Sprawdź się
Filozofia nauki zajmuje się...
- historią nauki.
- ideałem nauki.
- ideami naukowymi.
- metodami naukowymi.
Wskaż, która z definicji najlepiej opisuję naukę.
- Metodyczna, racjonalna działalność badawcza.
- Wiedza o tym, co ludzie uznają za prawdziwe.
- Poszukiwanie odpowiedzi na pytania egzystencjalne.
- Zadawanie pytań dotyczących tego, co wartościowe.
Przyporządkuj podane nauki do nauk ścisłych oraz humanistycznych i społecznych.
politologia, literaturoznawstwo, astronomia, geofizyka, biochemia, nauka o zarządzaniu
| Nauki ścisłe | |
|---|---|
| Nauki humanistyczne i społeczne |
Przyporządkuj podstawowym elementom nauk ścisłych jej cechy.
prawa przyrody, doświadczenie, eksperyment, matematyka
| język | |
| badania | |
| metoda | |
| cele poznawcze |
Przeanalizuj fragment tekstu S. Amsterdamskiego i wybierz spośród poniższych stwierdzeń to, które najlepiej oddaje wpływ, jaki wywarło użycie nowych przyrządów pomiarowych na rozumienie doświadczenia w nowożytnej nauce:
Między historią a metodą. Spory o racjonalność naukiMatematyczno‑eksperymentalna metoda badania […] wymaga, by w eksperymencie uczestniczył przyrząd (najlepiej pomiarowy), który w odróżnieniu od narzędzia nie jest przedłużeniem działania naszych zmysłów i członków, ale pozwala sięgnąć poza to, co bezpośrednio dostępne zmysłowo, oraz interpretować odpowiedzi przyrody w kategoriach ilościowych.
Źródło: Stefan Amsterdamski, Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Warszawa 1983, s. 70.
- Przyrząd pomiarowy stał się doskonalszym narzędziem poznania.
- Przyrząd pomiarowy pozwolił mierzyć to, co niedostępne w bezpośrednim poznaniu zmysłowym.
- Przyrząd pomiarowy pozwolił zastąpić doświadczenie pomiarem.
- Przyrząd pomiarowy dał możliwości opisania większej liczby zjawisk.
Wyjaśnij, na czym polegała różnica w rozumienia celu doświadczenia w nauce starożytnej i nowożytnej.
Zinterpretuj poniższy fragmentu tekstu S. Amsterdamskiego, formułując twierdzenie dotyczące podstawowego warunku powstania nowożytnej nauki:
Między historią a metodą. Spory o racjonalność naukiPrzewrót filozoficzny, będący warunkiem umożliwiającym powstanie nowożytnej koncepcji nauki, polegał na tym, iż zasypywał przepaść między niebem a ziemią, zastąpił świat zmysłowo danych jakości, świat, w którym żyjemy, odczuwamy i myślimy, światem ilości i kształtów.
Źródło: Stefan Amsterdamski, Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Warszawa 1983, s. 80.
Sformułuj trzy powody dotyczące dzisiejszego prymatu nauk ścisłych wśród nauk. Uzupełnij, na czym polegały: