Na czym polegał dualizm psycho‑fizyczny, poprzez który Kartezjusz postrzegał naturę człowieka? res cogitans Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek jest maszyną poruszaną wolą duszy, 2. człowiek jest myślącym „ja”, 3. dusza to substancja myśląca zależna od Boga, 4. ciało jest nieświadome rzeczy otaczającego świata res extensa Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek jest maszyną poruszaną wolą duszy, 2. człowiek jest myślącym „ja”, 3. dusza to substancja myśląca zależna od Boga, 4. ciało jest nieświadome rzeczy otaczającego świata
Na czym polegał dualizm psycho‑fizyczny, poprzez który Kartezjusz postrzegał naturę człowieka? res cogitans Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek jest maszyną poruszaną wolą duszy, 2. człowiek jest myślącym „ja”, 3. dusza to substancja myśląca zależna od Boga, 4. ciało jest nieświadome rzeczy otaczającego świata res extensa Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek jest maszyną poruszaną wolą duszy, 2. człowiek jest myślącym „ja”, 3. dusza to substancja myśląca zależna od Boga, 4. ciało jest nieświadome rzeczy otaczającego świata
Na czym polegał dualizm psychofizyczny, poprzez który Kartezjusz postrzegał naturę człowieka?
człowiek jest myślącym „ja”, ciało jest nieświadome rzeczy otaczającego świata, dusza to substancja myśląca zależna od Boga, człowiek jest maszyną poruszaną wolą duszy
res cogitans
res extensa
RRIqwHJZQ5NBw2
Ćwiczenie 5
Dopasuj pojęcia do definicji: a priori Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań a posteriori Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań jaźń Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań jedność apercepcji Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań
Dopasuj pojęcia do definicji: a priori Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań a posteriori Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań jaźń Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań jedność apercepcji Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań
Dopasuj filozofów do ich poglądów na naturę ludzką.
idea „ja transcendentalnego”, na której opiera się postrzeganie rzeczywistości, „myślące ja” jako podstawą wszelkiego poznania, jaźń jako wyraz psychologicznego aspektu natury człowieka, ludzka świadomość jako przejaw działania ducha, koncepcja człowieka jako jaźni
filozofowie niemieckiego idealizmu
Immanuel Kant
Johann Fichte
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Zygmunt Freud, Gustaw Jung
R1djTFbGTqf7x2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Jakie pytania zadają dziedziny badające jaźń człowieka?
Czy można jaźń poznać eksperymentalnie?, Czy istnieje idea jaźni?, Dlaczego jaźń istnieje?
Ontologia
Epistemologia
Psychologia
3
Ćwiczenie 7
Jakie było stanowisko empiryzmu genetycznego dotyczące jaźni?
R1GTQb5pYKXfD
Przypomnij sobie, jakie było stanowisko naturalizmu dotyczące jaźni. Jakie poglądy na ten temat wygłaszał Hume, a współcześnie przedstawia Damasio? Czy istnienie jaźni jest pewne? Czy jaźń jest autonomiczna? Jaki ma związek z wrażeniami? Czego wynikiem jest życie psychiczne człowieka?
31
Ćwiczenie 8
Napisz esej, w którym rozważysz, czy ludzka jaźń jest świadomą stroną psychiki człowieka, czy zależy od nieświadomych procesów. Podczas argumentacji przedstaw stanowiska omówione w lekcji.
R1GTQb5pYKXfD
Wskazówki dotyczące pisania eseju filozoficznego znajdziesz w materiale „Jak napisać esej filozoficzny”P15HFoklf„Jak napisać esej filozoficzny”.