Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1E4wAAUfctoj11
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. Negatywne oceny powstania styczniowego były związane przede wszystkim z materialnymi i politycznymi konsekwencjami, które musieli ponieść Polacy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ocena powstania styczniowego w twórczości polskich pozytywistów zdecydowanie odbiegała od tej formułowanej przez żyjących jeszcze twórców poprzedniej generacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pozytywiści dopatrywali się przyczyn wybuchu powstania przede wszystkim w literaturze romantycznej, wpływającej na sposób postrzegania patriotyzmu przez Polaków. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Apologeci powstania styczniowego zwracali uwagę, że umocniło ono poczucie narodowej przynależności wśród Polaków. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mitologizację oraz sakralizację powstania styczniowego w tekstach literackich Eliza Orzeszkowa postrzegała jako sposób na dawanie nadziei pokoleniu doświadczonemu powstańczą klęską. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Strażnikami pamięci o powstaniu styczniowym jako bohaterskim narodowym zrywie stali się przede wszystkim tzw. stańczycy krakowscy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Większość pozytywistów chcących dokonać rozrachunku z powstaniem styczniowym sięgała w swoich utworach po tzw. kostium historyczny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poglądy Bolesława Prusa i Elizy Orzeszkowej dotyczące oceny powstania styczniowego były zbieżne i wiązały się z ich osobistymi doświadczeniami. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, w jaki sposób legenda powstania styczniowego ewoluowała w pokoleniu pozytywistów.

R6o3VS1UmVuLj
(Uzupełnij).
bg‑gray1

Tekst do ćwiczeń 3., 4. i 5.

Adam Asnyk W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku

(fragmenty)

Ruchliwe fale czasu nie zatarły
Twych krwawych śladów, o nieszczęścia roku!
Dotąd w swej grozie posępnej zamarły
Ciężysz nad nami – i z przeszłości mroku
Przez lat szeregi kroczysz, widmo blade,
Wlokąc za sobą, jak całun – zagładę.

Wieleż to razy ciebie przeklinano,
A z tobą marzeń zdradliwych ponętę;
Za każdą świeżą z ręki wroga raną
Zawsze twe imię wracało przeklęte
I zamrażało żywsze serc porywy
Krzykiem zwątpienia i bojaźni mściwej.

Z twoich doświadczeń czerpano nauki
I niewolnicze wysławiano cnoty,
Gaszono skrzętnie święty żar – dopóki
Męskim zapałem tchnęła pierś heloty,
Sądząc, że lekiem najlepszym na rany
Jest gwałt polskiemu uczuciu zadany.

Za twoje grzechy Polskę z mieczem w dłoni
Z szat obnażono jak jawnogrzesznicę
I urągano, że praw swoich broni,
I z ran szydzono, i plwano jej w lice,
I z czci ją chciano odrzeć do ostatka,
Jakby to była nie ich własna matka!

Wszystko to w spadku zostało po tobie:
Grzeszne ofiary i grzeszniejsza skrucha,
Bunt tych, co widząc malejące już ciało,
Śmieli doradzać samobójstwo ducha -
I więzy, które mocniej się nam wpiły,
I łzy palące... i wstyd... i mogiły...

A jednak pamięć obchodzimy twoją,
Jak ci, co dawno z niedolą zbratani,
Nieszczęściu w oczy spojrzeć się nie boją
I nawet z ciemnej wynoszą otchłani
Tę nieśmiertelną nadzieję, co z dala
Pracę pokoleń wiąże i utrwala.

My obchodzimy twą rocznicę smętną,
Bo dawnych zwycięstw święcić dziś nie śmiemy;
Niewolnik, hańby swej noszący piętno,
W rocznicę chwały ojców stoi niemy –
A tylko ta mu droga jest i święta,
W której sam skruszyć chciał krzywdzące pęta.

My obchodzimy w twym żałobnym święcie
Najbliższą z naszych dziejowych pamiątek
I rycerskiego rapsodu zamknięcie,
Tego rapsodu, co jak krwawy wątek
Przebiegał dziejów pogrobowych kartę,
Zbrojąc wciąż serca pokoleń uparte.

[...]

W twardej nieszczęścia urobione szkole,
Zrzekło się marzeń zdradliwych słodyczy;
Krępuje skrzydła młodości sokole,
W każdym porywie z siłami się liczy –
I wchodzi z prądem dziejowym w przymierza,
Biorąc w rachubę instynkt i moc zwierza.

Spragnione prawdy, za nią jedną goni,
Choćby nią miało zatruć czyste zdroje,
Gdyż pragnie świeżej doszukać się broni,
Z którą by mogło przyszłe staczać boje –
A w tej pogoni – stopą nieoględną
Depcze wawrzyny, co na grobach więdną.

To pokolenie, milczące i smutne,
Daleko myślą od dawnych odeszło;
Oskarża serca miłością rozrzutne
I lekceważy ich zasługę przeszłą,
Nie wiedząc nawet, ile w niej się mieści
Wielkich poświęceń, cnoty i boleści.

Myśmy przez piękność, sercami odczutą,
W dobra i prawdy chcieli wejść krainę,
A oto kończym nasze dni pokutą,
Zbyt śmiałych lotów opłakując winę...
Nie może m jednak bez goryczy patrzeć,
Widząc, jak chcecie ślad przeszłości zatrzeć.

Lecz chociaż droga nasza się rozchodzi,
A chłód wasz lodem spada nam na serce –
My błogosławim wam, rycerze młodzi,
Narodowego długu spadkobiercę,
I na trud przyszłych, mozolnych wyzwoleń
Niesiem życzenia gasnących pokoleń.

Idźcie, jak światła przystoi czcicielom,
Oświecać drogi ludzkiego pochodu
Ku coraz wyższym i jaśniejszym celom!
Szukajcie prawdy dla swego narodu,
Ażeby przez nią posiąść mógł helota
Stracone piękno i dobro żywota.

Lecz wiedzcie: prawda, której wy szukacie,
Jest jak Proteusz kryjący się zdradnie,
Który wciąż swoje odmienia postacie,
Gdy śmiały nurek w głębi go napadnie,
I pokolenia ciekawych żeglarzy
Coraz to nową odpowiedzią darzy...

345 Źródło: Adam Asnyk, W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku. [źródło: https://literat.ug.edu.pl/asnyk/085.htm].
11
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z fragmentem utworu Adama Asnyka napisanego z okazji dwudziestej piątej rocznicy wybuchu powstania styczniowego. Sformułuj dwa argumenty, za pomocą których udowodnisz, że stosunek podmiotu lirycznego do powstania styczniowego jest ambiwalentny.
Zapoznaj się z fragmentem utworu Adama Asnyka napisanego z okazji dwudziestej piątej rocznicy wybuchu powstania styczniowego. Sformułuj dwa argumenty, za pomocą których udowodnisz, że stosunek podmiotu lirycznego do powstania styczniowego jest ambiwalentny.
R1CzuImCVcMAF
(Uzupełnij).
RfU9f2zBEo1zL11
Ćwiczenie 4
Uporządkuj stwierdzenia oddające stosunek podmiotu lirycznego do młodego oraz starego pokolenia. młode pokolenie Możliwe odpowiedzi: 1. rewolucjoniści, 2. racjonaliści, 3. scjentyści, 4. romantycy, 5. utylitaryści, 6. kontestatorzy, 7. idealiści, 8. materialiści, 9. realiści stare pokolenie Możliwe odpowiedzi: 1. rewolucjoniści, 2. racjonaliści, 3. scjentyści, 4. romantycy, 5. utylitaryści, 6. kontestatorzy, 7. idealiści, 8. materialiści, 9. realiści
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij znaczenie ostatniej zwrotki utworu Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku. Nie cytuj.

Adam Asnyk W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku

Lecz wiedzcie: prawda, której wy szukacie,
Jest jak Proteusz kryjący się zdradnie,
Który wciąż swoje odmienia postacie,
Gdy śmiały nurek w głębi go napadnie,
I pokolenia ciekawych żeglarzy
Coraz to nową odpowiedzią darzy…

lecz Źródło: Adam Asnyk, W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku. [źródło: https://literat.ug.edu.pl/asnyk/085.htm].
R1S8DUC3MBWlV
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z wierszem Marii Konopnickiej Zakończenie. Wyjaśnij, jaką funkcję przypisuje podmiot liryczny „narodowym bojom”.
Zapoznaj się z wierszem Marii Konopnickiej Zakończenie. Wyjaśnij, jaką funkcję przypisuje podmiot liryczny „narodowym bojom”.
Maria Konopnicka Zakończenie

O, niech święcą się twe słowa,
Ty dzielny Litwinie!
— Jeszcze Polska nie zginęła,
I nigdy nie zginie!

Ta za wolność krew przelana,
Te trudy i boje,
To, Ojczyzno ukochana
Jest dziedzictwo twoje.

Z dziada ono i z pradziada
Na ojce, na syny,
Narodową schedą spada,
Pamiętnymi czyny!

O, wy boje narodowe,
Wyście naszą chwałą!
Wyście siewem tej przyszłości,
W którą idziem śmiało!

Każda grudka naszej ziemi
Chrzest już wzięła krwawy,
Wola, Grochów, Ostrołęka,
I mury Warszawy.

O, podnieśmy w górę czoła —
Serca wznieśmy czyste —
A gdy na nas kraj zawoła,
— Błogosław nam Chryste!

Święć się, święć się twoje słowo,
Dzielny ty Litwinie!
— Jeszcze Polska nie zginęła,
I nigdy nie zginie!

[ Jan Sawa]

cw6 Źródło: Maria Konopnicka, Zakończenie, [w:] tejże, Śpiewnik historyczny, Warszawa 1979, s. 24.
R1Z8tb8BKZKJL
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentem Omyłki Bolesława Prusa, w którym ma miejsce dyskusja pomiędzy dawnymi przyjaciółmi dotycząca ich stosunku do powstania. Napisz, jaka ocena zrywów narodowowyzwoleńczych wyłania się z tej rozmowy oraz w jaki sposób koresponduje ona z poglądami samego autora opowiadania.
Zapoznaj się z fragmentem Omyłki Bolesława Prusa, w którym ma miejsce dyskusja pomiędzy dawnymi przyjaciółmi dotycząca ich stosunku do powstania. Napisz, jaka ocena zrywów narodowowyzwoleńczych wyłania się z tej rozmowy oraz w jaki sposób koresponduje ona z poglądami samego autora opowiadania.
Bolesław Prus Omyłka

(fragment)

— Służyliśmy razem, pamiętasz? Odznaczyliśmy się jednakowo… A kiedy wyszliśmy z kraju, cierpiałem nędzę gorszą niż dziesięciu takich jak ty. Powiedzże teraz: na jakiej zasadzie ty robisz się moim spowiednikiem i obiecujesz mi odpuszczenie win?… Jakich?… Nazwij człowieka spomiędzy żywych czy umarłych, który by jedną łzę uronił z mego powodu?… Nie zważaj na tych świadków — dodał, wskazując na matkę i brata. Owszem, niech dowiedzą się, co myśleć o mnie…
Nauczyciel wystąpił krok naprzód.
— Prawda — odparł — służyliśmy razem. Byłeś waleczny i zdolny. Ale na emigracji szatan cię opętał…
— No, i cóż zrobił ze mną ten szatan?
— Siałeś niezgodę… osłabiałeś ducha…
— A tak — westchnął starzec. — Ja osłabiałem, ale za to wy umacnialiście go. Zaręczaliście, że pomogą Francuzi; ja twierdziłem, że nie pomogą. Czy pomogli?… Wierzyliście w ruch piętnastu milionów chłopów, a ja nie wierzyłem. Gdzież dzisiaj są te miliony?… Dowodziliście, że rękami weźmiecie karabiny, a karabinami armaty, a ja was przekonywałem, że sto karabinów znaczy więcej aniżeli tysiąc gołych rąk. Zakrzyczeliście mnie. A teraz… masz odpowiedź!…
I wskazał krwawe piętna chustki, którą brat miał związane czoło.
Nauczyciel spuścił głowę. Matka przytulona do brata drżała, a mnie zdawało się, że między dwoma starcami odbywa się jakiś wielki sąd.
— I to nazywa się zdradą? — mówił gość z uniesieniem. — Wypowiadać swoje przekonania jest obowiązkiem obywatelskim i dopiero wy zrobiliście z tego występek. Powiesz, że niezgadzanie się z wolą ogółu psuje karność publiczną; ale czy to wy byliście ogółem? Byliście partią i ja partią, a przecież ja was nie nazywałem zdrajcami.

cw7 Źródło: Bolesław Prus, Omyłka, Warszawa 2001, s. 14.
R1Oru5QYB3cKJ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z opisami rysunków autorstwa Artura Grottgera z cyklu Lithuania. Wybierz spośród omówionych wyżej tekstów ten, który najlepiej koresponduje ze sposobem, w jaki malarz zaprezentował powstanie styczniowe. Uzasadnij swój wybór, formułując dwa argumenty.
Zapoznaj się z opisami rysunków autorstwa Artura Grottgera z cyklu Lithuania. Wybierz spośród omówionych wyżej tekstów ten, który najlepiej koresponduje ze sposobem, w jaki malarz zaprezentował powstanie styczniowe. Uzasadnij swój wybór, formułując dwa argumenty.
RyZPdbRjg1Oec
Artur Grottger, Przysięga z cyklu Lithuania, 1864
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RC5g180GThDUR
Artur Grottger, Bój z cyklu Lithuania, 1866
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RgszgKs9oEOQm
(Uzupełnij).
Polecenie 1
Polecenie 2
Rt4RaEqp5wS5h
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Stwórz podsumowującą mapę myśli, na której zaprezentujesz najważniejsze argumenty twórców czarnej oraz złotej legendy powstania styczniowego. Odwołaj się do tekstów przeczytanych w trakcie wykonywania poprzednich zadań.

RJVIctfGfvdLH
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Ocena powstania styczniowego
    • Elementy należące do kategorii Ocena powstania styczniowego
    • Nazwa kategorii: Twórcy Czarnej legendy
      • Elementy należące do kategorii Twórcy Czarnej legendy
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Twórcy Czarnej legendy
    • Nazwa kategorii: Twórcy Złotej legendy
      • Elementy należące do kategorii Twórcy Złotej legendy
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Twórcy Złotej legendy
      Koniec elementów należących do kategorii Ocena powstania styczniowego
Praca domowa

Zapoznaj się z wypowiedzią Michała Klimeckiego. Następnie ustosunkuj się do niej, formułując dwa argumenty, w których odniesiesz się do wybranych tekstów kultury pochodzących z różnych epok.

Michał Klimecki Nowe spojrzenie na polskie powstania narodowe

Wielkie narodowe powstania stworzyły sytuację, w której Polacy nie widzieli już przyszłości swojego narodu bez niepodległego państwa. Na powstania nie można patrzeć tylko i wyłącznie przez pryzmat olbrzymich strat, zniszczenia dorobku materialnego, pewnego przygnębienia, traumy narodowej. Trzeba na to patrzeć jak na wielkie dziedzictwo, które wychowuje kolejne pokolenia.

zd Źródło: Michał Klimecki, Nowe spojrzenie na polskie powstania narodowe, [w:] Niepodległość i Pamięć, 2015, s. 399.