Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Cyprian Norwid Ogólniki

I
Gdy z wiosną życia duch Artysta
Poi się jej tchem jak motyle,
Wolno mu mówić tylko tyle:
„Ziemia jest krągła -- jest kulista!”

II
Lecz gdy późniejszych chłodów dreszcze
Drzewem wzruszą -- i kwiatki zlecą --
Wtedy dodawać trzeba jeszcze:
„U biegunów -- spłaszczona nieco...”

II
Ponad wszystkie wasze uroki --
Ty! poezjo, i ty, wymowo --
Jeden wiecznie będzie wysoki:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Odpowiednie dać rzeczy słowo!

ogolniki Źródło: Cyprian Norwid, Ogólniki, [w:] tegoż, Vade-mecum, oprac. J. Fert, Wrocław 2003, s. 13–14.
RlnRVzR1Y1mOQ
Nagranie dźwiękowe Cyprian Norwid Ogólniki.
1
Pokaż ćwiczenia:
R18sVpstbxcYd1
Ćwiczenie 1
Ogólniki Cypriana Norwida są przykładem liryki: Możliwe odpowiedzi: 1. miłosnej, 2. religijnej, 3. patriotycznej, 4. autotematycznej, 5. refleksyjno-filozoficznej
111
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij metaforyczne sformułowania o młodych i doświadczonych poetach:

Wolno mu mówić tylko tyle: Ziemia – jest krągła – jest kulista!
Wtedy dodawać trzeba jeszcze: U biegunów – spłaszczona – nieco…

REQLOGGJXVM3M
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3
Rt43wpm3fC6qe
Do podanych przykładów dopasuj nazwy środków artystycznych oraz funkcję, jaką pełnią w wierszu Ogólniki. 1. Ty! poezjo, i ty, wymowo. Nazwa środka stylistycznego (Uzupełnij). Funkcja środka stylistycznego (Uzupełnij). 2. Gdy z wiosną życia duch. Nazwa środka stylistycznego (Uzupełnij). Funkcja środka stylistycznego (Uzupełnij). 3. Artysta Poi się jej tchem jak motyle. Nazwa środka stylistycznego (Uzupełnij). Funkcja środka stylistycznego (Uzupełnij). 4. Ziemia krągła, kulista, spłaszczona. Nazwa środka stylistycznego (Uzupełnij). Funkcja środka stylistycznego (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, w jakim celu Norwid posłużył się historią ewolucji wyobrażeń ludzi na temat globu ziemskiego.

RKb3ves337HLg
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie wiersza Ogólniki wyjaśnij, na czym – według Cypriana Norwida – polega rola poety.

R19RTytK8E2Jv
(Uzupełnij).
Cyprian Norwid Ciemność

I
Ty skarżysz się na ciemność mojej mowy;
– Czy też świécę zapalałeś sam?
Czy sługa ci zawsze niósł pokojowy
Światłość?... patrz – że ja cię lepiej znam.

II
Knot, gdy obejmiesz iskrą, wkoło płonie,
Grzeje wosk, a ten kulą wstawa
I w biegunie jej nagle płomień tonie;
Światłość jego jest mdła – bladawa –

III
Już – już mniemasz, że zgaśnie, skoro z dołu
Ciecz rozgrzana światło pochłonie –
Wiary trzeba – nie dość skry i popiołu...
Wiarę dałeś?... patrz – patrz, jak płonie!...

IV
Podobnie są i słowa me, o! człeku,
A ty im skąpisz chwili marnéj,
Nim – rozgrzawszy pierwej zimnotę wieku –
Płomień w niebo rzucą... ofiarny.

ciemnosc Źródło: Cyprian Norwid, Ciemność, [w:] tegoż, Vade-mecum, oprac. J. Fert, Wrocław 2003, s. 31–32.
1
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij tytuł wiersza Cypriana Norwida Ciemność. Swoje propozycje zapisz w formie mapy myśli.

RMsBoufWXh11i
Mapa myśli.
2
Ćwiczenie 6
RFxmqEbqQMjhQ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem listu Cypriana Norwida do Kajetana Koźmiana (1771‒1856), który był konserwatywnym krytykiem literackim. Odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że „ciemność” poezji Norwida można interpretować jako sytuację komunikacyjną. Określ swoje stanowisko i sformułuj co najmniej trzy argumenty uzasadniające twoją opinię.

Miejcie trochę pokory i wyznajcie, żem nie wariat — że nie ciemno piszę, ale wy ciemno czytacie.

próba Źródło: wybór Cyprian Norwid, Pisma wszystkie, tom 8: Listy 1839-1861, wybór, wstęp i uwagi krytyczne J. W. Gomulicki, Warszawa 1971, s. 109.
Rs3QqvKfJVYvZ
Stanowisko:. (Uzupełnij). Argument 1:. (Uzupełnij). Argument 2:. (Uzupełnij). Argument 3:. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z opisami galerii grafik wykonanych przez Cypriana Norwida. Zapoznaj się także z fragmentem tekstu Anny Borowiec i na jego podstawie wyjaśnij związek między zabiegami poetyckimi autora Vade‑mecum a jego ogólną koncepcją sztuki.
Zapoznaj się z opisami galerii grafik wykonanych przez Cypriana Norwida. Zapoznaj się także z fragmentem tekstu Anny Borowiec i na jego podstawie wyjaśnij związek między zabiegami poetyckimi autora Vade‑mecum a jego ogólną koncepcją sztuki.
Anna Borowiec Grafik-montażysta. O pracach graficznych Cypriana Norwida

Trzeba zaznaczyć, że Norwid tytułował tylko grafiki oraz większe studia akwarelowe i rysunkowe, zaś drobne szkice pozostawiał niepodpisane. W tytułach ujawnia się język, ustawiany i wstawiany do wewnątrz kompozycji plastycznej przez Norwida poetę. W języku zawiera się myśl – twórcza intencja, nieuformowana w jeden kształt, ale określana przez słowo. Norwid tytuły wybiera nieprzypadkowo: Echo ruin, Solo, Scherzo, Skrzypek niepotrzebny, Alleluja (Na cmentarzu). Grafiki te konstruowane są jak rebusy. Myśl, a zatem esencja „całości”, staje się rdzeniem struktury, na której budowany jest każdorazowo wewnętrzny porządek przedstawienia. Myśl ta pojawia się w postaci motywu. Oplatana, obklejana dodatkowymi elementami – pęcznieje. Można też powiedzieć, że struktury tych kompozycji przypominają sieć, w którą „złapane” zostały elementy tworzące coś na kształt rebusu. Wydaje się jednak, że istniej jądro każdego z tych przedstawień, ale nie jest ono w nich powierzchniowo obecne, nie ukrywa się w żadnym pojedynczym elemencie. Znalezienie, a raczej stworzenie Myśli – a zatem dotarcie do pierwotnego rdzenia struktury obrazowej – jest zadaniem odbiorcy, a który musi ustalić zależności, dopasować do siebie i na koniec złożyć w całość poszczególne cząstki kompozycji.

cw8 Źródło: Anna Borowiec, Grafik-montażysta. O pracach graficznych Cypriana Norwida, „Studia Norwidiana” 2009-2010, nr 27-28, s. 203–204.
R110WYbJBn269
(Uzupełnij).