Możliwe odpowiedzi: 1. przyrody ożywionej, 2. nieodnawialnych, 3. niewyczerpywalnych, 4. przyrody nieożywionej
R7OiYYHu0zoXt1
Ćwiczenie 2
Wskaż w tekście poprawne określenia. Nadmierna eksploatacja oznacza pozyskiwanie zasobów przyrodniczych w sposób ty wybierz, możliwe odpowiedzi 1. Zrównoważony, 2. niezrównoważony, co prowadzi do tu wybierz, możliwe odpowiedzi 1. Utrzymania, 2. zaburzenia równowagi ekosystemów. Pozyskiwanie organizmów może prowadzić do tu wybierz, możliwe odpowiedzi 1. Zmniejszenia 2. zwiększenia ich zdolności tu wybierz, możliwe odpowiedzi 1. Reprodukcyjnych, 2.przystosowawczych i wyginięcia gatunku.
Wskaż w tekście poprawne określenia. Nadmierna eksploatacja oznacza pozyskiwanie zasobów przyrodniczych w sposób ty wybierz, możliwe odpowiedzi 1. Zrównoważony, 2. niezrównoważony, co prowadzi do tu wybierz, możliwe odpowiedzi 1. Utrzymania, 2. zaburzenia równowagi ekosystemów. Pozyskiwanie organizmów może prowadzić do tu wybierz, możliwe odpowiedzi 1. Zmniejszenia 2. zwiększenia ich zdolności tu wybierz, możliwe odpowiedzi 1. Reprodukcyjnych, 2.przystosowawczych i wyginięcia gatunku.
RylRmO1xU1ZGi1
Ćwiczenie 3
Określ prawdziwość poniższych stwierdzeń.
1. Niepożądane przyłowy i ich odrzucanie to marnowanie cennych zasobów naturalnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
2. Ogrody zoologiczne pełnią rolę „banku genów” wielu zagrożonych gatunków zwierząt. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
3. Zniszczenie siedlisk oraz wytępienie drapieżników szczytowych może skutkować wystąpieniem efektu kaskadowego: ginięciem gatunków z niższych poziomów troficznych oraz zachwianiem równowagi ekosystemu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
4. Przywożenie na „pamiątkę z wakacji” zakupionych muszli lub motyli nie stanowi zagrożenia dla lokalnych populacji tych gatunków. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Określ prawdziwość poniższych stwierdzeń.
1. Niepożądane przyłowy i ich odrzucanie to marnowanie cennych zasobów naturalnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
2. Ogrody zoologiczne pełnią rolę „banku genów” wielu zagrożonych gatunków zwierząt. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
3. Zniszczenie siedlisk oraz wytępienie drapieżników szczytowych może skutkować wystąpieniem efektu kaskadowego: ginięciem gatunków z niższych poziomów troficznych oraz zachwianiem równowagi ekosystemu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
4. Przywożenie na „pamiątkę z wakacji” zakupionych muszli lub motyli nie stanowi zagrożenia dla lokalnych populacji tych gatunków. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4
RiiqbMvKXrBfy
Podaj przykład ilustrujący stwierdzenie: Degradacja środowiska ma często charakter lokalny, ale jest wywołana ponadlokalnym rosnącym popytem na określone produkty. Ekosystemy zaś nie są w stanie pokryć zapotrzebowania na surowce do ich produkcji. (Uzupełnij).
Wybierz jeden z opisanych obszarów nadmiernej eksploatacji zasobów odnawialnych.
Na przykład:
wylesianie: zapotrzebowanie rynku meblarskiego na określone gatunki drzew powoduje ich nadmierną wycinkę;
polowania: zapotrzebowanie na części zwierząt pozyskiwane w celach medycznych powoduje ich wybijanie, zwiększona konsumpcja ryb powoduje przełowienie;
intensyfikacja rolnictwa: chcąc uzyskać większe plony stosuje się chemiczne środki ochrony roślin, szkodliwe dla zapylaczy.
Informacja do ćwiczeń 5 i 6
Tabela przedstawia liczbę upolowanych przez myśliwych zwierząt (dane z Kół Łowieckich) w Polsce w ciągu trzech lat.
Sezon łowiecki
Jelenie
Sarny
Lisy
Zające
Kaczki
2013/2014
64 525
172 829
123 620
13 001
105 072
2014/2015
70 070
180 944
140 169
15 031
101 545
2015/2016
75 447
187 971
151 478
15 023
90 325
21
Ćwiczenie 5
Rrfd6jDO7dN0y
Na podstawie danych z tabeli określ tendencję dotyczącą liczby upolowanych osobników w przeciągu trzech sezonów łowieckich dla każdego z opisanych gatunków. (Uzupełnij).
Określ, czy przedstawione dane oznaczają rzeczywistą liczbę zabitych zwierząt. (Uzupełnij).
Zastanów się, czy zwierzęta ponoszą śmierć jedynie z rąk myśliwych.
Nie. Zwierzęta są także zabijane przez kłusowników lub giną w wypadkach komunikacyjnych.
311
Ćwiczenie 7
R1SGyWBbkgTXe
Na mapie przedstawiono przeciętną zawartość węgla w górnej warstwie gleby w % wagi próbki z 2008 roku.
Zawartość poniżej 3% w krajach: Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja, Rosja, Białoruś, Polska, Niemcy, Holandia, Estonia.
Zawartość od 3 do 1,64% w krajach: Islandia, Norwegia, Łotwa, Litwa, Ukraina, Mołdawia, Rumunia, Węgry, Austria, Słowenia, Szwajcaria.
Zawartość od 1,63 do 1,17% w krajach: Portugalia, Hiszpania, Dania, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, Albania, Bułgaria, Armenia, Azerbejdżan.
Zawartość nieprzekraczająca 1,16% w krajach: Włochy, Grecja, Turcja, Gruzja.
Na mapie przedstawiono przeciętną zawartość węgla w górnej warstwie gleby w % wagi próbki z 2008 roku.
Zawartość poniżej 3% w krajach: Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja, Rosja, Białoruś, Polska, Niemcy, Holandia, Estonia.
Zawartość od 3 do 1,64% w krajach: Islandia, Norwegia, Łotwa, Litwa, Ukraina, Mołdawia, Rumunia, Węgry, Austria, Słowenia, Szwajcaria.
Zawartość od 1,63 do 1,17% w krajach: Portugalia, Hiszpania, Dania, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Bośnia i Hercegowina, Albania, Bułgaria, Armenia, Azerbejdżan.
Zawartość nieprzekraczająca 1,16% w krajach: Włochy, Grecja, Turcja, Gruzja.
Przeciętna zawartość węgla w górnej warstwie gleby w % wagi próbki, 2008.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., FAO, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1U2Kcm7Q4Mdo
Na podstawie mapy wyjaśnij, dlaczego gleby na południu i zachodzie Europy cechują się niższą jakością niż gleby w Europie centralnej i wschodniej. (Uzupełnij).
Weź pod uwagę intensywność produkcji rolnej.
W krajach, gdzie rolnictwo jest mniej rozwinięte, ekstensywne lub prawidłowo prowadzone (dobre praktyki), gleby wykazują wysoką wartość rolną (powyżej 1% zawartości węgla) – tak jak w Europie centralnej i wschodniej. Tam, gdzie prowadzi się gospodarkę intensywną, gleba jest niższej jakości – tak jak na południu i zachodzie Europy.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenia.
Lasy naturalne niszczone są w zastraszającym tempie. Szacuje się, że co dwie sekundy na całym świecie ginie obszar wielkości boiska do piłki nożnej. (…) Wraz z kurczącą się powierzchnią lasów pierwotnych zwiększamy presję m.in. na zagrożone wyginięciem gatunki zwierząt, takie jak tygrysy, niedźwiedzie czy orangutany, które żeby przetrwać, potrzebują dużych obszarów wyjętych poza działalność gospodarczą człowieka. Pochłaniając dwutlenek węgla i regulując cykle wodne, lasy odgrywają olbrzymią rolę w stabilizowaniu ziemskiego klimatu. (…) Wycinanie lasów deszczowych prowadzi także do wyniszczenia plemion i grup etnicznych. (…) Szacuje się, że przetrwanie sześćdziesięciu milionów ludzi jest bezpośrednio zależne od istnienia lasów pierwotnych.
Określ skutki deforestacji. Następnie na podstawie tekstu i własnej wiedzy wyjaśnij, czy wylesianie w tropikach to proces odwracalny. (Uzupełnij).
Zwróć uwagę, że w tekście niektóre skutki są opisane pośrednio. Przypomnij sobie, po co wycina się las i jak przebiega sukcesja.
Skutkiem deforestacji jest:
niszczenie siedlisk zwierząt, w tym gatunków zagrożonych;
nasilenie niekorzystnych zmian klimatycznych;
zaburzenie obiegu wody;
zabieranie rdzennym mieszkańcom miejsca do życia.
Wylesianie w tropikach to proces nieodwracalny. Wycinanie i wypalanie drzew odsłania glebę, która zwykle jest wykorzystywana rolniczo. Z powodu małej ilości próchnicy gleba nie jest żyzna, więc tereny szybko stają się nieużytkami. Odsłonięta gleba jest wypłukiwana i zarastana przez zarośla krzaczaste, gdyż tropikalne warunki (ulewne deszcze, susze) nie sprzyjają rozwojowi ekosystemu leśnego.