielskim.

RfcRU2Jb3JloD
(Uzupełnij).
Rnus7YCKWRFjD11
Ćwiczenie 4
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Najważniejszym przesłaniem Sofijówki jest przekonanie podmiotu lirycznego o tym, że człowiek nigdy nie podporządkuje sobie natury.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osią kompozycyjną Sofijówki jest spacer podmiotu po ogrodzie, w którym przyroda została podporządkowana człowiekowi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sofijówka to tekst o charakterze panegirycznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Opisy natura pojawiające się w Sofijówce są tylko pretekstem do prezentacji postawy podmiotu oraz jego stosunku do świata.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1Qp0NTjtEgQg1
Ćwiczenie 5
Na podstawie fragmentów Sofijówki zamieszczonych w prezentacji multimedialnej zaznacz sformułowania najlepiej oddające charakter humanieckiego ogrodu Potockich. Możliwe odpowiedzi: 1. zielony, 2. nawiązania do kultury antycznej, 3. harmonijny, 4. pełen przepychu, 5. nieokiełznany, 6. romantyczny, 7. tajemniczy, 8. wielowymiarowy, 9. sielankowy
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem Sofijówki, a następnie wyjaśnij, jakie refleksje na temat natury czyni spacerowicz w humańskim ogrodzie.

Stanisław Trembecki Sofijówka

Nagły mię smutek objął i walczy z rozumem.
Pójdę tam, gdzie gwałtownym rzeka lecąc szumem,
gdy słuch zaprząta brzękiem i wejźrzenie bawi,
zbyt ściśnionemu sercu jakąś ulgę sprawi.
Dostatek, moc przemysłu i sztuka rzemiosła
bliższe wody ściągnęła, złączyła, podniosła.
Z nich kanały, fontanny, z nich obrusy szklane
płyną, skaczą, błyskoczą, pod wagą rozlane:
ale przemogła inne ogromna kaskada,
którą, od siebie większa, Kamionka wypada.
Rozścielać się, nurkować czy piąć się na głazy,
wzięte posłuszna nimfa dopełnia rozkazy
i mimo praw swej równi, służąc do igrzyska,
albo ryje otchłanie, albo w obłok tryska.

4 Źródło: Stanisław Trembecki, Sofijówka, Warszawa 2000, s. 37.
RIInFM5bH3gaH
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem Sofijówki, a następnie wyjaśnij, jakie wnioski o postawie życiowej można wyciągnąć na podstawie stosunku podmiotu lirycznego do obserwowanej w parku przyrody.

Stanisław Trembecki Sofijówka

Wraz mię na wszystkie strony rozmaitość woła.
Pierwszość otrzyma brzegów zieloność wesoła.
Mierzę potem, na garbek wstępując wysoki,
jedne więcej nad drugie żądniejsze widoki.

Spuszczając się w niziny, dobiegłem ponika,
który hojnie z otworów kamiennych wynika.
Wkoło kryty, gałązka żadna go nie trąci
ani promień rozświetli, ani ptak zamąci.

Przejźrzystość dyjamentu, a lekkość deszczowa sprawia,
że się ta woda zda innych królowa.
Podoba się smakowi, podoba się oku:
pragnienia nigdy w milszym nie złożyłem stoku.
Gdyby taki znaleźli Arabowie spiekli,
sami by się o jego użycie wysiekli.
Okoliczne osady, bliższe tego zdroju,
jak wy szukać możecie innego napoju!
Wszak on wszystkich, którym go kosztować się godzi, cieniuchną rzeźwi treścią, odwilżą i chłodzi,
a trunkiem wyrabianym napełniane czasze,
obrażając wnętrzności, ćmią pojęcia wasze.

Ziemia, przychylna matka, odpędzając głody,
na pokarm dała ziarna, owoce, jagody:
ale my, onym inne stanowiąc przepisy,
przez sztuczne pokarm w napój mieniemy zakisy.
Pracował ludzki dowcip i doszedł sposobu
ująć sobie rozsądku i przysunąć grobu.

5 Źródło: Stanisław Trembecki, Sofijówka, Warszawa 2000, s. 30–31.
R1EWEA8HeoHdP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem artykułu Agnieszki Warnke Jak opowiadają ogrody?, a następnie, odnosząc się do poznanych fragmentów Sofijówki, wskaż dwa przykłady bodźców oraz znaków, które napotyka w czasie swej wędrówki
po ogrodzie podmiot liryczny i omów ich funkcję.

Agnieszki Warnke Jak opowiadają ogrody?

Przestrzeń opowiada, więc można ją traktować jako tekst. Opowieść rozwija się w czasie rzeczywistym i fabularnym. W teorii literatury te dwa wymiary, czasu i przestrzeni, łączy narracja. Katarzyna Kaczmarczyk, która bada narracyjność ogrodów, przekonuje: „Ogród można więc rozumieć jako medium narracji, które dostarcza odbiorcy bodźców i przedstawia mu różnego rodzaju znaki w określonej kolejności w czasie”.

6 Źródło: Agnieszki Warnke, Jak opowiadają ogrody?, dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/artykul/jak-opowiadaja-ogrody [dostęp 7.05.2021].
R1C3i5wylduBg
(Uzupełnij).
Praca domowa
  1. Zastanów się, czy współczesne ogrody i parki są tylko miejscem relaksu i odpoczynku, czy też kryją w sobie opowieść o kondycji człowieka i jego związkach z naturą. Swoją odpowiedź uzasadnij, formułując dwa argumenty.

  2. Stwórz literacką opowieść o ogrodzie, która w sensie metaforycznym byłaby wykładnią stosunku współczesnego człowieka do natury.