Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Na podstawie informacji zdobytych podczas lekcji wskaż dwie główne postacie, które wpłynęły na budowę portu w Gdyni oraz omów ich sylwetki.
Na podstawie informacji zdobytych podczas lekcji wskaż dwie główne postacie, które wpłynęły na budowę portu w Gdyni oraz omów ich sylwetki.
R1UTJXRfk6EZx
Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Wendel, 2. Władysław Grabski, 3. Eugeniusz Kwiatkowski, 4. Wincenty Witos
RqhtNuvboorR9
Jakie pełnili funkcje podczas budowy portu w Gdyni pełniły osoby które wskazałeś w pierwszej części ćwiczenia 1? (Uzupełnij)
11
Ćwiczenie 2

Na podstawie poniższego fragmentu Wspomnień oraz karykatury wskaż zjawisko, o jakim mówi autor. Zaproponuj jego krótką definicję.

Ludwik Krzywicki Wspomnienia

Pewien włościanin w lecie 1923 roku, chcąc kupić konia, sprzedaje krowę i rocznego byczka. Suma uzyskana wystarcza w dniu sprzedaży na kupno konia, jednak nie mogąc znaleźć okazu odpowiedniego, chłop odkłada transakcję na inny dzień. W jednym z najbliższych tygodni kwota poprzednia jest już niedostateczna, wobec czego chłop sprzedaje dodatkowo sztukę trzody chlewnej wagi 360 funtów. Jednak i ta suma nie pokrywa ceny konia. A nawet po dodatkowej jeszcze sprzedaży jałówki, kupno konia staje się niedoścignionym marzeniem. Zrezygnowany włościanin kupuje za całą sumę cztery cembrowiny do studni.

krzywicki Źródło: Ludwik Krzywicki, Wspomnienia, t. 1-3, Warszawa 1957-59.
Rc9creXKHfhSt
Napis na karykaturze: Otrzymałem pensję miesięczną i nie wiem, co robić! Posiadam pieniędzy zbyt wiele, ażeby samemu udźwignąć, i zbyt mało, ażeby zapłacić dorożkarzowi za odwiezienie do domu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rw2qanIlrtdKR
Uzupełnij.
111
Ćwiczenie 3

Porównaj rozmieszczenie linii kolejowych między rokiem 1914 a 1938. Na podstawie map oceń, co było największym wyzwaniem Polski po odzyskaniu niepodległości. Czy udało się mu sprostać?

R1QmaqlaUEcxh
Rozwój sieci kolejowej w latach 1914–1938.
Źródło: Magazyn I SLO z Maturą Międzynarodową im. Jam Saheba Digvijay Sinhji przy ul. Raszyńskiej 22 w Warszawie, IB World School 1531, tylko do użytku edukacyjnego.
RlHdsHAMhRJgN
Uzupełnij.

Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów, w jaki sposób rozwinęła się kolej w Polsce w czasie dwudziestolecia międzywojennego.

R16OsBoCC63CC
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Na podstawie poniższego plakatu oraz informacji z lekcji uzupełnij zdania.

R1IhY3O9hcs60
Źródło: Magazyn I SLO z Maturą Międzynarodową im. Jam Saheba Digvijay Sinhji przy ul. Raszyńskiej 22 w Warszawie, IB World School 1531, tylko do użytku edukacyjnego.
R1eY8wRhAU3y0
Budowę Centralnego Okręgu Przemysłowego rozpoczęto w roku Tu uzupełnij z inicjatywy Tu uzupełnij. COP leżał u zbiegu rzek Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij i obejmował trzy regiony: A – Tu uzupełnij, B – Tu uzupełnij, C – Tu uzupełnij.

Jakimi cechami charakteryzował się Centralny Okręg Przemysłowy?

R1G3o2gElwc4a
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj wysokość zarobków w wybranych zawodach w II Rzeczypospolitej, a następnie odpowiedz na pytania.

RKBvkbLK8rPfS
Jakie grupy zawodowe zarabiały najmniej, a jakie najwięcej? (Uzupełnij) Jakie było średnie wynagrodzenie nauczyciela? (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów, jak zamożne było społeczeństwo polskie w okresie II Rzeczypospolitej. Które grupy zawodowe zarabiały najwięcej, a które najmniej?

R1ch4aPuNalGG
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Napisz, w jakich obszarach gospodarki kobiety w II Rzeczypospolitej pracowały najliczniej?
Napisz, w jakich obszarach gospodarki kobiety w II Rzeczypospolitej pracowały najliczniej?
R1SjDTISkW3M4
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Najpopularniejsze statki II Rzeczypospolitej „Piłsudski” oraz „Batory” przewiozły do Ameryki tysiące pasażerów. Dla jednych podróż ta była tylko rozrywką, dla innych możliwością emigracji i szukania lepszego życia za oceanem. Nie każdego było jednak stać na ten luksus. Porównaj ceny biletów z zarobkami podanymi w ćwiczeniu 5. Dolary zamień na złotówki według odpowiedniego kursu.

R1XVuQEVLgosz
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Rok: 1924
    • kurs złotego: 5.18
  • 2. zestaw danych:
    • Rok: 1925
    • kurs złotego: 6.51
  • 3. zestaw danych:
    • Rok: 1926
    • kurs złotego: 8.9
  • 4. zestaw danych:
    • Rok: 1927
    • kurs złotego: 8.93
  • 5. zestaw danych:
    • Rok: 1928
    • kurs złotego: 8.9
  • 6. zestaw danych:
    • Rok: 1929
    • kurs złotego: 8.9
  • 7. zestaw danych:
    • Rok: 1930
    • kurs złotego: 8.91
  • 8. zestaw danych:
    • Rok: 1931
    • kurs złotego: 8.92
  • 9. zestaw danych:
    • Rok: 1932
    • kurs złotego: 8.92
  • 10. zestaw danych:
    • Rok: 1933
    • kurs złotego: 7
  • 11. zestaw danych:
    • Rok: 1934
    • kurs złotego: 5.3
  • 12. zestaw danych:
    • Rok: 1935
    • kurs złotego: 5.31
  • 13. zestaw danych:
    • Rok: 1936
    • kurs złotego: 5.3
  • 14. zestaw danych:
    • Rok: 1937
    • kurs złotego: 5.28
  • 15. zestaw danych:
    • Rok: 1938
    • kurs złotego: 5.3
  • 16. zestaw danych:
    • Rok: 1939
    • kurs złotego: 5.3
Źródło: ContentPlus.sp.z o.o. na podstawie Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1V6vEBs9R3p8
Ceny rejsów transatlantyckich
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie historia.org.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KHsVDM676ci
Na podstawie dostępnych ci źródeł podaj ceny za kabinę dwuosobową z prywatną łazienką na statku Batory w okresie międzywojennym? (Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Na podstawie informacji zdobytych w lekcji oraz w internecie omów możliwości emigracji z Polski do Ameryki na okrętach „Piłsudski” oraz „Batory”.

R1C6EfEPjS9OB
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Porównaj zarobki z ćwiczenia 5 z przykładowymi cenami z 1937 r.

Mąka pszenna 1 kg – 0,45 zł
Ziemniaki 1 kg – 0,10 zł
Mięso wieprzowe 1 kg – 1,52 zł
Mleko 1 l – 0,26 zł
Masło 1 kg – 3,98 zł
Jaja 1 kg (ok. 15 jaj) – 1,51 zł
Cukier 1 kg – 1,00 zł
Chleb pszenny 1 kg – 0,66 zł
Bułki pszenne 1 kg – 0,92 kg
Kasza jęczmienna 1 kg – 0,40 zł
Kasza jaglana 1 kg – 0,44 zł
Kasza gryczana 1 kg – 0,60 zł
Kasza manna 1 kg – 0,60 zł
Ryż 1 kg – 0,72 zł
Sól 1 kg – 0,32 zł
Fasola biała 1 kg – 0,60 zł
Cebula 1 kg – 0,25 zł
Kiełbasa wieprzowa 1 kg – 2,00 zł
Szynka gotowana zadnia 1 kg – 4,50 zł

RUM8a1QRb0YMn
Wykres kolumnowy. Unnamed. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Produkt: Mąka pszenna 1 kg
    • Cena w zł: 0,45
  • 2. zestaw danych:
    • Produkt: Ziemniaki 1 kg
    • Cena w zł: 0,15
  • 3. zestaw danych:
    • Produkt: Mięso wieprzowe 1 kg
    • Cena w zł: 1,52
  • 4. zestaw danych:
    • Produkt: Mleko 1 l
    • Cena w zł: 0,26
  • 5. zestaw danych:
    • Produkt: Masło 1 kg
    • Cena w zł: 3,98
  • 6. zestaw danych:
    • Produkt: Jaja 1 kg
    • Cena w zł: 1,51
  • 7. zestaw danych:
    • Produkt: Cukier 1 kg
    • Cena w zł: 1,00
R1G1wZH5iJG0o
Przeciętne zarobki w latach 30. XX w. wynosiły ok. 250 zł, natomiast w 2018 r. – ok. 3300 zł. Na podstawie internetu oraz własnej wiedzy porównaj podane wyżej ceny z obecnymi. Jakie zauważasz różnice w stosunku cen do zarobków? (Uzupełnij).