Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Ateistyczny wymiar filozofii Sartre'a

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
2) przedstawia główne idee humanistycznego egzystencjalizmu Jean‑Paula Sartre’a;
III. Wybrane problemy filozofii.
8. Spór o istnienie i naturę absolutu (Boga). Uczeń:
1) odróżnia i wyjaśnia następujące stanowiska: teizm, deizm, panteizm, agnostycyzm, ateizm;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z podstawowymi założeniami filozofii Jean‑Paula Sartre’a.

  • Przeanalizujesz argumenty Sartre’a przeciwko Bogu.

  • Zastanowisz się nad znaczeniem argumentów Sartre’a przeciwko Bogu.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zapozna się z podstawowymi założeniami filozofii Jean‑Paula Sartre’a;

  • przeanalizuje argumenty Sartre’a przeciwko Bogu;

  • zastanowi się nad znaczeniem argumentów Sartre’a przeciwko Bogu.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z multimedium;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Ateistyczny wymiar filozofii Sartre'a”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i, na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika, wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi wybrane osoby o odczytanie rozwiązań ćwiczenia nr 1 wykonywanego w ramach pracy domowej.

  3. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy kiedykolwiek zastanawialiście nad tym, kim jest jest człowiek? Podzielcie się swoimi refleksjami na ten temat.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Uczniowie odczytują polecenie: Zapoznaj się ze schematem prezentującym hasła związane z ateistycznym wymiarem myśli Sartre'a. Scharekteryzuj tę myśl, odwołując się do słów kluczowych pojawiających się w schemacie. i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 3: Odpowiedz na pytanie, w jakim sensie Bóg jest dla Sartre’a pojęciem wewnętrznie sprzecznym. Uczniowie w zespołach dwuosobowych wspólnie rozwiązują zadanie. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 6: Przeczytaj tekst źródłowy. Za pomocą mapy myśli opisz, na czym polega krytyka idei Stworzyciela dokonana przez Sartre’a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, a następnie wspólnie uzupełniają mapę myśli.

  5. Ostatnią partię ćwiczeń (nr 7, 8) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je razem z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z zakładki „Ilustracja interaktywna”: Jakiego rodzaju bytem jest dla Sartre'a Bóg? Z jakimi konsekwencjami dla człowieka wiąże się sposób bytowania Boga?

Materiały pomocnicze:

  • Gromczyński W., Człowiek, świat rzeczy, Bóg w filozofii Sartre'a, Warszawa 1969.

  • Jędraszewski M., Trudny ateizm Sartre’a, „Przegląd Filozoficzny” 2005, nr 4.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.