Przeanalizuj poniższe stwierdzenia i zaznacz, które z nich są prawdziwe.
RlN0Kjy6O2i3S
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z dwoma tekstami satyrycznymi. Dotyczą one sytuacji podczas I wojny światowej, ale problem w nich opisany nie zniknął wraz z zakończeniem działań wojennych na frontach. Określ, do jakich następstw I wojny światowej na ziemiach polskich nawiązują. Czy twoim zdaniem był to poważny problem? Uzasadnij odpowiedź.
– Miała Pani na święta danie mięsne? – Owszem, miałam drób. – Indora, gęś? – Nie, kurczaka. – Ciekawam, ile kosztował? – 40 fenygów. – Co znowu, żartuje pani, gdzie? – Za kartki w sklepie mięsnym. – Ależ tam tylko za bonami sprzedawano jaja po tej cenie. – Toteż ja kupiła jajko, w którym był już kurczak
B Cytat za: Andrzej Chwalba, Wielka wojna Polaków 1914–1918, PWN, Warszawa 2018, s. 397–398.
Stało się wczoraj w obiadową godzinę Słuchajcie ludzie ową nowinę Przy Starym Rynku widać gromadę Biją się ludzie o marmoladę I tutaj każdy używa rady By można się docisnąć i dostać marmolady
B Cytat za: Andrzej Chwalba, Wielka wojna Polaków 1914–1918, PWN, Warszawa 2018, s. 397–398.
RBAoHBsxRI28l
Zwróć uwagę na tematykę tekstów; o czym jest w nich mowa? Jakie konsekwencje społeczne dla nowo narodzonego państwa może mieć występowanie tego problemu?
W przytoczonych tekstach jest mowa o trudnościach aprowizacyjnych. Konsekwencje tego mogą być poważne, ponieważ człowiek, żeby móc myśleć o innych, najpierw musi mieć zaspokojone własne podstawowe potrzeby. Ludzie cierpiący głód stanowią zwykle element niespokojny i opozycyjny wobec istniejących rządów.
21
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z poniższymi fragmentami i wykonaj polecenia.
A Tylko ok. 14% […] potrafiło znaleźć po wojnie zatrudnienie w zdewastowanych przedsiębiorstwach.
B […] straty były widoczne przede wszystkim przez ugorowanie coraz większego areału ziemi, które pod koniec wojny sięgnęło powierzchni 4,5 mln ha.
C […] duże straty spowodowała rozwijająca się jesienią 1918 r. epidemia grypy (tzw. hiszpanka), ale i inne choroby zakaźne (ospa, dur brzuszny, czerwonka), właściwie nieodnotowywane już na początku XX wieku na ziemiach polskich poza odosobnionymi przypadkami.
D Najbardziej dotkliwe straty poniesiono w infrastrukturze, w wyniku zarówno wywózki przez Rosjan wyposażenia zakładów w 1915 r., jak i konfiskat niemieckich.
E Bezrobocie rejestrowane po wojnie sięgało, w połowie 1919 r., przy stałej tendencji rosnącej, ok. 350 tys. osób i zaczęło się zmniejszać dopiero po masowych powołaniach do armii polskiej na przełomie 1919 i 1920 r.
F [Nastąpił] spadek przyrostu naturalnego, które w Królestwie Polskim w latach 1915‑1918 osiągnął współczynnik -0,5 […]. Jeszcze wyższy spadek tego współczynnika notowano w zaborze pruskim i na Górnym Śląsku, w których liczbę tę podwyższały straty na froncie Polaków walczących w armii niemieckiej.
G W instytucjonalnym szkolnictwie wyższym […] zaczęły się kształtować nowe polskie uczelnie, które mogły stopniowo przejmować zadania edukacyjne i kształcić kadry niezbędne później w odbudowie państwa polskiego.
H Ilość pieniędzy na rynku w 1918 r., w porównaniu z rokiem 1914 r., wzrosła ponad jedenastokrotnie, co oznaczało utratę zaufania do marki polskiej, powiązanej kursowo z walutą niemiecką.
I Na skutek braku pracy następowała szybka pauperyzacja ludności, szczególnie w miastach, oraz radykalizacja nastrojów społecznych.
J W dniu 10 listopada 1918 r. Rada Regencyjna przekazała władzę nad Królestwem Polskim Józefowi Piłsudskiemu po jego powrocie z więzienia.
K Dzieci w szkołach miejskich zostały zobowiązane do zbierania pestek, liści pokrzywy, liści drzew, które były używane po wysuszeniu bądź jako dodatek do mąki, bądź bezpośrednio do przygotowywanych posiłków.
Indeks dolny Źródło fragmentów: Ryszard Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, PWN, Warszawa 2014, s. 65–67. Indeks dolny koniecŹródło fragmentów: Ryszard Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, PWN, Warszawa 2014, s. 65–67.
RpOwbiQ7hQ9ll
Dopasuj fragmenty do właściwej kategorii następstw I wojny światowej. Następstwa społeczne Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A Następstwa gospodarcze Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A Pasuje do obu kategorii następstw Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A
Dopasuj fragmenty do właściwej kategorii następstw I wojny światowej. Następstwa społeczne Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A Następstwa gospodarcze Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A Pasuje do obu kategorii następstw Możliwe odpowiedzi: 1. I, 2. E, 3. K, 4. D, 5. B, 6. C, 7. F, 8. H, 9. A
Dopasuj fragmenty do właściwej kategorii następstw I wojny światowej.
A , I, F, B, C, K</strong></strong></strong>, E, D, H
Następstwa społeczne
Następstwa gospodarcze
Pasuje do obu kategorii następstw
Rk8LQDkUwuNYZ
Zwróć uwagę na to, w których fragmentach mówi się o zmianach demograficznych i przemianach w strukturze społecznej; niektóre fragmenty można dopasować do dwóch kategorii.
Inne skutki: to np. tułactwo, brak domów, brak pracy.
21
Ćwiczenie 4
Przeanalizuj poniższy tekst i wstaw w odpowiednie miejsca fragmenty z poprzedniego zadania. Pamiętaj, że nie wszystkie pasują. Fragmenty B i E zostały wstawione.
RqZQ5iHMRIQlv
311
Ćwiczenie 5
Przeanalizuj poniższe mapy i odpowiedz, z czego wynikał fakt, że największym zniszczeniom uległy obszary Polski wschodniej i południowej, a w następnej kolejności Polski centralnej. Podaj dwa argumenty.
RLp4Kc9IyWl9U
RRccF7dZloRT2
R10AO83qSe05r
Zwróć uwagę na to, gdzie prowadzono działania wojenne, jaki był status ziem polskich od 1915 r.
Główne działania wojenne toczyły się na terenie wschodnim, w tym jedne z największych bitew na froncie wschodnim. Od 1915 r., po przesunięciu frontu na wschód, ziemie polskie znajdowały pod okupacją Niemiec i Austro‑Węgier, a one prowadziły na obszarach polskich politykę rabunkową.
31
Ćwiczenie 6
Przeanalizuj poniższą tabelę i sformułuj trzy wnioski na podstawie danych w niej zamieszczonych.
Ludność Polski (w tysiącach) mieszkająca w granicach z 1938 r. w latach 1914–1919
obszar
1914 r.
1919 r.
przyrost naturalny w %
bilans migracyjny w %
zmiana liczby ludności w %
województwa centralne
12 563
10 948
+0,6
-13,5
-12,9
województwa wschodnie
5 377
3 852
-2,8
-25,6
-28,4
województwa zachodnie
4 152
3 987
+0,2
-4,2
-4,0
województwa południowe
8 218
7 495
-3,6
-5,2
-8,82
Polska
30 310
26 282
-1,2
-12,2
-13,4
Indeks dolny Cytat za: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795‑1918, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000, s. 594. Indeks dolny koniecCytat za: Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795‑1918, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000, s. 594.
RlF2a6hMiwWtM
Zwróć uwagę na to, w którym zaborze było najwięcej strat demograficznych, z którego zaboru wyjechało najwięcej ludzi i w którym rodziło się najmniej dzieci, następnie zastanów się, jaka była przyczyna różnic.
Największe straty demograficzne poniósł zabór rosyjski, było to spowodowane głównie dużą liczbą osób, które zdecydowały się na opuszczenie tych terenów. Najwięcej ludzi zginęło w zaborze austriackim, co było skutkiem wielkich bitew, które rozegrały się na tym obszarze. Najmniejsze straty demograficzne zanotowano w zaborze niemieckim, gdyż tam nie toczyły się działania wojenne.
311
Ćwiczenie 7
Przełom XIX i XX w. był okresem wzmożonych działań kobiet na rzecz równouprawnienia w całej Europie. Aktywność polskich feministek wpisywała się w ten nurt. Wojna zintensyfikowała działalność kobiet. Kobiety nie tylko dbały o rodzinę i zatrudniały się w zakładach pracy, ale także uczestniczyły w działaniach na rzecz odzyskania niepodległości. Zapoznaj się z poniższymi argumentami. Czy argumenty te potwierdzają, czy odrzucają tezę o pierwszeństwie walki o niepodległość nad walką o równouprawnienie? Podaj dwa kontrargumenty.
1
Argument 1
Skupienie się kobiet w latach przed odzyskaniem niepodległości na staraniach o poprawę własnej pozycji pozwoliłoby im bardziej skutecznie realizować postulaty równościowe w niepodległej Polsce. Skoncentrowanie na emancypacji w każdym z zaborów mogłoby przyczynić się do ogólnego wzrostu znaczenia mniejszości polskiej w życiu publicznym, dzięki czemu państwa zaborcze w większym stopniu musiałyby się liczyć z jej głosem. Bardziej zauważalna rola kobiet oznaczałaby także szersze uwzględnienie ich pozycji w walce o niepodległość. Ruch kobiecy i myśl feministyczna, jako ponadklasowe, miały szanse na bycie elementem integrującym społeczeństwo polskie pod zaborami, co mogłoby doprowadzić do bardziej powszechnego poparcia starań niepodległościowych.
1
Argument 2
Kobiety, włączając się w procesy modernizacyjne państw zaborczych, umacniałyby i polepszały swoją pozycję, zbierając w ten sposób doświadczenie polityczne – oczywiście w możliwych wówczas ramach. W monarchii habsburskiej i w Niemczech obowiązywał formalny zakaz zrzeszania się kobiet w celach politycznych, który dopiero na początku XX wieku został zniesiony. Dlatego też kobiety zmuszone były sprytnie maskować swoją polityczną, feministyczną pracę, najczęściej pod pozorem zaangażowania charytatywnego lub kulturalnego. W życiu zrzeszeniowym ludzie uczą się i budują podstawy społeczeństwa obywatelskiego, którego częścią chcą być. Tym samym zaangażowanie Polek na rzecz kobiet stwarzałoby dogodniejszą szansę na wyłonienie nowych politycznych liderek, które donioślejszym głosem mówią o niepodległości i kobiet, i kraju. Pojawienie się aktywistek w przestrzeni publicznej znacząco wzbogaciłoby debaty publiczne. Poza tym mężczyźni bardziej ochoczo walczyliby o pozycję kobiet, gdyby odbierali ją jako kolejną odsłonę walki z zaborcą.
1
Argument 3
Współdziałanie kobiet w kwestii równouprawnienia dałoby szansę stworzenia innego modelu patriotyzmu.
Gdyby procesy włączania się kobiet w nurt walki o emancypację przed odzyskaniem niepodległości były intensywniej popierane przez polityków i społeczeństwo, ich skutkiem mogłoby być złagodzenie napięć społecznych. Doświadczenie współpracy, uznawania swoich racji i popierania można przekuć w stworzenie nowego modelu patriotyzmu. Możemy go nazwać patriotyzmem równościowym czy inkluzywnym (włączającym), czyli takim, który zakłada bezwarunkową równość ludzi: kobiet i mężczyzn, także niezależnie od ich wyznania, pochodzenia czy przynależności etnicznej. Podstawowym wyznacznikiem takiego patriotyzmu jest zgodne działanie na rzecz dobra wspólnego. Tak pojmowany patriotyzm mógłby się przysłużyć w neutralizowaniu sporów politycznych i napięć na tle narodowościowym, których nie brakowało w odrodzonej Rzeczpospolitej, oraz byłby impulsem do intensywniejszego wdrażania i respektowania praw kobiet w II RP.
Indeks dolny Fragmenty dostępne online: muzeumpilsudski.pl. Indeks dolny koniecFragmenty dostępne online: muzeumpilsudski.pl.
R1ZSMZuAXYQki
Zwróć uwagę, czy w argumentach ukazane są dobre strony walki o niepodległość, czy raczej jest mowa o korzyściach, jakie kobieta może mieć ze skupienia się na walce o swoje prawa.
Argumenty odrzucają tezę o pierwszeństwie walki o niepodległość nad walką o równouprawnienie. Przykładowe kontrargumenty: w warunkach zaborów i zależności politycznej państwa polskiego nie było możliwe uzyskanie przez kobiety równouprawnienia; negatywnie nastawiona byłaby do tego opinia publiczna – mężczyźni; tylko suwerenne państwo byłoby w stanie zagwarantować kobietom prawa; w warunkach zaborów część społeczeństwa nie byłaby zainteresowana realizacją postulatów kobiet, bardziej zajmowałaby ją walka o niepodległość.
3
Ćwiczenie 8
Przeanalizuj poniższe zdjęcia dotyczące działań związanych z I wojną światową na ziemiach polskich. Na ich podstawie ułóż pytania do quizu. Pytania powinny się odnosić do następstw I wojny światowej przedstawionych na zdjęciach. Na przykład: Jakie zwierzęta wojska zaborcze najczęściej rekwirowały z gospodarstw wiejskich? (Zdjęcie 7).
Zapoznaj się z opisami poniższych zdjęć dotyczących działań związanych z I wojną światową na ziemiach polskich. Na ich podstawie ułóż pytania do quizu. Pytania powinny się odnosić do następstw I wojny światowej przedstawionych na zdjęciach. Na przykład: Jakie zwierzęta wojska zaborcze najczęściej rekwirowały z gospodarstw wiejskich? (Zdjęcie 7).
Zdjęcie 1
R1KDO2zA3VjO0
Zdjęcie 2
R1ejIFvYKEQ6v
Zdjęcie 3
R9doNm7wa61cQ
Zdjęcie 4
R1HA9uvlUhocu
Zdjęcie 5
RKJPXjW5Jzn95
Zdjęcie 6
R18vPxXovYsWe
Zdjęcie 7
RZROPJuoowp6Q
Zdjęcie 8
R17UXf9A7NtQN
R1Mu1cD8DuKkO
Zwróć uwagę, kto i w jaki sposób został przedstawiony na zdjęciach.