1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wskaż właściwe dokończenia zdań.

RirhIT0Ol2n45
Głównym ideologiem nurtu zwanego socjaldemokracją był… Możliwe odpowiedzi: 1. Michaił Bakunin., 2. Eduard Bernstein., 3. Karol Marks., 4. Fryderyk Engels.
RMBdXcVAdeMyH
Całokształt poglądów charakterystyczny dla danej grupy społecznej lub orientacji politycznej nazywa się… Możliwe odpowiedzi: 1. doktryną., 2. teorią., 3. partią polityczną., 4. ideologią.
R3h29VDwhYtOs
Grupą społeczną, która stanowiła przedmiot ostrej krytyki socjalistów… Możliwe odpowiedzi: 1. było ziemiaństwo., 2. był proletariat., 3. była burżuazja., 4. było chłopstwo.
R199WhSNcf6m3
Do cech ruchu chadeckiego… Możliwe odpowiedzi: 1. należały solidaryzm społeczny i krytyka socjalizmu., 2. należało gloryfikowanie narodu., 3. należała krytyka konserwatyzmu.
RNduPl2YAnWkM
Socjaldemokratyczna Partia Niemiec dążyła do… Możliwe odpowiedzi: 1. zniesienia podziału klasowego., 2. rewolucji społecznej., 3. poprawy losu robotników na drodze walki parlamentarnej i stopniowej zmiany prawa., 4. wprowadzenia rolno-przemysłowych wspólnot.
1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższe postulaty i zaznacz, do którego z ideologów XIX w. można je przypisać.

RTBG0LPwzm9rD
utworzenie federacji luźnych społeczności. Możliwe odpowiedzi: Karol Marks, Michaił Bakunin, Eduard Bernstein. rewolucja proletariatu. Możliwe odpowiedzi: Karol Marks, Michaił Bakunin, Eduard Bernstein. legalna działalność polityczna. Możliwe odpowiedzi: Karol Marks, Michaił Bakunin, Eduard Bernstein. likwidacja własności prywatnej. Możliwe odpowiedzi: Karol Marks, Michaił Bakunin, Eduard Bernstein. poprawa warunków życia robotników na drodze parlamentarnej. Możliwe odpowiedzi: Karol Marks, Michaił Bakunin, Eduard Bernstein. likwidacja państwa jako instytucji. Możliwe odpowiedzi: Karol Marks, Michaił Bakunin, Eduard Bernstein. uspołecznienie środków produkcji. Możliwe odpowiedzi: Karol Marks, Michaił Bakunin, Eduard Bernstein
21
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij znaczenie jednego z najpopularniejszych haseł ruchu robotniczego: „Proletariusze wszystkich narodów, łączcie się”.

RAOQmkuK935TL
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj polecenie.

1

Wśród przewrotu zeszłego stulecia zburzono urządzenia cechowe robotników, nie zastąpiwszy ich czymkolwiek innym; oprócz tego system państwowy odrzucał coraz więcej zasady chrześcijańskie i dlatego powoli rzemiosła i prace oddane zostały na łaskę i niełaskę nieludzkich chlebodawców […]. Produkcja, handel, stały się monopolem niewielu, i w ten sposób potrafili nieliczni bogacze nałożyć prawie niewolnicze jarzmo na ogromny stan pracujący. Ażeby to złe powiększyć, socjaliści podburzają biednych przeciwko bogatym i szerzą przekonanie, że wszelkie prywatne posiadanie powinno ustać. Podobny program skrzywdziłby przede wszystkim strony pracujące; nadto jest on niesprawiedliwy, gdyż gwałci prawa właścicieli i zmierza do zupełnego przewrotu porządku społecznego. Więcej atoli znaczy to, że zalecany społeczeństwu przez socjalistów środek sprzeciwia się wyraźnie zasadom sprawiedliwości, prawo bowiem do posiadania prywatnej własności otrzymał człowiek od natury. […]

Nigdy dawniej nie mnożyły się tak, jak dzisiaj stowarzyszenia wszelkiego rodzaju, szczególnie robotnicze. Panuje zdanie, że zwykle kierują nimi tajni przywódcy i że są one posłuszne hasłu równie nieprzychylnemu dla imienia chrześcijańskiego, jak dla bezpieczeństwa narodów. W tym stanie rzeczy robotnicy mają tylko wybór: albo przystąpić do towarzystw, od których można się tylko spodziewać wielkiej szkody dla religii, albo uorganizować się samym i połączyć swe siły.

B Źródło: Robert Śniegocki, Historia. Od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej, cz. 2, Nowa Era, Warszawa 2004, s. 173.
R1WUtchyeihVU
Wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Autor tekstu uważał, że doktryna socjalistyczna jest w stanie rozwiązać konflikty i sprzeczności systemu kapitalistycznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor tekstu twierdził, że odwet i nienawiść nie są metodami, które mogą przynieść poprawę warunków pracy i płacy robotnikom, i preferował środki pokojowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor tekstu wierzył w prawo własności i sprzeciwiał się jego naruszeniu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższą karykaturę pochodzącą z drugiej połowy XIX w. Rozstrzygnij, w jakim czasopiśmie się ona pojawiła. Uzasadnij odpowiedź.

Zapoznaj się z opisem poniższej karykatury pochodzącej z drugiej połowy XIX w. Rozstrzygnij, w jakim czasopiśmie się ona pojawiła. Uzasadnij odpowiedź.

RN2JVbCUezwyk
Napisy od góry: Kapitalizm: my rządzimy wami, my ogłupiamy was, my strzelamy do was. Grupa na środku: My jemy dla was. Grupa na samym dole: My pracujemy dla was, my karmimy was.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1Z1AJReThRA0
Karykatura pojawiła się w czasopiśmie… Możliwe odpowiedzi: 1. nacjonalistycznym., 2. chadeckim., 3. liberalnym., 4. konserwatywnym., 5. socjalistycznym.
R1LUsAYt8ROTj
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj fragment tekstu i zapoznaj się z mapą, a następnie oceń, czy postulaty, o których mówi autor w poniższym tekście, były łatwe do spełnienia. Co mogło sprzyjać ich realizacji, a co ja utrudniać? Podaj co najmniej dwa czynniki.

Szczerze próbowaliśmy wszędzie połączyć się z narodowymi społecznościami w których żyjemy, starając się jedynie zachować wiarę naszych ojców. Nie wolno nam tego. Na próżno jesteśmy lojalnymi patriotami, czasami super lojalnymi; na próżno ponosimy ofiary z życia i mienia jako współobywatele; na próżno staramy się powiększyć sławę naszych rodzimych ziem w sztuce i nauce, lub jej bogactwo przez handel. W naszych rodzimych krajach, w których żyjemy od wieków, wciąż jesteśmy potępiani jako obcy, często przez ludzi, których przodkowie nie pochodzą z czasów, do których […] wzdychamy […].

C Źródło: tekst dostępny online: pl.wikipedia.org.
RbwneapN2ET9K
Imperium osmańskie w XIX w. – Bliski Wschód.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YlVvY8qvc1K
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z poniższymi fragmentami, a następnie wykonaj polecenie.

Tekst A

1

Państwo jest organizacją klasy posiadającej dla obrony przed nieposiadającą. […] Najwyższa forma państwa, republika demokratyczna, w której jedynie rozegrać może się ostateczna, decydująca walka między proletariatem a burżuazją, nie zna oficjalnie różnic własnościowych. […] Klasa posiadająca panuje bezpośrednio przy pomocy powszechnego prawa głosowania. Dopóki klasa uciskana, w naszym wypadku proletariat, jeszcze nie dojrzała do wyzwolenia się własnymi siłami, będzie ona uznawała istniejący ustrój za jedynie możliwy. Ale w miarę, jak będzie dojrzewała do swego wyzwolenia, ukonstytuuje się jako własna partia, będzie wybierała własnych przedstawicieli, a nie przedstawicieli kapitalistów. Powszechne prawo głosowania jest więc miernikiem stopnia dojrzałości klasy robotniczej. […]

Klasy zginą tak samo nieuniknienie, jak poprzednio powstały. Wraz z nimi nieuchronnie zginie państwo. Społeczeństwo, które zreorganizuje produkcję na podstawie wolnego i równego zrzeszenia producentów, przeniesie całą maszynę państwową tam, gdzie odtąd będzie jej miejsce: do muzeum starożytności, obok kołowrotka i topora brązowego.

D Cytat za: Historia doktryn politycznych. Materiały źródłowe, wyb. A. Reiss, F. Ryszka, A. Szcześniak, Warszawa 1972, s. 15.

Tekst B

1

Demokracja jest zasadniczym zniesieniem panowania klasowego. W państwie demokratycznym partie i stojące za nimi klasy prędko poznają granice swej władzy […]. Prawo wyborcze w państwie demokratycznym robi każdego obywatela potencjalnym uczestnikiem w sprawach społecznych, a to potencjalne uczestnictwo koniec końców musi stać się rzeczywistym. Ze wzrostem liczby i wykształcenia robotników prawo to staje się narzędziem do przerobienia przedstawicieli ludu z panów na rzeczywiste sługi.

Czy ma np. sens powtarzanie frazesu o dyktaturze proletariatu, wtedy, kiedy przedstawiciele socjalnej demokracji […] biorą faktyczny udział w pracy parlamentu […]? Przecież wszystko to jest sprzeczne z dyktaturą. […]

Feudalizm z jego zakrzepłymi stanowymi porządkami współczesnego społeczeństwa właśnie tym różnią się od innych, że są elastyczne i dostępne do zmian i rozwoju. Nie potrzeba ich łamać: trzeba je tylko rozwijać dalej. A do tego konieczną jest organizacja i energiczna działalność, a nie dyktatura rewolucyjna.

E Cytat za: ibidem.
RpjJKpRMRhxne
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RErZ6iyYN9igY
Dopasuj podane stwierdzenia do właściwego tekstu, wpisując literę A lub B. 1. Odrzuca metody rewolucyjne. Tu uzupełnij 2. Jest przeciwnikiem przejęcia środków produkcji i instytucji państwowych przez reprezentantów klasy robotniczej. Tu uzupełnij 3. Uważa republikę demokratyczną za narzędzie ucisku. Tu uzupełnij 4. Uważa, że demokracja jest etapem budowania komunizmu. Tu uzupełnij 5. Uważa za nieuchronne zniesienie państwa. Tu uzupełnij 6. Uważa, że republika demokratyczna oznacza koniec panowania klas. Tu uzupełnij
31
Ćwiczenie 8

Narodziny nacjonalizmu jako ruchu politycznego wiązały się z wieloma szansami, ale i zagrożeniami. Angielski historyk J.P.T. Bury w ten sposób podsumował XIX‑wieczny nacjonalizm:

W latach 1830‑1870 nacjonalizm zrobił wielkie postępy. Zainspirował wielką literaturę, przyspieszył naukę i wychował bohaterów. Pokazał, że potrafi jednoczyć […]. Doprowadziło to do wielkich osiągnięć konstrukcji i konsolidacji politycznej w Niemczech i we Włoszech […]. Kultura europejska została wzbogacona przez nowy wkład ludów mało znanych lub zapomnianych […].

F Źródło: tekst dostępny online: pl.wikipedia.org, tłum. K. Stojek-Sawicka.
R1afR9HHhtB5t
Dopisz do powyższego tekstu ciąg dalszy, w którym zaprezentujesz trzy kontrargumenty. (Uzupełnij).