Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. W teorii iluminizmu akt poznawczy ma charakter...

RWmL6v34nQDlS
Możliwe odpowiedzi: 1. racjonalny, 2. intuicyjny, 3. zmysłowy, 4. nadprzyrodzony
1
Ćwiczenie 2

Dopasuj pojęcia do definicji.

RUgleRChYLefm
intelektualizm Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek poznaje i podejmuje decyzje, posługując się przede wszystkim intelektem., 2. Siły nadprzyrodzone ingerują w działanie świata., 3. Poznanie odbywa się za pomocą zmysłów., 4. Główną przyczyną działań człowieka jest wola. sensualizm Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek poznaje i podejmuje decyzje, posługując się przede wszystkim intelektem., 2. Siły nadprzyrodzone ingerują w działanie świata., 3. Poznanie odbywa się za pomocą zmysłów., 4. Główną przyczyną działań człowieka jest wola. supranaturalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek poznaje i podejmuje decyzje, posługując się przede wszystkim intelektem., 2. Siły nadprzyrodzone ingerują w działanie świata., 3. Poznanie odbywa się za pomocą zmysłów., 4. Główną przyczyną działań człowieka jest wola. woluntaryzm Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek poznaje i podejmuje decyzje, posługując się przede wszystkim intelektem., 2. Siły nadprzyrodzone ingerują w działanie świata., 3. Poznanie odbywa się za pomocą zmysłów., 4. Główną przyczyną działań człowieka jest wola.
1
Ćwiczenie 3

Spośród wymienionych tez wybierz te, które są zgodne z teorią poznania Augustyna.

R16CVIKBEzZy4
Możliwe odpowiedzi: 1. Poznanie prawdy jest przyrodzoną właściwością ludzkiego rozumu., 2. Poznanie prawdy jest aktem łaski., 3. Warunkiem poznania jest wiara., 4. Boga można poznawać poprzez Jego wpływ na stworzenie., 5. Jedynym, co warto poznawać. są Bóg i dusza., 6. Zmysły dostarczają człowiekowi pewnej wiedzy o świecie, który go otacza, a rozum – o duszy., 7. Kryterium prawdziwości, które muszą spełnić prawdy wiary, jest rozum.

Tekst A

Augustyn Aureliusz Solilokwia

– Chcę poznać Boga i duszę.
– Czy nic więcej?
– Nic zgoła. […] 
– Szukam […] prawdy, w którą mógłbym uwierzyć. Możemy powiedzieć słusznie, że wierzymy we wszystko to, co wiemy, ale nie możemy twierdzić, że wiemy wszystko to, w co wierzymy.
– Odrzucasz więc w tym wypadku wszelkie świadectwo zmysłów?
– Całkowicie odrzucam.
– A tego przyjaciela, o którym mówisz, że go dotąd nie znasz, chcesz poznać zmysłami, czy rozumem?
– Ta wiedza o nim, którą dały mi zmysły, o ile dają one jakąkolwiek wiedzę, jest licha i już mi nie wystarczy, rozumem natomiast usiłuję sięgnąć do tego, co czyni z niego mego przyjaciela, to jest do samej jego duszy.

augustyn Źródło: Augustyn Aureliusz, Solilokwia.
11
Ćwiczenie 4

Odpowiedz na pytania:

R1PS1OBzionoc
A. Dlaczego zmysły nie wystarczają do poznania Boga i duszy? Wskaż dwa powody. (Uzupełnij). B. Na czym polega wpływ sceptycyzmu na wyrażone tu poglądy teoriopoznawcze Augustyna? (Uzupełnij).

Tekst B

Augustyn Solilokwia

Umysł bowiem ma jakby oczy – są nimi wewnętrzne zmysły duszy, a niewątpliwe prawdy nauki są niczym przedmioty, które musi oświecić słońce, aby stały się widzialnymi, jak na przykład ziemia i inne rzeczy ziemskie. Sam zaś Bóg jest tym, który oświeca. Ja – rozum – jestem tym w umyśle, czym w oczach jest wzrok. Nie dość bowiem mieć oczy, aby patrzeć, patrzenie nie wystarczy, aby widzieć. Trzech zatem rzeczy potrzebuje dusza: musi mieć oczy, którymi by umiała dobrze się posługiwać, musi patrzeć, musi widzieć. Zdrowymi oczami jest myśl nie skalana żadną zmazą ciała, to znaczy uwolniona już i oczyszczona od pożądań rzeczy ziemskich. Czystość tę na początku może dać duszy jedynie wiara. Widzieć bowiem może tylko dusza zdrowa; jeśli więc nie uwierzy, że inaczej nie ujrzy tego światła, którego nie można jej pokazać, póki jest jeszcze dotknięta chorobą i splamiona występkami, nie będzie się starała o zdrowie.

augustyn2 Źródło: Augustyn, Solilokwia.
211
Ćwiczenie 5

1) Czy umysł poznaje prawdę na drodze rozumowania, czy też za pomocą bezpośredniego wglądu w prawdę? Odpowiedź zapisz w postaci krótkiej notatki.

RuFQZu69u4BCp
(Uzupełnij).

2) Wybierz z fragmentu cytat, który uzasadnia twój wybór (zaznacz zielonym kolorem).

R8vXq8g8wFmFn
Umysł bowiem ma jakby oczy – są nimi wewnętrzne zmysły duszy, a niewątpliwe prawdy nauki są niczym przedmioty, które musi oświecić słońce, aby stały się widzialnymi, jak na przykład ziemia i inne rzeczy ziemskie. Sam zaś Bóg jest tym, który oświeca. Ja – rozum – jestem tym w umyśle, czym w oczach jest wzrok. Nie dość bowiem mieć oczy, aby patrzeć, patrzenie nie wystarczy, aby widzieć. Trzech zatem rzeczy potrzebuje dusza: musi mieć oczy, którymi by umiała dobrze się posługiwać, musi patrzeć, musi widzieć. Zdrowymi oczami jest myśl nie skalana żadną zmazą ciała, to znaczy uwolniona już i oczyszczona od pożądań rzeczy ziemskich. Czystość tę na początku może dać duszy jedynie wiara. Widzieć bowiem może tylko dusza zdrowa; jeśli więc nie uwierzy, że inaczej nie ujrzy tego światła, którego nie można jej pokazać, póki jest jeszcze dotknięta chorobą i splamiona występkami, nie będzie się starała o zdrowie.
RDIGsM79O3nrE
Umysł bowiem ma jakby oczy – są nimi wewnętrzne zmysły duszy, a niewątpliwe prawdy nauki są niczym przedmioty, które musi oświecić słońce, aby stały się widzialnymi, jak na przykład ziemia i inne rzeczy ziemskie. Sam zaś Bóg jest tym, który oświeca. Ja – rozum – jestem tym w umyśle, czym w oczach jest wzrok. Nie dość bowiem mieć oczy, aby patrzeć, patrzenie nie wystarczy, aby widzieć. Trzech zatem rzeczy potrzebuje dusza: musi mieć oczy, którymi by umiała dobrze się posługiwać, musi patrzeć, musi widzieć. Zdrowymi oczami jest myśl nie skalana żadną zmazą ciała, to znaczy uwolniona już i oczyszczona od pożądań rzeczy ziemskich. Czystość tę na początku może dać duszy jedynie wiara. Widzieć bowiem może tylko dusza zdrowa; jeśli więc nie uwierzy, że inaczej nie ujrzy tego światła, którego nie można jej pokazać, póki jest jeszcze dotknięta chorobą i splamiona występkami, nie będzie się starała o zdrowie. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Do poglądów teoriopoznawczych którego z filozofów greckich odwołuje się ta idea?

RXgvKaWPpMom5
Możliwe odpowiedzi: 1. Heraklita., 2. Parmenidesa., 3. Platona., 4. Plotyna.
31
Ćwiczenie 7

Wskaż dwa warunki, od których zależy, zgodnie z tekstem, poznanie prawdy, a następnie odpowiedz na pytania.

R1YdDYcf72p6D
Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg i wiara, 2. wiara i czystość, 3. Bóg i zmysły, 4. wiara i zmysły
R3bh45VtAWA7W
Odwołując się do fragmentu Tekstu B zaznaczonego w tekście kursywą, określ, jaki jest według Augustyna związek moralności i poznania. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Odwołując się do tekstu źródłowego i całości lekcji, zdecyduj, czy każdy człowiek może według Augustyna poznać Boga i duszę? Czy zależy to tylko od człowieka?

R18QTq69tCkoV
(Uzupełnij).