Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RND6dj4rtm9Fq1
Ćwiczenie 1
Co oznacza termin jaźń? Możliwe odpowiedzi: 1. Jaźń to podmiot zjawisk psychicznych., 2. Jaźń to przedmiot poznania., 3. Jaźń to podmiot poznania., 4. Jaźń jest czasowym podłożem, które jest niezbędne do wykształcenia trwałych aktów psychicznych., 5. Jaźń to świadomość „bycia sobą”, czyli kimś odrębnym od innych osób i od otaczającego świata.
RdOaJIxsKJHQE1
Ćwiczenie 2
Koncepcję człowieka jako jaźni rozwinął... Możliwe odpowiedzi: 1. Tomasz z Akwinu, 2. Kant, 3. Arystoteles, 4. Boecjusz
R16LlOykQN9Yu1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst w ten sposób, by przedstawiał średniowieczne stanowisko dotyczące człowieka. Według średniowiecznego poglądu miejsce człowieka zależało od 1. bezmyślne zwierzę, 2. stanu majątku, 3. wolnej woli, 4. wędrowca, 5. wieczności, 6. jednostkowej wolności, 7. wspólnota, 8. Tomasza, 9. Augustyna, 10. mniejsze, 11. Boga, 12. większe, 13. śmierci, 14. wola Boga. Wedle 1. bezmyślne zwierzę, 2. stanu majątku, 3. wolnej woli, 4. wędrowca, 5. wieczności, 6. jednostkowej wolności, 7. wspólnota, 8. Tomasza, 9. Augustyna, 10. mniejsze, 11. Boga, 12. większe, 13. śmierci, 14. wola Boga losem człowieka kieruje 1. bezmyślne zwierzę, 2. stanu majątku, 3. wolnej woli, 4. wędrowca, 5. wieczności, 6. jednostkowej wolności, 7. wspólnota, 8. Tomasza, 9. Augustyna, 10. mniejsze, 11. Boga, 12. większe, 13. śmierci, 14. wola Boga. W średniowieczu przedstawiano obraz człowieka jako 1. bezmyślne zwierzę, 2. stanu majątku, 3. wolnej woli, 4. wędrowca, 5. wieczności, 6. jednostkowej wolności, 7. wspólnota, 8. Tomasza, 9. Augustyna, 10. mniejsze, 11. Boga, 12. większe, 13. śmierci, 14. wola Boga w drodze ku 1. bezmyślne zwierzę, 2. stanu majątku, 3. wolnej woli, 4. wędrowca, 5. wieczności, 6. jednostkowej wolności, 7. wspólnota, 8. Tomasza, 9. Augustyna, 10. mniejsze, 11. Boga, 12. większe, 13. śmierci, 14. wola Boga. Znaczenie człowiek jako jednostki było 1. bezmyślne zwierzę, 2. stanu majątku, 3. wolnej woli, 4. wędrowca, 5. wieczności, 6. jednostkowej wolności, 7. wspólnota, 8. Tomasza, 9. Augustyna, 10. mniejsze, 11. Boga, 12. większe, 13. śmierci, 14. wola Boga niż znaczenie społeczności lub wspólnoty. Natura ludzka była przedstawiana jako zależna od Boga i pozbawiona 1. bezmyślne zwierzę, 2. stanu majątku, 3. wolnej woli, 4. wędrowca, 5. wieczności, 6. jednostkowej wolności, 7. wspólnota, 8. Tomasza, 9. Augustyna, 10. mniejsze, 11. Boga, 12. większe, 13. śmierci, 14. wola Boga.
R1ak587L6603s1
Ćwiczenie 4
Na czym polegał dualizm psycho‑fizyczny, poprzez który Kartezjusz postrzegał naturę człowieka? res cogitans Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek jest maszyną poruszaną wolą duszy, 2. człowiek jest myślącym „ja”, 3. dusza to substancja myśląca zależna od Boga, 4. ciało jest nieświadome rzeczy otaczającego świata res extensa Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek jest maszyną poruszaną wolą duszy, 2. człowiek jest myślącym „ja”, 3. dusza to substancja myśląca zależna od Boga, 4. ciało jest nieświadome rzeczy otaczającego świata
RRIqwHJZQ5NBw2
Ćwiczenie 5
Dopasuj pojęcia do definicji: a priori Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań a posteriori Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań jaźń Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań jedność apercepcji Możliwe odpowiedzi: 1. to, co wcześniejsze, nie oparte na doświadczeniu, 2. samoświadomość oparta na podmiotowości i poczuciu własnego Ja, 3. to, co późniejsze, uzyskane w wyniku doświadczenia, 4. zdolność podmiotu do połączenia różnorodnych poznań
R1djTFbGTqf7x2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 7

Jakie było stanowisko empiryzmu genetycznego dotyczące jaźni?

R1GTQb5pYKXfD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz esej, w którym rozważysz, czy ludzka jaźń jest świadomą stroną psychiki człowieka, czy zależy od nieświadomych procesów. Podczas argumentacji przedstaw stanowiska omówione w lekcji.

R1GTQb5pYKXfD
(Uzupełnij).