1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Uporządkuj poniższe wydarzenia w kolejności chronologicznej.

R1F723KMoKHag
Elementy do uszeregowania: 1. funkcjonowanie rzymskiej faktorii handlowej Calisia, 2. najazd Węgrów i upadek Wielkich Moraw, 3. dokument Dagome iudex, 4. wielka wędrówka ludów, 5. chrzest Polski, 6. pierwsza wzmianka o państwie Mieszka I, 7. ustalona przez historyków data budowy grodu piastowskiego w Gnieźnie
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z mapą i jej legendą. Rozstrzygnij, czy prawdopodobne jest, że po najeździe Węgrów i upadku Wielkich Moraw część tamtejszej elity schroniła się na terenie Wielkopolski.

RekYAwhBzMx7z
Państwo wielkomorawskie w okresie największego rozwoju według Henryka Łowmiańskiego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie: Jerzy Strzelczyk, Od Prasłowian do Polaków, Kraków 1987, s. 52, licencja: CC BY-SA 3.0.
RCvVxKYdIcovu
(Uzupełnij).
R1F5ZQ4rFfHme
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przeczytaj fragment Kroniki Galla Anonima. Następnie wykonaj kolejne polecenie.

Zapoznaj się z fragmentem Kroniki Galla Anonima. Następnie wykonaj kolejne polecenie.

1
Gall Anonim Kronika polska

Był mianowicie w mieście Gnieźnie, które po słowiańsku znaczy tyle co „gniazdo”, książę imieniem Popiel, mający dwóch synów; przygotował on zwyczajem pogańskim wielką ucztę na ich postrzyżyny, na którą zaprosił bardzo wielu swych wielmożów i przyjaciół. Zdarzyło się zaś z tajemnej woli Boga, że przybyli tam dwaj goście, którzy nie tylko że nie zostali zaproszeni na ucztę, lecz nawet odpędzeni w krzywdzący sposób od wejścia do miasta. A oni oburzeni nieludzkością owych mieszczan skierowali się od razu na przedmieście, gdzie trafili zupełnym przypadkiem przed domek oracza wspomnianego księcia, który urządzał ucztę dla synów. Ów biedak, pełen współczucia, zaprosił tych przybyszów do swej chatki i jak najuprzejmiej roztoczył przed nimi obraz swego ubóstwa. A oni z wdzięcznością przychylając się do zaprosin ubogiego człowieka i wchodząc do gościnnej chaty, rzekli mu: „Cieszcie się zaiste, iżeśmy przybyli, a może nasze przybycie przyniesie wam obfitość dobra wszelakiego, a z potomstwa zaszczyt i sławę”.

Mieszkańcami gościnnego domu byli: niejaki Piast, syn Chościska, i żona jego imieniem Rzepka; oboje oni z całego serca starali się wedle możności zaspokoić potrzeby gości, a widząc ich roztropność, gotowali się pewien poufny zamysł, jaki mieli, wykonać za ich doradą. Gdy usiadłszy wedle zwyczaju rozmawiali tak o różnych rzeczach, a przybysze zapytali, czy mają co do picia, gościnny oracz odpowiedział: „Mam ci ja beczułkę [dobrze] sfermentowanego piwa, które przygotowałem na postrzyżyny jedynego syna, jakiego mam, lecz cóż znaczy taka odrobina? Wypijcie je, jeśli wola!” Postanowił bowiem ów ubogi wieśniak w czasie, gdy książę jego pan będzie urządzał ucztę dla synów – bo kiedy indziej nie mógłby tego zrobić dla zbytniego ubóstwa – przyrządzić nieco lepszego jedzenia na postrzyżyny swego malca i zaprosić paru równie ubogich przyjaciół nie na ucztę, lecz raczej na skromną zakąskę; toteż karmił prosiaka, którego przeznaczał na ową potrzebę. Dziwne rzeczy opowiem, lecz któż potrafi pojąć wielkie sprawy Boże? albo któż poważy się zagłębiać w dociekania nad dobrodziejstwami Boga, który już w tym życiu niejednokrotnie wynosi pokorę biednych i nie waha się wynagradzać gościnności nawet u pogan? Goście tedy każą spokojnie Piastowi nalewać piwo, bo dobrze wiedzieli, że przez picie nie ubędzie go, lecz przybędzie. I tak ciągle miało przybywać piwa, aż napełniono nim wszystkie wypożyczone naczynia, a natomiast ci, co ucztowali u księcia, znaleźli [swoje naczynia] puste. Polecają też zabić wspomnianego prosiaka, którego mięsem – rzecz nie do wiary – napełnić miano dziesięć naczyń, zwanych po słowiańsku „cebry”. Piast i Rzepka tedy na widok tych cudów, co się działy, przeczuwali w nich jakąś ważną wróżbę dla syna, i już zamierzali zaprosić księcia i jego biesiadników, lecz nie śmieli nie zapytawszy wpierw o to wędrowców. Po cóż zwlekać? – za radą więc i zachętą gości pan ich książę i jego wszyscy współbiesiadnicy zaproszeni zostają przez kmiotka Piasta, a zaproszony książę wcale nie uważał sobie za ujmę zajść do swojego wieśniaka. Jeszcze bowiem księstwo polskie nie było tak wielkie, ani też książę kraju nie wynosił się jeszcze taką pychą i dumą i nie występował tak okazale otoczony tak licznym orszakiem wasali. Skoro więc urządzono zwyczajową ucztę i pod dostatkiem przyrządzono wszystkiego, goście owi postrzygli chłopca i nadali mu imię Siemowita na wróżbę przyszłych losów.

B Źródło: Gall Anonim, Kronika polska. Cytat za: Gall Anonim, Kronika polska, Wrocław 2003, tłum. R. Grodecki, wstęp i oprac. M. Plezia, I, 1–2.

W teorii polityki znane jest twierdzenie Maxa Webera o władzy państwowej, która może wywodzić się (legitymizować) ze źródła legalnego (np. obowiązującego prawa), tradycyjnego (np. woli Boga lub bogów lub starszyzny, zwyczaju) albo charyzmatycznego (np. wielkich osiągnięć na wojnie lub z talentu krasomówczego i osobistych przymiotów). Biorąc pod uwagę treść kroniki oraz teorię Webera, rozważ, które z poniższych zdań stanowią niewłaściwą interpretację.

RECT3sPixEkZG
Możliwe odpowiedzi: 1. Władza Piastów od początku miała charakter legalny, co potwierdzają słowa kronikarza., 2. Trudno dociec, jaki charakter miała początkowo władza Piastów, ale Gall starał się przekonać o jej tradycyjnym charakterze, silnie związanym z religią., 3. Władza Piastów miała początkowo charakter charyzmatyczny, ale Gall starał się ją przedstawić jako władzę legalną., 4. Gall Anonim, jako osoba duchowna, starał się przekonać czytelników, że źródłem władzy Piastów był Bóg.
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie analizy materiałów z lekcji oraz interpretacji poniższej ryciny wyjaśnij, dlaczego władca prowadzi widoczne na ilustracji działania.

Ry1ZrbQeA6kVy
Mieszko I obala pogańskie bałwany. Rycina z XIX w. z Album Wileńskie Jana Kazimierza Wilczyńskiego
Źródło: wyborcza.pl, domena publiczna.
RQAteW8QWu3Pe
(Uzupełnij).
R1VmmvYuo6Whx
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z definicją państwa, która została umieszczona w treści tej lekcji i po przeczytaniu fragmentu relacji Ibrahima ibn‑Jakuba rozstrzygnij, czy podane niżej zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

Zapoznaj się z definicją państwa, która została umieszczona w treści tej lekcji i po zapoznaniu się z fragmentem relacji Ibrahima ibn‑Jakuba rozstrzygnij, czy podane niżej zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

Relacja Ibrahima ibn Jakuba, prawdopodobnie żydowskiego kupca pochodzącego z kalifatu kordobańskiego, ok. 967/968

Słowianie należą do potomków Madaja, syna Jafeta. Siedziby ich [ciągną się] od północy,

dochodząc [nieprzerwanie] do zachodu. […] Królowie ich [są] w tej chwili czterej: król Bułgarów i Bojesław, król Faraga, Bojema i Karako i Meszko, król północy i Nakon na krańcach Zachodu. […] A co się tyczy kraju Meszko, to [jest] on najrozleglejszy z ich krajów. Obfituje on w żywność, mięso, miód i rolę orną. Pobierane przez niego podatki [stanowią] odważniki handlowe. [Idą] one [na] żołd jego piechurów. Co miesiąc [przypada] każdemu oznaczona ilość z nich. Ma on trzy tysiące pancernych [podzielonych na] oddziały, a setka ich znaczy tyle, co dziesięć secin innych [wojowników]. Daje on tym mężom odzież, konie, broń i wszystko, czego tylko potrzebują.

C Źródło: Relacja Ibrahima ibn Jakuba, prawdopodobnie żydowskiego kupca pochodzącego z kalifatu kordobańskiego, ok. 967/968, [w:] Relacja Ibrāhīma Ibn Jakūba z podróży do krajów słowiańskich w przekazie al-Bekrīego, tłum. T. Kowalski, (Pomniki Dziejowe Polski, ser. 2, t. 1, Wydawnictwa Komisji Historycznej. Polska Akademia Umiejętności, t. 84), Kraków 1946.
RpucW8dVCvHd5
Z relacji Ibrahima ibn Jakuba wynika, że Mieszko nie dysponował w swoim kraju środkami perswazji.
(tu wybierz) Prawda / Fałsz
Relacja Ibrahima ibn Jakuba pozwala uznać, że Mieszko musiał dysponować znacznymi dochodami pod rozmaitymi postaciami.
(tu wybierz) Prawda / Fałsz
Z relacji Ibrahima ibn Jakuba wynika, że władztwo Mieszka nie miało charakteru terytorialnego.
(tu wybierz) Prawda / Fałsz
Relacja Ibrahima ibn Jakuba pozwala uznać władztwo Mieszka za państwo zgodnie ze współczesną definicją.
(tu wybierz) Prawda / Fałsz
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z ilustracjami, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

Zdjęcie przedstawiające makietę osady w Biskupinie.

RmxwXHshphIdG
Rekonstrukcja nr 1.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

Ilustracje przedstawiające widok zespołu grodowego jednego z wczesnośredniowiecznych ośrodków osadniczych na terenie Polski piastowskiej w dwóch momentach jego rozwoju.

R10thnOvbX3mT
Źródło: Jerzy Strzelczyk, Od Prasłowian do Polaków, Kraków 1987, s. 66, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R12yCCID9ONTz
Źródło: Jerzy Strzelczyk, Od Prasłowian do Polaków, Kraków 1987, s. 67, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RgoBzggtaydbp
Wyjaśnij, w jaki sposób można uzasadnić, że jedna z rekonstrukcji przedstawia budowle z okresu przed powstaniem państwa, a dwie w trakcie lub po powstaniu państwa. (Uzupełnij). Podejmij próbę datowania rekonstrukcji nr 2 i nr 3. Przedstaw argumentację. (Uzupełnij).
RihZfW3G7imUD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Porównaj dwa wizerunki Mieszka I z ilustracją monety umieszczoną na okładce niniejszej lekcji (oraz poniżej). Co nowego mówią o Mieszku atrybuty i elementy graficzne zawarte na rysunkach w stosunku do treści przedstawionych na monecie?

R1bheDQelaWcU
Mieszko I na obrazie Jana Matejki (XIX w.).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R3D8F3xLWu7UB
Mieszko I na rycinie Walerego Eljasza‑Radzikowskiego z XIX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1Us1AUvc98ot
RAAOGLcdwqXLx
(Uzupełnij).
Denar z imieniem Misico, awers i rewers. Większość badaczy przyjmuje, że wybito go za czasów Mieszka I.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RqeMQD4DNecFA
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Na podstawie fragmentu opracowania oraz rysunku udowodnij, że zmarła osoba była chrześcijaninem. Podaj dwa argumenty.

Na podstawie fragmentu opracowania oraz opisu rysunku udowodnij, że zmarła osoba była chrześcijaninem. Podaj dwa argumenty.

Fragment opracowania historycznego

1

Poza cmentarzami grzebano również we wnętrzach kościołów – zwyczaj ten spopularyzował się w XII wieku. Zmarłych chowano w nawach i kaplicach świątyń, zarówno w grobach wziemnych, w kryptach, jak i w grobowcach. Za umieszczenie grobu w kościele, w przeciwieństwie do cmentarza, trzeba było zapłacić, dlatego pozwolić sobie na to mogli tylko ludzie zamożni. Ponadto, aby móc dostąpić zaszczytu pochówku w kościele, należało należeć do kleru lub do wyższych warstw społecznych oraz być fundatorem lub dobrodziejem danego kościoła. W ramach miejsc grzebalnych w kościele, podobnie jak na cmentarzu przykościelnym, istniał podział na miejsca lepsze i miejsca gorsze. Jak nietrudno się domyślić, najbardziej pożądanym miejscem złożenia doczesnych szczątków były okolice prezbiterium, tak aby być jak najbliżej Boga. Zwyczaj chowania zmarłych w kościołach prawdopodobnie miał związek z wiarą, że świątynia jest rodzajem bramy pomiędzy niebem a ziemią i spoczynek w jej wnętrzu przyniesie zmarłemu szybsze odpuszczenie grzechów i zbawienie.

Wygląd pochówków cmentarnych

Skoro już wiemy, gdzie chowano zmarłych, warto zastanowić się nad tym, jak ich chowano. Dzięki badaniom historyków i archeologów wiemy, że zmarłych składano do ziemi owiniętych w całuny. Niekiedy w grobach można natrafić na pozostałości konstrukcji drewnianych (szalowania wzdłużne lub pełne oraz deski spodnie i przykrywające – łączone w różnych kombinacjach) oraz trumien (kłodowych lub wykonywanych z dranic, ze ściankami prostymi lub przełamanymi). Ciało kładziono na wznak, z wyprostowanymi nogami. Układ rąk mógł być różny: od rąk wyciągniętych wzdłuż ciała po silnie zgięte w łokciach i ułożone na klatce piersiowej. Zwyczajowo pochówki orientowano na osi E–W, z głową po stronie zachodniej, tak aby w dniu sądu ostatecznego powstając z grobu, być skierowanym twarzą w stronę Boga.

D Cytat za: tekst dostępny online: historykon.pl, [08.03.2022].
R1Nm6mo6PIpfi
Pochówek w II kościele na Ostrowie Lednickim, 2. poł. X – 1. poł. XI w.
Źródło: bazhum.muzhp.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
R10XpFowQAeOE
(Uzupełnij).