Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Ateistyczny wymiar filozofii Sartre'a
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się z podstawowymi założeniami filozofii Jean‑Paula Sartre’a.
Przeanalizujesz argumenty Sartre’a przeciwko Bogu.
Zastanowisz się nad znaczeniem argumentów Sartre’a przeciwko Bogu.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapozna się z podstawowymi założeniami filozofii Jean‑Paula Sartre’a;
przeanalizuje argumenty Sartre’a przeciwko Bogu;
zastanowi się nad znaczeniem argumentów Sartre’a przeciwko Bogu.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
praca z multimedium;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Ateistyczny wymiar filozofii Sartre'a”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i, na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika, wyświetla stronę tytułową e‑materiału. Następnie prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji oraz celów. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi wybrane osoby o odczytanie rozwiązań ćwiczenia nr 1 wykonywanego w ramach pracy domowej.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy kiedykolwiek zastanawialiście nad tym, kim jest jest człowiek? Podzielcie się swoimi refleksjami na ten temat.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. Uczniowie odczytują polecenie: Zapoznaj się ze schematem prezentującym hasła związane z ateistycznym wymiarem myśli Sartre'a. Scharekteryzuj tę myśl, odwołując się do słów kluczowych pojawiających się w schemacie. i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 3: Odpowiedz na pytanie, w jakim sensie Bóg jest dla Sartre’a pojęciem wewnętrznie sprzecznym. Uczniowie w zespołach dwuosobowych wspólnie rozwiązują zadanie. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 6: Przeczytaj tekst źródłowy. Za pomocą mapy myśli opisz, na czym polega krytyka idei Stworzyciela dokonana przez Sartre’a. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym, a następnie wspólnie uzupełniają mapę myśli.
Ostatnią partię ćwiczeń (nr 7, 8) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je razem z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z zakładki „Ilustracja interaktywna”: Jakiego rodzaju bytem jest dla Sartre'a Bóg? Z jakimi konsekwencjami dla człowieka wiąże się sposób bytowania Boga?
Materiały pomocnicze:
Gromczyński W., Człowiek, świat rzeczy, Bóg w filozofii Sartre'a, Warszawa 1969.
Jędraszewski M., Trudny ateizm Sartre’a, „Przegląd Filozoficzny” 2005, nr 4.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.