Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższe stwierdzenia i zaznacz, które z nich są prawdziwe.

RlN0Kjy6O2i3S
I wojna światowa spowodowała duże zmiany demograficzne na ziemiach polskich. Możliwe odpowiedzi:
Prawda,
Fałsz. I wojna światowa spowodowała porównywalny ubytek ludności we wszystkich trzech zaborach. Możliwe odpowiedzi:
Prawda,
Fałsz. Znaczne straty ludnościowe były wyłącznie wynikiem działań wojennych. Możliwe odpowiedzi:
Prawda,
Fałsz. Jedną z konsekwencji I wojny światowej na ziemiach polskich było załamanie produkcji na wsiach i dramatyczny wzrost osób bezrobotnych wśród rolników. Możliwe odpowiedzi:
Prawda,
Fałsz. Wynikiem I wojny światowej było to, że ludność zamieszkująca ziemie polskie była prawie jednolita pod względem narodowościowym. Możliwe odpowiedzi:
Prawda,
Fałsz. Konsekwencją I wojny światowej były zmiany w strukturze zatrudnienia. Możliwe odpowiedzi:
Prawda,
Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z dwoma tekstami satyrycznymi. Dotyczą one sytuacji podczas I wojny światowej, ale problem w nich opisany nie zniknął wraz z zakończeniem działań wojennych na frontach. Określ, do jakich następstw I wojny światowej na ziemiach polskich nawiązują. Czy twoim zdaniem był to poważny problem? Uzasadnij odpowiedź.

– Miała Pani na święta danie mięsne?
– Owszem, miałam drób.
– Indora, gęś?
– Nie, kurczaka.
– Ciekawam, ile kosztował?
– 40 fenygów.
– Co znowu, żartuje pani, gdzie?
– Za kartki w sklepie mięsnym.
– Ależ tam tylko za bonami sprzedawano jaja po tej cenie.
– Toteż ja kupiła jajko, w którym był już kurczak

B Cytat za: Andrzej Chwalba, Wielka wojna Polaków 1914–1918, PWN, Warszawa 2018, s. 397–398.

Stało się wczoraj w obiadową godzinę
Słuchajcie ludzie ową nowinę
Przy Starym Rynku widać gromadę
Biją się ludzie o marmoladę
I tutaj każdy używa rady
By można się docisnąć i dostać marmolady

B Cytat za: Andrzej Chwalba, Wielka wojna Polaków 1914–1918, PWN, Warszawa 2018, s. 397–398.
RBAoHBsxRI28l
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższymi fragmentami i wykonaj polecenia.

A
Tylko ok. 14% […] potrafiło znaleźć po wojnie zatrudnienie w zdewastowanych przedsiębiorstwach.

B
[…] straty były widoczne przede wszystkim przez ugorowanie coraz większego areału ziemi, które pod koniec wojny sięgnęło powierzchni 4,5 mln ha.

C
[…] duże straty spowodowała rozwijająca się jesienią 1918 r. epidemia grypy (tzw. hiszpanka), ale i inne choroby zakaźne (ospa, dur brzuszny, czerwonka), właściwie nieodnotowywane już na początku XX wieku na ziemiach polskich poza odosobnionymi przypadkami.

D
Najbardziej dotkliwe straty poniesiono w infrastrukturze, w wyniku zarówno wywózki przez Rosjan wyposażenia zakładów w 1915 r., jak i konfiskat niemieckich.

E
Bezrobocie rejestrowane po wojnie sięgało, w połowie 1919 r., przy stałej tendencji rosnącej, ok. 350 tys. osób i zaczęło się zmniejszać dopiero po masowych powołaniach do armii polskiej na przełomie 1919 i 1920 r.

F
[Nastąpił] spadek przyrostu naturalnego, które w Królestwie Polskim w latach 1915‑1918 osiągnął współczynnik -0,5 […]. Jeszcze wyższy spadek tego współczynnika notowano w zaborze pruskim i na Górnym Śląsku, w których liczbę tę podwyższały straty na froncie Polaków walczących w armii niemieckiej.

G
W instytucjonalnym szkolnictwie wyższym […] zaczęły się kształtować nowe polskie uczelnie, które mogły stopniowo przejmować zadania edukacyjne i kształcić kadry niezbędne później w odbudowie państwa polskiego.

H
Ilość pieniędzy na rynku w 1918 r., w porównaniu z rokiem 1914 r., wzrosła ponad jedenastokrotnie, co oznaczało utratę zaufania do marki polskiej, powiązanej kursowo z walutą niemiecką.

I
Na skutek braku pracy następowała szybka pauperyzacja ludności, szczególnie w miastach, oraz radykalizacja nastrojów społecznych.

J
W dniu 10 listopada 1918 r. Rada Regencyjna przekazała władzę nad Królestwem Polskim Józefowi Piłsudskiemu po jego powrocie z więzienia.

K
Dzieci w szkołach miejskich zostały zobowiązane do zbierania pestek, liści pokrzywy, liści drzew, które były używane po wysuszeniu bądź jako dodatek do mąki, bądź bezpośrednio do przygotowywanych posiłków.

Indeks dolny Źródło fragmentów: Ryszard Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, PWN, Warszawa 2014, s. 65–67. Indeks dolny koniec

RpOwbiQ7hQ9ll
Dopasuj fragmenty do właściwej kategorii następstw I wojny światowej. Następstwa społeczne Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A  Następstwa gospodarcze Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A  Pasuje do obu kategorii następstw Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A
Rk8LQDkUwuNYZ
Określ, o jakim zjawisku jest mowa we fragmencie H. Oceń jego skutki. (Uzupełnij) Dopisz dwa jeszcze skutki I wojny światowej. Staraj się utrzymać tekst w podobnej stylistyce pracy naukowej. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższy tekst i wstaw w odpowiednie miejsca fragmenty z poprzedniego zadania. Pamiętaj, że nie wszystkie pasują. Fragmenty B i E zostały wstawione.

RqZQ5iHMRIQlv
Stan zdrowia w dużej mierze niedożywionego społeczeństwa polskiego był gorszy niż przed wybuchem wojny. (tu wybierz) 1. I. Na skutek braku pracy następowała szybka pauperyzacja ludności, szczególnie w miastach, oraz radykalizacja nastrojów społecznych, 2. K. Dzieci w szkołach miejskich zostały zobowiązane do zbierania pestek, liści pokrzywy, liści drzew, które były używane po wysuszeniu bądź jako dodatek do mąki, bądź bezpośrednio do przygotowywanych posiłków., 3. D. Najbardziej dotkliwe straty poniesiono w infrastrukturze, w wyniku zarówno wywózki przez Rosjan wyposażenia zakładów w 1915 r., jak i konfiskat niemieckich., 4. C. […] duże straty spowodowała rozwijająca się jesienią 1918 r. epidemia grypy (tzw. hiszpanka), ale i inne choroby zakaźne (ospa, dur brzuszny, czerwonka), właściwie nieodnotowywane już na początku XX wieku na ziemiach polskich poza odosobnionymi przypadkami, 5. A. Tylko ok. 14% […] potrafiło znaleźć po wojnie zatrudnienie w zdewastowanych przedsiębiorstwach., 6. F. [Nastąpił] spadek przyrostu naturalnego, które w Królestwie Polskim w latach 1915–1918 osiągnął współczynnik -0,5 […]. Jeszcze wyższy spadek tego współczynnika notowano w zaborze pruskim i na Górnym Śląsku, w których liczbę tę podwyższały straty na froncie Polaków walczących w armii niemieckiej.. Wpływały one na ujemny bilans demograficzny. (tu wybierz) 1. I. Na skutek braku pracy następowała szybka pauperyzacja ludności, szczególnie w miastach, oraz radykalizacja nastrojów społecznych, 2. K. Dzieci w szkołach miejskich zostały zobowiązane do zbierania pestek, liści pokrzywy, liści drzew, które były używane po wysuszeniu bądź jako dodatek do mąki, bądź bezpośrednio do przygotowywanych posiłków., 3. D. Najbardziej dotkliwe straty poniesiono w infrastrukturze, w wyniku zarówno wywózki przez Rosjan wyposażenia zakładów w 1915 r., jak i konfiskat niemieckich., 4. C. […] duże straty spowodowała rozwijająca się jesienią 1918 r. epidemia grypy (tzw. hiszpanka), ale i inne choroby zakaźne (ospa, dur brzuszny, czerwonka), właściwie nieodnotowywane już na początku XX wieku na ziemiach polskich poza odosobnionymi przypadkami, 5. A. Tylko ok. 14% […] potrafiło znaleźć po wojnie zatrudnienie w zdewastowanych przedsiębiorstwach., 6. F. [Nastąpił] spadek przyrostu naturalnego, które w Królestwie Polskim w latach 1915–1918 osiągnął współczynnik -0,5 […]. Jeszcze wyższy spadek tego współczynnika notowano w zaborze pruskim i na Górnym Śląsku, w których liczbę tę podwyższały straty na froncie Polaków walczących w armii niemieckiej. Wywiezienie przez Rosjan dużej części wyposażenia zakładów przemysłowych z Królestwa Polskiego, a potem rabunkowa polityka niemiecka spowodowały nie tylko załamanie produkcji, ale także raptowny spadek zatrudnienia robotników. (tu wybierz) 1. I. Na skutek braku pracy następowała szybka pauperyzacja ludności, szczególnie w miastach, oraz radykalizacja nastrojów społecznych, 2. K. Dzieci w szkołach miejskich zostały zobowiązane do zbierania pestek, liści pokrzywy, liści drzew, które były używane po wysuszeniu bądź jako dodatek do mąki, bądź bezpośrednio do przygotowywanych posiłków., 3. D. Najbardziej dotkliwe straty poniesiono w infrastrukturze, w wyniku zarówno wywózki przez Rosjan wyposażenia zakładów w 1915 r., jak i konfiskat niemieckich., 4. C. […] duże straty spowodowała rozwijająca się jesienią 1918 r. epidemia grypy (tzw. hiszpanka), ale i inne choroby zakaźne (ospa, dur brzuszny, czerwonka), właściwie nieodnotowywane już na początku XX wieku na ziemiach polskich poza odosobnionymi przypadkami, 5. A. Tylko ok. 14% […] potrafiło znaleźć po wojnie zatrudnienie w zdewastowanych przedsiębiorstwach., 6. F. [Nastąpił] spadek przyrostu naturalnego, które w Królestwie Polskim w latach 1915–1918 osiągnął współczynnik -0,5 […]. Jeszcze wyższy spadek tego współczynnika notowano w zaborze pruskim i na Górnym Śląsku, w których liczbę tę podwyższały straty na froncie Polaków walczących w armii niemieckiej. Bezrobocie rejestrowane po wojnie sięgało, w połowie 1919 r., przy stałej tendencji rosnącej, ok. 350 tys. osób i zaczęło się zmniejszać dopiero po masowych powołaniach do armii polskiej na przełomie 1919 i 1920 r. (tu wybierz) 1. I. Na skutek braku pracy następowała szybka pauperyzacja ludności, szczególnie w miastach, oraz radykalizacja nastrojów społecznych, 2. K. Dzieci w szkołach miejskich zostały zobowiązane do zbierania pestek, liści pokrzywy, liści drzew, które były używane po wysuszeniu bądź jako dodatek do mąki, bądź bezpośrednio do przygotowywanych posiłków., 3. D. Najbardziej dotkliwe straty poniesiono w infrastrukturze, w wyniku zarówno wywózki przez Rosjan wyposażenia zakładów w 1915 r., jak i konfiskat niemieckich., 4. C. […] duże straty spowodowała rozwijająca się jesienią 1918 r. epidemia grypy (tzw. hiszpanka), ale i inne choroby zakaźne (ospa, dur brzuszny, czerwonka), właściwie nieodnotowywane już na początku XX wieku na ziemiach polskich poza odosobnionymi przypadkami, 5. A. Tylko ok. 14% […] potrafiło znaleźć po wojnie zatrudnienie w zdewastowanych przedsiębiorstwach., 6. F. [Nastąpił] spadek przyrostu naturalnego, które w Królestwie Polskim w latach 1915–1918 osiągnął współczynnik -0,5 […]. Jeszcze wyższy spadek tego współczynnika notowano w zaborze pruskim i na Górnym Śląsku, w których liczbę tę podwyższały straty na froncie Polaków walczących w armii niemieckiej.. Zmuszało to, przed ustabilizowaniem sytuacji gospodarczej odrodzonego państwa polskiego, do poszukiwania doraźnych form pomocy charytatywnej. […] Po zakończeniu wojny dopiero w odrodzonym państwie polskim dokonano pełnego bilansu strat. […] (tu wybierz) 1. I. Na skutek braku pracy następowała szybka pauperyzacja ludności, szczególnie w miastach, oraz radykalizacja nastrojów społecznych, 2. K. Dzieci w szkołach miejskich zostały zobowiązane do zbierania pestek, liści pokrzywy, liści drzew, które były używane po wysuszeniu bądź jako dodatek do mąki, bądź bezpośrednio do przygotowywanych posiłków., 3. D. Najbardziej dotkliwe straty poniesiono w infrastrukturze, w wyniku zarówno wywózki przez Rosjan wyposażenia zakładów w 1915 r., jak i konfiskat niemieckich., 4. C. […] duże straty spowodowała rozwijająca się jesienią 1918 r. epidemia grypy (tzw. hiszpanka), ale i inne choroby zakaźne (ospa, dur brzuszny, czerwonka), właściwie nieodnotowywane już na początku XX wieku na ziemiach polskich poza odosobnionymi przypadkami, 5. A. Tylko ok. 14% […] potrafiło znaleźć po wojnie zatrudnienie w zdewastowanych przedsiębiorstwach., 6. F. [Nastąpił] spadek przyrostu naturalnego, które w Królestwie Polskim w latach 1915–1918 osiągnął współczynnik -0,5 […]. Jeszcze wyższy spadek tego współczynnika notowano w zaborze pruskim i na Górnym Śląsku, w których liczbę tę podwyższały straty na froncie Polaków walczących w armii niemieckiej. […] W 1918 r. doszło w końcu do katastrofy zaopatrzenia w towary spożywcze. (tu wybierz) 1. I. Na skutek braku pracy następowała szybka pauperyzacja ludności, szczególnie w miastach, oraz radykalizacja nastrojów społecznych, 2. K. Dzieci w szkołach miejskich zostały zobowiązane do zbierania pestek, liści pokrzywy, liści drzew, które były używane po wysuszeniu bądź jako dodatek do mąki, bądź bezpośrednio do przygotowywanych posiłków., 3. D. Najbardziej dotkliwe straty poniesiono w infrastrukturze, w wyniku zarówno wywózki przez Rosjan wyposażenia zakładów w 1915 r., jak i konfiskat niemieckich., 4. C. […] duże straty spowodowała rozwijająca się jesienią 1918 r. epidemia grypy (tzw. hiszpanka), ale i inne choroby zakaźne (ospa, dur brzuszny, czerwonka), właściwie nieodnotowywane już na początku XX wieku na ziemiach polskich poza odosobnionymi przypadkami, 5. A. Tylko ok. 14% […] potrafiło znaleźć po wojnie zatrudnienie w zdewastowanych przedsiębiorstwach., 6. F. [Nastąpił] spadek przyrostu naturalnego, które w Królestwie Polskim w latach 1915–1918 osiągnął współczynnik -0,5 […]. Jeszcze wyższy spadek tego współczynnika notowano w zaborze pruskim i na Górnym Śląsku, w których liczbę tę podwyższały straty na froncie Polaków walczących w armii niemieckiej. […] Ilość pieniędzy na rynku w 1918 r., w porównaniu z rokiem 1914 r., wzrosła ponad jedenastokrotnie, co oznaczało utratę zaufania do marki polskiej, powiązanej kursowo z walutą niemiecką.
311
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższe mapy i odpowiedz, z czego wynikał fakt, że największym zniszczeniom uległy obszary Polski wschodniej i południowej, a w następnej kolejności Polski centralnej. Podaj dwa argumenty.

R10AO83qSe05r
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższą tabelę i sformułuj trzy wnioski na podstawie danych w niej zamieszczonych.

Ludność Polski (w tysiącach) mieszkająca w granicach z 1938 r. w latach 1914–1919

obszar

1914 r.

1919 r.

przyrost naturalny w %

bilans migracyjny w %

zmiana liczby ludności w %

województwa centralne

12 563

10 948

+0,6

-13,5

-12,9

województwa wschodnie

5 377

3 852

-2,8

-25,6

-28,4

województwa zachodnie

4 152

3 987

+0,2

-4,2

-4,0

województwa południowe

8 218

7 495

-3,6

-5,2

-8,82

Polska

30 310

26 282

-1,2

-12,2

-13,4

Indeks dolny Cytat za: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795‑1918, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000, s. 594. Indeks dolny koniec

RlF2a6hMiwWtM
W jakiej części ziem polskich nastąpił największy ubytek ludności? (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Przełom XIX i XX w. był okresem wzmożonych działań kobiet na rzecz równouprawnienia w całej Europie. Aktywność polskich feministek wpisywała się w ten nurt. Wojna zintensyfikowała działalność kobiet. Kobiety nie tylko dbały o rodzinę i zatrudniały się w zakładach pracy, ale także uczestniczyły w działaniach na rzecz odzyskania niepodległości. Zapoznaj się z poniższymi argumentami. Czy argumenty te potwierdzają, czy odrzucają tezę o pierwszeństwie walki o niepodległość nad walką o równouprawnienie? Podaj dwa kontrargumenty.

1

Argument 1

Skupienie się kobiet w latach przed odzyskaniem niepodległości na staraniach o poprawę własnej pozycji pozwoliłoby im bardziej skutecznie realizować postulaty równościowe w niepodległej Polsce. Skoncentrowanie na emancypacji w każdym z zaborów mogłoby przyczynić się do ogólnego wzrostu znaczenia mniejszości polskiej w życiu publicznym, dzięki czemu państwa zaborcze w większym stopniu musiałyby się liczyć z jej głosem. Bardziej zauważalna rola kobiet oznaczałaby także szersze uwzględnienie ich pozycji w walce o niepodległość. Ruch kobiecy i myśl feministyczna, jako ponadklasowe, miały szanse na bycie elementem integrującym społeczeństwo polskie pod zaborami, co mogłoby doprowadzić do bardziej powszechnego poparcia starań niepodległościowych.

1

Argument 2

Kobiety, włączając się w procesy modernizacyjne państw zaborczych, umacniałyby i polepszały swoją pozycję, zbierając w ten sposób doświadczenie polityczne – oczywiście w możliwych wówczas ramach. W monarchii habsburskiej i w Niemczech obowiązywał formalny zakaz zrzeszania się kobiet w celach politycznych, który dopiero na początku XX wieku został zniesiony. Dlatego też kobiety zmuszone były sprytnie maskować swoją polityczną, feministyczną pracę, najczęściej pod pozorem zaangażowania charytatywnego lub kulturalnego. W życiu zrzeszeniowym ludzie uczą się i budują podstawy społeczeństwa obywatelskiego, którego częścią chcą być. Tym samym zaangażowanie Polek na rzecz kobiet stwarzałoby dogodniejszą szansę na wyłonienie nowych politycznych liderek, które donioślejszym głosem mówią o niepodległości i kobiet, i kraju. Pojawienie się aktywistek w przestrzeni publicznej znacząco wzbogaciłoby debaty publiczne. Poza tym mężczyźni bardziej ochoczo walczyliby o pozycję kobiet, gdyby odbierali ją jako kolejną odsłonę walki z zaborcą.

1

Argument 3

Współdziałanie kobiet w kwestii równouprawnienia dałoby szansę stworzenia innego modelu patriotyzmu.

Gdyby procesy włączania się kobiet w nurt walki o emancypację przed odzyskaniem niepodległości były intensywniej popierane przez polityków i społeczeństwo, ich skutkiem mogłoby być złagodzenie napięć społecznych. Doświadczenie współpracy, uznawania swoich racji i popierania można przekuć w stworzenie nowego modelu patriotyzmu. Możemy go nazwać patriotyzmem równościowym czy inkluzywnym (włączającym), czyli takim, który zakłada bezwarunkową równość ludzi: kobiet i mężczyzn, także niezależnie od ich wyznania, pochodzenia czy przynależności etnicznej. Podstawowym wyznacznikiem takiego patriotyzmu jest zgodne działanie na rzecz dobra wspólnego. Tak pojmowany patriotyzm mógłby się przysłużyć w neutralizowaniu sporów politycznych i napięć na tle narodowościowym, których nie brakowało w odrodzonej Rzeczpospolitej, oraz byłby impulsem do intensywniejszego wdrażania i respektowania praw kobiet w II RP.

Indeks dolny Fragmenty dostępne online: muzeumpilsudski.pl. Indeks dolny koniec

R1ZSMZuAXYQki
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższe zdjęcia dotyczące działań związanych z I wojną światową na ziemiach polskich. Na ich podstawie ułóż pytania do quizu. Pytania powinny się odnosić do następstw I wojny światowej przedstawionych na zdjęciach. Na przykład: Jakie zwierzęta wojska zaborcze najczęściej rekwirowały z gospodarstw wiejskich? (Zdjęcie 7).

Zapoznaj się z opisami poniższych zdjęć dotyczących działań związanych z I wojną światową na ziemiach polskich. Na ich podstawie ułóż pytania do quizu. Pytania powinny się odnosić do następstw I wojny światowej przedstawionych na zdjęciach. Na przykład: Jakie zwierzęta wojska zaborcze najczęściej rekwirowały z gospodarstw wiejskich? (Zdjęcie 7).

Zdjęcie 1

R1KDO2zA3VjO0
Żołnierz niemiecki podczas rozbijania zarekwirowanego dzwonu.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Zdjęcie 2

R1ejIFvYKEQ6v
Ruiny Kalisza.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Zdjęcie 3

R9doNm7wa61cQ
Zniszczony most na Wiarze na linii Przemyśl–Lwów.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Zdjęcie 4

R1HA9uvlUhocu
Gorlice, miejsce bitwy pomiędzy Austriakami a Rosjanami, zniszczona ul. Bankowa.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Zdjęcie 5

RKJPXjW5Jzn95
Ludność cywilna po zajęciu miasta przez wojska rosyjskie, Kowel 1915 r.
Źródło: dostępny w internecie: mcb.cyfrowemazowsze.pl, domena publiczna.

Zdjęcie 6

R18vPxXovYsWe
Obozowisko ludności cywilnej ewakuowanej z Gorlic.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Zdjęcie 7

RZROPJuoowp6Q
Spalony dwór w Galicji lub na Wołyniu, wojskowe konie i wozy z sianem.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Zdjęcie 8

R17UXf9A7NtQN
Płonąca wieś Żurawica pod Przemyślem.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
R1Mu1cD8DuKkO
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).