Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Wt08aDQQl1M1
Ćwiczenie 1
Filozofia nauki zajmuje się... Możliwe odpowiedzi: 1. historią nauki., 2. ideałem nauki., 3. ideami naukowymi., 4. metodami naukowymi.
R1f264vI5usnj1
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie prawidłowe dokończenia zdania. Filozofia nauki zajmuje się... Możliwe odpowiedzi: 1. historią nauki., 2. ideałem nauki., 3. ideami naukowymi., 4. metodami naukowymi.
RMwA8AvnCvlhC1
Ćwiczenie 2
Wskaż, która z definicji najlepiej opisuję naukę. Możliwe odpowiedzi: 1. Metodyczna, racjonalna działalność badawcza., 2. Wiedza o tym, co ludzie uznają za prawdziwe., 3. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania egzystencjalne., 4. Zadawanie pytań dotyczących tego, co wartościowe.
RYyxLgXV5xJC21
Ćwiczenie 2
Zaznacz definicję, która najlepiej opisuję naukę. Możliwe odpowiedzi: 1. Metodyczna, racjonalna działalność badawcza., 2. Wiedza o tym, co ludzie uznają za prawdziwe., 3. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania egzystencjalne., 4. Zadawanie pytań dotyczących tego, co wartościowe.
RL42n8mb9nv2h1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj podane nauki do nauk ścisłych oraz humanistycznych i społecznych. Nauki ścisłe. Możliwe odpowiedzi: 1. nauka o zarządzaniu, 2. biochemia, 3. geofizyka, 4. politologia, 5. literaturoznawstwo, 6. astronomia. Nauki humanistyczne i społeczne. Możliwe odpowiedzi: 1. nauka o zarządzaniu, 2. biochemia, 3. geofizyka, 4. politologia, 5. literaturoznawstwo, 6. astronomia
R1F3INyEJLP2A1
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj podstawowym elementom nauk ścisłych jej cechy. Język. Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie, 2. eksperyment, 3. matematyka, 4. prawa przyrody. Badania. Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie, 2. eksperyment, 3. matematyka, 4. prawa przyrody. Metoda. Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie, 2. eksperyment, 3. matematyka, 4. prawa przyrody. Cele poznawcze. Możliwe odpowiedzi: 1. doświadczenie, 2. eksperyment, 3. matematyka, 4. prawa przyrody
2
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj fragment tekstu S. Amsterdamskiego i wybierz spośród poniższych stwierdzeń to, które najlepiej oddaje wpływ, jaki wywarło użycie nowych przyrządów pomiarowych na rozumienie doświadczenia w nowożytnej nauce:

Stefan Amsterdamski Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki

Matematyczno‑eksperymentalna metoda badania […] wymaga, by w eksperymencie uczestniczył przyrząd (najlepiej pomiarowy), który w odróżnieniu od narzędzia nie jest przedłużeniem działania naszych zmysłów i członków, ale pozwala sięgnąć poza to, co bezpośrednio dostępne zmysłowo, oraz interpretować odpowiedzi przyrody w kategoriach ilościowych.

C3 Źródło: Stefan Amsterdamski, Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Warszawa 1983, s. 70.
R1NuHUlLk1TEV
Możliwe odpowiedzi: 1. Przyrząd pomiarowy stał się doskonalszym narzędziem poznania., 2. Przyrząd pomiarowy pozwolił mierzyć to, co niedostępne w bezpośrednim poznaniu zmysłowym., 3. Przyrząd pomiarowy pozwolił zastąpić doświadczenie pomiarem., 4. Przyrząd pomiarowy dał możliwości opisania większej liczby zjawisk.
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polegała różnica w rozumienia celu doświadczenia w nauce starożytnej i nowożytnej.

R1BvnJSsHNP8d
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zinterpretuj poniższy fragmentu tekstu S. Amsterdamskiego, formułując twierdzenie dotyczące podstawowego warunku powstania nowożytnej nauki:

Stefan Amsterdamski Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki

Przewrót filozoficzny, będący warunkiem umożliwiającym powstanie nowożytnej koncepcji nauki, polegał na tym, iż zasypywał przepaść między niebem a ziemią, zastąpił świat zmysłowo danych jakości, świat, w którym żyjemy, odczuwamy i myślimy, światem ilości i kształtów.

C4 Źródło: Stefan Amsterdamski, Między historią a metodą. Spory o racjonalność nauki, Warszawa 1983, s. 80.
RsPS1yB6OoFqb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Sformułuj trzy powody dotyczące dzisiejszego prymatu nauk ścisłych wśród nauk. Uzupełnij, na czym polegały:

RxBWeVDCjkoUz
Zmiany w rozumieniu celu nauki: (Uzupełnij). Zmiany w metodzie naukowej: (Uzupełnij). Zmiany w narzędziach poznawczych: (Uzupełnij). Zmiany w języku nauki: (Uzupełnij).