Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1K8mTvmpdcUQ11
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, bądź „Fałsz” – jeśli jest fałszywe. Madame Antoniego Libery to typowa powieść należąca do gatunku Bildungsroman. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fascynację nauczycielką języka francuskiego można uznać za moment przełomowy dla rozwoju emocjonalnego i intelektualnego głównego bohatera powieści Madame. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sposób opowiadania o wydarzeniach występujący w Madame Antoniego Libery można określić mianem retrospekcji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z tekstu powieści Madame wynika, że zostały w niej zawarte wątki autobiograficzne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Historia opowiedziana przez Antoniego Liberę w Madame zatacza krąg - rozpoczyna i kończy się w tym samym miejscu, choć główny bohater nie jest już tym samym człowiekiem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powieść Antoniego Libery Madame ma budowę szkatułkową. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jaki wpływ na odbiór czytelniczy i obserwację przemiany głównego bohatera ma narracja zastosowana przez Antoniego Liberę w powieści Madame.

R1YL27DHIpyar
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z dwoma fragmentami Madame Antoniego Libery. Wyjaśnij, dlaczego narrator opowiedział swojemu uczniowi nieprawdę o historii zauroczenia sprzed lat. W swojej odpowiedzi odnieś się do metamorfozy, jaką przechodzi główny bohater.

Fragment 1.

1
Antonii Libera Madame

Dzień po mych urodzinach nadeszła z Francji przesyłka. Był to niewielki pakiet. [...] Przesyłka zawierała płaskie, czarne pudełko z kolorowym portretem paroletniego Mozarta i złotym, stylizowanym, wytłaczanym napisem: „Hommage à Wolfgang Amadeus Mozart”. [...] Znała i pamiętała datę moich urodzin! Znała mój adres! - Skąd? - Mogła z papierów szkolnych. - Oznaczałoby to, że wypisała go sobie i zabrała go ze sobą. [...] Samym pomysłem prezentu - że ma to być właśnie pióro - nawiązywała zarówno do mojej interpretacji zajęcia gwiezdnej Panny, jak i do mego wyznania, iż chciałbym być pisarzem.

3 Źródło: Antonii Libera, Madame, Kraków 2008, s. 368–369.

Fragment 2.

1
Antoni Libera Madame

- Kiedy pan chodził do szkoły - zaczął niepewnym głosem - to dyrektorką była podobno jakaś Francuzka… czy może pół‑Francuzka? ... właśnie nie wiem dokładnie… -Była Polką - odrzekłem. - Tyle, że dwujęzyczną. Mówiła po francusku jak rodowita Francuzka. [...] -Ale czy prawdą jest… [...] że miał pan z nią wielki romans? 
[...] 
-Nie była mi obojętna. Fascynowała mnie. Pisałem pod jej kierunkiem kunsztowne wypracowania. Aż jedno z nich [...] zgłoszone przez nią na konkurs Ambasady Francuskiej dla młodzieży szkół średnich uczących się francuskiego, zyskało wyróżnienie i dało mi prawo udziału w tak zwanej ,,letniej szkole” w pobliżu Tours nad Loarą. Zasada była taka, że jechało się na nią ze swoim nauczycielem [...]. Pojechaliśmy razem. Uczeń i pani profesor. [...] Spotkaliśmy się na stacji i poszliśmy w masyw Mont Blanc. [...] Wzruszenie spotęgowane rozrzedzonym powietrzem [...] sprawiło, że zasłabła. Starałem się ją ocucić. „Na co sobie pozwalasz”, powiedziała przekornie, gdy odzyskała przytomność. „Ośmielam się panią ratować”, odpowiedziałem z uśmiechem. [...] Na pamiątkę tej całej, osobliwej przygody dostałem od niej pióro. [...] Opuścił wolno głowę. Nie wiedział, co zrobić z rękami. Wreszcie, po długiej chwili, wyszeptał - jakby do siebie: -Wtedy to były czasy!.

4 Źródło: Antoni Libera, Madame, Kraków 2008, s. 387–388.
R170MPzH3e5uo
(Uzupełnij).
R6nwUpdDqQEJ01
Ćwiczenie 4
Połącz ze sobą przełomowe momenty w życiu bohatera z określeniami, jakimi możemy nazwać go po przemianie, jaka się wówczas w nim dokonała. Poznanie Madame Możliwe odpowiedzi: 1. Erudyta, 2. Pisarz, 3. Idealista, 4. Nauczyciel, element mitu, 5. Melancholik Rozmowa z uczniem podczas praktyk Możliwe odpowiedzi: 1. Erudyta, 2. Pisarz, 3. Idealista, 4. Nauczyciel, element mitu, 5. Melancholik Zaangażowanie w uczucie do nauczycielki Możliwe odpowiedzi: 1. Erudyta, 2. Pisarz, 3. Idealista, 4. Nauczyciel, element mitu, 5. Melancholik Wyjazd nauczycielki Możliwe odpowiedzi: 1. Erudyta, 2. Pisarz, 3. Idealista, 4. Nauczyciel, element mitu, 5. Melancholik Wspomnienie Madame Możliwe odpowiedzi: 1. Erudyta, 2. Pisarz, 3. Idealista, 4. Nauczyciel, element mitu, 5. Melancholik
R8GG8Uwx7eqwp2
Ćwiczenie 5
Przeczytaj fragment tekstu Tomasza Burka Grzech straconej młodości, w którym prezentuje on postać głównego bohatera Madame Antoniego Libery. Kolorem czerwonym zaznacz fragmenty, w których autor objaśnia przyczyny klęski głównego bohatera. Melancholik rozczarowany samym sobą, światem, który go otacza, marnością czasów, w których wypadło mu uczyć się, dojrzewać i stawiać chwiejne kroki na drodze życia. Urodził się wszak „w Polsce zrujnowanej przez wojnę i gwałtem opanowanej przez sowiecki komunizm i tam się wychował. Było to doświadczenie deprawujące, niszczące, wypaczające świadomość”. Kiedy zdarza mu się po latach zastanawiać nad wczesnymi etapami życia, niechybnie przesądzającymi o późniejszym jego losie, usposobieniu i stanie ducha, układają się one za każdym razem w czarną konstelację niedokonań i niespełnień. Trapiła go zagadka łaski wiary. Sprawiedliwie trzeba przyznać, że jego marzenia sięgały zawsze wysoko. W domenie intelektualnej pociągała go zwłaszcza zagadka materii i tajemnica kosmosu: chciał zostać bodaj astrofizykiem. Jednocześnie mirażami kariery artystycznej kusiła go muzyka. Tak czy inaczej pragnienia te okazały się nieziszczalne. [...] Jątrząca świadomość miłosnej porażki, podsycana absurdami i ciągłymi upokorzeniami życia w Polsce Ludowej, w realnym socjalizmie, kazała ujmować mu dolę człowieczą w fatalistycznych kategoriach straty nie do odrobienia i sprawy przegranej. Toteż tytuł jego pierwszej powieści, opublikowanej przez pewną oficynę emigracyjną w drugiej połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, choć nawiązywał do Conradowskiego romansu Zwycięstwo, nie mógł brzmieć inaczej niż Klęska. [Tomasz Burek, „Grzech straconej młodości”, „Więź” 2009, nr 7, s. 15.]
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Tomasza Burka Grzech straconej młodości, w którym prezentuje on postać głównego bohatera Madame Antoniego Libery. Zacytuj fragmenty, w których autor objaśnia przyczyny klęski głównego bohatera.

Melancholik rozczarowany samym sobą, światem, który go otacza, marnością czasów, w których wypadło mu uczyć się, dojrzewać i stawiać chwiejne kroki na drodze życia. Urodził się wszak „w Polsce zrujnowanej przez wojnę i gwałtem opanowanej przez sowiecki komunizm i tam się wychował. Było to doświadczenie deprawujące, niszczące, wypaczające świadomość”. Kiedy zdarza mu się po latach zastanawiać nad wczesnymi etapami życia, niechybnie przesądzającymi o późniejszym jego losie, usposobieniu i stanie ducha, układają się one za każdym razem w czarną konstelację niedokonań i niespełnień. Trapiła go zagadka łaski wiary. Sprawiedliwie trzeba przyznać, że jego marzenia sięgały zawsze wysoko. W domenie intelektualnej pociągała go zwłaszcza zagadka materii i tajemnica kosmosu: chciał zostać bodaj astrofizykiem. Jednocześnie mirażami kariery artystycznej kusiła go muzyka. Tak czy inaczej pragnienia te okazały się nieziszczalne. [...] Jątrząca świadomość miłosnej porażki, podsycana absurdami i ciągłymi upokorzeniami życia w Polsce Ludowej, w realnym socjalizmie, kazała ujmować mu dolę człowieczą w fatalistycznych kategoriach straty nie do odrobienia i sprawy przegranej. Toteż tytuł jego pierwszej powieści, opublikowanej przez pewną oficynę emigracyjną w drugiej połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, choć nawiązywał do Conradowskiego romansu Zwycięstwo, nie mógł brzmieć inaczej niż Klęska.

Źródło: Tomasz Burek, Grzech straconej młodości, „Więź” 2009, nr 7, s. 15.

RRxPyu8SGYyRx
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Napisz odpowiedź skierowaną do Tomasza Burka, którą można by zamieścić w liście otwartym stanowiącym obronę bohatera powieści Madame. Odnieś się do treści powieści, odpowiadając na poszczególne zarzuty krytyka. Twój tekst powinien liczyć 100‑150 słów.

R1ABSDXpv3zya
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wybierz najtrafniejsze w twojej opinii zakończenie poniższego zdania i udowodnij jego trafność, formułując dwa argumenty.

Metamorfoza bohatera powieści Madame z młodzieńca‑marzyciela w człowieka dojrzałego, świadomego swoich dokonań i zaniechań
A. nie zakończyła się nigdy, gdyż bohater pozostał człowiekiem niedojrzałym, wiecznym chłopcem.
B. zakończyła się, kiedy zakończył pracę nad swoją książką, ukrywając się w czasie stanu wojennego.
C. zakończyła się po spotkaniu z uczniem, któremu opowiedział wyidealizowaną wersję historii swojego związku z Madame, wiedząc, że mit ,,dawnych czasów” musi funkcjonować.

R13hYYnvbLHmO
Argument pierwszy: (Uzupełnij). Argument drugi: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Antoni Libera twierdzi, że Madame to parodia Bildungsroman, polemika z utartymi schematami prezentowania tematu dojrzewania. Wskaż przejawy zabiegów parodystycznych oraz elementy polemiki z wymienionymi schematami.

Antoni Libera twierdzi, że Madame to parodia Bildungsroman, polemika z utartymi schematami prezentowania tematu dojrzewania. Wymień przejawy zabiegów parodystycznych oraz elementy polemiki z wymienionymi schematami.

RIIk1XKC2uzXt
Parodia (Uzupełnij). Polemika (Uzupełnij).