Sprawdź się
Roman Bobryk pisał o Małej apokalipsie Tadeusza Konwickiego:
O przestrzeni artystycznej w Małej apokalipsie Tadeusza Konwickiego. Rekonesans[...] wędrówka bohatera powieści wielokrotnie interpretowana była przez badaczy w kategoriach drogi krzyżowej. Analogie pomiędzy tym chrześcijańskim nabożeństwem a drogą bohatera budowano przede wszystkim w oparciu o szereg aluzji zawartych w wypowiedziach postaci oraz porównaniach [...]. Motyw ten obecny jest na kartach utworu już od pierwszych stron, jako że w pierwszym akapicie narrator, przepowiadając zbliżający się koniec jego własnego świata, mówi o sobie: „czeka mnie jeszcze ostatni kilometr mojej Golgoty”.
Odtwórz 14 stacji „drogi krzyżowej” bohatera, uwzględniając najważniejsze przystanki w jego wędrówce przez Warszawę. Określ uczucia i emocje, które towarzyszyły mu w tym czasie.
Uzupełnij poniższy schemat. Wybierz odpowiedź oraz sformułuj dwa argumenty potwierdzające jej słuszność.
Wyjaśnij metaforyczny sens stwierdzenia bohatera Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego:
Mała WarszawaNie oczekujcie Antychrysta – mówi bohater książki – bo on już jest na ziemi. Antychryst rozcieńczony, rozdrobniony, zgranulowany. Miniantychryst w każdym z was i we mnie
Bohater Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego jest przedstawicielem inteligencji. Dokonaj analizy sposobu ukazywania tego typu bohaterów w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Zwróć uwagę na sposób kreacji bohaterów, cechy ich charakteru, elementy wyróżniające poszczególne postaci.
Omów najistotniejsze zmiany w sposobie kreowania postaci inteligenta w polskiej literaturze oraz wskaż możliwe przyczyny ich wystąpienia.
Wyobraź sobie, że towarzyszysz głównemu bohaterowi powieści Tadeusza Konwickiego w jego wędrówce przez Warszawę. Opisz ją ze swojej perspektywy, zastanów się, o czym moglibyście rozmawiać, jakie uczucia i emocje wywołałyby w tobie kolejne wydarzenia opisane w powieści (tekst na 200‑300 słów).