Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz poprawne odpowiedzi.

111
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij pojęcia: „byt‑w-sobie” oraz „byt‑dla‑siebie”.

R1AjMSRvkJyKL
Tabela składające się z dwóch kolumn: byt-w-sobie (pod spodem uzupełnij), byt-dla-siebie (pod spodem uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Odpowiedz na pytanie, w jakim sensie Bóg jest dla Sartre’a pojęciem wewnętrznie sprzecznym.

RL1OqS6GY0hcN
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, na czym polega argument przeciwko istnieniu Boga wynikający z koncepcji drugiego.

R1AstwzUz9bGF
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Uzupełnij tekst w taki sposób, by wyjaśniał pojęcie złej wiary u Sartre’a.

Rfpibf1mNIZKs
Zła wiara łączy się z pojęciem lęku. Zła wiara jest sposobem ucieczki od wolności. Człowiek jest wolny, lecz wolność ta nie znajduje żadnego ugruntowania czy uzasadnienia. Jako taka budzi więc lęk. Człowiek chciałby znaleźć jakieś obiektywne usprawiedliwienie swoich wyborów. Tym usprawiedliwieniem jest Bóg, na którego zrzuca się odpowiedzialność.

Tekst do ćwiczeń 6–8

Jean-Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

Pojęcie Boga Stworzyciela we wszystkich niemal czasach utożsamiane jest z pojęciem najwyższego rękodzielnika. I jakąkolwiek doktrynę będziemy rozpatrywali (w rodzaju doktryny Kartezjusza lub Leibniza), zakładamy zawsze, że wola jest w większym lub mniejszym stopniu następstwem rozumu albo przynajmniej z nim współistnieje i kiedy Bóg tworzy, wie dokładnie, co tworzy. Tak więc koncepcja człowieka w umyśle Boga odpowiada koncepcji noża w umyśle rzemieślnika. Bóg tworzy człowieka odpowiednio do techniki i koncepcji, dokładnie tak, jak rzemieślnik wytwarza nóż do papieru, odpowiednio do definicji i techniki wykonania. W ten sposób człowiek indywidualny realizuje pewną koncepcję umysłu boskiego. W ateizmie filozofów XVIII wieku usunięto pojęcie Boga, ale nie usunięto przekonania, że istota rzeczy poprzedza jego egzystencję. (...)

Egzystencjalizm ateistyczny reprezentowany przeze mnie jest bardziej konsekwentny. Głosi on, że jeżeli nie istnieje Bóg, to istnieje przynajmniej jeden byt, którego egzystencja poprzedza istotę, jeden byt, który istnieje przed możliwością zdefiniowania go przez czyjś umysł, i że tym bytem jest człowiek lub – jak mówi Heidegger: realność ludzka. Co znaczy w tym wypadku, że egzystencja poprzedza istotę? To znaczy, że człowiek najpierw istnieje, zdarza się, powstaje na świecie, a dopiero później się definiuje. Człowieka w pojęciu egzystencjalisty nie można definiować dlatego, że jest on pierwotnie niczym. Będzie on czymś dopiero później i to będzie takim, jakim się sam uczyni. A więc nie ma natury ludzkiej, ponieważ nie ma Boga, który by ją w umyśle swym począł. Człowiek jest poza tym nie tylko taki, jakim siebie pojmuje, lecz również taki, jakim chce być, jakim się pojął po zaistnieniu i jakim zapragnął być po tym skoku w istnienie. Człowiek jest tylko tym, czym siebie uczyni. Taka jest pierwsza zasada egzystencjalizmu. (...)

A kiedy mówimy o osamotnieniu – wyrażenie cenione przez Heideggera – chcemy powiedzieć jedynie, że Bóg nie istnieje i że trzeba z tego wyciągnąć konsekwencje aż do końca. Egzystencjalista przeciwstawia się stanowczo pewnemu rodzajowi moralności laickiej, która chciałaby usunąć Boga możliwie najmniejszym kosztem. [...] Egzystencjalizm, przeciwnie, stwierdza, iż jest to bardzo kłopotliwe, że Bóg nie istnieje, gdyż wraz z nim znika cała możliwość odnalezienia wartości w świecie idei. Nie może już istnieć dobro a priori, gdyż nie ma świadomości nieskończonej i doskonałej, która by je pomyślała. Nigdzie nie jest napisane, że dobro istnieje, że trzeba być uczciwym, że nie należy kłamać, ponieważ poruszamy się wyłącznie na płaszczyźnie, gdzie istnieją tylko ludzie. Dostojewski napisał: ,,Gdyby Bóg nie istniał, wszystko byłoby dozwolone’’. To właśnie jest punktem wyjścia dla egzystencjalizmu. W rzeczy samej wszystko jest dozwolone, jeżeli Bóg nie istnieje i w konsekwencji człowiek jest osamotniony, gdyż nie znajduje ani w sobie, ani poza sobą punktu oparcia. Przede wszystkim zaś nie znajduje usprawiedliwienia. Jeżeli rzeczywiście egzystencja poprzedza istotę, nigdy nie będzie można się usprawiedliwiać powoływaniem się na naturę ludzką. Inaczej mówiąc, nie istnieje determinizm, człowiek jest wolny, człowiek jest wolnością. Z drugiej strony, jeżeli Bóg nie istnieje, nie widzimy przed sobą wartości czy nakazów, które usprawiedliwiałyby nasze postępowanie. Tak więc nie mamy ani poza sobą, ani przed sobą w dziedzinie wyższych wartości potwierdzenia czy usprawiedliwienia. Jesteśmy sami, nikt nas nie usprawiedliwi. To chciałbym wyrazić mówiąc, że człowiek jest skazany na wolność. Skazany, ponieważ nie jest stworzony przez siebie samego, a pomimo to wolny, ponieważ raz rzucony w świat, jest odpowiedzialny za wszystko, co robi.

4 Źródło: Jean-Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, Warszawa 1998, s. 24–39.
211
Ćwiczenie 6

Przeczytaj tekst źródłowy. Za pomocą mapy myśli opisz, na czym polega krytyka idei Stworzyciela dokonana przez Sartre’a.

R1Ecw9gWp5lBq
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: krytyka idei Stworzyciela
R2v1SZxU48ak4
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytanie, jaka jest według Sartre’a pierwsza zasada egzystencjalizmu.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i odpowiedz na pytanie, jaka jest według Sartre’a pierwsza zasada egzystencjalizmu.

Rw964Jt2fQA0r
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeczytaj tekst źródłowy. Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób ateizm Sartre’a łączy się z pojęciem odpowiedzialności?

Zapoznaj się z tekstem źródłowym. Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób ateizm Sartre’a łączy się z pojęciem odpowiedzialności?

RHYjsb4YPwyd2
(Uzupełnij).