Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RRHL0WWPr4Unk1
Ćwiczenie 1
Spośród podanych wybierz czynniki, od których zależy temperatura na Ziemi: Możliwe odpowiedzi: 1. ruch płyt tektonicznych, 2. pożary buszu, 3. uwalnianie CO2 poprzez chemiczne wietrzenie, 4. oddychanie roślin i zwierząt, 5. działanie destruentów
R1RmoyITKcmAs1
Ćwiczenie 2
Uporządkuj według kolejności fazy powolnego cyklu węglowego. Elementy do uszeregowania: 1. wybuchy wulkanów, 2. tworzenie węglanu wapnia w oceanach, 3. słabo kwaśne opady, 4. wykorzystanie CaCO3 przez organizmy, 5. rozpuszczanie skał i uwalnianie jonów do wody, 6. tworzenie skał osadowych
RXA7CrLc2HWoX1
Ćwiczenie 3
Zaznacz te zdania dotyczące obiegu węgla w przyrodzie, które są fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Oddychanie i fotosynteza są procesami odpowiedzialnymi za szybki obieg węgla w biosferze., 2. Cykl węglowy zaczyna się w atmosferze, a kończy w skałach tworzących płyty tektoniczne skorupy ziemskiej., 3. W wodach oceanicznych węgiel występuje w postaci jonów wodorowęglanowych, powstałych w wyniku rozpuszczania się CO2 w wodzie., 4. Producenci i konsumenci pobierają CO2 do wytwarzania substancji niezbędnych do życia, a nadmiar tego gazu uwalniają do atmosfery i hydrosfery.
21
Ćwiczenie 4

Stężenie dwutlenku węgla określa się jednostką ppm [ang. parts per milion, części na milion]. Oznacza ona, ile cząsteczek tego gazu znajduje się w milionie cząsteczek suchego powietrza. Na przykład w suchym powietrzu zawartość COIndeks dolny 2 to 372 ppm, a w powietrzu o wilgotności 3% wynosi ona 360,8 ppm.

R7PchfPHKZ8fX
Wyjaśnij tę różnicę. (Uzupełnij).

Informacja do ćwiczeń 5 i 6

Tabela przedstawia miesięczne zmiany stężenia COIndeks dolny 2 w atmosferze na półkuli północnej w ciągu roku. Dane za NOAA Earth System Research Laboratory, Mauna Loa (2018).

Miesiąc

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

Stężenie COIndeks dolny 2 [ppm]

0,9

0,5

0,6

0,9

0,4

-0,6

-1,7

-2,2

-1,8

0,0

1,0

1,2

2
Ćwiczenie 5

Na podstawie danych sporządź wykres liniowy.

RNDzHbI3ZfWmY
Podaj, jaka działalność człowieka jest przyczyną wzrostu stężenia dwutlenku węgla w atmosferze.
RwQvIHrmzoDzT
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
R1WSRlNxkNWDe
Podaj wyjaśnienie gwałtownego spadku dwutlenku węgla w miesiącach letnich. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Dokonaj analizy diagramu i sformułuj wniosek dotyczący zależności zmian temperatury powierzchni Antarktyki od stężenia COIndeks dolny 2 w ciągu ostatnich 800 tys. lat.

Rry87DCafasVu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rwcn8dKrQIUCo
(Uzupełnij).
R16MTwe4z6Ojy
Sformułuj wniosek dotyczący zależności zmian temperatury powierzchni Antarktyki od stężenia dwutlenku węgla w ciągu ostatnich 800 tys. lat. (Uzupełnij).
R1X1KXYd1tSNI2
Ćwiczenie 8
Łączenie par. W tabeli porównano cechy producentów i destruentów. Wybierz po jednej cesze w obu grupach organizmów, która ma największy wpływ na ilość dwutlenku węgla w atmosferze.. Są to organizmy samożywne.. Możliwe odpowiedzi: Destruenci. Są zdolne do syntezy związków organicznych z prostych związków nieorganicznych przy udziale energii świetlnej.. Możliwe odpowiedzi: Destruenci. Stanowią pierwsze ogniwo w łańcuchu pokarmowym.. Możliwe odpowiedzi: Destruenci. Są źródłem energii dla konsumentów.. Możliwe odpowiedzi: Destruenci

Informacja do ćwiczeń 9 i 10

Na wykresie przedstawiono wyniki badań nad pobieraniem dwutlenku węgla przez rośliny typu CIndeks dolny 3 (większość roślin) i CIndeks dolny 4 (rośliny ciepłego klimatu, np. kukurydza).

R1Wh1afYmT72N
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 9

Korzystając z wykresu określ, która z roślin jest rośliną CIndeks dolny 4.

Ru0VsUANNGGcb
Uzasadnij swój wybór. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10
Rh2TWaowv5ecD
Mimo wzrostu stężenia dwutlenku węgla od pewnego momentu intensywność fotosyntezy nie rośnie. Uzasadnij, dlaczego się tak dzieje. (Uzupełnij).