1
Pokaż ćwiczenia:
Rj88NmFQ62zLh1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst. Według wzorca brytyjskiego organ odpowiedzialny za przeprowadzenie wyborów nie tylko liczy głosy, ale również 1. odpowiada za promowanie kandydatów, 2. przeprowadza kampanie informacyjne, 3. bierze udział w wyborach, 4. karze za absencję wyborczą.
R4ejDDDB1c3K01
Ćwiczenie 2
Wskaż argumenty za obowiązkowym głosowaniem. Możliwe odpowiedzi: 1. Udział w wyborach zwiększa świadomość obywateli., 2. Reprezentanci mają większą legitymizację., 3. Zwiększenie liczby głosów nieważnych., 4. Naruszanie zasady swobodnego korzystania z przysługujących praw., 5. Zwolnienie z podjęcia różnorakich działań, które promują wyższą frekwencję.
R1Tll803alXk81
Ćwiczenie 3
Wskaż, które działanie nie wpływa na zwiększenie frekwencji wyborczej. Możliwe odpowiedzi: 1. wprowadzenie sankcji za brak udziału w głosowaniu, 2. wydłużenie czasu trwania głosowania (np. przez dwa dni), 3. skrócenie „ciszy wyborczej”, 4. wprowadzenie różnych form głosowania, np. przez internet

Materiał źródłowy do ćwiczeń nr 2–3.

1
Interpelacja nr 3893 w sprawie składanych wniosków przez przedsiębiorców w woj. małopolskim

Interpelacja nr 3893, Sejm VI kadencji
Do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
w sprawie zmian w prawie wyborczym zmierzających do zwiększenia frekwencji wyborczej

Szanowny Panie Ministrze! Esencją systemu demokratycznego jest realny i przemożny wpływ społeczeństwa na kształtowanie się polityki państwa i wspólnot samorządowych, który znajduje swoje umocowanie przede wszystkim w możliwości wybierania przez obywateli przedstawicieli władz szczebli. Niestety, jak pokazuje praktyka, wiele osób z tego przywileju nie korzysta. (…)

Przyczyn niskiej frekwencji wyborczej w Polsce należy upatrywać w najnowszej historii naszego kraju, a zwłaszcza w prawie pięćdziesięcioletnim okresie realnego socjalizmu, który nacechowany był brakiem mechanizmów demokratycznych. Niestety, istotnym elementem formacji mentalnej, która jest skutkiem tego systemu politycznego, jest występujące u wielu osób w Polsce poczucie braku realnego wpływu na los państwa.

Proces kształtowania postaw obywatelskich jest długotrwały i trudny. Niezwykle ważnym jego elementem jest pokazanie ludziom, co daje aktywny udział w wyborach, a także obudzenie silnego poczucia identyfikacji z państwem oraz przekonania o możliwości wpływu na jego losy. Drogą do osiągnięcia tych celów jest przede wszystkim odpowiednia edukacja. Niemniej istnieje także kilka prostych rozwiązań o charakterze technicznym, które mogłyby szybko i skutecznie wpłynąć na poprawę frekwencji wyborczej. Wyliczyć w tym miejscu należy przede wszystkim wydłużenie godzin otwarcia lokali wyborczych (na przykład do 22.00) oraz wprowadzenie wyborów dwudniowych (sobota i niedziela). Warto również rozpocząć prace zmierzające do przeanalizowania możliwości wprowadzenia głosowania przez Internet, tak jak to ma już miejsce w Estonii. To ostatnie rozwiązanie mogłoby zachęcić do czynnego udziału w wyborach zwłaszcza ludzi młodych.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami: 
– Czy zamierza Pan doprowadzić do zmian polegających na wydłużeniu godzin otwarcia lokali wyborczych oraz wprowadzenia dwudniowego głosowania?
– Czy rozważa Pan wprowadzenie głosowania przez Internet?

Z wyrazami szacunku.
Poseł Łukasz Gibała

Kraków, dnia 26 maja 2008 r.

inter Źródło: Interpelacja nr 3893 w sprawie składanych wniosków przez przedsiębiorców w woj. małopolskim, dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 17.04.2020 r.].
11
Ćwiczenie 4
RLYRNpzBndDAg
Wskaż, o jakich dwóch przyczynach niskiej frekwencji wyborczej w Polsce pisze poseł. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
R15CC9Dgpnngz
Wymień, jakie trzy zmiany proceduralne w obowiązującej ordynacji wyborczej proponuje poseł w celu zwiększenia frekwencji wyborczej. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.

Wybory prezydenckie

Frekwencja w wyborach prezydenckich

I tura

II tura

1990

60,63%

53,40%

1995

64,70%

68,23%

2000

61,12%

-

2005

49,74%

50,99%

2010

54,94%

55,31%

2015

48,96%

55,34%

tabela3 Źródło: CBOS, Nieobecni na wyborach, „Komunikat z badań”, nr 95/2015, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 6.03.2020 r.].

R17HRRdUk5QY5
Odwołując się do danych z tabeli, określ, kiedy z reguły w wyborach prezydenckich w Polsce jest większa absencja wyborcza – w pierwszej czy drugiej turze. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wykresem i wykonaj zadanie.

R1z7vOE7gYxWD
Wykres kolumnowy. Średnia frekwencja wyborcza (parlamentarna) w krajach postkomunistycznych:. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • państwo: Słowenia
    • frekwencja w %: 72.65
  • 2. zestaw danych:
    • państwo: Słowacja
    • frekwencja w %: 77.34
  • 3. zestaw danych:
    • państwo: Rumunia
    • frekwencja w %: 69.03
  • 4. zestaw danych:
    • państwo: Polska
    • frekwencja w %: 47.31
  • 5. zestaw danych:
    • państwo: Litwa
    • frekwencja w %: 58.09
  • 6. zestaw danych:
    • państwo: Łotwa
    • frekwencja w %: 73.41
  • 7. zestaw danych:
    • państwo: Węgry
    • frekwencja w %: 67.79
  • 8. zestaw danych:
    • państwo: Estonia
    • frekwencja w %: 62.87
  • 9. zestaw danych:
    • państwo: Czechy
    • frekwencja w %: 75.76
  • 10. zestaw danych:
    • państwo: Bułgaria
    • frekwencja w %: 68.07
Oprac. na podst.: Mikołaj Cześnik, Partycypacja wyborcza Polaków, s. 6, isp.org.pl [online, dostęp: 06.03.2020].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RPHHeh19vxkV0
Odwołując się do danych oceń partycypację wyborczą Polaków na tle obywateli innych państw postkomunistycznych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z danymi w tabeli i wykonaj zadanie.

Kohorta wiekowa/Rok przeprowadzenia wyborów 

1993

1997

2001

2005

2007 

 starsi

 65,2%

 63,1%

 65,8%

 58,2%

 72,8%

 1964–1967

 44,8%

 52,8%

 40,0%

 53,2%

 62,8%

 1968–1971

 44,8%

 47,8%

 52,7%

 42,4%

 63,1%

 1968–1971

 53,6%

 31,7%

 44,3%

 37,5%

70,5%

 1976–1979

 44,4%

 42,5%

 42,2%

 53,7%

 1980–1983

– 

 52,0%

 43,3%

 62,0%

 1984–1987

– 

– 

 –

 45,0%

 59,0%

 1988–1989

– 

– 

 –

 43,5%

 ogółem

 62,4%

 57,3%

 58,7%

 51,8%

 66,9%

Indeks górny Źródło: Mikołaj Cześnik, Partycypacja wyborcza Polaków, Warszawa 2009, s. 14. Indeks górny koniec

RmVf3qZEq5X8t
Podaj, ile lat miały osoby, które najczęściej brały udział w wyborach w 1993 i 2007 r. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
RTnaxXtweqwCY
Podaj dwa argumenty wyjaśniające, dlaczego w państwie demokratycznym najwięcej sporów dotyczących przymusu wyborczego toczy się wokół pojęcia wolności. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z danymi i wykonaj ćwiczenie.

Tabela 1. Frekwencja w wyborach do izb federalnych Belgii w latach 1981–2014.

Wybory

Frekwencja w %

2014

89,45%

2010

89,22%

2007

97,08%

2003

91,63%

1999

90,53%

1995

41,10%

1987

93,40%

1985

93,59%

1981

94,60%

Indeks górny Źródło: Elżbieta Kużelewska, Przymus wyborczy w Belgii. Kilka uwag na temat obowiązkowego głosowania, dostępny w internecie: bsp.uwb.edu.pl [dostęp 7.03.2020 r.]. Indeks górny koniec

Tabela 2. Gdyby w Belgii zrezygnowano z przymusu wyborczego, to czy głosowałbyś w wyborach?

Lata

Odpowiedzi

1991

1995

1999

2003

Średnia w %

Zawsze

34,9

43,1

47,4

41.8

41,8

W większości

12,1

14,3

14,9

14,8

14,0

Czasami

12,5

13,3

11,5

14,3

12,9

Nigdy

30,5

24,7

21,5

26,8

25,9

Nie wiem

10,0

4,6

4,7

2,3

5,4

Liczba respondentów

2691

3638

4229

2221

Indeks górny Źródło: Elżbieta Kużelewska, Przymus wyborczy w Belgii. Kilka uwag na temat obowiązkowego głosowania, dostępny w internecie: bsp.uwb.edu.pl [dostęp 7.03.2020 r.]. Indeks górny koniec

R1e7avCXJu4V4
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).