Sprawdź się
Filozofem, o którym kolokwialnie mówi się, że był ostatnim człowiekiem wiedzącym wszystko, był...
- Arystoteles ze Stagiry.
- Jean Le Rond d’Alembert.
- Denis Diderot.
- Gottfried Wilhelm Leibniz.
Do grona encyklopedystów należeli...
- Jean Le Rond d’Alembert.
- Denis Diderot.
- Gottfried Wilhelm Leibniz.
- Moritz Schlick.
- Rudolf Carnap.
- Otto Neurath.
Poniższa tabela zawiera twierdzenia dotyczące filozofii. Oceń ich prawdziwość.
| Twierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Narodziny filozofii europejskiej łączymy z wyczerpaniem się religijno-mitologicznego wyjaśniania zjawisk i opisywania świata. | □ | □ |
| Fizyka i biologia oraz inne nauki ścisłe nie mają nic wspólnego z filozofią. | □ | □ |
| Wielka Encyklopedia była przedsięwzięciem ponadnarodowym i uniwersalnym. | □ | □ |
| Przedstawiciele Koła Wiedeńskiego chcieli stworzyć uniwersalną naukę, stanowiącą podsumowanie ogółu ludzkiej wiedzy. | □ | □ |
| Założenia filozoficzne Koła Wiedeńskiego nazywamy empiryzmem logicznym. | □ | □ |
Wskaż zdanie, które błędnie opisuje proces powstawania dzieła nazywanego Wielką Encyklopedią Francuską.
- Samo wydanie Wielkiej Encyklopedii było rozłożone na kilka lat, a później powstawały jej poprawione i wzbogacone wersje.
- D'Alembert i Diderot włożyli największy wkład w proces jej powstania.
- Celem Wielkiej Encyklopedii było ukazanie wiedzy ludzkiej w całości.
- W powstaniu Wielkiej Encyklopedii brali udział tylko myśliciele francuscy i tylko filozofowie.
- Wielka Encyklopedia została wydana tylko raz i tylko we Francji.
Zaznacz zdania, które błędnie opisują proces powstawania dzieła, które nazywamy Wielką Encyklopedią Francuską.
- Samo wydanie Wielkiej Encyklopedii było rozłożone na kilka lat, a później powstawały jej poprawione i wzbogacone wersje.
- D'Alembert i Diderot włożyli największy wkład w proces jej powstania.
- Celem Wielkiej Encyklopedii było ukazanie wiedzy ludzkiej w całości.
- W powstaniu Wielkiej Encyklopedii brali udział tylko myśliciele francuscy i tylko filozofowie.
- Wielka Encyklopedia została wydana tylko raz i tylko we Francji.
Przedstawicielem polskiej filozofii pozytywnej nie był...
- Józef Supiński.
- Julian Ochorowicz.
- Ludwik Gumplowicz.
- Władysław Kozłowski.
- Adam Mickiewicz.
- Franciszek Salezy Krupiński.
Własnymi słowami odpowiedz, jak Krupiński odpowiada na zarzut ateizmu pod adresem filozofii pozytywnej.
Własnymi słowami wyjaśnij, co mieli na myśli pozytywiści, gdy postulowali uprawianie filozofii jako „nauki nauk”.
Przeczytaj poniższą wypowiedź Krupińskiego, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają jej treść.
Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Krupińskiego, a następnie wybierz zdania, które poprawnie oddają jej treść.
Szkoła pozytywnaNa zarzut materializmu czyniony szkole pozytywnej tyle odpowiadamy. Przez materializm rozumiemy naukę, która twierdzi, że materia jest jedyną przyczyną wszechrzeczy, że dusza ludzka jest tylko funkcją mózgu, a myśl takim jego produktem jak np. żółć wątroby. Jest to dogmatyzm zarówno szkodliwy ścisłej nauce, jak i moralności; że zaś szkoła pozytywna nie zna dogmatyzmu i o niczym a priori [bez doświadczenia, zbadania] nie wyrokuje, zaczem nie można twierdzić, że materia jest ostatecznym faktem (…), obok którego nic nie istnieje, ani też że dusza ludzka jest tylko pewnym stanem, czyli, jak mówią, pewną funkcją mózgu. Jeżeli zaś który z tak zwanych pozytywistów, uczył tak jak materialiści, może być niewątpliwie do nich zaliczany.
Źródło: F.S. Krupiński, Szkoła pozytywna, [w:] Biblioteka Warszawska. Pismo poświęcone naukom, sztukom i przemysłowi, t. 3, Warszawa 1868, s. 462.
- Zdaniem pozytywistów myśl jest takim samym produktem mózgu, jak żółć jest produktem wątroby.
- Pozytywiści nie przyjmują materializmu a priori.
- Pozytywiści uznają pozamaterialne przyczyny, zjawiska, a nawet przedmioty, jeśli da się je zweryfikować naukowo.
- Pomiędzy pozytywistami również mogą znajdować się materialiści.