1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RPbzSUdNGJD3i
epopeja, poemat epicki, wierszowany, sztuka oratoryjna, wszechwiedzący narrator, inwokacja do Muzy, styl patetyczny, obecność stałych epitetów i porównań homeryckich, współistnienie dwóch płaszczyzn: boskiej i ludzkiej, sceny realistyczne, rozbudowane opisy, heksametr, Homer, przełomowy moment w dziejach narodu (Uzupełnij).
R1BoZsAvL2ITq11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. Głównym elementem powieści jest jednowątkowa fabuła. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W epopei przedstawione są dzieje bohaterów narodowych na tle istotnych wydarzeń historycznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powieść wywodzi się z eposu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Największy wpływ na przynależność Lalki do gatunku eposu ma czas fabuły. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

Tekst do zadań 3‑5

Dorota Samborska-Kukuć Moje czytanie "Lalki"

[...] Jakby symultaniczniesymultaniczniesymultanicznie wyrosły nagle asocjacjeasocjacjeasocjacje i przypomnienia. Proces rozumienia (czy raczej olśnienia, Archimedesowej eureki) miał charakter holistycznyholizmholistyczny, z pewnością nie linearnylinearnylinearny i odbywał się błyskawicznie. W jednej chwili stało się dla mnie jasne, że w Lalce spotkały się dwa gatunki: najdoskonalszy w dziejach — tragedia — i to w postaci greckiej oraz pospolitujący się, ale pojemny i najbardziej komunikatywny — powieść realistyczna. Prawdziwą lawinę tych skojarzeń wywołało uświadomienie sobie, że realia katastrofy w Lalce skądś przecież znam i że musi to być coś starego i magicznego: „Chyba bóg go wziął z sobą, lub ta czarna jama, / Która jest na tej ziemi, schłonęła go sama: / Bo ni osłabł, ni jęknął ten mąż nieszczęśliwy, / Ale tak jakoś zniknął, że to istne dziwy”. Czy to Węgiełek pisze tak w liście odczytanym przez Rzeckiego, czy inny posłaniec? To przecież opis śmierci Edypa, samotnej, spektakularnej, totalnej. Edypa — symbolu losu człowieka, który musi rozpoznać się w swoich czynach, człowieka uwikłanego w hybrishybrishybris, człowieka błądzącego w ciemnościach własnych iluzji i złudzeń (antyczna hamartiahamartiahamartia).

Jak wybornie wszystkie te Arystotelesowskie kategorie uruchomił w Lalce Prus. Moment autorozpoznania (pod Skierniewicami) jest majstersztykiem wedle zaleceń StagirytyStagirytaStagiryty. Ów upragniony przez Wokulskiego ruch w górę, odczucie „pionowej życia” i potrzeba przekraczania poziomych granic został zdławiony przez faustowski „duch wieczno‑kobiecy”, który zepchnął go w dół, „w otchłań dzieciństw”, w przestrzeń niegodną i swym infantylizmem przerażającą. Nawet ironia tragiczna uzyskała pod jego piórem wymiar arcydzielny. Może zresztą bardziej dla czytelnika XX czy XXI wieku, który wie, że romantyczne ideały, jakimi żył i jakimi kierował się Wokulski, szukając prawdziwej miłości, były tylko literacką kreacją, z rzeczywistością niemającą wiele wspólnego. Apollińskie hipnotyzowanie bohatera w teatrze trafiło na grunt — jakże podatny. Nim Wokulski ostatecznie rozprawi się z iluzją Mickiewiczowskiej poezji, wysadzając kamień ze strofami Do M*, [...] jeszcze pozwoli się wciągnąć w te mistyfikacje i legendy, gdy z czcią zbierze rozsypane kartki z wierszami poety. Tak przenikliwy był Prus i tak pragmatyczny, przestrzegając pokolenie uwikłane w mity romantyczne, które stały się dla niejednego z tej generacji życiowym drogowskazem i zgubą — hamartią, zaślepieniem. Wokulski musiał zginąć w Zasławiu — przywalony gruzami może nie tyle feudalizmu, co romantycznych mitów i jałowego idealizmu. O jego pokoleniu powie Szuman: „muszą wyginąć, to darmo; dzisiejszy świat nie dla nich. Powszechna jawność sprawia to, że już nie wierzymy ani w anielskość kobiet, ani w możliwość ideałów. Kto tego nie rozumie, musi zginąć albo dobrowolnie sam ustąpić...”.

10 Źródło: Dorota Samborska-Kukuć, Moje czytanie "Lalki", „Czytanie Literatury : łódzkie studia literaturoznawcze” 2012, nr 1, s. 171–175.
R1LbdkYiLaMpe1
Ćwiczenie 3
Na podstawie tekstu zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Śmierć Wokulskiego była spowodowana rodzajem antycznego fatum., 2. Wokulski zginął z powodu swojej pozytywistycznej postawy., 3. Według Szumana świat nie był przyjazny ludziom pokroju Wokulskiego.
21
Ćwiczenie 4

Wjaśnij, na jakiej podstawie możemy łączyć Lalkę z antyczną tradycją eposu.

Rijd1n2Hhhhjx
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie tekstu wyjaśnij, czym w Lalce jest według autorki ironia tragiczna i w jaki sposób łączyć się może z gatunkiem eposu.

Rijd1n2Hhhhjx
(Uzupełnij).
deja lu
hamartia
holizm
hybris
linearny
Stagiryta
symultanicznie
asocjacje

Tekst do zadań 6‑7

György Lukács Powieść jako mieszczańska epopeja

Każda jednostka (...) wyraża jedną z walczących klas. (...) Z chwilą narodzin społeczeństwa klasowego epos może czerpać swoją epicką wielkość jedynie z głębi i typowości klasowych przeciwieństw, ujętych w dynamicznym splocie. Przeciwieństwa te przejawiają się w epickiej narracji, w postaci walki jednostek w społeczeństwie.

11 Źródło: György Lukács, Powieść jako mieszczańska epopeja, [w:] W kręgu socjologii literatury: antologia tekstów zagranicznych, red. A. Mencwel, Warszawa 1980, s. 373.
31
Ćwiczenie 6

Na podstawie fragmentu artykułu  Györgya Lukácsa wyjaśnij, w jaki sposób powieść mieszczańska łączy się z eposem.

Rijd1n2Hhhhjx
(Uzupełnij).
RiJRAdJec9vJP2
Ćwiczenie 7
Połącz w pary bohaterów Lalki z nazwami klas, które reprezentują – idąc tropem hipotezy Lukacsa. Maria Możliwe odpowiedzi: 1. lud – warstwa uboga, 2. mieszczaństwo, 3. arystokracja, 4. szlachta ziemiańska Tomasz Łęcki Możliwe odpowiedzi: 1. lud – warstwa uboga, 2. mieszczaństwo, 3. arystokracja, 4. szlachta ziemiańska Szuman Możliwe odpowiedzi: 1. lud – warstwa uboga, 2. mieszczaństwo, 3. arystokracja, 4. szlachta ziemiańska Wirski Możliwe odpowiedzi: 1. lud – warstwa uboga, 2. mieszczaństwo, 3. arystokracja, 4. szlachta ziemiańska
31
Ćwiczenie 8

Przemyśl zagadnienie podane w temacie lekcji. Poniżej umieść argumenty za tym, że Lalkę można nazwać epopeją, oraz te, które według ciebie nie wskazują na taką przynależność gatunkową.

R1TRaxBewc6rU
Argumenty za: (Uzupełnij) Argumenty przeciw: (Uzupełnij).